MrBjoern Skrevet 25. oktober 2006 Del Skrevet 25. oktober 2006 Tenkte og sette opp en maskin som skal fungere som server (ftp, http), router (koble sammen de 4 maskinene vi har på netverket) og som en brannmur (så vi slipper og ha brannmur instalert på alle maskinene) Er NetBSD veien og gå? Tenker da på om det er enkelt (for meg som ikke har rørt et unix basert system før), lett og sette opp, at det tilfredstiller mine krav og at det er solid nok til og kjøre som en server etc. Bruker en 6 år gammel maskin med en Duron 1,1ghz cpu, litt over 300mb ram og 20gb harddisk. Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 25. oktober 2006 Del Skrevet 25. oktober 2006 OpenBSD er nok et bedre alternativ når det kommer til brannmur. Det er et operativsystem som har sikkerhet som hovedfokus. Det er ikke det letteste, men gjør nytten. På www.openbsd.org finner du hjelp til installasjon av OpenBSD, samt en veldig god brukerguide til pakkefilteret PF, som er brannmurverktøyet. Det er forholdsvis enkelt å bruke, samtidig som at det er omfattende og har mange funksjoner tilgjengelige. Lenke til kommentar
olear Skrevet 25. oktober 2006 Del Skrevet 25. oktober 2006 Tja, NetBSD har jo de samme funksjonene, vil si at NetBSD er like sikkert som OpenBSD. NetBSD har også bedre ytelsen en OpenBSD. Lenke til kommentar
MrBjoern Skrevet 25. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 25. oktober 2006 Jeg prøver netbsd først ivertfall jeg, får vi se hva det blir til med serveren senere. Lenke til kommentar
olear Skrevet 25. oktober 2006 Del Skrevet 25. oktober 2006 Merk at NetBSD ikke er det enkleste på jord, men leser du dokumentasjonen skal det meste gå bra. Si ifra hvis det er noe du lurer på Lenke til kommentar
MrBjoern Skrevet 25. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 25. oktober 2006 Shit, jeg husker dårlig da! Freebsd var det jeg lasta ned, er det noe og anbefale eller skal jeg laste ned open/netbsd istedet? Lenke til kommentar
olear Skrevet 25. oktober 2006 Del Skrevet 25. oktober 2006 (endret) Når du først har lastet ned FreeBSD kan du jo like godt prøve den Endret 25. oktober 2006 av olear Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 25. oktober 2006 Del Skrevet 25. oktober 2006 Når du først har lastet ned FreeBSD kan du jo like godt prøve den 7151338[/snapback] FreeBSD er et godt valg, absolutt. Ser ingen betenkeligheter med å bruke FreeBSD til brannmurbruk. Da har du flere alternativer når det kommer til brannmur-bruk. ipfw er FreeBSD sin egen brannmur, men PF (OpenBSD sitt brannmursystem) har tatt BSD'ene med storm. Lenke til kommentar
Zerge Skrevet 6. november 2006 Del Skrevet 6. november 2006 OpenBSD har en stor fordel ved at den kommer med en chroota apache server installert som standard. Ellers vil jeg påstå at alle BSD variantene vil fungere godt til de oppgavene du nå har skissert, men uansett hvor god en brannmur er vil den aldri demme opp for de feil og sikkerhetstrusler som genereres mellom stolen og tastaturet. Lenke til kommentar
DrErling Skrevet 29. november 2006 Del Skrevet 29. november 2006 Hva med m0n0wall ? Lenke til kommentar
Zerge Skrevet 29. november 2006 Del Skrevet 29. november 2006 Da ville jeg like gjerne hoppet på pfsense, bare for å få PF Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå