Gå til innhold

7 ting for at X360 kan konkurrere med PS og Wii.

MindTooth

Anbefalte innlegg

Det ryktes en ny dashboard-oppdatering med bedre meny og webbrowser (IE?) vil dukke opp i løpet av vinteren.

Varmeproblemene/støyen vil bli mindre når man går over til 65 nm-manufacturing i 2007. Ellers er jeg ganske sikker på at det kommer en revidert utgave av X360 som vil ha HDMI og større harddisk. Muligens også HD-DVD-drev innebygd i stedet for DVD-drev når dette blir omtrent like billig som DVD. Spørsmålet er bare når...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  Fhj skrev:
Hmmm..  :hmm:

Traff jeg spikeren på hodet her eller? Iom at det ikke ble så interresant å diskutere lenger?

7155640[/snapback]

Ikke bare traff du spikeren; jeg vil faktisk påstå at det du sa vil bli stående i de neste generasjoner som selve definisjonen på å treffe spikeren!

Her har jeg gått rundt og trodd at 20GB avtagbar harddisk dekket behovene mine; at HD-DVD var overflødig for min del, da jeg kan telle filmene jeg ser i min egen stue på i løpet av år på én hånd; at HDMI-utgang ikke var noe jeg hadde bruk for; at en bedre organisert Marketplace ikke ville gi meg noe mer, siden jeg likevel kun sjekker www.majornelson.com for å se om det har kommet noe nytt, og da selvsagt kun bruker kategorien "Newly Released Downloads"!

At den bør være stillere, og at de må få bukt med overopphetingsproblemene er faktisk gode poeng. De eneste gode poengene sett fra min side, selv om jeg ikke har hatt problemer med noen av dem personlig.

At Gizmondo ønsker seg en Xbox360 som er en klone av en PS3 får bli deres problem. Jeg er gald for at den ikke er - hadde ikke vært særlig villig til å betale mer enn 4000,- for en konsoll uansett - og PS3s problem for min del, er at den har ganske nøyaktig null spill som interesserer meg særlig mye mer enn i brunøyet.

Edit: om noen skulle ha problemer med å skjønne det, så er jeg forresten ironisk i de to første avsnittene her.

Endret av Mr.FOXHOUND
Lenke til kommentar
  avanore skrev:
  SasaB skrev:
Kanskje 360 ikke har alt det PS3 kommer til å ha, konsollen er nok overvurdert (PS3). Uansett det er spillopplevelsen som gjelder...

7155894[/snapback]

Finner ingenting PS3 kommer til å ha som ikke X360 kan gjøre innenfor gaming

7155930[/snapback]

Jeg er ikke fanboy, men det er vel større spill pga Blu-Ray...

Lenke til kommentar
  arnegn skrev:
Men... Den lista der var jo bare teit.

"Tenk å kult det var om den hadde alt dette a! Woohoo! Selvfølgelig til samme pris. Også må den kunne skyte laserstråler! Da kan ps3 bare gå å gjemme seg."

7156019[/snapback]

Tror FPS sjangeren hadde fått liv om konsollen faktisk begynte å skyte laster stråler på deg ja ;P i

Lenke til kommentar

Noe som er meget sikkert er det at det er ingenting Xbox360 kan gjøre som ikke Playstation 3 kan.

Så om man ønsker innebygd Wifi, god gratis online tjeneste, 60 GB hd som også kan byttes med en hvilken som helst 2,5" disk, massiv støtte fra stort sett alt som er av utviklere(bortsett fra Microsoft og Nintendo's 1. party utvilkere) og noen av favoritt spill seriene mine som er Final Fantasy, Metal Gear, Gran Turismo, Grand Theft Auto, God of War og mye mye mer så er Playstation 3 den eneste veien å gå. Det at jeg i tillegg kan spille av HD filmer på min HD tv, kjøre linux, rippe Cd'plater osv osv osv er bare en stor fin bonus.

Lenke til kommentar
  SasaB skrev:
  avanore skrev:
  SasaB skrev:
Kanskje 360 ikke har alt det PS3 kommer til å ha, konsollen er nok overvurdert (PS3). Uansett det er spillopplevelsen som gjelder...

7155894[/snapback]

Finner ingenting PS3 kommer til å ha som ikke X360 kan gjøre innenfor gaming

7155930[/snapback]

Jeg er ikke fanboy, men det er vel større spill pga Blu-Ray...

7155991[/snapback]

Fordell og bakdel. blu-ray kan spille av 1080p sekvenser i spill, mens DVD er dobbel så rask som blu-ray.

Har ikke hørt noen devs prate om "spillet er for stort det skulle passe inn på en DVD plate", ser du bortfra sekvenser og filmer stappet inn i en blu-ray plate

Endret av avanore
Lenke til kommentar

Hovedforskjellen er at PS3 er en alt-i-en-pakke til ca. 5500 kr. hvor man betaler for alt av utstyr og online service på en gang. Det er dyrt, men man trenger ikke bekymre seg for tilleggsutgifter senere og spillene kan lages utfra forutsetningen om at alt utstyret er på plass.

På X360 derimot, betaler man bare ca. 3000 kr. i første omgang og så har man selv valgmuligheten til å betale for ekstra utstyr og online service hvis man har bruk for det.

Begge strategier har sine fordeler og ulemper. Selv synes jeg det er flott at markedet tilbyr to ulike løsninger.

Endret av kilik
Lenke til kommentar

For å bli godkjent som hd-dvd film så er det et krav at den må inneholde hd-lyd(dts-hd og dolby digital+), ikke bare hd-bilde. Dette kravet har ikke BD, den kan utstyres med vanlig dvd-lyd. For de så smått audiophile av oss, så spiller slikt en stor rolle når man skal inn i neste generasjon lyd/bilde-opplevelse. HD er mer enn bare bilde...

Lenke til kommentar
  Mo0nH0wL skrev:
For å bli godkjent som hd-dvd film så er det et krav at den må inneholde hd-lyd(dts-hd og dolby digital+), ikke bare hd-bilde. Dette kravet har ikke BD, den kan utstyres med vanlig dvd-lyd. For de så smått audiophile av oss, så spiller slikt en stor rolle når man skal inn i neste generasjon lyd/bilde-opplevelse. HD er mer enn bare bilde...

7156259[/snapback]

Men du tror vel ikke at utgiverene vil gi ut filmer med dårlig lyd til Blu-ray og god lyd til HD dvd? Tror nok det blir samme lyden. Og ofte forskjellige formater slik det er i dag.

Litt fakta om codec'er som Blu-ray støtter.

Kilde

Sitat
1.8  What video codecs will Blu-ray support?

MPEG-2 - enhanced for HD, also used for playback of DVDs and HDTV recordings.

MPEG-4 AVC - part of the MPEG-4 standard also known as H.264 (High Profile and Main Profile).

SMPTE VC-1 - standard based on Microsoft's Windows Media Video (WMV) technology.

Please note that this simply means that all Blu-ray players and recorders will have to support playback of these video codecs, it will still be up to the movie studios to decide which video codec(s) they use for their releases.

1.9  What audio codecs will Blu-ray support?

Linear PCM (LPCM) - offers up to 8 channels of uncompressed audio.

Dolby Digital (DD) - format used for DVDs also known as AC3, offers 5.1-channel surround sound.

Dolby Digital Plus (DD+) - extension of DD, offers increased bitrates and 7.1-channel surround sound.

Dolby TrueHD - extension of MLP Lossless, offers lossless encoding of up to 8 channels of audio.

DTS Digital Surround - format used for DVDs, offers 5.1-channel surround sound.

DTS-HD - extension of DTS, offers increased bitrates and up to 8 channels of audio.

Please note that this simply means that all Blu-ray players and recorders will have to support playback of these audio codecs, it will still be up to the movie studios to decide which audio codec(s) they use for their releases.

Lenke til kommentar
  dark by design skrev:
  Fhj skrev:
Hmmm..  :hmm:

Traff jeg spikeren på hodet her eller? Iom at det ikke ble så interresant å diskutere lenger?

7155640[/snapback]

Nei, me orkar berre ikkje krangle ;) Og det der siste poenget ditt var rimelig teit igrunn. :)

7155725[/snapback]

Lyser attantion whore lang vei ser du ;)

Gleder meg litt til neste store dashboard update, og ka den kommer til å bringe med seg. Inntil videre skal eg fortsatt kose meg med 360,PS2 og Wii :wee:

Endret av Mala
Lenke til kommentar

Må bare spøtte inn en par ord jeg også. Synes artikkelen var dum rett og slett.

De ønsker at hard ware skal fordyres og forbedres stort, uten at forbrukeren skal betale for det. Hva slags julenisseønske er det da?

De ønsker at den skal bli lettere å hacke. Ja - der forsvant all seriøsitet fra artikkelen.

HDMI? Don't get me started...

Det Microsoft må passe på i mine øyne er kvalitetskontrollen. Åpenbart at enkelte modeller støyer mer enn andre.

Dr Peedee

Lenke til kommentar
  Mgs skrev:
Men du tror vel ikke at utgiverene vil gi ut filmer med dårlig lyd til Blu-ray og god lyd til HD dvd? Tror nok det blir samme lyden. Og ofte forskjellige formater slik det er i dag.

Tja, det vet man jo ikke for sikkert sånn som med hd-dvd. Det kan tenkes det er et mulig sted å kutte kostnadene, for å få prisen på filmen ned til samme nivå som hd-dvd, siden BD er dyrere å produsere i utgangspunktet.

Man får håpe det blir etablert en standard der hd-lyd er inkludert også på BD, men det er bare første problemet, fordi;

Det er stor forskjell på å støtte er format og å kunne behandle et format. MS sin hd-dvd-spiller vil dekode hd-lydsignalet, etter hva jeg har forstått gjør ikke sony's BD-spiller dette, den kun støtter formatet.....det betyr at med hd-dvd-spilleren så trenger du bare en vanlig surround-reciver til å forsterke signalene og deretter kjøre de ut på anlegget ditt. Derimot, hvis du bruker ps3, vil du ikke få dekoding av signalet, med andre ord trenger du en surround-reciver som kan decode signalet for deg før du kan få glede av det....den reciveren har vel enda ikke kommet på markedet og når de kommer så blir de jaggu ikke billige....

Så å få hd-lyd i lag med hd-filmen, hjemme i stua med hd-skjermen din, blir nok ingen billig affære ved ps3 som utgangspunkt.

Lenke til kommentar
  Mo0nH0wL skrev:
  Mgs skrev:

Tja, det vet man jo ikke for sikkert sånn som med hd-dvd. Det kan tenkes det er et mulig sted å kutte kostnadene, for å få prisen på filmen ned til samme nivå som hd-dvd, siden BD er dyrere å produsere i utgangspunktet.

Man får håpe det blir etablert en standard der hd-lyd er inkludert også på BD, men det er bare første problemet, fordi;

Det er stor forskjell på å støtte er format og å kunne behandle et format. MS sin hd-dvd-spiller vil dekode hd-lydsignalet, etter hva jeg har forstått gjør ikke sony's BD-spiller dette, den kun støtter formatet.....det betyr at med hd-dvd-spilleren så trenger du bare en vanlig surround-reciver til å forsterke signalene og deretter kjøre de ut på anlegget ditt. Derimot, hvis du bruker ps3, vil du ikke få dekoding av signalet, med andre ord trenger du en surround-reciver som kan decode signalet for deg før du kan få glede av det....den reciveren har vel enda ikke kommet på markedet og når de kommer så blir de jaggu ikke billige....

Så å få hd-lyd i lag med hd-filmen, hjemme i stua med hd-skjermen din, blir nok ingen billig affære ved ps3 som utgangspunkt.

7157958[/snapback]

Fint om du hadde noen kilder til all gjettingen din. Nå er det vel opp til produsenten av Blu-ray spillerene om spillerene skal dekode signalet eller bare sende det videre til Surround reciveren? Slik det var på DVD spillere?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...