knetrom Skrevet 25. oktober 2006 Del Skrevet 25. oktober 2006 (endret) Jeg kjøpte en pakke fra CD her om dagen, men fant ut at det lå kabler helt fra en eldre parabol, som fulgte med huset, og til kjelleren hvor jeg bor. Så jeg hang ikke opp min. Fikk rundt 80% styrke og kvalitet, men når noen ser på TV2 oppe, forsvinner halve signalstyrken på bl.a. NRK1, NRK2, TV2 Zebra (tror jeg, husker ikke i farten) og en del av Canal+-kanalene. Regner med det er sånn på andre kanaler og, har ikke sjekket. Har en teori på problemet: Parabolen som er i bruk, er en stor, eldre modell med holdere for 4 enkle hoder, ca 10-15 cm fra hverandre. Hodet som er i bruk, er et som egentlig sto på en nyere parabol, et dobbelt hode. Der er selve hodene ca halvparten så langt fra hverandre, altså rundt 5-8 cm. Dette er ca-tall jeg prøver å huske fra øyemål fra ca 2 mnd siden, så de kan være litt feil. Er hodene for nærmt hverandre i forhold til det parabolen ble designet for? Jeg har tenkt meg opp på taket en dag og henge på et til hode i en av de originale holderene, men orker ikke hvis det kan ordnes med noen tastetrykk Endret 25. oktober 2006 av LoCDoG Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 26. oktober 2006 Del Skrevet 26. oktober 2006 Kan egentlig være så mangt uten å ha sett det. Problemområder kan være: 1. Dårlig eller skadet coax. 2. Feil på DiseqSwitch. 3. Feil på parabolhodet. 4. Ikke innstilt parabol skikkelig. 5. Det er dårlig avisolert ved F kontaktene (de som går inn i hode, switch eller tuner). Hvis du har et twin hode så ska ldet egentlig fungere fint det i skålen, så lenge alt er stilt inn skikkelig. Ofte er det nok feil på montering av F kontaktene og dårlig innstilling som er den største synderene. Lenke til kommentar
Jan-Vidar Skrevet 29. oktober 2006 Del Skrevet 29. oktober 2006 Etter hva jeg kan skjønne av forklaringen din så ser det ut som om du prøver å koble til 2 stk tunere på et vanlig lnb. Har jeg rett? Det lnb'et som du har sat på er et lnb som går både på Thor og Sirius. De to lnb sitter isammen i en del med 6 graders vinkling inn mot midten. At lnb'ene sitter lengre ifra hverandre på skålen opprinnelig har vel noe med buen på armen de sitter på. Det skal gå greit å bruke duo-lnb'et som du har satt opp, men det er som regel dårlig kvalitet på disse. Skal du ha 2 tunere, som jeg tror du skal ha ettersom du sier at du får dåtligere ignal når noen ser på Tv2 oppe, så må du ha et Twin-lnb. Dette er et lnb med 2 stk uavhengige utganger. Dette er eneste muligheten for å kunne bruke 2 tunere uavhengig av hverandre, altså se på 2 forskjellige kanaler, untatt å sette opp en skål til. Håper dette hjalp litt. Hvis jeg har forstått deg riktig da. Mvh Jan-Vidar Lenke til kommentar
knetrom Skrevet 30. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 30. oktober 2006 Jan-Vidar: Finner ikke bilde av hodet på nettet, så jeg har laget en fet photoshopmod for å illustrere. Det er 2 coax-kontakter, og 2 hoder "smeltet sammen" til ett. Det kan jo være det er ment for å være til Thor og noe annet, jeg vet ikke, jeg bare koblet meg på den kabelen som kom ned fra taket, for å slippe å klatre opp og henge opp min egen parabol. Men, tidligere har det vært lokal-pakken fra CD oppe, og film+sportskanalene fra CD her jeg har min tuner, så de burde vel fungert sammen? De fleste av Canal+-kanalene forsvinner når TV2 er i bruk oppe. Er dårlig på uttrykkene, så jeg vet ikke helt om det var det du beskrev. KTVL: 1: Coaxen fra parabolen og helt ned her er lagt opp før jeg flyttet inn, vet ikke standen på denne, men har ikke hørt noe om problem med den nyere parabolen som hang der oppe før. Det ble brukt samme doble hode, bare nyere parabol. 2: Tror ikke jeg har diseqswitch, det er vel en slags boks en plass? 3: Parabolhodet kan jo ha blitt skadet av han sure fyren som skrudde det av den andre parabolen som hang der, men det skal som sagt ha fungert fint tidligere. 4: Er vel litt rart om parabolen er feil innstilt, når jeg får 80% signalstyrke og 80% signalkvalitet på alle kanaler, utenom når noen ser på TV2 oppe? Jeg spør, for jeg vet ikke =) 5: Hvordan skal F-kontaktene avisoleres? Jeg bare prøvde på den nye jeg fikk med, mens de andre har lagt her fra før. Siden tuneren oppe forstyrrer min tuner, er det vel der kablene ligger nærmt hverandre problemet er? For å summere opp litt: Det har tidligere vært CD både oppe og nede, 2 kort, 2 tunere, et dobbelt hode på en nyere parabol. Nå er det 2 kort, 2 tunere og det samme hodet, men på en eldre parabol. Har bodd folk her i to år før tror jeg, og da burde de ha oppdaget problemene hvis de var der før.. Lurte på om jeg skal klatre opp på taket og henge på det hodet som fulgte med min parabol (siden den gamle parabolen er innstilt allerede), og se om det funker.. Men det regner mye for tiden, og jeg jobber som oftest til det er mørkt, så det frister mer å undersøke litt mer før jeg feilsøker ute i regn og mørke.. Lenke til kommentar
Jan-Vidar Skrevet 31. oktober 2006 Del Skrevet 31. oktober 2006 Hei igjen. For å gjøre det enkelt. Du kan ikke bruke dette hodet til å se på tv2 oppe og canal+ nede samtidig. Vet ikke helt hvordan jeg skal forklare det , men Tv2 går på frekvensen 12322 Horisontal og Canal+ på 11278 Vertikal. Det er pga at den ene blir sendt horisontal og den andre vertikal at du ikke får inn begge samtidig. Hvis du tenker deg hodet som en ventil som kan være åpen og stengt (Horisontal og vertikal) og tunerene dine som prøver å stenge og åpne ventilen. Tuner 1 vil se på Tv2 og sender signal om at venilen skal gå i horisontal stilling. Alt går greit helt til tuner 2 vil se Canal+. Da vil tuner 2 sende signal om at ventilen skal gå i Vertikal stilling. Da vil tunerene jobbe mot hverandre og en vil "vine" til slutt. I ditt tilfelle tuner 1 om vil se Tv2. Det hodet du har er laget for å ta inn satelittene Thor (Canal Digital) og Sirius (Viasat). De to utgangene kobler du isammen me en switch å tuneren skal kunne styre hvilken del av hodet den vil bruke. For at du skal få se alle kanalene du vil uansett hva de ser på den andre tuneren så må du ha et annet hode. Dette er et Twin-lnb. Det er et hodet som ser ut som et vanlig singel-hode bortsett fra at det har 2 utganger. Dette vil fungere som om du hadde 2 paraboler med hvert sitt hode. Altså , begge tunerene må ha eget signal for at du skal få se alle kanaler uavhengig av hva den andre ser på. Du kan bruke det slik som det er nå, men kan da bare se følgende: Tuner 1 ser på f.eks Tv2 som er Horisontal, da vil tuner 2 også bare kunne se på kanaler som blir sendt horisontalt. Det samme blir det hvis tuner 1 vil se kanaler som blir sendt vertikalt, da vil tuner 2 bare å se kanaler som blir sendt vertikalt. Send meg gjerne en PM hvis du trenger mer hjelp. Lenke til kommentar
knetrom Skrevet 31. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 31. oktober 2006 Ok, høres fornuftig ut, så jeg prøver meg med et annet hode i morgen =) Takker =) BTW, kan se på noen få Canal+-kanaler når det vises TV2 oppe.. Kan ikke se NRK1 eller NRK2 heller, men men.. BTWx2: Haha, nå kan jeg se alle kanalene jeg vil selv om det vises TV2 oppe.. Sikkert pga litt finere vær i dag, bytter hode likevel. Signalstyrken forverres selv om bildet vises.. Lenke til kommentar
Jan-Vidar Skrevet 2. november 2006 Del Skrevet 2. november 2006 Ok, høres fornuftig ut, så jeg prøver meg med et annet hode i morgen =) Takker =) BTW, kan se på noen få Canal+-kanaler når det vises TV2 oppe.. Kan ikke se NRK1 eller NRK2 heller, men men.. BTWx2: Haha, nå kan jeg se alle kanalene jeg vil selv om det vises TV2 oppe.. Sikkert pga litt finere vær i dag, bytter hode likevel. Signalstyrken forverres selv om bildet vises.. 7193533[/snapback] Noen kanaler sendes på samme stilling. Det spørs hvor lenge tunere/hode fungerer hvis du tvangskjører de for lenge. Hvis du skal bytte lnb så må du huske at det ikke kan være et helt vanlig lnb, men et twin-lnb. Du må også ha 2 ledninger inn i huset, 1 til hver tuner. Lenke til kommentar
knetrom Skrevet 6. november 2006 Forfatter Del Skrevet 6. november 2006 Har 2 ledninger inn i huset som sagt.. Kan vel bruke et enkelt hode? Tenkte på det hodet som fulgte med, blir det problem? Lenke til kommentar
Jan-Vidar Skrevet 7. november 2006 Del Skrevet 7. november 2006 Det kommer an på hodet spm fulgte med. Er det et vanlig hode som fulgte med i en startpakke fra Canal Digital /Viasast eller er det en hode som fulgte med i en pakke som du fikk nå du oppgraderte til et abb med 2 kort. Hvis det er sistnevnte så går det greit. Er det et hode med kun en tilbobling (Singel-lnb) så går det ikke. Er det et hode med 2 tilkoblinger (Twin-lnb) så går det. Lenke til kommentar
knetrom Skrevet 7. november 2006 Forfatter Del Skrevet 7. november 2006 Hmm, lurer på om vi snakker om hverandre litt nå.. Har 2 abbonement med et kort til hver.. Tror jeg prøver det hodet som fulgte med i morgen, om det ikke funker henger jeg opp den parabolen jeg fikk med.. Lenke til kommentar
Jan-Vidar Skrevet 8. november 2006 Del Skrevet 8. november 2006 Det var det jeg regnet med at du hadde 2 kort. Uansett MÅ du ha et Twin-lnb eller 2 skåler, en til hver tuner. Twi-lnb = 2 utganger, en til hver tuner eller 2 skåler = hvert sitt singel-lnb til hver sin tuner. Hvis du har bestillt en "Digital tv i flere rom"-pakke fra CD så har du fått med et Twin-lnb. Har du bestillt et vanlig abb så regner jeg med at du har fått et singel-lnb med 1 utgang. Lenke til kommentar
knetrom Skrevet 8. november 2006 Forfatter Del Skrevet 8. november 2006 Har 2 enkle abbonement.. Prøvde med enkelt hode, gikk dårlig, så henger opp min parabol i helgen hvis været er normalt.. Lenke til kommentar
Jan-Vidar Skrevet 9. november 2006 Del Skrevet 9. november 2006 Enklere å bare kjøpe seg et Twin-lnb og slippe unna med kun en skål. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå