Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Filmprat v2.0 - Generell diskusjon om/rundt film

LarsP

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+9817234daf

Jeg leser aldri bak på cover, men jeg sjekker ofte ut regissøren bak filmene jeg planlegger å se. Liker heller ikke å se trailere (men klarer selvsagt ikke å dy meg).

Jeg har hatt god trening i å avstå fra piratvirksomhet etter tre år boende på steder hvor visse ting var sperret via internettkontroll.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Problemet med dette er at det er holdninger og trender man tillegger seg som ungdom som er de man vanskeligst blir kvitt som voksen.

Hadde over noen hundre VHS-filmer som ungdom og det var min store stolthet. Den var min store penisforlenger den gang. Nå er jeg så gammel at det ikke var mulig å laste ned den gang, men jeg vil nå tro at de fleste som laster ned i sin ungdom vil ha en holdning som tilsier at det er greit å laste ned når man er voksen også.

Kanskje de også kan få en god holdning til arbeid også og ikke vokse opp og tro at man skal få alt gratis her i verden. Jobbet og slet med avisen siden jeg var 13 og de meste av pengene gikk til Freia melkesjokolade, VHS-film og kino. Det er mer tilfredsstillende å se en film man har slitt litt for. Akkurat som at bollene man lager selv smaker bedre enn de andre har bakt. Nå har jeg kun bakt boller en gang i mitt liv, men det smakte himmelsk. Himmelsk tørt, men fortsatt himmelsk.

Filmen er for meg et resultat av hele opplevelsen. Ligger det litt arbeid bak filmsamlingen så smaker den bedre enn bare å laste ned og ha en haug med filer liggende på harddisken. Sistnevnte er kun et symbol for latskap. Det ligger ikke ekte lidenskap til grunn.

Når man ser bilder av samlingene til enkelte folk, spesielt her på forumet, så kan man bare forestille seg hvor mye innsats som ligger bak en av sine lidenskaper. Det eneste de som laster ned kan vise til er sin egen slapphet. ;)

Så sant som det er sagt. Meget godt skrevet. Har mange av de samme tankene selv. Samlingen min er noe jeg har jobba for og naturligvis er jeg stolt av den. Det er en del av meg som alle andre ting som er viktig i livet mitt. Og jeg synes det bare er koselig at folk vil komme hjem til meg fordi jeg har mye film, gjør meg bare glad at andre også får glede av den. Unntaket er - jeg låner aldri eller sjelden bort film grunnet folk som aldri klarer å levere tilbake. Det er dog noen som har fått innvilget søknaden når de har spurt. ;)

Lenke til kommentar
Jeg er enig med Dotten. Det blir for enkelt å sjekke hvilke filmer som topper Box Office, laste de ned og deretter se de på PC-en med den største selvfølge. Filmelskere venter på filmer. De venter på kino- og DVD-releaser. Når det tar så lang tid å lage noe vi liker, så skulle det bare mangle at vi gjorde noe mer for å oppleve produktet enn bare et par tastetrykk.

For å moderere meg litt, så tror jeg det finnes nok av ekte filmelskere som bare laster ned. De vet bare ikke helt hva de går glipp av. Er noe eget med den til dels irrasjonelle samlemanien og kunne ha noe å vise frem, om ikke til andre så i hvert fall seg selv.

Cun: The most valuable of all talents is that of never using two words when one will do. Et talent jeg aldri har hatt og nok aldri kommer til å få heller. Men jeg er nå i hvert fall flink til å løpe fort.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
For å moderere meg litt, så tror jeg det finnes nok av ekte filmelskere som bare laster ned. De vet bare ikke helt hva de går glipp av. Er noe eget med den til dels irrasjonelle samlemanien og kunne ha noe å vise frem, om ikke til andre så i hvert fall seg selv.

Ja, jeg kjenner en. Og han er aktiv på filmforumet. Og han står sikkert frem. Snart.

Lenke til kommentar

Jeg har et litt tvetydig forhold til DVD-er og CD-er. På den ene siden er det flott med en fysisk samling, å ha noe som er "ekte". På den annen side er det upraktisk (mtp plass, transport og interaktivitet i dagens alt-i-ett-medie-samfunn), materialistisk og ikke akkurat det mest miljøvennlige man kan forestille seg. Det er riktignok ikke hensikten å bringe en miljødebatt inn i denne saken (med hysteristempler og det som verre er), men det er faktisk noe jeg har i mente.

Å løpe fort er noe jeg kan gjøre i en veldig begrenset tidsperiode. Jeg foretrekker å gå ;)

Lenke til kommentar

Ja, jeg kjenner en. Og han er aktiv på filmforumet. Og han står sikkert frem. Snart.

Da er det godt mulig jeg veit hvem han er. Hvis han er aktiv der mener jeg. ;)

Lenke til kommentar

Det gøyeste jeg kan huske relatert til videoer var den gamle naboen vår som kjøpte opp alle betafilmene fra gamle Olsvik Videoland når Betamax tapte kampen mot VHS. Døtrene hans måtte begynne å dele rom fordi han tok det ene kun for å innrede til alle filmene :wee:

Det litt "kjipe" nå er å nok en gang starte litt forfra igjen. Men det er også litt artig. Men jeg har fortsatt ingen Blu-ray spiller til å se Blu-ray filmene på. Fint paradoks det. Coverne liker jeg ikke særlig, men så likte jeg jo i sin tid VHS-cover bedre enn DVD så jeg skal vel ikke rope for høyt. Enkelte ting må bare gå seg til.

Lenke til kommentar

Er ikke så alt for mange vikingfilmer der ute verdt å nevne, har vanskeligheter med å komme på noen. Blir litt artig når Thor kommer, den filmen skal jo ta utgangspunkt i vikingtiden. Før tordenguden nok beveger seg frem til "vår" tid i Avengers-filmen. Om det er noe hold i ryktene om at Brad Pitt skal spille Thor så vil det være artig å se Ed Norton og Brad Pitt i en og samme film igjen. Kanskje de også kan utveksle noen slag igjen (selv om det da blir Pitt mot CGI..)

Se filmen hos Youtube

Lenke til kommentar

Så Pulp Fiction med noen venner idag, skulle heller ha sett den alene. Slet med å få med meg handlinga i starten, men etterhvert begynte de 2 kjæresteparene jeg så filmen med å krangle med hverandre faktisk. De gikk på hvert sitt rom for å krangle ferdig mens jeg fikk nyte slutten i fred, makan til flaks^^ Veldig bra film forresten, men må nok se den igjen om en stund^^

Lenke til kommentar

Sant det, Aleksmyy, det er helt jævlig å se film sammen med mange folk. Det er alltid noen som ikke klarer å holde kjeft. Jeg ser som oftest film alene. Noen ganger med en eller to kompiser. Da småprater vi gjerne litt om filmen underveis, gjetter plottet og sånn. Ikke skriking og hoing og småslossing.

Lenke til kommentar
Sant det, Aleksmyy, det er helt jævlig å se film sammen med mange folk. Det er alltid noen som ikke klarer å holde kjeft. Jeg ser som oftest film alene. Noen ganger med en eller to kompiser. Da småprater vi gjerne litt om filmen underveis, gjetter plottet og sånn. Ikke skriking og hoing og småslossing.

Det var da kos da vi så [Rec] :wee: Alle skreik som faen noen ganger.

Lenke til kommentar

Ja, når man ser skrekkfilm skal man skrike litt. Jeg tenker mer på når folk sitter å småprater om alt annet enn filmen.

Så nettopp Ungdommens Råskap. Jeg tenkte at dette skulle være en litt oppsiktsvekkende, småkontroversiell film, men det skildret jo bare en simpel skolehverdag. Helt greit ikke noe mer enn det. Jeg hørte ikke halvparten av det folka sa.

Edit: Jeg tenkte jeg kunne reklamere litt for http://filmjournalen.no/. Ganske god side hvor man kan føre en slags "filmdagboK". Man skriver opp filmene man har sett, dato, format, karakter og en liten kommentar. Det er også en god del statistikker. Den kan være litt rotete, men de prøver å fikse litt på det. Det er ganske få brukere, så jo flere som brukte den jo mer "korrekt" ville statistikken blitt. Link til min profil i siggen.

Vintermåne, har du falt helt ut av den siden eller har du ikke sett film på over en månede?

Endret av Olum
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...