Gå til innhold

Filmprat v2.0 - Generell diskusjon om/rundt film


LarsP

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Enig i at Prometheus ikke *føltes* som om den var satt i Alien-universet, og det var nok det største problemet.

Alien: Romulus ser okayish ut og skal visst være ålreit, men jeg er likevel skeptisk til det som i traileren ser ut som 'young adult horror'-klisjéer som hører bedre hjemme i kleine teen screams. Håper jeg tar feil.

Furiosa skal visst også være ganske bra. Problemet, økonomisk sett, var vel at det var en oppfølger ingen ba om til en film svært få så, for ganske lenge siden, men ikke lenge nok til å gjøre den første til en klassiker eller kulthit. Det er også en typisk Hollywood-greie hvor man lager film om en ganske irrelevant sidekarakter og forsøker å kapitalisere på IP som knapt har noe med originalene å gjøre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
16 hours ago, Brother Ursus said:

Furiosa skal visst også være ganske bra. Problemet, økonomisk sett, var vel at det var en oppfølger ingen ba om til en film svært få så, for ganske lenge siden, men ikke lenge nok til å gjøre den første til en klassiker eller kulthit. Det er også en typisk Hollywood-greie hvor man lager film om en ganske irrelevant sidekarakter og forsøker å kapitalisere på IP som knapt har noe med originalene å gjøre.

Svært få?
Det var den nest mest sette filmen i åpningshelgen i USA & Canada, og den 21'e mest innbringende filmen i 2015.
Den var også nominert til såkalt oscar-pris for Best Picture, Best Director, Best Cinematography, og Best Visual Effects, og var nominert til- og vant: Best Film Editing, Best Production Design, Best Costume Design, Best Makeup and Hairstyling, Best Sound Mixing and Best Sound Editing, flest priser av alle de nominerte det året.

Det er også en George Miller-greie, hvor han planla å filme både Furiosa & Fury Road samtidig, men endte med å fokusere på sistnevnte, og krangle med WB (Hollywood) om å få lage førstnevnte.

For en merkelig post, kan det være at du ville produsert færre usannheter dersom du søkte opp kilder til påstandene dine?

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Delvis skrev (16 timer siden):

På tide å få sett Mad Max filmer også, har ikke sett en eneste enda, men har lagt til alle.
Sånn ser det ut med de 8 øverste på min watchliste akkurat nå, men det pleier endre seg fort.

 

  Skjul innhold

wl.thumb.jpg.bac0a1dda1c3859d450f2e62d54ffe17.jpg

 

Mad Max filmene er bra alle sammen vil jeg si. Veldig varierte/forskjellige, men alle er bra. Anbefales på det varmeste👍

Den store klassikeren er nok 2ern.

Har ikke sett Furiosa da. Men Fury Road var finfin.

Endret av Entern
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Mad Max og Mad Max 2 er to skikkelig klassikere, og Mad Max: Fury Road var dødsfet. 

Mad Max Beyond Thunderdome har noe bra ved seg, og Thunderdome-fighten er helt legendarisk fet. Men jeg faller helt av lasset når den helt ut av intet forvandlet til en slags Peter Pan, og filmen føles ikke på noen måte som en Mad Max-film. Stemninga, viben og alt er så fjernt fra de to første filmene at det ikke føles som om den er en del av samme franchisen eller samme univers. Langt ifra en helt håpløs film, og den er for så vidt grei nok, men det er en helt håpløs Mad Max-film.

Furiosa: A Mad Max Saga har en del bra ved seg, men den er visuelt skuffende og tidvis helt jævlig å se på. Det hele ser tidvis så utrolig billig, kunstig og enkelt ut, og periodevis ser det ikke ut som om karakterene er integrert i universet i det hele tatt. De ser ut som de bare er klipt ut og limt oppå billig CGI. Digga ikke Dementus heller, selv om Chris Hemsworth gjør en veldig god figur. Men karakteren føltes så sinnssykt malplassert i hele universet. En klovnete villain var ikke helt det Mad Max trengte IMO. Kult med tennene hans, dog. Men den største skuffelsen for min del var det visuelle, og det er slitt overraskende, for George Miller beviste for fullt med Mad Max: Fury Road at han skjønner hvordan CGI burde brukes for best mulig resultat.

Endret av """
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så Alien Romulus og den oppfylte stort sett de lave forventningene. Sånn akkurat verdt å se, svak firer på terningen. Bra effekter og musikk og litt spennende av og til. Minus for en del huller i plottet og casting. Og så savner jeg dybde, noe de fort kunne klart å ha med når det tross alt sentrerte rundt en forskningsstasjon, men det ble prioritert å løpe vekk fra skumle aliens. Nok en Alien-film som går i den store glemmeboka.

Det er så irriterende at de ikke klarer å få mer ut av dette Aliens-universet for eksempel så er det ting fra bøker og tegneserier som mye bedre kunne vært grunnlag for et bra manus. Hva om noen av disse irriterende skapningene havnet på jorda og lagde masse faenskap? Atombomber og flyangrep og sånn? Det haddde vært kult.

 

Endret av uname -i
  • Liker 2
Lenke til kommentar
uname -i skrev (20 minutter siden):

Det er så irriterende at de ikke klarer å få mer ut av dette Aliens-universet for eksempel så er det ting fra bøker og tegneserier som mye bedre kunne vært grunnlag for et bra manus. Hva om noen av disse irriterende skapningene havnet på jorda og lagde masse faenskap? Atombomber og flyangrep og sånn? Det haddde vært kult.

Planen med Alien 3 var faktisk å sende Xenomorphene til jorda. Det ble til og med lansert en teaser, hvor de viste jorda og hintet om hva skulle skje. Men så fikk studioet kalde føtter og endret planene. Bullets & Blockbuster har en interessant video om alt som gikk galt med den filmen:


Det er også interessant at David Fincher hater sin egen film. Og at en ung Christopher Nolan kom ut av kinosalen i '92 og sa til vennene sine at Fincher er den neste store regissøren i Hollywood (lite visste han at han selv skulle bli den største). 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
VifteKopp skrev (21 minutter siden):

Det er også interessant at David Fincher hater sin egen film. Og at en ung Christopher Nolan kom ut av kinosalen i '92 og sa til vennene sine at Fincher er den neste store regissøren i Hollywood (lite visste han at han selv skulle bli den største). 

Fra det jeg har lest så hatet han å lage filmen pga alt kaoset(*). Det er en viss forskjell. Jeg synes Alien 3 var helt glimrende i sin dystopi og en veldig fin og logisk avslutning på Ripleys skjebne. Grøsser, action, dystopi, en helt utmerket trilogi. Selv om jeg er enig i at Alien 3 ikke nådde helt opp til de to første, så er den fremdeles bra og langt bedre enn det rælet som ble produsert senere.

 

(*)

He said: “I had to work on it for two years, got fired off it three times, and I had to fight for every single thing. No one hated it more than me; to this day, no one hates it more than me.”

Endret av uname -i
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
uname -i skrev (5 minutter siden):

Fra det jeg har lest så hatet han å lage filmen pga alt kaoset(*). Det er en viss forskjell. Jeg synes Alien 3 var helt glimrende i sin dystopi og en veldig fin og logisk avslutning på Ripleys skjebne. Grøsser, action, dystopi, en helt utmerket trilogi. Selv om jeg er enig i at Alien 3 ikke nådde helt opp til de to første, så er den fremdeles bra og langt bedre enn det rælet som ble produsert senere.

 

(*)

He said: “I had to work on it for two years, got fired off it three times, and I had to fight for every single thing. No one hated it more than me; to this day, no one hates it more than me.”

Fincher sa han ønsket raseopptøyene som herjet i LA på den tiden, ville nå filmstudioet så alle kopiene brant opp. Så jeg tror ikke han var spesielt fornøyd selve filmen heller. 

Men det er godt mulig han ble så psykologisk skadet at han ikke klarer å skille prosessen fra resultatet. Selv liker jeg deler av Alien 3. Jeg hater hva de gjør med visse karakterer fra Aliens (no spoilers), og en del av de nye tilskuddene er forglemmelige, men atmosfæren er top notch.  

  • Liker 3
Lenke til kommentar
On 17.8.2024 at 1:20 PM, Atib Azzad said:

Svært få?
Det var den nest mest sette filmen i åpningshelgen i USA & Canada, og den 21'e mest innbringende filmen i 2015.
Den var også nominert til såkalt oscar-pris for Best Picture, Best Director, Best Cinematography, og Best Visual Effects, og var nominert til- og vant: Best Film Editing, Best Production Design, Best Costume Design, Best Makeup and Hairstyling, Best Sound Mixing and Best Sound Editing, flest priser av alle de nominerte det året.

Det er også en George Miller-greie, hvor han planla å filme både Furiosa & Fury Road samtidig, men endte med å fokusere på sistnevnte, og krangle med WB (Hollywood) om å få lage førstnevnte.

For en merkelig post, kan det være at du ville produsert færre usannheter dersom du søkte opp kilder til påstandene dine?



Fury Road tapte antagelig så mye som 100 millioner dollar på kino, slik at veldig mange umulig kan ha sett den.

Skjønner at det er et vanskelig konsept for enkelte å svelge, men profesjonelle anmeldere og oscar-akademiet er altså ikke de som bestemmer om en film lykkes eller ikke. Det er det publikum som gjør.

Fury Road var en god film, det er også Furiosa, men de er begge filmer som ingen ba om. Det var tåpelig å gjøre Fury Road til en prequel, men å så lage en oppfølger som er en prequel til en prequel, hvor man også bytter ut skuespillerne igjen, er markedsføringsselvmål.


EDIT: Av listen du lenker, så oppgir du at dette var den 21'e mest sette og innbringende filmen på kino i 2015. Men det tar ikke budsjett, marketing og kinoutleie/kinopris i betraktning.

#14 er f.eks Ant-Man. Den tapte penger.
#26 Divergent: Insurgent var enten hel på nippet til, eller tapte noe penger.
#37 Tomorrowland tapte antagelig masse penger.

#199 er Look Who's Back. Den ble ikke engang vist i USA, men hadde et budsjett på under 3 millioner dollar, og spilte inn 25 millioner dollar internasjonalt.

Endret av Brother Ursus
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (7 minutter siden):

Fury Road var en god film, det er også Furiosa, men de er begge filmer som ingen ba om. Det var tåpelig å gjøre Fury Road til en prequel, men å så lage en oppfølger som er en prequel til en prequel, hvor man også bytter ut skuespillerne igjen, er markedsføringsselvmål.

Fury Road var strengt tatt enten en oppfølger eller en soft reboot. Furiosa var en prequel til Fury Road. 

Men du har rett i at Fury Road faktisk gjorde det ganske dårlig, noe som er overraskende med tanke på hvilken status filmen har fått i ettertid. 

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Just now, VifteKopp said:

Men du har rett i at Fury Road faktisk gjorde det ganske dårlig, noe som er overraskende med tanke på hvilken status filmen har fått i ettertid. 


En oppfølger til Fury Road kunne i teorien da sikkert være innbringende om de hadde senket budsjettet til en realistisk forventning og fortsatt historien med de samme skuespillerne (om de da hadde råd til dem?). I stedet blir det en prequel til en... prequel eller soft reboot. Uansett vil mangelen på kontinuitet både av og på skjermen antagelig være veldig skurrende for de fleste. Det er ikke nok bare å kalle det Mad Max og forsøke å kapitalisere på det. Akkurat som det ikke lengre er nok å sikre suksess bare ved å kalle det Star Wars f.eks.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Når det gjelder Fury Road og om det er sequel, reboot osv…

En analyse jeg har lest av filmene er at bare den første er 100% Canon Max. Alle de senere er «legender» om legenden Mad Max som i disse filmene ikke er helten men fasilitatoren og hjelperen som pusher ting i riktig retning.

Men det er ikke Canon eller fasit såvidt jeg vet 🤷🏻‍♂️ men en god tolkning som gir mening.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (6 minutter siden):

En oppfølger til Fury Road kunne i teorien da sikkert være innbringende om de hadde senket budsjettet til en realistisk forventning og fortsatt historien med de samme skuespillerne (om de da hadde råd til dem?). I stedet blir det en prequel til en... prequel eller soft reboot. Uansett vil mangelen på kontinuitet både av og på skjermen antagelig være veldig skurrende for de fleste. Det er ikke nok bare å kalle det Mad Max og forsøke å kapitalisere på det. Akkurat som det ikke lengre er nok å sikre suksess bare ved å kalle det Star Wars f.eks.

Oppfølgeren burde kommet mye før, når Fury Road-hypen var på sitt største. Men ting dro ut, av ulike grunner. Og Theron og Hardy hatet hverandre under innspillingen, så trolig hadde nok bare en av dem returnert.  

Men ja, fra et økonomisk perspektiv var det svært risky å lage en prequel til en sidekarakter med en annen skuespiller. En risiko som ikke lønte seg (selv om jeg personlig likte Furiosa). 

Entern skrev (Akkurat nå):

Når det gjelder Fury Road og om det er sequel, reboot osv…

En analyse jeg har lest av filmene er at bare den første er 100% Canon Max. Alle de senere er «legender» om legenden Mad Max som i disse filmene ikke er helten men fasilitatoren og hjelperen som pusher ting i riktig retning.

Men det er ikke Canon eller fasit såvidt jeg vet 🤷🏻‍♂️ men en god tolkning som gir mening.

Ja, alt er bare myter om The Road Warrior. Det lureste er nok å ikke tenke så mye på kontinuitet og sammenheng i disse filmene. Litt som James Bond før Daniel Craig-eraen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
23 hours ago, Brother Ursus said:



Fury Road tapte antagelig så mye som 100 millioner dollar på kino, slik at veldig mange umulig kan ha sett den.

Skjønner at det er et vanskelig konsept for enkelte å svelge, men profesjonelle anmeldere og oscar-akademiet er altså ikke de som bestemmer om en film lykkes eller ikke. Det er det publikum som gjør.

Fury Road var en god film, det er også Furiosa, men de er begge filmer som ingen ba om. Det var tåpelig å gjøre Fury Road til en prequel, men å så lage en oppfølger som er en prequel til en prequel, hvor man også bytter ut skuespillerne igjen, er markedsføringsselvmål.

Nå var ikke argumentet mitt at budsjettet på Fury Road gjorde det særlig mye bedre enn å break even (produksjonsbudsjett på 154.6–185.2 millioner dollar og inntjent internasjonalt totalt 380.4 millioner dollar. jeg blir ikke klok på hvordan budsjettet er regnet ut, men det er heldigvis ikke jeg som trenger å sannsynliggjøre dine påstander), jeg forsøkte bare å sannsynliggjøre (med kilder) at det var interesse rundt filmen, og at den ble sett av flere enn svært få.

Altså er det ikke et vanskelig konsept for meg at anmeldere og oscar-statuetter ikke forteller alt om en films anseelse, jeg forsøkte bare å formidle med mer enn tomme ord at filmen hadde interesse rundt seg.
DVD-en var også blant de mest kjøpte i USA i 2015, med over tre millioner kopier solgt i 2023.

Du må gjerne synes det er tåpelig å gjøre ditt eller datt, men det er ikke noe Hollywood har tvunget på George Miller, tvert i mot synes det som George jobber hardt for å få gjennomføre sine visjoner for serien til tross for det som fremstår som sabotasje av Warner Brothers.

Du får nok en vanskelig jobb med å sannsynliggjøre påstanden om at ingen ba om en oppfølger, for selv om Furiosa skuffet i besøkstall, bør man jo likevel anta at disse som betalte for å se filmen på kino er blandt de som ønsket å se en oppfølger.

Miller forteller også at Mad Max filmene er å anse som myter, fortellinger fra the wasteland, som åpner for disse forskjellige variasjonene av karakterer sted og setting, som om de er fortalt av ulike personer med sine perspektiver og eventuelle mangler i hukommelse etc.
Altså er det ingen grunn til å spekulere i reeboots og canon.

Spoiler

Mad Max 2: The Gyro Captain succeeds Pappagallo as leader of the settlers and takes them north. The grown Feral Kid, "Chief of the Great Northern Tribe," reveals in voice over that he never saw "the Road Warrior" again

Beyond Thunderdome: Jedediah flies Master, Pig Killer, and the separatists to the ruins of  Sydney .
Years later, they have established a community with other wanderers.
While they attempt to rediscover the knowledge of the pre-apocalyptic world, each night Savannah recites the story of their journey, and they light up the city as a beacon for Max or any other travellers to follow.

Furiosa: The History Man (the film's narrator) notes multiple accounts of Dementus's death, before providing what he claims to be the true account: Furiosa imprisons Dementus in the Citadel and uses his still-living body as fertilizer to grow a peach tree from her mother's pit.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Mulig dette er usaklig, men mindre kursiv ville vært en god ting i innleggene dine. Det blir slitsomt å lese.

Forøvrig har jeg ingen formening om Mad Max-filmene annet enn at jeg kun har sett de to første og den fra 2015.

 

Endret av oOF
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...