Gå til innhold

BSD/UnixNetBSD til server/router/brannmur

Anbefalte innlegg

Tenkte og sette opp en maskin som skal fungere som server (ftp, http), router (koble sammen de 4 maskinene vi har på netverket) og som en brannmur (så vi slipper og ha brannmur instalert på alle maskinene)

Er NetBSD veien og gå? Tenker da på om det er enkelt (for meg som ikke har rørt et unix basert system før), lett og sette opp, at det tilfredstiller mine krav og at det er solid nok til og kjøre som en server etc.

Bruker en 6 år gammel maskin med en Duron 1,1ghz cpu, litt over 300mb ram og 20gb harddisk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

OpenBSD er nok et bedre alternativ når det kommer til brannmur. Det er et operativsystem som har sikkerhet som hovedfokus. Det er ikke det letteste, men gjør nytten. På www.openbsd.org finner du hjelp til installasjon av OpenBSD, samt en veldig god brukerguide til pakkefilteret PF, som er brannmurverktøyet. Det er forholdsvis enkelt å bruke, samtidig som at det er omfattende og har mange funksjoner tilgjengelige.

Lenke til kommentar
Når du først har lastet ned FreeBSD kan du jo like godt prøve den ;)

7151338[/snapback]

FreeBSD er et godt valg, absolutt. Ser ingen betenkeligheter med å bruke FreeBSD til brannmurbruk. Da har du flere alternativer når det kommer til brannmur-bruk. ipfw er FreeBSD sin egen brannmur, men PF (OpenBSD sitt brannmursystem) har tatt BSD'ene med storm.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

OpenBSD har en stor fordel ved at den kommer med en chroota apache server installert som standard. Ellers vil jeg påstå at alle BSD variantene vil fungere godt til de oppgavene du nå har skissert, men uansett hvor god en brannmur er vil den aldri demme opp for de feil og sikkerhetstrusler som genereres mellom stolen og tastaturet.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...