Gå til innhold

Filmprat v2.0 - Generell diskusjon om/rundt film


LarsP

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
film er best i s/h.

 

Det må være det dummeste utsagnet jeg noen gang har hørt. Hva får deg til å foretrekke s/h over farger?

 

Jeg elsker filmer som leker kunstnerisk med fargene, slik som Hero og Amelie, kunne aldri sett for meg de to mesterverkene i s/h.

Haha. Du bare kritiserte hans utsagn og kom med det motsatte.

Lenke til kommentar
Mitt poeng var at mange av dagens filmer tenderer til å ofre den gode historie på effektmakeriets alter.

Er dette faktisk tilfelle? Jeg vet at mange tenker dette, men sammenlignet med tidligere tidsaldere har det ikke vært mer eller mindre fokus på historie i effektfilmer. King Kong er jo den som huskes fra 30-tallet, men oppfølgerene er like dårlig historiemessig som de nye CGI-filmene. Innenfor skrekksjangeren har det alltid fantes dårlige effektfilmer hvor det viktigste var hvor realistisk og blodig man kunne få det. Det er selvfølgelig kun Re-Animator som huskes, for den er så god, men for hver RA så har man hundre dårlige.

 

Jeg nekter ikke for at en del av dagens filmer ofrer en god historie (i den forstand at poenget aldri var å lage en film me god historie) for effekter, men å påstå at dette er nytt for CGI har jeg vanskeligere for å svelge. Det blir som å si at ungdommen nå til dags har mindre respekt for de voksne - det er bare sånn du oppfatter det, og sånn jeg vil oppfatte det om 30 år. Filmer var ikke bedre før, du husker bare ikke de dårlige du så - evt så så du ikke de dårlige. Ingenting provoserer mer enn folk som setter seg ned med American Pie 5 framfor en god film, for deretter å slakte den og industrien som skapte den. Man bestemmer tross alt selv hvordan man vil oppfatte Hollywood.

 

Jeg vet ikke hvem dere ser på som Hollywood-regissører, men for meg er det Coen, PT Anderson, Eastwood, Penn, Speilberg, Scorsese - de jobber like mye i byen og må rapportere til de samme sjefene, men likevel klarer de å lage mesterverk. Man må bare gidde å se filmene.

Lenke til kommentar

Coen-brødrene har stort sett alltid jobbet på utsiden av studiosystemet. Unntaket var The Hudsucker Proxy. En gjennomført stilsikker film med fantastiske kulisser. Kostet dog mer enn det smakte for Warner Bros. Filmen spilte inn skarve 3 mill. USD. Budsjettet var 25 mill. USD, muligens noe høyere.

Endret av コンピューター・ワールド
Lenke til kommentar

Artig intervju med Iron Man-regissøren. Snakker også om oppfølgeren. Men likte det han sa om The Dark Knight. Tydeligvis en kar som har respekt for hva Nolan driver med.

 

Et par avsnitt:

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
I think as the summer roles out, and I'm really curious about "The Dark Knight" to be honest with you. That was this looming presence that we knew was going to be a great film. I have no doubt that it's going to be phenomenal. I think our big saving grace was the fact that we had a couple of months between that film and us and there was room for both of us. We weren't fighting for shelf space. Even though we weren't going head to head, it was very clear that we could not take this character that on paper could seem very similar to Batman, and I have no doubt that just the inception of "Iron Man" was a reaction to DC. It was definitely borrowed a lot from DC because here you have the billionaire bachelor guy, who was struggling with inner conflict, and he has no super powers. He invents his own suit and his abilities come from himself. He's a self-made hero. We had to really steer clear of everything that "The Dark Knight" was doing. I have tremendous respect for their cast, for [Christopher] Nolan, and so I want to see what they do. I definitely don't want to fight for the same territory as them. There is plenty of room to tell these stories. As a fan I'm really looking forward to it and I have a lot of respect for the way they approach the material too. He has no second unit on his films. He does all the directing himself. If they are going to do some IMAX work then they shoot it in IMAX. He put together a cast in a way that broke ground for me to be able to use the cast that I did. They made sure the script was perfect before they started shooting it and that's not typical for all superhero films. A lot of times they just throw them together and try to do them as inexpensively as they can. They try to chase the poster and chase the date. They put a lot of care into that film. I'm looking forward to see how it pays off. From everything I've seen so far my hat is off to them. I look forward to checking that film out. I have something to talk about, so that's pretty kick ass.

 

http://www.superherohype.com/news/ironmannews.php?id=7297

Lenke til kommentar
Fin artikkel om CGI-utviklingen:

http://arts.guardian.co.uk/filmandmusic/st...rticle_continue

 

:)

 

(Veldig enig når det kommer til Alfonso Cuarón)

God artikkel det der ja. Og jeg er veldig enig med Alec Gillis; "Nothing beats the real thing". CGI er forsåvidt greit når det hjelper til å fortelle den gode historie, men det er tross alt ikke annet enn et av mange verktøy i regissørens verktøykiste - det bør aldri bli hovedelementet.

Endret av Montag
Lenke til kommentar

Hadde mitt første gjensyn med The Usual Suspects nå. (dvs jeg har sett den én gang før)

 

Dette er virkelig en av 90-tallets absolutt beste filmer og en av mine personlige favoritter. (nr. # 4/20)

 

Hvorfor? En rollebesetning som virkelig fungerer sammen på alle plan, samt alle spiller fantastisk, og et gjennomført plot med en meget fin twist. Selv om man har sett denne twisten er filmen fortsatt fantastisk å se, da grunnet at en ser de frampekene mot slutten, samt at man alle de andre kvalitetene filmen innehar å se. Da mener jeg blant annet den strålende kinematografien, det strålende skuespillet eller det gode manuset.

 

Jeg hadde ikke trodd filmen ville holde seg så godt fra første visning til andre, da grunnet at man vet slutten, men det gjorde den så absolutt!

 

(dette er ikke en mini-anmeldelse, bare jeg som skryter uhemmet av filmen. :wee: )

Lenke til kommentar
Noen som vet om det er mulig å skaffe den originale fullversjonen(132 min) av Pontecorvos Queimada (1969) ( - en av Brandos bedre roller samt musikk av Morricone.) Foreløpig har jeg kun klart å lokalisere den klipte 112 min versjonen som jo dessverre også er presentert i 4:3 og ikke den originale 1.85:1

Mulig denne kan være det du leter etter.

Er ikke så god i italiensk eller hva det nå enn er, men har fått med meg dette via Google translate:

Queimada:

Spesielle Innhold: Special "Siste Tango i Paris": eksklusive intervjuer til Bernardo Bertolucci og Alberto Grimaldi, "de åtte andre mest kjente i historien om sensur" av Tatti Sanguineti, Bertolucci 30 år senere, "Siste Tango i Paris" og sensur

Lyd: Italiensk mono, mono anglo-fransk, italiensk Dolby Digital 5,1 ny, Anglo-Fransk Dolby Digital 5,1 ny

Undertekster: engelsk og italiensk for døve

Video format: 1.85:1 16 / 9

Lenke til kommentar

Hm tenkte jeg skulle se en film i kveld, men er ikke helt sikker på hvilken. Valget står vell mellom Indiana jones 1(har sett denne på vhs på skolen engang men husker ingenting fra handlingen), Rambo 4,Leon, Chasing Amy. Så mallrats for noen dager siden, var bra film det 4+. Er Chasing Amy like bra? Clerks er favoritten til nå av kevin smith hvertfall. Clerks er 6er ! :p Elsker den filmen der.

Lenke til kommentar
Hm tenkte jeg skulle se en film i kveld, men er ikke helt sikker på hvilken. Valget står vell mellom Indiana jones 1(har sett denne på vhs på skolen engang men husker ingenting fra handlingen), Rambo 4,Leon, Chasing Amy. Så mallrats for noen dager siden, var bra film det 4+. Er Chasing Amy like bra? Clerks er favoritten til nå av kevin smith hvertfall. Clerks er 6er ! :p Elsker den filmen der.

 

Hvis du har fulgt med i min nylig oppstartede listetråd, her (må reklamere litt, ;) ), vil du se at jeg har rangert Chasing Amy som Kevin Smiths beste.

 

Men siden det er fredag i dag, ville jeg gått for Indiana.

Endret av Otth
Lenke til kommentar
Mulig denne kan være det du leter etter.

Er ikke så god i italiensk eller hva det nå enn er, men har fått med meg dette via Google translate:

Queimada:

Spesielle Innhold: Special "Siste Tango i Paris": eksklusive intervjuer til Bernardo Bertolucci og Alberto Grimaldi, "de åtte andre mest kjente i historien om sensur" av Tatti Sanguineti, Bertolucci 30 år senere, "Siste Tango i Paris" og sensur

Lyd: Italiensk mono, mono anglo-fransk, italiensk Dolby Digital 5,1 ny, Anglo-Fransk Dolby Digital 5,1 ny

Undertekster: engelsk og italiensk for døve

Video format: 1.85:1 16 / 9

Formatet ser fint ut. Det ser imidlertid ut til at det ikke er engelske subs, men kun italienske. Er også litt uklart mht. om det faktisk er fullversjonen - kan ikke se at det står oppført eksakt spilletid på "Queimada". Uansett skal du ha takk for innsatsen, datating.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...