Gå til innhold

Syklister - gang og sykkelstier.


Anbefalte innlegg

Resultat: for min egen del legger jeg meg lenger ut i veien.

7169381[/snapback]

 

Resultat, du blir puddingen som ligger der påkjørt en vakker dag

7169393[/snapback]

I så fall ikke uten en flott erstatning fra bilfører som var IDIOT nok til å kjøre på meg =)

 

Nei, hvis man skal kjøre bil så får man forholde seg til trafikkreglene. Trafikkreglene sier at syklister har rett til å bruke sykkelfeltet, så da bruker syklistene sykkelfeltet.

7169443[/snapback]

 

 

Ja, og norge er kjent for "veldig" store utbetalinger.

7169507[/snapback]

Hva har nå det med saken å gjøre?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Resultat: for min egen del legger jeg meg lenger ut i veien.

7169381[/snapback]

 

Resultat, du blir puddingen som ligger der påkjørt en vakker dag

7169393[/snapback]

 

Hvorfor det? Har ikke dagens biler både bremser og ratt? At man sitter inne i en bil gir en ingen flere rettigheter enn om man sitter på en sykkel, skjønner du det?

 

Det du skisserer er analogt til at jeg kjøper meg en Hummer og presser deg og din bil av veien fordi du og det lille vraket ditt er i veien for MEG MEG MEG. Og JEG kan rett og slett ikke følge loven fordi JEG er mye viktigere enn deg fordi JEG har større og finere bil en deg, MIN tid er mer viktig enn din etc.

Lenke til kommentar
Resultat: for min egen del legger jeg meg lenger ut i veien.

7169381[/snapback]

 

Resultat, du blir puddingen som ligger der påkjørt en vakker dag

7169393[/snapback]

I så fall ikke uten en flott erstatning fra bilfører som var IDIOT nok til å kjøre på meg =)

 

Nei, hvis man skal kjøre bil så får man forholde seg til trafikkreglene. Trafikkreglene sier at syklister har rett til å bruke sykkelfeltet, så da bruker syklistene sykkelfeltet.

7169443[/snapback]

 

 

Ja, og norge er kjent for "veldig" store utbetalinger.

7169507[/snapback]

Hva har nå det med saken å gjøre?

7169517[/snapback]

 

Du snakket om en "flott erstatning". Dårlig hukommelse ?

Lenke til kommentar
Ja sant nok og like merkelig er det at så snart de setter seg på sykkelsetet glemmer de alt om trafikkregler, bla. i lyskryss.

7170016[/snapback]

Her påpeker du et viktig problem. Nemlig at mange syklister ikke fatter at for å få rettigheter som en bil har så må man også ha plikter som en bil har. Det sier seg selv at alle må følge trafikkreglene, ellers vil ikke ting fungere.

Poenget er at enkelte (mange) syklisters uaktsomhet ikke bør gå ut over dem som holder seg til vegtrafikkloven. IMO.

Lenke til kommentar

(Fjerner litt quotes jeg)

Du snakket om en "flott erstatning". Dårlig hukommelse ?

7169585[/snapback]

Det har du helt rett i, jeg hadde ikke glemt det, men det at erstatningen var flott var ikke mitt poeng (og såpass tror jeg du skjønte).

Kan du ikke heller diskutere neste avsnitt av posten min? Mener du at syklister ikke skal få lov til å bruke de rettigheter som vegtrafikkloven gir dem, forutsatt at de følger reglene?

Lenke til kommentar
(Fjerner litt quotes jeg)
Du snakket om en "flott erstatning". Dårlig hukommelse ?

7169585[/snapback]

Det har du helt rett i, jeg hadde ikke glemt det, men det at erstatningen var flott var ikke mitt poeng (og såpass tror jeg du skjønte).

Kan du ikke heller diskutere neste avsnitt av posten min? Mener du at syklister ikke skal få lov til å bruke de rettigheter som vegtrafikkloven gir dem, forutsatt at de følger reglene?

7170280[/snapback]

 

1. Jeg mener sykler ikke har noe som helst midt i en vei bygget for biler å gjøre såfremt at det finnes gang og sykkelstier, like lite som en bil har noe å gjøre på gang og sykkelstier.

 

2. Syklister følger ALDRI trafikkreglene. Syklister veksler mellom å være syklister/gående/traffikant fortere enn du kan blunke og vil kun ha alle fordelene og ikke ulempene. Det burde bli påbudt med sertifikat på alt som skal ut på traffikert vei, også sykler.

 

Har du f.eks riktig lys på sykkelen din ?

Endret av fiskebolleboks
Lenke til kommentar
(Fjerner litt quotes jeg)
Du snakket om en "flott erstatning". Dårlig hukommelse ?

7169585[/snapback]

Det har du helt rett i, jeg hadde ikke glemt det, men det at erstatningen var flott var ikke mitt poeng (og såpass tror jeg du skjønte).

Kan du ikke heller diskutere neste avsnitt av posten min? Mener du at syklister ikke skal få lov til å bruke de rettigheter som vegtrafikkloven gir dem, forutsatt at de følger reglene?

7170280[/snapback]

 

1. Jeg mener sykler ikke har noe som helst midt i en vei bygget for biler å gjøre såfremt at det finnes gang og sykkelstier, like lite som en bil har noe å gjøre på gang og sykkelstier.

 

2. Syklister følger ALDRI trafikkreglene. Syklister veksler mellom å være syklister/gående/traffikant fortere enn du kan blunke og vil kun ha alle fordelene og ikke ulempene. Det burde bli påbudt med sertifikat på alt som skal ut på traffikert vei, også sykler.

 

Har du f.eks riktig lys på sykkelen din ?

7170582[/snapback]

1. Ja, det står du selvsagt fritt til å mene. Men går du for å endre trafikkreglene slik at de faktisk ikke har lov til å gjøre det lenger, eller mener du at syklister burde la være å bruke retten sin for å bedre trafikkforholdene?

 

2. Generalisering er gøy! Skal man da ha sertifikat for å være fotgjenger også? Trafikkert vei har gjerne fotgjengerfelt og -overganger.

 

Nei, jeg har ikke riktige lys på sykkelen min, men jeg sykler heller aldri etter at det blir mørkt.

Lenke til kommentar
(Fjerner litt quotes jeg)
Du snakket om en "flott erstatning". Dårlig hukommelse ?

7169585[/snapback]

Det har du helt rett i, jeg hadde ikke glemt det, men det at erstatningen var flott var ikke mitt poeng (og såpass tror jeg du skjønte).

Kan du ikke heller diskutere neste avsnitt av posten min? Mener du at syklister ikke skal få lov til å bruke de rettigheter som vegtrafikkloven gir dem, forutsatt at de følger reglene?

7170280[/snapback]

 

1. Jeg mener sykler ikke har noe som helst midt i en vei bygget for biler å gjøre såfremt at det finnes gang og sykkelstier, like lite som en bil har noe å gjøre på gang og sykkelstier.

 

2. Syklister følger ALDRI trafikkreglene. Syklister veksler mellom å være syklister/gående/traffikant fortere enn du kan blunke og vil kun ha alle fordelene og ikke ulempene. Det burde bli påbudt med sertifikat på alt som skal ut på traffikert vei, også sykler.

 

Har du f.eks riktig lys på sykkelen din ?

7170582[/snapback]

1. Ja, det står du selvsagt fritt til å mene. Men går du for å endre trafikkreglene slik at de faktisk ikke har lov til å gjøre det lenger, eller mener du at syklister burde la være å bruke retten sin for å bedre trafikkforholdene?

 

2. Generalisering er gøy! Skal man da ha sertifikat for å være fotgjenger også? Trafikkert vei har gjerne fotgjengerfelt og -overganger.

 

Nei, jeg har ikke riktige lys på sykkelen min, men jeg sykler heller aldri etter at det blir mørkt.

7170741[/snapback]

 

Om noe ikke er forbudt ihht norsk lov, betyr det da automatisk at du har RETT på å gjøre det da ? Og betyr det at du MÅ gjøre det uansett hvor dumt det er ?

 

Det står ingenting om at det ikke er lov å hoppe fra et vindu i 18 etasje, men er det lurt ?

Lenke til kommentar
Om noe ikke er forbudt ihht norsk lov, betyr det da automatisk at du har RETT på å gjøre det da ? Og betyr det at du MÅ gjøre det uansett hvor dumt det er ?

 

Det står ingenting om at det ikke er lov å hoppe fra et vindu i 18 etasje, men er det lurt ?

7170793[/snapback]

Så vidt jeg vet står det eksplisitt i vegtrafikkloven at syklister har lov til å sykle i vegbanen. Den analogien din holder ikke mål.

Lenke til kommentar
1. Jeg mener sykler ikke har noe som helst midt i en vei bygget for biler å gjøre såfremt at det finnes gang og sykkelstier, like lite som en bil har noe å gjøre på gang og sykkelstier.

7170582[/snapback]

Jeg mener at jeg burde kunne få erstatning fra vegvesenet hver gang jeg punkterer etter å ha kjørt over glasskår i gang/sykkelstien. Ikke bare for selve skaden (ny slange/skiftejobben osv) men også for tapt arbeidsfortjeneste og utgift til annen transport mens sykkelen blir reparert.
2. Syklister følger ALDRI trafikkreglene. Syklister veksler mellom å være syklister/gående/traffikant fortere enn du kan blunke og vil kun ha alle fordelene og ikke ulempene. Det burde bli påbudt med sertifikat på alt som skal ut på traffikert vei, også sykler.

 

Har du f.eks riktig lys på sykkelen din ?

7170582[/snapback]

INGEN bilførere holder tragikkreglene. INGEN holder reglene i det hele tatt. Sykler veksler faktisk mellom å være gående/kjørende kjøretøy i forskjellige paragrafer og forskjellige situasjoner. Det finnes ikke en egen trafikklov for syklende, de bare slenger innom litt her og der.

 

Jeg har lys på sykkelen min, og neste vår skal jeg sette på en pinne, med en fin lakkskadelig liten dings ytterst, slik at bilene holder seg minst 1,5m unna når de kjører forbi. Siden lakken deres tydeligvis er viktigere enn helsen min, får jeg tilpasse meg etter prioriteringene deres.

Lenke til kommentar

Logikken til trådstarter er jo helt på trynet. Selvfølgelig vil sykkelstier gjør det bedre for alle. Men de må selvfølgelig plasseres der hvor veiene er relativt brede allerede.

 

Hvis det ikke er avmerket sykkelsti eller det er litt nedoverbakke så jeg får god fart sykler jeg aldri i veien, jeg tør rett og slett ikke. Har opplevd utallige ganger hvor idioter har kjørt forbi meg med null klaring.

Lenke til kommentar
Jeg er sterkt imot all bygging av sykkelstier langs etter veiene i norge. Dette er en uting som gjør bilveien smalere sånn at det blir problematisk å passere forvirrede syklister som sykler midt i veien.

 

Nei, fjern sykkelstiene sånn at vi kan komme forbi syklistene som sykler ute i bilveien og hindrer alminnelig ferdsel med bil.

 

(Eventuelt avliv dem)

7149845[/snapback]

Moderator er tilhenger av et saklig PRS. Og det er min hellige overbevisning at forumet blir mer saklig om vi klarer å argumentere uten utsagn ala det siste der. Å sette ting på spissen fungerer best i andre fora.

 

Logikken til trådstarter er jo helt på trynet. Selvfølgelig vil sykkelstier gjør det bedre for alle. Men de må selvfølgelig plasseres der hvor veiene er relativt brede allerede. [snip]

7172709[/snapback]

"Helt på trynet" er vel kanskje ikke noen spesielt konstruktiv beskrivelse, skjønt den kan godt være presis.

 

Bare sånn til ettertanke dette.

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Det er jo helt klart at sykkelstier trengs!! veien skal jo seff ikke bli mindre pga sykkestiene, må jo bygge ut veibanen på siden... logikk ville vært dumt i et sånt prosjekt.... det som er problemet med syklister er at det er et fuckings fortau,sykkelsti på BEGGE sider av veien... alikevel skal de sykle midt i veien... blei forbanna her om dagen da jeg og brodern kjørte i hovegata igjennom drammen sentrum.. også er det sykkelsti/gangsti(brei og fin) på den ene siden og et helt normalt fortau på andre siden av veien.. alikevel må en DUST AV EN FUCKINGS SYKLIST sykle midt i veibanen.. ikke snakk om at han legger seg i kanten av veien, neida midt i.. det er HELT PÅ TRYNE! og når vi hadde kommet oss forbi denne KONGEIDIOTEN fikk vi rødt lys, og da må sefff syklisten sykle forbi alle bilene igjen og ikke nok med det men han syklet da imellom kjørefeltene!! MONGO I HUE skulle vært skutt på stedet og kasta i ælva, sånne folk skaper ofte farlige trafikksituasjoner som fører til ulykker osv... et stort problem i norge.. ser sånt daglig i trafikken :no:

Lenke til kommentar
Noen sykkelstier er ikke brede nok da. La oss si man kommer syklende på en sykkelsti, og så kommer det en trailer forbi deg i 85km/t. Ja, da ligger man der uten å ha skjønt hva som traff deg.

 

Ang. fortau. Det er ikke meningen at syklister skal sykle på fortau såvidt jeg har fått med meg. Unntaket er selvfølgelig gang OG sykkelsti.

 

Jeg mener at syklister i seg selv ikke er et problem. Problemet er når de absolutt skal sykle flere i bredden og ALDRI slipper folk forbi seg. Det er også noen personer som ikke egner seg til å sykle i trafikken. Skal man sykle i 10km/t så kan man heller leie sykkelen på fortauet eller sykle på en sykkelsti et eller annet sted.

7150543[/snapback]

Du har ikke hørt noe om veltradius? Hva er egentlig forskjellen om syklister ligger etter hverandre, eller ved siden av hverandre? Billister som skal forbi må uansett vente til det er klart i mot og legge seg over i andre feltet. Da vil det gå rasekere å sykle forbi (eksempel) 5 par istedet for 10 på rekke. Det med at syklister skal slippe forbi, er jeg enig i. Hvis det er en veldig traffikkert vei så hadde jeg som syklist prøvd å unngått den.

 

Når det er sagt. En syklist jeg vet om sa en gang: "Jeg begynner å sykle på sykkelstiene når alle billistene har lært seg trafikkreglene". Veldig bra sagt spør du meg.

Endret av ManagHead
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...