fiskebolleboks Skrevet 25. oktober 2006 Del Skrevet 25. oktober 2006 (endret) Jeg er sterkt imot all bygging av sykkelstier langs etter veiene i norge. Dette er en uting som gjør bilveien smalere sånn at det blir problematisk å passere forvirrede syklister som sykler midt i veien. Nei, fjern sykkelstiene sånn at vi kan komme forbi syklistene som sykler ute i bilveien og hindrer alminnelig ferdsel med bil. (Eventuelt avliv dem) Endret 25. oktober 2006 av fiskebolleboks Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 25. oktober 2006 Del Skrevet 25. oktober 2006 Så tut heller på syklistene så de kommer seg over på sykkelstiene da... Lenke til kommentar
MindTooth Skrevet 25. oktober 2006 Del Skrevet 25. oktober 2006 Det som egentlig er mere irriterende, er syklister som sykler i veien, selv om det er et godt markert sykkelvei. Eller et mega bredt fortau.. Lenke til kommentar
Vico Skrevet 25. oktober 2006 Del Skrevet 25. oktober 2006 Det som er irriterende er at det nesten ikkje finest sykelstier i Noreg. Sjølv om det for svært mange kan vera den beste måten å komma seg til og fra jobb. Lenke til kommentar
darkness| Skrevet 25. oktober 2006 Del Skrevet 25. oktober 2006 Noen sykkelstier er ikke brede nok da. La oss si man kommer syklende på en sykkelsti, og så kommer det en trailer forbi deg i 85km/t. Ja, da ligger man der uten å ha skjønt hva som traff deg. Ang. fortau. Det er ikke meningen at syklister skal sykle på fortau såvidt jeg har fått med meg. Unntaket er selvfølgelig gang OG sykkelsti. Jeg mener at syklister i seg selv ikke er et problem. Problemet er når de absolutt skal sykle flere i bredden og ALDRI slipper folk forbi seg. Det er også noen personer som ikke egner seg til å sykle i trafikken. Skal man sykle i 10km/t så kan man heller leie sykkelen på fortauet eller sykle på en sykkelsti et eller annet sted. Lenke til kommentar
Feynman Skrevet 25. oktober 2006 Del Skrevet 25. oktober 2006 Ang. fortau. Det er ikke meningen at syklister skal sykle på fortau såvidt jeg har fått med meg. Unntaket er selvfølgelig gang OG sykkelsti.7150543[/snapback] Nja:Fortau (samt gågate og gatetun) er først og fremst for de gående. Det er tillatt å sykle på fortauet når gangtrafikken er liten, og syklingen ikke medfører fare eller er til hinder for gående. Passering av gående må skje med god avstand og i tilnærmet gangfart. Du har ikke anledning til å bruke sykkelbjella for å be de gående slippe deg frem. http://www.tryggtrafikk.no/Norsk/Nyheter/K...licShow;ID=1331 Topic: Jeg er sterkt for at det bygges sykkelstier. Grunnen er at jeg, etter mitt inntrykk i motsetning til trådstarter, befinner meg på sykkelsetet daglig. Hvor mye hensyn bilister viser til syklister varierer en del, men mengden av dem som gjør det virkelig dårlig er for stor. Sykling blant biler er livsfarlig her til lands. Jeg faktisk i motsetning til andre land som er beryktet for grisekjøring. Ellers fungerer det utrolig bra med sykkelfelt i Danmark. Da skal det også nevnes at syklistenes oppførsel gir et vesentlig bidrag til at det går såpass bra. Lenke til kommentar
darkness| Skrevet 25. oktober 2006 Del Skrevet 25. oktober 2006 Akkurat, ja. I såfall kan hobbysyklistene sykle der, men det vil ikke ha noe for seg for skikkelige syklister å sykle der. Ja til sykkelstier som er trygge å sykle på. Lenke til kommentar
fiskebolleboks Skrevet 25. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 25. oktober 2006 (endret) Det som er irriterende er at det nesten ikkje finest sykelstier i Noreg. Sjølv om det for svært mange kan vera den beste måten å komma seg til og fra jobb. 7150445[/snapback] MEN, hva skal dere med flere sykkelstier når dere ikke bruker de sykkelstiene som allerede finnes da? Jeg møtte i dag en syklist på 4 felts vei med betong midtskille mellom kjøreretningene, og ja....det er gang og sykkelsti parallelt med veien !! Endret 25. oktober 2006 av fiskebolleboks Lenke til kommentar
b0nna Skrevet 25. oktober 2006 Del Skrevet 25. oktober 2006 (endret) Fortauet er for gående Gang og sykkelstiene er stort sett bra, og jeg prøver å bruke dem så mye som mulig. Det som ikke er bra er at vedlikeholdet av disse sjeldent er på høyde med det man ser på veiene, noe som kan medføre at sand, løv og annet dritt blir liggende. Samme med knust glass. Så har man problematikken med 1000 stikkveier som krysser gangstien, både vanlige bilveier og oppkjørsler til beboelse, ofte med dårlig sikt. Ofte også når man ferdes over store avstander så er sykkelveinettet utrolig diskontinuerlig. Konstant veksling på hvilken side av veien den følger før den ofte opphører helt. Det som kanskje er mest problematisk er jo at man må dele gang og sykkelstien med bevegelige 'hindringer'. Gående, alene og med barnevogn (spes irriterende), skolebarn, andre sakteregående syklister(som de fleste er;)). Ofte ferdes de i rekke på tvers, til venstre, høyre og i midten uten å ense verden lengere enn sin egen nese. Ingen av disse har dessverre øyne i nakken, så man må pent følge veitrafikkloven og passere disse i rimelig hastighet (tror faktisk loven sier gangfart...). Når summen av disse blir for stor så sykler jeg i veibanen så lenge det ikke er motorvei, de gangene jeg må sykle der sykler jeg utenfor hvitstripa (street smart). Når jeg ferdes i veien forventer jeg at de som kjører bil kjører forbi med god klaring (ifølge veitrafikkloven skal jeg kunne velte deres vei uten at de skal treffe meg!) og ellers kjører hensynsfult da jeg er en myk trafikant som har like stor rett til å være der som de har. På samme måte kjører jeg forsiktig forbi folk i gang og sykkelstiene. Og skulle jeg være skyld i at noen kommer 5 sekunder for sent dit de skal (tvilsomt siden alle står på gassen for å tette luka til bilen foran da de kommer forbi uansett), så trenger de ikke prøve å presse meg ut av veien for det. Det vi her oppe i nisselandet burde gjøre er å se ned mot danmark, tyskland, nederland osv. Her bygger de veien med egne sykkelfelt i hver retning kun adskilt fra veibanen kun ved merking, noe som garanterer samme standard på sykkelfeltet som veibanen. Ofte gis asfalten i disse feltene en annen farge for å forsterke skillet, ganske genialt igrunn. I tillegg bygger de gangstier tilsvarende våre gang og sykkelstier. Slik forsvinner konflikten mellom billister og syklende, og gangstien forblir gangsti for de myke som ferdes i gangfart. Det med at gående og syklende skal ferdes sammen var det vel en eller annen nisse som foreslo for å spare penger.. før vi hadde 1600 milliarder i oljefondet... Endret 30. oktober 2006 av b0nna Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 25. oktober 2006 Del Skrevet 25. oktober 2006 Er det ikke påbudt for sykkelister å bruke sykkelveien der det finnes? Lenke til kommentar
b0nna Skrevet 26. oktober 2006 Del Skrevet 26. oktober 2006 Er det ikke påbudt for sykkelister å bruke sykkelveien der det finnes? 7152532[/snapback] På ingen måte. Lenke til kommentar
Panodil Skrevet 28. oktober 2006 Del Skrevet 28. oktober 2006 Det vi her oppe i nisselandet burde gjøre er å se ned mot danmark, tyskland, nederland osv. Her bygger de veien med egne sykkelfelt i hver retning kun adskilt fra veibanen kun ved merking, noe som garanterer samme standard på sykkelfeltet som veibanen. Greit nok det men da burde det også være en årsavgift for sykler på samme måte som det er for biler. Ikke samme beløp da men.... Jeg er både kjørende og syklende. Når jeg kjører irriterer jeg meg over enkelte syklister og når jeg sykler irriterer jeg meg over enkelte sjåfører Lenke til kommentar
HeltNils Skrevet 28. oktober 2006 Del Skrevet 28. oktober 2006 Det finnes en tråd om dette i trafikkforumet: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=497802 Lenke til kommentar
Gjest member-101642 Skrevet 28. oktober 2006 Del Skrevet 28. oktober 2006 Sykkelstien i Norge er alt for dårlige. Fortauskanter overalt osv... Har man racersykkel er det fort gjort å ødelegge sykkelen på alle kantene man møter på når man ferdes på sykkelsti. Lenke til kommentar
b0nna Skrevet 28. oktober 2006 Del Skrevet 28. oktober 2006 Sykkelstien i Norge er alt for dårlige. Fortauskanter overalt osv... Har man racersykkel er det fort gjort å ødelegge sykkelen på alle kantene man møter på når man ferdes på sykkelsti. 7168591[/snapback] Jepp, sant det. Lenke til kommentar
fiskebolleboks Skrevet 28. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 28. oktober 2006 (endret) Sykkelstien i Norge er alt for dårlige. Fortauskanter overalt osv... Har man racersykkel er det fort gjort å ødelegge sykkelen på alle kantene man møter på når man ferdes på sykkelsti. 7168591[/snapback] Jepp, sant det. 7168840[/snapback] Ja, og det samme er når man bruker ferrari i skogen. Hvorfor ikke kjøpe sykkel som fungerer der dere skal bruke den. Eller er det noen som TVINGER dere til å kjøpe sykkel med 1 cm bredt dekk ? Endret 28. oktober 2006 av fiskebolleboks Lenke til kommentar
Wizendraw Skrevet 28. oktober 2006 Del Skrevet 28. oktober 2006 Sykkelstien i Norge er alt for dårlige. Fortauskanter overalt osv... Har man racersykkel er det fort gjort å ødelegge sykkelen på alle kantene man møter på når man ferdes på sykkelsti. 7168591[/snapback] Indeed. I tillegg har Vegvesenet/Mesta en lei uvane med å asfaltere veien ut til midten av sykkelfeltet. Flott, da blir det faktisk en kant akkurat der det er meningen at vi skal ha hjulene. Resultat: for min egen del legger jeg meg lenger ut i veien. Lenke til kommentar
fiskebolleboks Skrevet 28. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 28. oktober 2006 (endret) Resultat: for min egen del legger jeg meg lenger ut i veien. 7169381[/snapback] Resultat, du blir puddingen som ligger der påkjørt en vakker dag Endret 28. oktober 2006 av fiskebolleboks Lenke til kommentar
Wizendraw Skrevet 28. oktober 2006 Del Skrevet 28. oktober 2006 (endret) Resultat: for min egen del legger jeg meg lenger ut i veien. 7169381[/snapback] Resultat, du blir puddingen som ligger der påkjørt en vakker dag 7169393[/snapback] I så fall ikke uten en flott erstatning fra bilfører som var IDIOT nok til å kjøre på meg =) Nei, hvis man skal kjøre bil så får man forholde seg til trafikkreglene. Trafikkreglene sier at syklister har rett til å bruke sykkelfeltet, så da bruker syklistene sykkelfeltet. Endret 28. oktober 2006 av WizendraW Lenke til kommentar
fiskebolleboks Skrevet 28. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 28. oktober 2006 Resultat: for min egen del legger jeg meg lenger ut i veien. 7169381[/snapback] Resultat, du blir puddingen som ligger der påkjørt en vakker dag 7169393[/snapback] I så fall ikke uten en flott erstatning fra bilfører som var IDIOT nok til å kjøre på meg =) Nei, hvis man skal kjøre bil så får man forholde seg til trafikkreglene. Trafikkreglene sier at syklister har rett til å bruke sykkelfeltet, så da bruker syklistene sykkelfeltet. 7169443[/snapback] Ja, og norge er kjent for "veldig" store utbetalinger. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå