Foe_of_Good Skrevet 28. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 28. oktober 2006 Har vært inne på tanken med å teste HD'ene på ett annet system, men eneste som har SATA er på jobb til langt på kveld Jeg leste på ett av forumene jeg har besøkt nå at det var en fyr som hadde oppgradert firmware, så det virker til å være mulig. Men det er noen som foreslår oppgradering av BIOS og noen innstillinger der inne, sette Access Mode fra Auto til Large er det en som sier at ikke bare hjalp på hans Seagate, men også Maxtor-disker. Prøvde å gå inn i BIOS nettopp, men gjett hva!? Maskina hang seg, kan dere tro det !? Skal sjekke om det er noen nyere utgave av BIOS her nå og evt teste den innstillingen. Takker for innlegg, tha stoffi Lenke til kommentar
oOF Skrevet 28. oktober 2006 Del Skrevet 28. oktober 2006 Uten å ha orket å lest noe av postene, kanskje det kan hjelpe deg å sjekke at harddiskkabelen er skikkelig satt i begge ender. Jeg kunne ikke komme inn i Windows xp pga at kabelen som fulgte med hovedkortet er noe forbanna herk. Det er en SATA-kabel skal jeg kanskje si. Lenke til kommentar
Foe_of_Good Skrevet 28. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 28. oktober 2006 Uten å ha orket å lest noe av postene, kanskje det kan hjelpe deg å sjekke at harddiskkabelen er skikkelig satt i begge ender. Jeg kunne ikke komme inn i Windows xp pga at kabelen som fulgte med hovedkortet er noe forbanna herk. Det er en SATA-kabel skal jeg kanskje si. 7169680[/snapback] Tror det er litt verre enn som så Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 28. oktober 2006 Del Skrevet 28. oktober 2006 Ja det er sikkert mulig å bli nuts av dette her tenker!!! Det kan være noe annet, men finner det likevel riktig å gjøre deg oppmerksomt om en del ting. Først tror jeg er å justere Disken til 150MB/s. 1) Kjøpte meg en ny Hitachi 400Gb sata2 og la inn ny xp på den. Kjørte win update fram til sp2, deretter partisjonerte jeg disken i fire deler, slik som den gamle. Hvordan installerte du Windows på den? Og da mener jeg, ble disken detektert som en 400Gb disk fra starten av? eller var det bare 137GB? Du installerte fram til Sp2 og deretter partisjonerte disken? Hva er det du partisjonerte? Var den bare ledig plass eller tuklet du med Windows partisjon agså? Så hvis du forstår her, vi er etter informasjon vedrørende disken din fra til du kopler den på og til du partisjonerer det? Bruker du PM, bruker noe annet prog, eller bruker du Windows? 2)Slår av maskina, setter i den gamle disken for å føre over filer til den nye. Ikke noe problem, "Ny maskinvare funnet" men må kjøre omstart for at det skal fungere ordentlig. (Det som forbauset meg litt var at jeg heller ikke nå fikk spørsmål om hvilket OS å boote fra). Kan du si meg hvorfor forventer du at du skal få OS valg? Installerer du Windows på en annen partisjon/disk i tillegg til den som er fra før, dvs at installasjons prosedyre varsler deg at du allerede har en C:\windows fra før og bla..bla..bla, så blir det en ny entry i boot.ini file og da får du valget om hvilken Os du skal boote fra, men ikke ellers. For at ellers skal være mulig å få det valget., så må du redigere boot.ini manuelt. Hva er tilfelle hos deg nå? 3)Jeg rebooter ikke før jeg har formatert gamle C: drive'n, først hurtig, så vanlig. Hvorfor formaterer du disken? Du har klart å kopiere filene uten problem. Hvorfor så hastverk når det gjelder denne disken. Hvis du tror at det feil med disken så burde du vente litt og behandle den deretter på riktig måtte. Selvfølgelig du kan formatere den, men mitt poeng er at jeg ser tendens til handlinger som gjøre det litt vanskelig for deg, å virkelig feilsøke. Du forandrer alt for mye på en gang, slik at feilkilde er vankelig å identifisere. Rebooter og maskina nekter å starte... Samme problem som tidligere! Sikkermodus fungerer, men ikke vanlig. Ga opp i går, men når jeg tar igjen oppgaven idag starter den faktisk normalt, i alle fall 1 gang... Jeg har kjørt så forbanna mange omstarter her at jeg desverre ikke husker hele hendelsesforløpet lengre, men nå vil ikke maskina boote verken med kun den nye eller med den gamle tilkobla også. Det er det jeg registrerer jeg og. Du mister oversikten her. Det er ikke mulig å bekrefte hva er hva ? 4)Det gikk skikkelig at skogen når jeg nå innstallerte nForce4-driverne og grafikk-driverne, det var her at det nå nektet å starte. Innstalerte Panda AV litt før det, og da var den treig til å starte etter det, men oppførte seg normalt etterpå. Hvorfor installerer du chipset-driverne så sent? Er ikke driverne du skal installere før du starter med Windows updates, kople til nett og alt det der? Installerer du driverne som var på Cd-en til kortet ditt eller? For at du burde gjøre det. Installere driverne som var med. Det er ikke tiden inne å installere alt mulig, først priority er å få en basis konfigurasjon til å fungere. Og fungerer betyr at du starter/restarter din PC-en mange ganger uten å merke noe som helst Det er ikke sagt at du gjør feil her, men du har hatt så mye problemer til nå, at din tålmodighet er oppbrukt og dermed mister du kanskje fokus? Det vil være fint om du klarer å finne en løsning på dette som er permanent. Lenke til kommentar
Foe_of_Good Skrevet 29. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 29. oktober 2006 Dæven, det var et grundig svar, men kanskje mer en legeavhandling om min psykologi enn direkte svar? Seriøst, Først ble disken detekted som 137gb. Lagde en C: partisjon på 62gb, innstalerte xp og deretter sp2. Lagde flere partisjoner med Partition Magic 8 uten å tulle med C: for å fylle opp resten av disken. Grunnen til at jeg forventet å få OS valg var at jeg nå kjørte to harddisker med hver sin versjon av XP på. Min erfaring da er at man får OS valg. Og jeg har ikke redigert noe boot.ini manuelt før... Er bare én xp nå. Jeg formaterte fordi jeg var redd for at det var virus der. Enkelt og greit. Jeg hadde ikke noe problemer med den nye harddisken før jeg koblet til den gamle, og det var lett å tro at det gjaldt virus. Og jeg lurte på om (Selv om jeg ikke så det som noen veldig stor sannsynelighet) kanskje noen drivere eller ett eller annet fra den gamle C: knota det til for den nye. Men virus var det jeg var redd for, siden Panda AV ble slått ut. Har opplevd dette tidligere, og da VAR det virus som kom seg rundt AV. Ikke denne gangen. Jeg innstalerte chipset sent som en test, siden jeg trodde det kunne være noe galt der. Jeg lastet ned de nyeste driverne, men jeg var inne på tanken som du sier, å bruke de som fulgte med på cd. Og jeg tror jeg har funnet en mulig løsning. Service Pack 2. Men dette er noe jeg finner litt merkelig. For jeg kjørte med SP2 og chipset/ grafikkdrivere fra cd før det her raste. Hadde jo ikke noe problem før det. Så flytta jeg pc'en fra oppå skrivebord til under, og skjermene ga seg. Jeg tror at noe har løsnet her, selv om jeg sjekket alle kontakter. I ettertid har jeg plukket inn og ut komponenter i feilsøkingsprossedyren, og alt sitter nå. Men der og da regnet jeg med defekte drivere utifra de feilmeldinger jeg fikk og lastet ned oppdateringer på chipset. Tydeligvis liker ikke dinne SP2 eller omvendt, eller at det har kommet en annen oppdatering i en av pakkene som ikke går over ens med den andre. Grunnen til denne observasjonen er fordi jeg la inn XP på nytt i går. Ren innstalasjon på den nye hd'en. Første jeg gjorde var å innstalere chipset og grafikkort-driverne, begge lastet ned fra nVidia. Null problem. La inn SP1 som jeg har liggende på cd. Null problem. Gikk inn på Microsoft updates og valgte manuelt søk. Fikk 62 kritiske valg, innstalerte alle. Får deretter tilbud om SP2, sier "takk som byr" og laster ned. Innstalasjonen går tregt, og jeg aner allerede da hva som vil skje. Får beskjed om å reboote, og joda, XP henger seg i logo-vinduet. Halv time senere starter maskina, men det er ingen hengende prosesser. Alt går Smoooth. Kjører restart for å teste, går en ny halvtime. Nå har jeg avinnstalert SP2 og maskina fungerer helt fint. Bare på F*** lurer jeg på om jeg skal reinnstalere xp på nytt med drivere til chip/skjermkort fra cd, se om det fungerer. Det gjorde jo det før! Takk for grundig svar, Wiberos, setter virkelig pris på det Og ja, jeg vil finne en permanent løsning på dette, tro du meg ! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå