Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

*GJENOPPTATT* Kommer bare inn i XP i SAFEmode

Anbefalte innlegg

Det har skjedd noe helt merkelig her, og jeg finner ikke ut hva.

Jeg flyttet maskina fra toppen av skrivebordet til under. Deretter gikk det galt... Jeg har kjørt med to stk CRT skjermer, og begge to blinka ut og det hang seg. Jeg fikk en kjapp feilmelding på skjerm 2, men klarte ikke lese hva desverre. Så jeg plukka ut den skjermen og prøvde på nytt. Starta opp uten problem.

En omstart senere igjen og det gikk ikke like bra. Ikke noe liv.

Den går gjennom oppstartsbilde til HK, POST og over til Windowslogoen med scroll. Når det kommer det velkjente klikket i skjermen låser alt seg. Samme hver gang. Så gikk jeg for å spise og fyrte opp på ny.

15 min senere kommer jeg tilbake og ser at det svarte bildet går over til "Windows starter opp" skjermen. 10 min senere går den over til "Velkommen". 15 min senere får jeg bakgrunnsbildet til skrivebord. Jeg får henta frem Oppgavebehandling og ser på prosessene underveis. 100% CPU kraft, selv om jeg ikke alltid ser hva som bruker den da bare 18 prosesser er synlige, og musa tar en evighet å flytte.

10 min senere igjen og Start-knappen og linja kommer frem. Bruker deretter ca 15 min på å sette farger på ikonene på skrivebord :roll: så jeg gikk og la meg.

Idag morges var den oppe i 34 prosesser, med feilmelding på antivirus om at jeg måtte reinnstalere noe. Så jeg gjorde det og gikk på jobb, hadde ikke tid til å vente og se.

Kommer tilbake og prøver omstart, og får samme meldingen på AV igjen om at en fil mangler, noe jeg tror er fordi den ikke blir lastet inn ved oppstart. Jeg har forresten kjørt full viruskontroll med Panda AV 07, og kjørt Ad-Aware og SpyBot. Ingenting.

Jeg har en følelse av at det kan være enten grafikkdrivere eller chipset-drivere, siden det var skjermene som føyk først. Alle disse ikonene manglet i Tray (ved klokka) når jeg kom hjem idag, og jeg har ingen lyd på maskina. Når jeg scroller er ting tregt og hakkete.

Så jeg lastet ned de nyeste versjonene og innstalerte disse etter å ha fjernet de andre, og det gikk faktisk raskere! Brukte "Bare" 5 minutter på å logge meg på.

Men det var den ene gangen, etter det har den bare blitt verre, og det virker nesten som om det jeg innstalerte er blitt borte igjen.

Jeg fant frem en HD fra steinalderen med XP allerede innstalert, og satte inn bare denne. No problem. Alt fungerer smertefritt i SAFEmode også, ikke noe problem med nedsatt oppløsning eller noe, bare noe hakking ved scrolling.

Jeg var en liten tur innom Hendelseslisten, på System, og fant noen feil der. For det meste COM feil som nekter meg å kjøre programmer i SAFE (sånn at jeg ikke får brukt noen av diagnoseprogrammene jeg har :roll: ) men det er en annen her også:

Kilde: Service Control Manager

Kategori: Ingen

Type: Feil

HendelsesID: 7026 (Jeg har søkt hos M$ og google etter denne, men den hører visst til NT og virker ikke logisk i mitt tilfelle)

Beskrivelse:

Følgende oppstarts- eller systemstartsdriver(e) kan ikke lastes inn:

AsIO

ASPI32

FileDisk

Fips

PCLEPCI

Processor

SCDEmu

StyleXPHelper

V2IMount

"Hvis du vil vite mer trykk her" blablabla, noe jeg har prøvd men som ikke hjelper meg noe.

Maskina mi kjører XP Pro32, AMD Athlon64 3200+ Socket 939, Hovedkort er ASUS A8N-E, 1500mb+ RAM, 4 stk SATA og 2 stk ATA av variert størrelse. Skjermkort er Gainward 256MB 7300GT PCX.

Er det noen som skjønner noe av dette? Jeg har vært helt :hmm: i to dager nå og fatter ingenting. Har prøvd det meste føler jeg, og sitter nå med en gammel Ghost og Win XP disken i hånda... Vil ikke ta det steget helt enda, for jeg har tro på dere der ute :thumbup:

Endret av Foe_of_Good
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Syntes det høres ut som om HDD ikke likte å bli flytta på... det kan jo hende at det har fått seg en smell, eller at den i utgangspunktet var litt på kanten til å slå seg vrang.

Har du prøvd å kjøre denne som slave-disk for å se om du kommer inn på den.

Hvis maskinen stod på når du flyttet den så kan det jo hende at disker har fått seg en bitteliten karamell på feil sted i plata, eller liknende.

Lenke til kommentar

Takker for svar, men da burde vel til og med safemode ha oppført seg merkelig, og det gjør den ikke. Maskina stod ikke på da den ble flyttet, og alle kablene bak var trukket ut. Jeg kommer inn på alle disker i safemode, kunne sikkert ha gjort det i vanlig modus også, om jeg hadde hatt 48 timer til å vente på at maskina reagerte... Har også kjørt systemtester på alle HDD'er, og de fungerer normalt.

Men takk for innspill :)

Lenke til kommentar

hmmmm......problemet ditt høres liksom litt kjent ut, men jeg klarer ikke å sette fingeren på det.

Har opplevd noe av det samme i en eller annen sammenheng, men det med en litt annen vri tror jeg.

Kan skjærmkortet være løst eller noe da?--kabler som har løsna?

Jooo....nå husker jeg hva som var mitt problem. Jeg hadde skrudd litt på skjermkortet, og byttet til vannkjøling-----slurvet litt med kjølepastaen slik at denne kortsluttet, eller skapte spenning mellom minnet på skjermkortet. Da fikk jeg noen av de samme symptomene du bekriver - ting Bootet forferdelig seint, grunnen til dette var at PCen konstant drev å forsøkte å starte opp ett eller annet i bakgrunnen. De gangene jeg fikk maskinen opp å gå, så gikk det en liten stund og så hang hele skiten.

Dette løste seg selvfølgelig med et nytt skjermkort-og forsåvidt ikke så relevant for din situasjon, annet enn at symptomene er noe av de samme.

jeg ville sjekket alt som var av kabling, fester av kort osv. Deretter ville jeg sjekket i BIOS om spenningene på de forskjellige kursene fra PSUen ligger der de skal.

Lenke til kommentar

Har dyttet, presset og sjekket opp og ned, og alt sitter som det skal.. Har gjort en ny avinnstalering av drivere nå, fikk til og med en feilmelding om at noe ikke kunne avinnstaleres, ellers ville ikke windows starte ! Gjør en omstart nå og ser, prøver å legge inn drivere på ny. Tror problemet ligger i det der, drivere og slikt...

Wish me luck..

Lenke til kommentar
Jeg løser som regel problemer med reinstall og et tupp i kabinettet.

Eneste fordelen med det du driver med er at tida går fort når man styrer med PCen og den ikke vil funke :blush:

:!:

Jeg liker innstillingen din :D

Har holdt på med dette både igår og idag etter jobb, fra 1400 til langt på natt... Tia flyr noe så vedderstyggelig, og man blir fort trøtt og sliten av dette.

Prøvde å avinnstallere gjennom Datamaskinbehandling denne gangen, i håp om at det kanskje gikk grundigere tilverks enn legg til/fjern programmer (Jeg skal innrømme at det var ett tynt håp)

Kjører fortsatt Sikkerhetsmodus her... Funka ikke, og jeg har nå gått tom for ideer. Reinnstall eller Ghost er siste utvei, alltid !

Men jeg har fortsatt troen på forumets dyktige brukere :thumbup:

Lenke til kommentar

Det første som slo meg var at det kan være et annet program du bruker som krangler litt med XP-drivere eller noe sånt, fordi det som jo skjer når du starter i sikkermodus er at XP starter opp med det aller nødvendigste av drivere. Har du avinstallert alt du ikke trenger av maskinvare?

Hvis ingenting annet funker:

(Brede_Skapstroppen @ 25/10-2006 : 21:58)

Jeg løser som regel problemer med reinstall og et tupp i kabinettet.

Der har du løsningen din :D

Endret av nerf
Lenke til kommentar

Jeg har faktisk gitt maskina ett skikkelig tupp... :roll: Hjalp ikke.

Det eneste som er nogenlunde nyinnstalert er drivere og slikt til en Canon MP600 kombi-skriver. Kan jo avinnstalere de og se, men jeg tviler veldig på at det hjelper. Jeg har en finger på at det har skjedd noe krøll med nVidia driverne eller noe deromkring, siden jeg mangler de oppstartsprogrammene som hører med der, og siden den ene skjermen kobla ut.

Jeg skal snoke litt rundt på sidene dems først og se om jeg finner noe spennende i faq, ellers blir det vel en Ghost eller ny innstalasjon av xp... Bummer... :thumbdown:

----------

Ok, har nå snoka og avinnstalert mer, og er like langt... Fant en beskrivelse som ligna min, men den omhandlet Logitech webcam. Har avinnstalert alt som har med scanner å gjøre, og det funker fortsatt ikke. Tror jeg rett og slett må sette meg ned her og ta en grundig gjennomgang av C: begynne å overføre til andre disker.. Ser ut til at det blir en Ghost her, om den funker... :roll:

Endret av Foe_of_Good
Lenke til kommentar
Jeg har faktisk gitt maskina ett skikkelig tupp...  :roll:  Hjalp ikke.

Det eneste som er nogenlunde nyinnstalert er drivere og slikt til en Canon MP600 kombi-skriver. Kan jo avinnstalere de og se, men jeg tviler veldig på at det hjelper. Jeg har en finger på at det har skjedd noe krøll med nVidia driverne eller noe deromkring, siden jeg mangler de oppstartsprogrammene som hører med der, og siden den ene skjermen kobla ut.

Jeg skal snoke litt rundt på sidene dems først og se om jeg finner noe spennende i faq, ellers blir det vel en Ghost eller ny innstalasjon av xp... Bummer...  :thumbdown:

----------

Ok, har nå snoka og avinnstalert mer, og er like langt... Fant en beskrivelse som ligna min, men den omhandlet Logitech webcam. Har avinnstalert alt som har med scanner å gjøre, og det funker fortsatt ikke. Tror jeg rett og slett må sette meg ned her og ta en grundig gjennomgang av C: begynne å overføre til andre disker.. Ser ut til at det blir en Ghost her, om den funker...  :roll:

7155812[/snapback]

Kunne jo kjørt inn xp disken og valgt kun "reparer". Så slipper du formateringstullet, og å installere på nytt. :hrm:

Lenke til kommentar

Takker for nok ett tips, men "Repair" vil ikke fungere... :roll:

Har som sagt en gammel 12gig liggende med xp på, prøvde å starte med denne sammen med den som er defekt, men de kommer ikke opp sammen, og jeg får ikke noe valg om hvilken OS jeg vil boote fra.

Har avinnstalert alle programmer jeg klarer, noen nektes å avinnstaleres i sikkermodus da windows innstaller ikke kan startes derfra. Typisk. Brydde meg egentlig ikke så mye om det, skulle kjøre Ghost uansett.

Men, Ghost ville ikke virke... Får ikke boota med verken Ghost boot-cd eller dvd med Ghost-fila. Programmet kan ikke kjøres i Sikkermodus... Ser dere ett mønster her...?

Så jeg tar frem XP cd'en og skal kjøre ny innstalasjon på C:

HELE harddisken kommer opp som C:, noe som vil si at om jeg innstalerer så mister jeg de tre andre partisjonene som ligger der også, og det er ikke aktuelt! Jeg har så mye arbeid der at jeg ikke tør å prøve på noe lurerier. Jeje, back-up meg her og back-up meg der... :p Har da noen, men... du veit :whistle:

Så da blir det en ny HD på meg i morgen ser det ut til. Har egentlig ikke plass til flere, men får bytte ut en 160Gb til en enten 320 eller 400. Litt sure penger, men hvis jeg først må så kan jeg like godt gjøre det stort.

Takk til de som bidro, men ser ut til at vi tapte denne :hm:

Lenke til kommentar
Så jeg tar frem XP cd'en og skal kjøre ny innstalasjon på C:

HELE harddisken kommer opp som C:, noe som vil si at om jeg innstalerer så mister jeg de tre andre partisjonene som ligger der også, og det er ikke aktuelt! Jeg har så mye arbeid der at jeg ikke tør å prøve på noe lurerier.

Jeg synes det er merkelig det du sier om at HELE Disken er C:\

Hvor er de andre partisjoner som du snakker om? Kommer de ikke fram?

Er det partitioner med temp filene /programfilene osv ?som kommer ikke fram ?

: Hvorfor skal du nyinstallere og ikke reparer? Med repair mister du nada.

: Har du avinstallert skjermkort drivere?

: Har du prøvd restore til et tidligere tidspunkt

: Har du prøvd å repare med bare System/boot disk tilkoplet?

Ellers,alle de systemdrivere som lastes ikke inn, det er nok ikke stor problem samtidig som du må ikke være overasket at ID:70.... er knyttet til NT.

Aspi driver, File Drive, driver til Ghost (v2imount.sys) kan være like gamle som min avdøde grandmamma

Og NT er Windows er ikke det da? uansett hva en du har nå?

Kople fra diskene /CDrom, og ikke finne på å installere de multi drivere fra Canon før du har systemet i orden.

På grunn at du har avinstallert så mye allerede, det vil uheldigvis fjerne andre felles componenter, noe som kan gjøre vanskelig å få orden på dette uten systematik og tålmød.

Det vil være riktig å reparere din windows tenker jeg, ellers du kan risikere en painfull nyinstallasjon til slutt uansett.

ønsker deg lykke til.

Endret av wiberos
Lenke til kommentar

Trodde jeg hadde gitt opp denne, men det ble desverre ikke slik.. Dette blir bare sykere og sykere.

Kjøpte meg en ny Hitachi 400Gb sata2 og la inn ny xp på den. Kjørte win update fram til sp2, deretter partisjonerte jeg disken i fire deler, slik som den gamle.

Slår av maskina, setter i den gamle disken for å føre over filer til den nye. Ikke noe problem, "Ny maskinvare funnet" men må kjøre omstart for at det skal fungere ordentlig. (Det som forbauset meg litt var at jeg heller ikke nå fikk spørsmål om hvilket OS å boote fra).

Jeg rebooter ikke før jeg har formatert gamle C: drive'n, først hurtig, så vanlig.

Rebooter og maskina nekter å starte... Samme problem som tidligere! :wallbash:

Sikkermodus fungerer, men ikke vanlig. Ga opp i går, men når jeg tar igjen oppgaven idag starter den faktisk normalt, i alle fall 1 gang... :roll:

Jeg har kjørt så forbanna mange omstarter her at jeg desverre ikke husker hele hendelsesforløpet lengre, men nå vil ikke maskina boote verken med kun den nye eller med den gamle tilkobla også. Det gikk skikkelig at skogen når jeg nå innstallerte nForce4-driverne og grafikk-driverne, det var her at det nå nektet å starte. Innstalerte Panda AV litt før det, og da var den treig til å starte etter det, men oppførte seg normalt etterpå.

Jeg trodde dette bare kunne være virus, men tester før ny hd, 2 forskjellige online tester og full test med ny hd sier at det ikke er noe virus på noen av harddiskene.

Jeg lurte jo på om den gamle harddisken hadde tatt kvelden, men da burde den jo ikke ha startet i sikkerhets modus. Og jeg har vært innom tanken på at det kan være hovedkortet, men det burde jo også ha sletet uansett hvilken modus jeg var inne i!

@ Wiberos:

Jeg prøvde å reparere, det skjedde ingen ting. Det var med bare system/boot tilkoblet.

Skjermdrivere var avinnstalert.

Og når det gjelder at hele disken kom fram som C:.. Aner ikke hvorfor, men før SP1 kom var det jo en sperre på 131 eller 133 GB for harddisker, så når denne da er på 300 kan det være at Windows later som om resten ikke eksisterer, og at den dermed også skal være tom. De partisjonene som ikke kom frem var D:Musikk, E:Bilder, F:Programmer og H:Media. Søkk borte ved oppstart gjennom CD.

Er lenge siden jeg har brukt chkdsk faktisk... Skal prøve det nå. Må man bruke cd'en for det, trodde det bare var å ta det fra Kjør i startmenyen..? Er det noen som har alle kommandoene for chkdsk? Det er vel noen for å reparere og søke og ting og tang.

Er blitt så forbanna frustrert her nå, jeg ANER ikke hva dette kan være! Nyinnstalasjon på NY harddisk, så kommer F*** meg samme dritten tilbake... Jeg fatter det ikke. :cry:

Lenke til kommentar

Liten oppdatering her.

Jeg kjørte chkdsk, først i xp, deretter gjennom cd'en og Reparer.

"Volumet inneholder en eller flere feil som er uoverkommelige."

På en splitter ny HD..? Tviler litt, siden den gamle tydeligvis hadde samme problemet...

Men, det morsomme er nå at jeg ikke engang får boota meg inn i sikkermodus! :ermm:

Hadde litt brainstorming med en kompis, og jeg bestemte meg for å prøve 12giggern fra steinalderen igjen. Og jeg er oppe og kjører igjen...

SATA-kontrollerne på hovedkortet som har tatt kvelden..? Kan jo nesten tenkes. Hadde det problemet på mitt forrige hk også, en A7N8X Delux. Der hadde jeg også en PCI SATA kontroller, som jeg tenkte å prøve her, men finner den ikke igjen etter at jeg flytta :wallbash:

Men er det noen som støtter teorien min om defekt HK..?

Lenke til kommentar

Dette er litt mer info, ikke en bump ! (Ja, jeg har fått kjeft en gang :blush: )

Registrerte meg hos ASUS og tittet litt gjennom forumene der. Fant noe i faq jeg ikke har vært borti før:

Question:

System will stop at Windows XP Logo page when I update nForce4 chipset driver on Seagate7200.9 series SATA2 hard disk. How can I solve it?

Answer:

Due to Seagate7200.9 series SATA2 hard disk firmware limitation, please update the hard disk firmware to 3AAD or later. You can exchange the hard disk from Seagate service center.

Faktisk så er den HD'en jeg hadde xp på en Seagate7200.9 serie SATA2. Men mitt problem kom FØR jeg prøvde å oppgradere nForce4. Trodde kanskje det ville hjelpe, men det ble jo bare verre.

Men er det trolig at dette er mitt problem (selv om det høres sånn ut) når den nye hd'en jeg har kjøpt er en Hitachi og ikke Seagate? Eller kan det ha noe med SATA2 å gjøre? Alt fungerer fortsatt med ATA disken, men jeg har ikke turt å oppdatere grafikkdrivere og nForce4 enda, i tilfelle det skjærer seg igjen..

Men er det noen som har vært borti dette problemet med Seagate, og er det noen som vet hvordan man oppgraderer Firmware til en HD? Skjønte ikke helt den der, men hjelper kanskje hvis jeg tar turen innom sidene deres :p Noe jeg skal nå.

Lenke til kommentar

det virker for meg som om du my bytte harddisk, for å få en nyere firmware, virker som om dette kan bli en dyr affere.

du kan ikke gjøre slik at du tar ny harddisk, og gammel harddisk til en venn av deg, partisjonerer opp den nye, og flytter over fra den gamle.

det er jo en mulighet som utelukker ditt system.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...