Gå til innhold

Filmprat v2.0 - Generell diskusjon om/rundt film

LarsP

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
  vidor skrev (På 5.3.2025 den 13.22):

Tror kanskje det er noe i at en kan kjøpe seg statuetter. Det følger jo bare normal kapitalismes ekstraservice for betalende kunder.

Ekspander  

Hvis du tror en film som Anora har mulighet til å kjøpe til seg statuetter mot store filmselskaper som Warner Bros. Vel, eh, jeg vet ikke hva jeg skal si ass. Samme gjelder The Brutalist. 

Det å "kjøpe seg statuetter" er strengt tatt umulig uten at det blir avdekket. Det kommer nye medlemmer inn i akademiet hele tiden som gjør dette strengt tatt umulig. Bare fordi du vil at noe skal være sant, så betyr ikke det at det er sant.

Men når du maser om kaptialisme og alt sånt, så er det sant at penger har noe å si. Det øker sjansene for at filmene blir sett eller får oppmerksomhet nok til at akademiets medlemmer stemmer på dem. Skal sies at det sikkert er noen som simpelt bare stemmer fordi dem har hørt en film er bra, tror den er bra, eller de får beskjed fra noen venner i bransjen til at de burde stemme på den o.s.v. Kommer jo uttalelser hvert år at noen ikke har sett filmene de stemmer på, eller ikke orket å sett Dune Part Two fordi de tror filmen er for lang.

Men filmer kan også få Oscar-nominasjoner uten penger. Et eksempel på dette er Andrea Riseborough sin Oscar-nominasjon i 2023. Der hadde distrubtøren null penger til å promotere filmen mot oscarene, så de promoterte aldri filmen mot Oscarene - forresten en fantatisk prestasjon av Riseborough. Men så begynte folk i bransjen å se filmen, og de likte den såpass mye at du hadde navn som Charlize Theron og Kate Winslet som sørget for at filmen fikk en form for en PR-blest rundt seg med at de brukte navnet sitt. Filmen endte opp med å gjøre at Riseborough fikk en Oscar-nominasjon hun vanligvis ikke ville fått, fordi filmen simpelt ville aldri nådd nok medlemmer av akademiet.

Endret av Filmvenn
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Anora er absolutt en verdig vinner. 

Også veldig bra at en uavhengig film lagd film lagd på bare 6 millioner dollar blir en prisvinner i en tid der filmbudsjettene har gått over skaftet. Samtidig som filmen også gir en Oscar-verdig rolle av Mickey Madison, som er bra i en tid der filmstjerner er en døende ting, så trenger vi nye gode talenter. 

Og ja, Anora er uavhengig lagd film. Den ble plukket opp av Neon rett før den debuterte i Cannes. 

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Skrevet (endret)

I forgårs ble det en blåturfilm, anbefalt av en kollega: Fun With Dick and Jane (2005). Filmen er en lettbeint og morsom feel-good-komedie med litt samfunnssatire. Jeg koste meg med filmen og likte spesielt den gode kjemien mellom Jim Carrey og Téa Leoni. IMDb-ratingen på 6.2 synes jeg er i laveste laget, kunne godt vært høyere for min del. 
Er det andre her som husker denne filmen - på godt eller vondt?

Endret av backtoback
typos
Lenke til kommentar
  Atib Azzad skrev (På 6.3.2025 den 9.15):

Jeg har ikke rukket å se Anora ennå, men liker Sean Baker godt, synes, The Florida project, Red rocket, og Tangerine var gode filmer, hva var det med Anora som du synes gjorde at den ikke fortjente seieren?

Ekspander  

Jeg synes bare ikke filmen var bra nok. Helt grei, men vil nok gå like fort i glemmeboka som Nomadland og CODA. Prisen bør gå til noe mer spesielt og minneverdig som folk vil snakke om i mange år fremover, sånn som Parasite og Oppenheimer. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Men hvis tråden skal leve opp til å kvalifisere til en prat om film, er det vel nødvendig gjøre en analyse som går litt dypere enn å bare erklære at man ikke likte en film, og etter å bli spurt hvorfor, bare gjenta at man ikke synes den var bra.

Jeg sier ikke det for å være kranglete, bare for å oppmuntre til litt mer refleksjon hvorfor man synes noe er bra eller dårlig.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
  Kjøleskap skrev (På 9.3.2025 den 15.04):

Jeg synes bare ikke filmen var bra nok. Helt grei, men vil nok gå like fort i glemmeboka som Nomadland og CODA. Prisen bør gå til noe mer spesielt og minneverdig som folk vil snakke om i mange år fremover, sånn som Parasite og Oppenheimer. 

Ekspander  

Tja husker Nomadland bedre enn Oppenheimer.

• Liker 1
Lenke til kommentar
  Kjøleskap skrev (På 9.3.2025 den 15.04):

Ekspander  

Husker både CODA og Nomadland bedre enn Oppenheimer. Oppenheimer var da ikke særlig spesiell. Den var god, men ikke mer enn det.

• Liker 1
Lenke til kommentar
  Atib Azzad skrev (På 9.3.2025 den 16.07):

Men hvis tråden skal leve opp til å kvalifisere til en prat om film, er det vel nødvendig gjøre en analyse som går litt dypere enn å bare erklære at man ikke likte en film, og etter å bli spurt hvorfor, bare gjenta at man ikke synes den var bra.

Jeg sier ikke det for å være kranglete, bare for å oppmuntre til litt mer refleksjon hvorfor man synes noe er bra eller dårlig.

Ekspander  

Du sier det ikke for å være kranglete, men det føles nesten sånn. Har du sett filmen enda? Hvis ikke så er det jo litt rart at du blir så defensiv over den bare fordi jeg ikke syntes den fortjente å vinne beste film. Jeg har jo egentlig ikke sagt noe negativt om filmen engang. Det lages hundrevis av filmer hvert år, og de aller fleste vil ikke fortjene å vinne årets film, selv om det er gode filmer. For meg fremstår Anora som en helt gjennomsnittlig film, som er helt ålreit underholdning der og da, men for meg er det ingenting ved den som gjør at den skiller seg ut såpass at den fortjener å vinne årets gjeveste pris. Jeg vet ikke hva annet det er jeg kan si for at det skal være aksepterende. 

Lenke til kommentar
Skrevet (endret)

Husker ikke om jeg nevnte det her, men 'A Real Pain' synes jeg var en veldig fin filmopplevelse. Mulig Kieran Culkin tar med mye av seg selv i rollene sine da jeg synes mye av karakteren hans her minte om rollen i Succession. Ser han fikk Oscar for rollen også.

Og filmen er noe så sjeldent i dag som en 90 minutter lang film. For en glede! 

Må innrømme at jeg synes den nye standarden med 2 timer eller mer lengde på filmer er i overkant. Ja til kortere filmer. Selvsagt er det noen filmer som må være lange og bærer det fint, men tror mange filmer hadde hatt godt av å presse seg ned mot 90 minutter.

Om jeg ikke husker feil var 90 minutter rimelig standard på 90-tallet, men nå synes jeg nesten det er sjeldent å finne noe som ikke nærmer seg eller bikker 2 timer. Skyt meg om jeg tar feil.

image.thumb.png.287cb42994da6f176ef85ef63cce9960.png

Endret av DukeRichelieu
Lenke til kommentar
  Kjøleskap skrev (På 9.3.2025 den 20.48):

Du sier det ikke for å være kranglete, men det føles nesten sånn. Har du sett filmen enda? Hvis ikke så er det jo litt rart at du blir så defensiv over den bare fordi jeg ikke syntes den fortjente å vinne beste film. Jeg har jo egentlig ikke sagt noe negativt om filmen engang. Det lages hundrevis av filmer hvert år, og de aller fleste vil ikke fortjene å vinne årets film, selv om det er gode filmer. For meg fremstår Anora som en helt gjennomsnittlig film, som er helt ålreit underholdning der og da, men for meg er det ingenting ved den som gjør at den skiller seg ut såpass at den fortjener å vinne årets gjeveste pris. Jeg vet ikke hva annet det er jeg kan si for at det skal være aksepterende. 

Ekspander  

Oppmuntringen til å beskrive hva man liker eller ikke liker, ved en film utover å bare erklære at man likte, eller ikke likte den, at den var bra, eller ikke bra, var ment mer som en generell oppfordring til tråden i sin helhet, fremfor en kritikk av deg, selv om både du og jeg er skyldig i dét.

Jeg prøver ikke å være defensiv ovenfor Anora, jeg liker begge filmene du foreslår som mer verdige vinnere.
Jeg var vel egentlig bare nysgjerrig på hvilke premisser du har satt opp for at Parasite, The Substance, Oppenheimer, eller Dune, fortjener en slik pris mer.

Så er det helt greit om du ikke har lyst til å redegjøre for det, utover at du bare ikke synes den var bra nok, slik du gjorde.
Du har ingenting du behøver å måtte bevise for meg, jeg har ingen anledning til å bestemme hvordan folk skal bruke denne tråden, det var som sagt bare ment som en generell oppmuntring.

DukeRichelieu skrev (På 9.3.2025 den 21.30):

Husker ikke om jeg nevnte det her, men 'A Real Pain' synes jeg var en veldig fin filmopplevelse. Mulig Kieran Culkin tar med mye av seg selv i rollene sine da jeg synes mye av karakteren hans her minte om rollen i Succession. Ser han fikk Oscar for rollen også.

Ekspander  

Jeg likte den også, interessant å se filmen undersøke, traumer, både umiddelbare, og generasjonsmessige, hvordan slike smerter påvirker ens liv, og evne til relasjonsbygging, hvem som fortjener eierskap over lidelser i ettertid, og hvordan man kan forholde seg til den.
Men jeg synes ikke karakterene minnet så mye om hverandre utover å være levert av samme skuespiller, Kierans karakter er mye mer følelsesstyrt, ubetenksom, drømmende, romantisk, og fantasifull i denne filmen, der han i Succession var kald, selvbevisst, og reservert, de hadde kanskje en evne til manipulasjon til felles? Eller hva tenker du var så likt?

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Noe som savnes ofte er shudder og scream/shout factory eller arrow som streaming her hjemme:(

Rart og tenke på de som var stjerner på 80-90 er mer borte fra lerretet omtrent,men samtidig er det noe friskt ved de en ser som bemerker seg i ung alder nå.

Det som er mest synd for oss samlere som de fleste har lagt merke til om dagen er de helt ville prisene på 4K uhd spesial utgaver,hvor samtidig kvaliten nesten er like bra på blu ray og vesentlig billigere.

Kom over ett godt tips her også om og sjekke blu-ray.com og imdb film info om filmene faktisk er native 4K eller kun oppskalert eller scannet fra 2k.

Twister f.eks var veldig en av de bedre 4K jeg har sett på en stund.Og en av de bedre oppfølgerne på lenge synes jeg var top gun maverick;)Og ja,enig med fler at demi Moore burde vunnet for the substance for så vidt og var noe jeg kunnet tippet på:( Sto faktisk drama i beskrivelsen av genre ett sted,men viste seg fort det var litt mer en drama der i gården:)

Artig at flere merker om dagen at kun streaming kanskje ikke er bare bare heller;D

Det var nå oppo burde fått til noe på samlebåndet igjen hvor det kommer så mye bra på plate;)

Endret av Original1
Lenke til kommentar
  Atib Azzad skrev (På 12.3.2025 den 15.35):

Men jeg synes ikke karakterene minnet så mye om hverandre utover å være levert av samme skuespiller, Kierans karakter er mye mer følelsesstyrt, ubetenksom, drømmende, romantisk, og fantasifull i denne filmen, der han i Succession var kald, selvbevisst, og reservert, de hadde kanskje en evne til manipulasjon til felles? Eller hva tenker du var så likt?

Ekspander  

Ikke personen du siterte, men Kieran Culkin slår meg som en skuespiller (basert på det lille jeg har sett) som ikke forsvinner inn i rollefigurene sine. Jeg ser veldig tydelig Kierans personlighet og fakter i både Roman Roy og fetteren i A Real Pain, selv om de er vidt ulike personer.  

Og det er ingenting galt i det. Alle kan ikke - og bør ikke være - Daniel Day Lewis-aktige kameleoner, og Culkin er helt glimrende i A Real Pain. 

Litt interessant så er Jesse Eisenberg også en type skuespiller som sliter med å spille seg selv vekk.

Endret av VifteKopp
  • Liker 2
Lenke til kommentar
  Atib Azzad skrev (På 12.3.2025 den 15.35):

Ekspander  

Stort sett det @VifteKopp sa. Analyserte ikke det så grundig. Mest et inntrykk. :) 

• Liker 1
Lenke til kommentar
  VifteKopp skrev (På 12.3.2025 den 18.30):

Ikke personen du siterte, men Kieran Culkin slår meg som en skuespiller (basert på det lille jeg har sett) som ikke forsvinner inn i rollefigurene sine. Jeg ser veldig tydelig Kierans personlighet og fakter i både Roman Roy og fetteren i A Real Pain, selv om de er vidt ulike personer.  

Og det er ingenting galt i det. Alle kan ikke - og bør ikke være - Daniel Day Lewis-aktige kameleoner, og Culkin er helt glimrende i A Real Pain. 

Litt interessant så er Jesse Eisenberg også en type skuespiller som sliter med å spille seg selv vekk.

Ekspander  

Ja, ikke uenig i det, og dersom påstanden ikke var mer enn at Kieran er seg selv lik, så kan jeg også si meg enig.

Samtidig som jeg vil si at karakterene han gestalter i Real Pain, og Succession er temmelig ulike fra hverandre.

Også enig at det ikke er noe iboende galt med skuespillere som bruker seg selv (i mangel på en bedre beskrivelse) mer i rollene.

Lenke til kommentar
  Original1 skrev (På 12.3.2025 den 18.06):

Det var nå oppo burde fått til noe på samlebåndet igjen hvor det kommer så mye bra på plate;)

Ekspander  

Har to Oppo UDP-203-spillere men jeg vil anbefale en 'konkurrent' , nemlig Magnetar UDP900. Kjøpte en sånn for nesten ett år siden, meget flott spiller som skal klare alt av formater. Har opplevd en film den ikke tok, klaget til produsent og det kom umiddelbart en firmware-oppdatering på nett som tok problemet! Det er nesten utrolig service spør du meg! ☺️

• Liker 2
Lenke til kommentar
  Woff skrev (På 12.3.2025 den 19.28):

Har to Oppo UDP-203-spillere men jeg vil anbefale en 'konkurrent' , nemlig Magnetar UDP900. Kjøpte en sånn for nesten ett år siden, meget flott spiller som skal klare alt av formater. Har opplevd en film den ikke tok, klaget til produsent og det kom umiddelbart en firmware-oppdatering på nett som tok problemet! Det er nesten utrolig service spør du meg! ☺️

Ekspander  

Skal titte litt på den;) Det må kalles service ja:)

Lenke til kommentar
  Woff skrev (På 12.3.2025 den 19.28):

Ekspander  

Har du behov for to Oppo? To rom eller?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...