Sean M. Skrevet 25. oktober 2006 Del Skrevet 25. oktober 2006 Hei. Jeg og 3 naboer skal dele en intenett forbindelse som er installert hos meg. Så jeg satte for en stund siden opp et trådløst nettverk. Kjøpte en D-link 624, en 8db. antenne med (teoretisk) rekkevidde på 650 meter og 8 meter kabel. Nærmeste nabo bor ca. 10 meter unnav antennen, alikevell har han en maks signalstyrke på 4 streker. Ikke nokk med det så pleier nettet å bli borte for dem helt til jeg rebooter ruteren. Har sjekket vilke kanaler de andre som har wifi i nabolaget bruker, fant ut at kanal 7 var den beste å bruke (ingen andre brukere). Slått av alt dilldall, slik som super G (tull) og satte på wep kryptering. Alle naboene har laptopper med integrerte wifi kort, så jeg vet ikke om det har noe med saken å gjøre. Har vel prøvd å justere på de fleste innstillingene, men ingenting har gitt noe resultat. Er det noen som kan hjelpe meg? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9812398713 Skrevet 25. oktober 2006 Del Skrevet 25. oktober 2006 Har du prøvd andre kanaler? Hva skjer med rekkevidden om du deaktiverer WEP? Opplever bedre dekning om jeg bruker WPA på Linksys ruterne, mens 3Com får dårlig dekning med kryptering. Lenke til kommentar
Sean M. Skrevet 25. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 25. oktober 2006 (endret) Har du prøvd andre kanaler?Hva skjer med rekkevidden om du deaktiverer WEP? Opplever bedre dekning om jeg bruker WPA på Linksys ruterne, mens 3Com får dårlig dekning med kryptering. 7151221[/snapback] Har prøvd alle kanalene, kunne ta den opp til 13, men der fant ikke naboene den. 7 var den beste jeg kunne finne. Deaktivering av wep gjør ikke serlig med signalet, og er ikke interesert i å dele Internett med hele nabolaget heller. Det er ikke alle kort som støtter WPA, så har giddet å prøve det. Endret 25. oktober 2006 av Sean M. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9812398713 Skrevet 25. oktober 2006 Del Skrevet 25. oktober 2006 Holder å prøve kanal 1 - 6 - 11. Om signalet ikke blir bedre når kryptering deaktiveres, så har du et infrastrukturproblem. Da må du se på hvordan du har plassert antennene og hvordan mottakerne har plassert sine. Lenke til kommentar
Sean M. Skrevet 26. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 26. oktober 2006 Holder å prøve kanal 1 - 6 - 11.Om signalet ikke blir bedre når kryptering deaktiveres, så har du et infrastrukturproblem. Da må du se på hvordan du har plassert antennene og hvordan mottakerne har plassert sine. 7151827[/snapback] Uhm, motakerne har interne antenner (laptop). Det som egentlig er det mest iriterende problemet er at ruteren må rebootes i av og til. Grunnen til dette er at de kan se nettverket, men de kan ikke koble til, eller har store problemer med det uansett. Tittet akurat på siden til D-Link, virker som det eneste som kanskje kan støtte antennen vår er utendørs aper (se her). Lønner det seg for dem å kanskje investere i en AP ("vanlig")? Lenke til kommentar
spaakh Skrevet 26. oktober 2006 Del Skrevet 26. oktober 2006 Å bare bygge ut den ene antennen virker jo til en viss grad, men det beste hadde vel vært om begge antennene var noenlunde ok. Dvs at jeg ville prøvd med å lånt et trådløst kort til naboens laptop med ekstern antenne for å få prøvd ut om det hjelper. Ellers er jo plassering også viktig. regner med at signalet ikke skal gjennom 4 betongvegger før det når naboen? Hva om naboen tar laptoppen med seg litt rundt i huset og prøver i forskjellige rom om dette ikke er gjort. Du kan jo ha en eller annen støykilde i nærheten som IKKE er et annet trådløst nettverk også. Lenke til kommentar
KenBjork Skrevet 26. oktober 2006 Del Skrevet 26. oktober 2006 (endret) Prøvd å oppdatere fw til router`n ? hvis ikke gjør det, om det finnes nyere. For etter min mening er det routern som tryner (da det løsner når du rebooter den) , spesielt så kan det at router`n låser seg skje ved høytrafikk. evt på torrents Endret 26. oktober 2006 av KenBjork Lenke til kommentar
larrylu Skrevet 26. oktober 2006 Del Skrevet 26. oktober 2006 Bytt til Linksys WRT54GL Eller test og bytt ut anntena til noe kraftigere Lenke til kommentar
Big_JT Skrevet 26. oktober 2006 Del Skrevet 26. oktober 2006 Du sa 8 m kabel, mener du da antennekabel? Husk at det er mye tap i en slik kabel, så vist du har mulighet til å korte denne ned hadde jeg ville prøvd det. Lenke til kommentar
KenBjork Skrevet 26. oktober 2006 Del Skrevet 26. oktober 2006 (endret) (oversåg 8meter kabel) Kan jo se her: http://wlansupply.no/index.asp?page=show&m...e=Antennekabler står på kablene her hvor mye ta det er i de, og evt denne på antennekabelen på 5m. 2,5 dB tap, LowLoss kabel Prøv å flytt routern næremere antenna istedet. Endret 26. oktober 2006 av KenBjork Lenke til kommentar
larrylu Skrevet 26. oktober 2006 Del Skrevet 26. oktober 2006 (oversåg 8meter kabel)Kan jo se her: http://wlansupply.no/index.asp?page=show&m...e=Antennekabler står på kablene her hvor mye ta det er i de, og evt denne på antennekabelen på 5m. 2,5 dB tap, LowLoss kabel Prøv å flytt routern næremere antenna istedet. 7153550[/snapback] enig. heller lengre tp kabel =) Lenke til kommentar
Sean M. Skrevet 26. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 26. oktober 2006 Ok. Skal prøve så godt jeg kan å svare på postene... spaakh: Ingen av oss har et wifi kort med ekstern antenne til bærbare maskiner, så det blir litt vanskelig. KenBjork: Trodde dette kunne hjelpe jeg også, så jeg oppdaterte for en stund tilbake. No help. larrylu: Er ikke helt klar for å punge ut på en ruter til. Antennen skulle holde for vårt formål. Big_JJ, KenBjork, larrylu (igjenn): Skulle kanskje nevnt at jeg i tillegg bor i en kjeller leilighet, så 8m. er et must for at jeg skal få antennen høyt nokk. Det var derfor jeg gikk for 8dBi. antennen og ikke 5 dBi antennen. Puh, uansett så er jo egentlig en signal styrke på 4 streker bra nokk for naboen lengst vekk (ca. 50m.), men den hersens rebooting av ruteren (annenhver dag) begynner å ta knekken på meg. Lenke til kommentar
KenBjork Skrevet 26. oktober 2006 Del Skrevet 26. oktober 2006 (endret) Big_JJ, KenBjork, larrylu (igjenn): Skulle kanskje nevnt at jeg i tillegg bor i en kjeller leilighet, så 8m. er et must for at jeg skal få antennen høyt nokk.Det var derfor jeg gikk for 8dBi. antennen og ikke 5 dBi antennen. Puh, uansett så er jo egentlig en signal styrke på 4 streker bra nokk for naboen lengst vekk (ca. 50m.), men den hersens rebooting av ruteren (annenhver dag) begynner å ta knekken på meg. 7153982[/snapback] siden du da gikk for 8dpi vs 5dpi, hadde du nå tenkt på signal tap i kablen da Rebooting er etter mi mening ene og hele router`n sin feil. Tror nok du må til skrittet og kjøpe anna router jeg da.. om ingen andre som har samme router som deg, har bruker tips på den... Du har ikke garanti på den da.. og bytte den inn og ta en wet54gl Endret 26. oktober 2006 av KenBjork Lenke til kommentar
KenBjork Skrevet 26. oktober 2006 Del Skrevet 26. oktober 2006 (endret) du er ikke den eneste med den routern som opplever samme problem, google er din venn : http://www.google.no/search?q=D-link+624+r...:nb-NO:official Endret 28. oktober 2006 av KenBjork Lenke til kommentar
juliek Skrevet 27. oktober 2006 Del Skrevet 27. oktober 2006 Trådløse nettverk er 2-veis kommunikasjon og dette er lett å glemme når man skal dele internett-linjen sin. Selv om naboene dine tar inn signalene fra ditt nettverk og "ser" dette med OK signalstyrke, så er det ikke sikkert de kan logge på for det. I tillegg kan du oppleve låsing i routeren pga dårlig kommunikasjon. Grunnen til dette er at nettverket ditt til tider opplever 1-veis kommunikasjon. For 8 db antenna di har ingen problemer med å sende en "datapakke" til naboene dine, selv med kryptering. Problemet starter når naboene dine, med sine standard innebygde nettverkskort skal sende svar på "datapakken" tilbake til routeren din. De innebygde nettverkskortene til naboene har ikke mulighet til å sende tilbake med samme signalstyrke som antenna di og da går gjerne "datapakken" tapt på veien tilbake til systemet ditt. Siden routeren din venter på "pakken" den har sendt, så blir det krasj når det plutselig dukker opp en helt annen "pakke" fra systemet den allerede venter på!! Dette ble vel litt forvirrende, men enklere klarer jeg ikke å forklare det. Så min anbefaling er at naboene dine kobler på en retningsstyrt antenne på sine pc'er som peker mot antenna di. Da er jeg nesten sikker på at du slipper å resette routeren noe mer. For naboene dine vil jeg tro det rekker med en 6 dbi antenne og så kort kabel som mulig. Personlig har jeg gode erfaringer med denne antenna: Directional antenna Lykke til. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå