Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Mulig minnefeil, (AMI bios RAM spenning?)

Anbefalte innlegg

Heisann!

Har nylig gått til innkjøp av splitter ny pc. Har bestillt i deler, og satt det sammen selv.

Som vanlig oppstår det noen hindringer langs veien -- men nå føler jeg at jeg har kjørt jeg skikkelig fast.

Det har seg slik, at jeg ikke får bootet skikkelig opp. CD'n blir funnet, og booten starter, men den henger seg i bootstrappen. Har prøvd 3 forskjellige cdavspillere, og flere CD'er; Windows 2003 Enterprise, og flere Ubuntu Dapper orginal CD'er. Etterhvert begynte jeg å få følelsen av at det var noe galt med RAM'en. Så jeg har det siste døgnet kjørt memtest 86, v 1.65.

Har prøvd med begge brikkene isatt, og èn og èn. Alle gir meg feil i Test #5(Block move, 64 moves). Det jeg ikke skjønner her er hvordan mine 2 splitter nye, og godt behandlede brikker kan begge være defekte(?).

Så jeg tenkte kansje spenningen var feil. Men AMI Biosen min har ingen muligheter for å regulere spenning manuelt (Har jeg oversett noe?).

Nå er jeg helt tom idèer her, og håper noen kan gi meg noen forslag. Er Begge brikkene defekte, passer ikke RAM og HK overens, eller er problemet mitt at jeg ikke har mulighet for å stille spenningen manuelt?

Kan også nevne at PC'n gir meg ett kort BEEP når den starter, Noe som i følge instruksjonsboken for HK signaliserer:

Keyboard controller error

Refresh Time error

No Master Drive detected.

Men dette skulle da ikke ha noe med minnet å gjøre(?)

Motherboard:

Asus P5B DLX/WIFI-AP, P965, Socket-775, ATX, 2xGbLAN, SATAII, Firewire, PCI-Ex16

RAM:

TwinMOS DDR2 PC5300 2048MB Dual Pack KIT ,w/two matched DDR2 PC5300 1024MB CL5

EDIT: Sitter å leser litt her. 1 BEEP betyr vist

DRAM refresh failure  The programmable interrupt timer/controller has probably failed.

Har også flyttet litt rundt på ram brikkene. Har dem i slot 1 og 2, nå. I stedet for 1 og 3. Den piper ikke lengere, og den failer ikke på Test #5 lengere. Men den henger fremdeles i bootstrapen...

Takker på forhand for alle svar,

-Tapio

Endret av Tapio
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...