BeFs Skrevet 25. oktober 2006 Del Skrevet 25. oktober 2006 Hei! Jeg har en server som ikke bruker skjerm på, bruker ssh og vnc når det trengs. Men jeg har tendenser til å styre litt med nettverksinstillinger og da hender det at jeg sperrer meg selv ute, og må koble på skjerm. Også har jeg hørt om noe så genialt som serial console. Er det mulig å bruke en laptop til formålet? Altså, koble serial- / paralellkabel imellom. Og hvilke konfigurasjoner trenger jeg på serveren? Lenke til kommentar
Wraith Skrevet 25. oktober 2006 Del Skrevet 25. oktober 2006 Hei fullt mulig det I /etc/inittab så går du ned til Local Serial Lines og unquoter den første serieporten (evt legger det her til hvis det ikke fins i din config, dette er fra Slackware... kan hende agetty ligger et annet sted og) # Local serial lines:s1:12345:respawn:/sbin/agetty -L ttyS0 9600 vt100 Du kan da bruke en hvilken som helst serieklient på laptopen (Hyperterminal hvis du bruker Windows, minicom fra Linux) med 9600 bits og ganske standard innstillinger... lykke til:-) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå