Gå til innhold

Clickable link uten å måtte skrive http://..?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Mulig jeg ordlegger meg feil, men det jeg vil har er at når jeg skriver www.link.no, så skjønner forumet automatisk at dette er en link, og dermed automatisk gjør dette om til en clickable link, og ikke slik det er i dag, hvor det bare er ren tekst.

Mener det var slik før, og flere andre forum har det, så irriterer meg at jeg må skrive hele linken her.. :)

Lenke til kommentar

Eg kan ikkje huske at vi nokonsinne har automatisk konvertert www.link.no til ei lenke, og det er ikkje spesielt optimalt å gjere det heller. Det er svært lett for at ein slik funksjon gjer feil, og det er ingenting ein kan gjere med det. Ta eksempelet der nokon spør om hjelp for nettverksproblem, og ein hjelpsom sjel ber han om å "ping www.hw.no" (og hw.no blir då omgjort til ein http-link). Verre, nokon spør om ein IRC-server, og irc.homelien.no blir omgjort til ein link, noko som jo totalt blir feil.

Eg trur ikkje vi kjem til å slå på ein funksjon som automatisk konverterer URIar uten prefix til linkar.

Lenke til kommentar
Eg kan ikkje huske at vi nokonsinne har automatisk konvertert www.link.no til ei lenke, og det er ikkje spesielt optimalt å gjere det heller. Det er svært lett for at ein slik funksjon gjer feil, og det er ingenting ein kan gjere med det. Ta eksempelet der nokon spør om hjelp for nettverksproblem, og ein hjelpsom sjel ber han om å "ping www.hw.no" (og hw.no blir då omgjort til ein http-link). Verre, nokon spør om ein IRC-server, og irc.homelien.no blir omgjort til ein link, noko som jo totalt blir feil.

Eg trur ikkje vi kjem til å slå på ein funksjon som automatisk konverterer URIar uten prefix til linkar.

7153101[/snapback]

Mulig jeg surrer, men jeg trodde det var slik før, vertfall.. :)

Men uansett, til eksemplene dine;

1. Ja, hva så om da det blir seendes slik ut; "ping www.hw.no"..?

Jeg ser ikke helt problemet her, det får jo ingen innvirkning for noen av partene, bortsett fra at linken blir clickable..?

2. Er vel ikke verre enn at forumet kun gjør om linker som begynner med www. til clickable. Jeg påpekte tidligere at poenget var å skrive linken med www. og .xx for å få den clickable, ikke bare ved å skrive link.no. Ergo vil ikke IRC-servere falle inn under forslaget mitt.

Lenke til kommentar
Selv føler jeg at vi ikke trenger en slik funksjon som dette, vil man ha en link så trykker man på linkknappen, det er ikke så mye arbeid...

7155909[/snapback]

98% av mine innlegg kommer fra Hurtigsvar-feltet, der finnes ikke dette (som forøvrig er en tungvindt måte)..

Hvorvidt det er deprecated eller ikke, det er praktisk, og man sparer tid. :)

Lenke til kommentar
98% av mine innlegg kommer fra Hurtigsvar-feltet, der finnes ikke dette (som forøvrig er en tungvindt måte)..

7159174[/snapback]

Helt enig med deg.

Jeg klarer faktisk ikke å finne en eneste grunn til at en www.x.x tekst IKKE skal bli automatisk konvertert til lenke. Grunnene kilogram oppgav holder jo absolutt ikke mål, noe som allerede ble presisert av Marvil.

Så jeg utfordrer noen til å komme med en god grunn til at en tekst som begynner med www og inneholder to punktum, ikke automatisk skal lages link av.

Jeg kan begynne med en grunn til at den SKAL lages link av:

1. Det er i 99% av tilfellene praktisk å kunne klikke på denne teksten, i stedet for å merke opp og kopiere teksten for å manuelt besøke nettsiden. :roll:

Lenke til kommentar

Argh, alltid må det komme noen som skal pirke om hva som er rett og alt dilldall..

Poenget her er at det er LETTERE/RASKERE å bare kunne skrive www., selv om det måtte være utdatert, et subdomene, deprecated, osv.

Jeg tror ikke det blir verdenskrise om noen skriver www.vg.no, bare fordi det er et subdomene.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...