Gå til innhold

hjelp til kjøp av speilrefleks!


Anbefalte innlegg

Bare for å støtte Nikon leieren her så vil jeg si at D70s er et meget godt kjøp. Dette kameraet er forløperen til D80. Nå får du D70s hos Japan Photo for 6500kr (med 18-55mm objektiv), men du burde kanskje vurdere å gå for "kittet" med 18-70 objektivet som er noe bedre. Da kommer prisen på 7500,- Du kan også kjøpe det veldig billige 70-300 objektivet for cirka 1500,- Dette objektivet er dog noe av det desidert dårligste du får. Det har ikke ED glass og er av G typen. Hvis du er heldig kan du få tak i et nå utgått 70-300 objektiv som er av D typen med ED glass for 3500 kroner. Dette objektivet er mange hakk bedre men er altså på vei ut pga. et nytt objektiv som kommer inn på markedet. (Objektivet jeg snakker om er altså 70-300mm ED G med VR. Dette kommer til å ha en utsalgspris på cirka 7000 kroner når det kommer til Norge.)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Som det har blitt nevnt tidligere, er E-500 fra Olympus et kamera innenfor din prisklasse. Kit-objektivene fra Olympus er meget bra. ... og 40-150mm som følger med (80-300mm), har bedre lysstyrke en Sigma'en som du ser på (3,5-4,5). Tror du skal klare å havne på 6000kr for E-500 m/14-45mm + 40-150mm. ... så kan du bruke resten av budsjettet på en tripod, pola filter ... etc.

 

Søkeren kan også gjøres større ved å kjøpe en såkalt "øyemusling" fra olympus som har 1,2x forstørring.

Endret av kiskogl
Lenke til kommentar
Vi er i gang med å teste 400D, D80 og A100 med 350D som referansekamera nå, så om du venter en ukes tid vil du kunne bruke pengene dine basert på litt mere informasjon, forhåpentligvis. :)

7151323[/snapback]

Minner om at det er en uke imorgen, er dette noe vi vil kunne se da?

Lenke til kommentar
For det førte so beklager eg... dere er nok litt lei av desse...

 

Skal gå til innkjøp av DSLR og problemet mitt er at eg ikkje veit kva kamera eg skal kjøpe fordi det er så mykje å velge mellom. Vil helst ha Canon eller Nikon. det eg vil ha av objektiver er ei god allroundlinse(18-50mm eller liknande) og ei god telelinse(??-300mm).

har ei øvre grense på 8500,- kr og vil ha mest mulig for pengane.

Ser du helst vil ha Canon eller Nikon, men du bør vurdere Pentax/Samsung også. De gir deg mer for pengene, bl.a. er Samsung GX-1S dobbeltkit priset til ganske nøyaktig 8000 kr (mer info her), og du får med en 18-55 som er vesentlig mye bedre enn Canon sin, og en del bedre enn Nikon sin, samt en bra 50-200. Du mister selvfølgelig noen mm på toppen i forhold til det du ønsker deg, men med dette kameraet får du pentaprismesøker også, som du må opp på 30D og D80 i Canon/Nikon-leirene for å få. Vil du spare noen kroner, er også lillebroren Samsung GX-1L et bra valg. Du får enkelt-kitet (med den samme gode 18-55mm) til under 5000 kr nå, da har du noen kr til å kjøpe et bra teleobjektiv, enten 50-200, 80-320 eller en 3. parts-modell som du har vært inne på.

 

For all del - du må ta valget selv, men jeg vil bare anbefale deg å vurdere Pentax/Samsung (Pentax og Samsung kameraene er nesten identiske, det er noen små firmware-forskjeller, som bl.a. gir utslag på eksponering, men begge gjør en god jobb her) også. Som sagt er kit-optikken til Pentax en del bedre optisk enn både Canon og Nikon (D50), 18-55 tilsvarer vel nesten 18-70 rent optisk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...