Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Filmprat v2.0 - Generell diskusjon om/rundt film

LarsP

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Film ekke gratis (kun som lånefilm på bibloteket.Kanskje du skal ta deg en tur?)

Kjøper filmer jeg :) Og låner filmer jeg er usikker på ;)

Film er så absolutt gratis. Dette er en fakta mange folk i bransjen som har vanskeligheter med å innse. Film, slik det er i dag, hadde blitt kalt donationware om det hadde vært software. Altså man betaler bare hvis man vil. Når det å unngå å betale ikke får noen konsekvenser, vil jeg kalle det gratis.

Jeg er avhengig av film, man har absolutt ikke noen så god økonomi at jeg kan kjøpe alt jeg liker. Å laste ned er en måte for meg å dekke tørsten.

Endret av :--{D
Lenke til kommentar
Film ekke gratis (kun som lånefilm på bibloteket.Kanskje du skal ta deg en tur?)

Kjøper filmer jeg :) Og låner filmer jeg er usikker på ;)

Film er så absolutt gratis. Dette er en fakta mange folk i bransjen som har vanskeligheter med å innse. Film, slik det er i dag, hadde blitt kalt donationware om det hadde vært software. Altså man betaler bare hvis man vil. Når det å unngå å betale ikke får noen konsekvenser, vil jeg kalle det gratis.

Sant nok. Ser bare ikke helt moroa i det. Men jeg er vel litt sær som ikke er så glad i laste ned (selv om jeg har gjort det flere ganger, det innrømmer jeg). :!:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

Uansett så er det vel ikke Hollywood det går utover når noen laster ned Boll-filmer, men heller den merkelige statsloven i Tyskland som frigjør midler til folk som Boll.

Lenke til kommentar
Er ingen konkuranse :)

Men downlader du? Og om ja,ofte?

Nei, har bare lasta ned kanskje 5 filmer i hele mitt liv. Men kameratene mine er litt ivrigere på sånt.

Men jeg tror at folk som laster ned en del, oftest er blant de som også bruker mest penger på DVDer.

I hvertfall ser det slik ut blant folk jeg kjenner.

Lenke til kommentar
Var det ironisk sagt? Jeg kjøper de aller fleste filmene jeg ser. Om det er en litt sær film/sjanger/skuespiller laster jeg gjerne ned èn film og sjekker det ut. Det er ikke fordi det er ulovlig, for musikk laster jeg ned, det er mest fordi kvaliteten altfor ofte er elendig. Også fordi jeg nettopp har begynt å samle. Da er det ikke så stilig å ha masse brente filmer i hylla.

Synes det er helt greit at man laster ned i ung alder. Pengene man får i den alderen burde ikke gå til filmopplevelser, de burde gå til å kjøpe en is til jenten i O-fagklassen som man er forelsket i. Det er ikke før man jobber og tjener penger at man burde begynne å betale for film og musikk, ukelønn burde gå til gøyere ting.

Problemet med dette er at det er holdninger og trender man tillegger seg som ungdom som er de man vanskeligst blir kvitt som voksen.

Hadde over noen hundre VHS-filmer som ungdom og det var min store stolthet. Den var min store penisforlenger den gang. Nå er jeg så gammel at det ikke var mulig å laste ned den gang, men jeg vil nå tro at de fleste som laster ned i sin ungdom vil ha en holdning som tilsier at det er greit å laste ned når man er voksen også.

Kanskje de også kan få en god holdning til arbeid også og ikke vokse opp og tro at man skal få alt gratis her i verden. Jobbet og slet med avisen siden jeg var 13 og de meste av pengene gikk til Freia melkesjokolade, VHS-film og kino. Det er mer tilfredsstillende å se en film man har slitt litt for. Akkurat som at bollene man lager selv smaker bedre enn de andre har bakt. Nå har jeg kun bakt boller en gang i mitt liv, men det smakte himmelsk. Himmelsk tørt, men fortsatt himmelsk.

Filmen er for meg et resultat av hele opplevelsen. Ligger det litt arbeid bak filmsamlingen så smaker den bedre enn bare å laste ned og ha en haug med filer liggende på harddisken. Sistnevnte er kun et symbol for latskap. Det ligger ikke ekte lidenskap til grunn.

Når man ser bilder av samlingene til enkelte folk, spesielt her på forumet, så kan man bare forestille seg hvor mye innsats som ligger bak en av sine lidenskaper. Det eneste de som laster ned kan vise til er sin egen slapphet. ;)

Lenke til kommentar

Dotten: More is less, less is more (mtp retorikk)

Jeg er både sjørøver og fabrikkarbeider i så måte. Filmen i seg selv er viktigst for meg, ikke omstendighetene for anskaffelsen. De beste filmene jeg har sett kjøper jeg også etter hvert (f.eks. La Haine fem ganger og Idi i smotri to ganger (inntil videre)). Mennesker er så forskjellige at det er vanskelig å generalisere, i hvert fall i et skyggelagt emne som piratkopiering.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-D7I5Gr2

I`m glad i brought this discussion up :)

Holdt på lenge nå :p

OT: Dotten har du lest nye Avengers?

Synes det begynner og bli mye med The Mighty Avengers,The New Avengers og Avengers Initative

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

Jeg er enig med Dotten. Det blir for enkelt å sjekke hvilke filmer som topper Box Office, laste de ned og deretter se de på PC-en med den største selvfølge. Filmelskere venter på filmer. De venter på kino- og DVD-releaser. Når det tar så lang tid å lage noe vi liker, så skulle det bare mangle at vi gjorde noe mer for å oppleve produktet enn bare et par tastetrykk.

Lenke til kommentar

Jeg syns det er litt vanskelig å vite noe på forhånd om en film for deretter å vente på den. Den blanke tavlen er mitt favorittutgangspunkt når det gjelder å se filmer. Derfor er lister som IMDb topp 250, omslag, titler og anbefalinger ut av det blå fra venner min den foretrukne rammen, noe som kan lede til sporadisk lyst til å se film og velge den spanske snarveien.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...