Gå til innhold

Bytting av hovedkort, må man reinstalle Windows?

[Protus]

Anbefalte innlegg

Mitt Socket A HK er nå byttet ut med et S754 og ny CPU er naturligvis også kjøpt. Men er jeg simpelthen nødt til å installere windows xp på nytt?

Går det ikke greit å bare starte opp etter montering, bare at en ikke får optimal ytelse? Poenget er at jeg er desperat etter at pcen bare skal funke, dvs. ikke krav til maskinkraft utover nettsurf og musikk.

Jeg vet ikke om jeg havner på kanten av regler for forumet (beklager sådan) men i likhet med mange har jeg naturligvis pirat-XP. Så da får jeg et problem ved installering, siden jeg ikke har en slik cd tilgjengelig.

Ved reinstallering av windows går vel ikke all data på HDD`en tapt, siden jeg har partisjonert?

Har liten mulighet til formatering så dersom jeg må reinstalle XP er det da bare å installere det over det xp som fra før av ligger på hardisken?

Jeg vet jeg stiller en del dumme spørsmål og slikt, men er bare desperat etter å få skikk på PCen.

På fårhånd takk for alle svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du partisjonert, og har viktige filer på en egen partisjon, går det fint å formatere partisjon C, og legge inn Windows på nytt der.

Det kan hende at Windows starter opp med ny maskinvare. Eventuelt kan du muligens gå inn i sikkerhetsmodus og innstallere ny maskinvare derfra.

Edit: Jeg forsøkte selv å starte opp fra en harddisk fra et socket A system, med skjermkort fra annen produsent. Dette gikk til dels fint.

Forsøkte det samme forleden fra 754 til AM2. Der så man så vidt skrivebordet, før maskinen restartet.

Endret av Normand
Lenke til kommentar

Stol på Hårek - han har rett.

Undertegnde har også emigerte windows x antall ganger fra diverse kombinasjoner HK/RAM/CPU - nå sist gang til C2D. ALLTID brukt Repair Install funksjonen med hell.

Ett unntak dog: hvis innstallsjonen inneholder en en CD/DVD emulering (eks Daemon Tools etc. kan Repair Install stoppe opp. Men det er jo bare og avinnstallere denne før bytte av eventuelt HK.

Lenke til kommentar

Takk for linken! Genialt!

Fikk ikke helt gjennomført som det sto i linken, men nesten, blant annet kunne jeg ikke ta ut cd-en ved steg 10 for den spurte han etter på steg 11 og jeg fikk også en feilmelding mot slutten "Windows could not load the installer for TapeController. Contact your hardware vendor for assistance. " men trykket OK og den fortsatte jobben.

Men nå har jeg et problem, med en gang jeg logger inn i XP så vil den at jeg skal aktivere XP-en, men jeg har ikke fått satt opp innstillingene i nettverket så det virker ikke... noe mulighet for å komme unna denne meldingen slik at jeg kommer inn i xp-en og får satt det opp mot nettet så jeg kan aktivere?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...