Gå til innhold

235Watt miditower

henriklo

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det blir under grensen etter min mening vis det har hvore en intel så er det mulig det har gått.

Men som regel er AMD no mere krevende når det gjelder PSU men du kan jo prøve det eneste som skjer er at pc blir ustabil og det blir vel et problem vis du skall brenne på den.

260W er minimum kravet mener jeg når du skall ha AMD men et søskenbarn av meg hadde 160W Psu med XP1800+ med brener to HD en dvdrom der er problemet at den ble forvarm :lol:

har 1 kabinet vifte og romet er ikke akurat så kalt at det gjør noe

Lenke til kommentar

Hvis strømforsyningen faktisk kan levere 235W med nok strømstyrke og korrekt spenning på 3,3v så skal det ikke være noe problem.

Min PC (XP1800+@2000+, 80GB barracuda, varmt skjermkort, osv) bruker 100-120W. Problemet er altså ikke hvor mange w som står på PSU'en men om den klarer å holde stabil spenning selv om man trekker opp mot f.eks 235W. Ofte synker spenningen når man trekker mye watt og da kan PC'n bli ustabil eller restarte av seg selv.

Lenke til kommentar

Ok,nå har jeg prøvd. Etter å ha spillt "hitman 2" i ca.30 minutter hopper den bare ut av spillet,uten å komme med noen feilmelding.Det er også lignende problemer med andre spill,men hovedsaklig dette spillet.

Dette har vel med Watt'en å gjøre vel?

Nå som jeg må kjøpe ny strømfoskyning vender jeg meg nok en gang til dere. Er det like greit å kjøpe et helt nytt tower,eller holder det med å bare kjøpe strømforsyningen?

Hva slags strømforskyning bør jeg da kjøpe?

NB:har stramt budsjett,så finn en billig strømfoskyning da!

Takk for svar så langt!

H

Lenke til kommentar

Det er ikke nødvindigvis strømforsyningen sin feil at du detter ut av Hitman 2.

Ta heller og test med en annen strømforsyning med mere Watt før du velger å kjøpe ny.

For hvis du har stramt budsjett er det veldig dumt å kjøpe nytt uten grunn.

Jeg har dessuten kjørt systemet i signaturen min +5 vifter og DVDspiller + CD-brenner i flere måneder uten problemer med en 235Watt PSU.

AMD Athlon 1000MHz@ 1224MHz :smile:

Asus A7V333

256MB DDR333

30GB WD HDD

Gainward GeForce 4 Ti4400 :grin: :grin:

Creative SB Audigy :smile:

Logitech Soundman SR-30 :smile:

Logitech MouseMan Dual-Optical :smile:

Telenor ADSL 704/128

[ Denne Melding var redigert av: Lone*Desert-Fish på 2002-11-08 17:38 ]

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-11-08 17:52, skrev hårek:

Quote:

Den 2002-11-08 15:03, skrev Simen1:

Min PC (XP1800+@2000+, 80GB barracuda, varmt skjermkort, osv) bruker 100-120W.

Skulle gjerne sett hvordan du kommer fram til så lav effekt? Ifølge
oversikten bruker du minst 200W.

TH har glemt en ting, sansynligheten for at alle komponentene i datamaskinen jobber 100% samtidig er veldig liten.

Er slik man dimmensjonerer det elektriske anlegget i hus også, skal man dimmensjonere alle sikringer og ledninger for at alle stikkontakter skulle levere max mulige effekt, så hadde anlegget vært mye dyrere enn nødvendig.

Jeg har 21" monitor, en p3-550 maskin full av hw;psu på 235w, og et adsl modem. Totalt trekker dette ca 255 watt kontinluerlig. Strøm, spenning og effekt får jeg opp grafisk via UPS`en som er oppmontert her, forbruket varierer ikke så forferdelig mye.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-11-08 17:52, skrev hårek:
Quote:

Den 2002-11-08 15:03, skrev Simen1:

Min PC (XP1800+@2000+, 80GB barracuda, varmt skjermkort, osv) bruker 100-120W.

Skulle gjerne sett hvordan du kommer fram til så lav effekt? Ifølge
oversikten bruker du minst 200W.

Det er ikke så vanskelig. Jeg bruker et amperemeter til å måle strømmen som hele PC'n bruker til sammen. Amperemeteret viser 0,4 - 0,5 A. Det varierer litt i oppstarten og hva sjalgs arbeid PC'n gjør. Da er det lett å gange ut: 230v * 0,5A = 115W.

Den oversikten du sikter til, er jo ganske missvisende da. F.eks trekker ikke en harddisk 30W. Den trekker ca 30W i det den spinner opp men under vanlig bruk (idle og søk) er 5-15W mer vanlig. I tillegg oppgir de at en XP2100+ trekker 90W konstant. Det er jo også helt på viddene. En 2100+ trekker max 72W under max load dersom du er max uheldig med CPU-steppinga. (referanse) Så har jeg 1800+ og ikke en 2100+ heller. Høres det sansynlig ut at ram'en trekker 30W ? Med tanke på at det er mer enn en vanlig PIII trekker, så burde altså rammen vært utstyrt med minst like god kjøling. Osv. Lista over feil er lang!

Siden det elektriske Watt-bruken er identisk med varmeutviklingen og dere sammenligner med kjølingen av hver komponent så ser dere at det er mye på lista som er urealistisk. Det er heller ingen tilfeldighet at både bruk av elektrisk kraft og varmeproduksjon er oppgitt i watt: El energi inn = Varme energi ut.

Håper flere kan dra opp Amperemeteret sitt og bekrefte dette.

Lenke til kommentar

kjøp nytt tower og strømforsyning på tilbud hos en av nett-butikkene. selg deretter det gamle toweret med strømforsyning på qxl. Uten at jeg vet det tipper jeg du får 100-200 kroner for det og da blir differansen liten mellom å kjøpe ny strømforsyning og å kjøpe miditower med strømforsyning.

Hvis du skal være riktig rå (dette er dyrt ca 1000 + frakt) så kjøper du et dragontower med strømforsyning.

Ps: det hadde ikke jeg råd til har ofte angret at jeg ikke hostet opp de 500 ekstra.

Lenke til kommentar

Simen1: hvilken type amperemeter bruker du? Hvis du ikke har et true-RMS meter så tror jeg målingene kan vise for lave verdier. Strømmen i nettet er ikke sinus men fullt av harmoniske. Et vanlig RMS meter gir bare nøyaktig måling med ren sinus. (Ref herog her).

Kan være enig i at det er grunn til å stille visse spørmsmål ved THG's tall. Det er vanskelig å finne gode referanser til effektforbruk, men jeg prøver et anslag:

CPU 60W

Hovedkort 20W

RAM 10W

Skjermkort 20W

Disk 10W

Diverse 20W (vifter, floppy, CD, kbd, mus)

Dette mener jeg er ganske forsiktige anslag, og da kommer jeg opp i 140W. Hvis da PSU har en virkningsgrad på 75% kommer vi opp i 185W forbruk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...