Gå til innhold

Filmprat v2.0 - Generell diskusjon om/rundt film

LarsP

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Da var min toppliste for filmåret 2024 publisert. 

Dette ble min topp 5.

1.Dune: Part Two  
2.Sing Sing 
3.The Count of Monte Cristo 
4.Anora 
5.Perfect Days 

Hele topp 35 som inkluderer filmer sett på filmfestivaler, pressevisninger o.s.v., hvor noen ikke har kommet på kino/vod/streaming enda. 
https://letterboxd.com/filmvenn/list/best-films-om-2024/

Endret av Filmvenn
  • Liker 1
Lenke til kommentar
""" skrev (3 timer siden):

Ga Carry-On en velfortjent 6/10. Helt kurant underholdning som jeg mest sannsynlig aldri kommer til å se om igjen.

Jotun skrev (2 timer siden):

Ja det var godt stykke unna 8 fra meg hvertfall. 5-6.

Ser den at 8 kan virke høyt her. Tenkte egentlig å skrive 7,6  men det ser litt dumt ut  da.
Dels har det med  hvordan man vurderer en rangering.  Et moment er, at jeg vanskelig ser hvordan denne er mer enn drøyt 2 poeng unna å være perfekt( altså 10/10). Da for en film i samme kategori som skal kunne oppnå det. 2,4 p er ganske mye mer. Et par skuespillere på øverste hylle pluss enkelte andre små justeringer, så ville det vært der.
Og dels har det sjølsagt med smaksans. Og der traff jo denne veldig bra  :yes:

Lenke til kommentar
Delvis skrev (13 minutter siden):

Ser den at 8 kan virke høyt her. Tenkte egentlig å skrive 7,6  men det ser litt dumt ut  da.
Dels har det med  hvordan man vurderer en rangering.  Et moment er, at jeg vanskelig ser hvordan denne er mer enn drøyt 2 poeng unna å være perfekt( altså 10/10). Da for en film i samme kategori som skal kunne oppnå det. 2,4 p er ganske mye mer. Et par skuespillere på øverste hylle pluss enkelte andre små justeringer, så ville det vært der.
Og dels har det sjølsagt med smaksans. Og der traff jo denne veldig bra  :yes:

En dum "fast food"-film full av logiske brister og platte karakterer, men ganske underholdende en slapp lørdag. 5, 6 av 10 høres riktig ut. 

Endret av VifteKopp
Lenke til kommentar
VifteKopp skrev (2 minutter siden):

full av logiske brister og platte karaktere

Tror jeg er litt for dum til å ha merket de logiske bristene av betydning der 😏Men det sagt, sånt finnes det mer eller mindre av i de aller fleste filmer av den type. Men skjønner at det skal ha vært spesielt merkbart i  akkurat denne, siden flere legger vekt på det.
Ser den med at karakterene er platte. Men likte til gjengjeld personligetene der såpass, at det veide bra opp. Noen ganger er det bra når skuespillerne er veldig "vanlige" typer, og disse som var her syns jeg var flinke til å opptre naturlig. Det var faktisk med på å heve opplevelsen. Ikke mye overdrevet spill og sprell her.                              

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Delvis skrev (1 time siden):

Tror jeg er litt for dum til å ha merket de logiske bristene av betydning der 😏Men det sagt, sånt finnes det mer eller mindre av i de aller fleste filmer av den type. Men skjønner at det skal ha vært spesielt merkbart i  akkurat denne, siden flere legger vekt på det.
Ser den med at karakterene er platte. Men likte til gjengjeld personligetene der såpass, at det veide bra opp. Noen ganger er det bra når skuespillerne er veldig "vanlige" typer, og disse som var her syns jeg var flinke til å opptre naturlig. Det var faktisk med på å heve opplevelsen. Ikke mye overdrevet spill og sprell her.                              

Det er lov å legge igjen hjernen når man ser slike fast food-filmer. Jeg bare irriterte meg litt over hvor enkelt det var for helten å stoppe skurkene. 

Lenke til kommentar
""" skrev (5 timer siden):

Ga Carry-On en velfortjent 6/10. Helt kurant underholdning som jeg mest sannsynlig aldri kommer til å se om igjen.

Sånn er det «alltid» for meg med ren action/spenning. Det er veldig sjeldent de setter varige spor, men det er fortsatt god underholdning. Action og actionkomedie anser jeg som bra på 6-tallet på IMDb. Drama derimot må jeg godt opp på 7-tallet for å blir overbevist.

Lenke til kommentar
VifteKopp skrev (3 minutter siden):

Jeg bare irriterte meg litt over hvor enkelt det var for helten å stoppe skurkene. 

Sånn sett vil jeg si at feks Die Hard filmene er enda "værre", selv om man ikke blamer de så mye for akkurat det.
Men sånne filmer er jo bare eventyr ja 🙂

Lenke til kommentar
Delvis skrev (1 time siden):

Jeg synes ikke det var for utpreget i Carry-On. Hvis man legger sjela ned i å analysere så finner man de selvfølgelig, men da er man ikke i humør for den typen film. @VifteKopp kaller det Fast Food-film, og det synes jeg er en god analogi. Legg igjen hjernen og bare nyt underholdning. Jeg har nevnt det allerede, men den norske Netflix-serien La Palma var i en lignende kategori hvor de logiske bristene ble for mye for meg og rett og slett ødela. Carry-on gjorde ikke det.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (18 minutter siden):

den norske Netflix-serien La Palma var i en lignende kategori hvor de logiske bristene ble for mye for meg og rett og slett ødela. Carry-on gjorde ikke det.

Den visste jeg ikke om, skal nok ses iallefall. Bokmerket 👍 

Lenke til kommentar
Delvis skrev (48 minutter siden):

Sånn sett vil jeg si at feks Die Hard filmene er enda "værre", selv om man ikke blamer de så mye for akkurat det.

Spørs hvilken Die Hard du prater om. 1 og 3 er faktisk ganske smart skrevet, og John McClane må virkelig tenke for å komme seg ut av knipene. De to siste filmene er hjernedøde, og bare kjedelige. Når helten blir en udødelig superhelt mister i hvert fall jeg interessen. 

Lenke til kommentar
Delvis skrev (4 timer siden):

John McClane er en erfaren politimann/detektiv, og alt som skjer i filmene er mer eller mindre realistisk. 

Fyren i Carry-On klarte ikke engang å bli politimann, og det er lite bakgrunnsinformasjon hva han egentlig kan, men plutselig så er han kampsportekspert, og ingenting som skjer i filmen er realistisk. 
Bagasje må ikke gå gjennom skanneren.  Bagasje går utenom hele tiden. 

Lenke til kommentar
VifteKopp skrev (3 timer siden):

Spørs hvilken Die Hard du prater om. 1 og 3 er faktisk ganske smart skrevet, og John McClane må virkelig tenke for å komme seg ut av knipene. De to siste filmene er hjernedøde, og bare kjedelige. Når helten blir en udødelig superhelt mister i hvert fall jeg interessen. 

Er nok litt mot strømmen der, for nr 4 Live Free Die har syns jeg faktisk er omtrent like bra som førsten. Aldri skjønt helt hva folk mener er så feil med den.. 
Har 8/10 på 1 og 4 og 7/10 på 2 og 3. Men alle er jo bra da, og hører til blant de hyppigste gjensynene her. Den femte var jo teppefall da utvilsomt.

Lenke til kommentar
Delvis skrev (57 minutter siden):

Er nok litt mot strømmen der, for nr 4 Live Free Die har syns jeg faktisk er omtrent like bra som førsten. Aldri skjønt helt hva folk mener er så feil med den.. 

Mitt problem med 4ern er at John McClane blir omgjort til en generisk actionhelt. Han får ikke banne, han får ikke blø, han settes opp i overdrevne CGI-dynka actionscener mot en forglemmelig skurk. For meg døde Die Hard-serien med den filmen.

Lenke til kommentar

Angående actionfilmer: The Shadow Strays!!! Timo Tjahjanto er ikke ukjent for å lage kremfilmer, både alene, og med Kimo Stamboel som The Mo Brothers, og mannen som ga oss mesterverket The Night Comes for Us skuffer heller ikke her. Den når åpenbart ikke opp til The Night Comes for Us, som er en av tidenes aller, aller beste actionfilmer, men leverer som pokker lell. En nesten 2,5 timer lang voldsorgie med masse blod, gørr, og ikke minst ultrafete actionsekvenser som kan få enhver hardbarka actionfan til å knytte hendene, reise seg opp av sofaen i ren ekstase og bare slippe jubelen løs. Det var så mye bra action i denne filmene at jeg slet med å finne ord da den var ferdig. Majestetiske greier!

Jeg likte Nobody veldig godt, og jeg håper virkelig Timo Tjahjanto får relativt frie tøyer i Nobody 2. Da blir det fort en rimelig fantastisk film, tror jeg. Han har absolutt alt som skal til for å lage gode, kreative og originale actionfilmer med kampkoreografi som er helt ut av en annen verden.

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...