mohseni Skrevet 8. november 2002 Del Skrevet 8. november 2002 Hei :smile: jeg har et problem. jeg har tatt opp film med en dv kamera og nå vil jeg overføre til min pc. problemet er at det programmet som følger med kameraet er sånn at den overfører rå data over til maskinen , så den filmen jeg skal overføre blir på ca 36 GB, ( ganske mye ), så jeg lurte på om det fantes et sånt program derman converterer rett til AVI eller noe slikt, assa et løsning slik at det ikke tar så mye plass når overført til data? på forhånd takk :smile: PS: et slikt program bør helt være kompatibel med de fleste dv kameraer da :smile: hvis dere vet om et slik et :smile: Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 8. november 2002 Del Skrevet 8. november 2002 Rådataene tar mye plass. Dersom du skal redigere ting og legge det tilbake på DV-tape så anbefaler jeg å bruke rådataene i den størrelsen de er og ikke komprimere de først. Det vil i såfall redusere kvaliteten både ved pakking og ved opp-pakking til DV-format igjen. Dersom du ikke skal ha tilbake filmklippene til kameraet så kan du velge komprimeringsmetode i mange programmer (best resultat dersom du redigerer først og komprimerer etterpå) AVI egner seg til avspilling på PC. MPEG og MPEG2 egner seg til avspilling både på PC og på DVD-spillere. Alle formatene kan lagres på f.eks CDR-plater. Noen mye brukte programmer til redigering og komprimering er Adobe Premier (v6.5) og Pinnacle studio (v8.0) Begge disse er annerkjente og bra programmer. Så finnes det også en del billigere og enklere programmer som f.eks Windows Moviemaker til Win XP. Lenke til kommentar
NickFalk Skrevet 8. november 2002 Del Skrevet 8. november 2002 Quote: Den 2002-11-08 13:07, skrev mohseni:jeg har et problem. jeg har tatt opp film med en dv kamera og nå vil jeg overføre til min pc. problemet er at det programmet som følger med kameraet er sånn at den overfører rå data over til maskinen , så den filmen jeg skal overføre blir på ca 36 GB... Altså 210 min.? Du har ikke vurdert å kjøpe en ekstern firewire-HD da? Tror du får 120GB for omtrent 3000kr. Synes du ikke det i alle tilfelle dumt å miste kvalitet ved å omkomprimere til AVI? :???: Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 8. november 2002 Del Skrevet 8. november 2002 Kvalitets-tapet ved komprimering til avi er jo ikke noe voldsomt da. Jeg ville i hvertfall hatt 30 timer i DivX-kvalitet enn 3 timer i DV-kvalitet dersom jeg skulle ha det på harddisken eller brenne det ut på CD eller DVD. SVCD(MPEG2) og VCD(MPEG) er jo også alternativer dersom du skal brenne det ut på CD. Derfor anbefaler jeg kun å beholde det ukomprimert dersom det skal redigeres først og/eller overføres tilbake til DV-kassetter. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå