Gå til innhold

hjelp til kjøp av speilrefleks!


Anbefalte innlegg

For det førte so beklager eg... dere er nok litt lei av desse...

 

Skal gå til innkjøp av DSLR og problemet mitt er at eg ikkje veit kva kamera eg skal kjøpe fordi det er så mykje å velge mellom. Vil helst ha Canon eller Nikon. det eg vil ha av objektiver er ei god allroundlinse(18-50mm eller liknande) og ei god telelinse(??-300mm).

har ei øvre grense på 8500,- kr og vil ha mest mulig for pengane.

 

om nokon hadde hjulpet meg å sette i hop et godt begynner-kit hadde eg blitt i storhumør :D

Endret av turnipkongen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Les noen av de andre trådene her davel! står jo alt du trenger der om du leser en av de 20 siste trådene her mener jeg.

7148794[/snapback]

 

 

har ikkje gjort anna dei siste dagane.... men om dette er det en får når ein spørr om litt hjelp...så får eg nok klare meg sjølv...

7148806[/snapback]

Ok, greit, skjønner deg. Du har ikke vurdert andre enn BARE Canon og Nikon? Finns jo Olympus og Sony (blir kanskje litt over 8500,- men)....

Lenke til kommentar
Kamera + 2 linser til max 8500??

 

Optimistisk....

 

400d + sigma 18-200 + minne + uv-filter er et enkelt oppsett men det ryker 11000.

 

eventuelt hold deg til kit linse 18-55 fram til du får penger....

7148910[/snapback]

 

nja...er student så penger har jeg ikke så alt for mye av.... tjener ikke mye på å rekne algebra.....

Lenke til kommentar

Sigma 70-300 DG er neppe noen god investering. Som jeg nettopp skrev i A100-erfaringstråden bør du legge i noen ekstra hundrelapper for å få APO-varianten.

 

Og ja, selvsagt er en 70-300mm en telezoom. Den har i tillegg en slags kvasi-macro modus, som reduserer nærgrensen til ca. 90 cm i 200-300mm området (hvor skarpheten er nokså dårlig).

Endret av Anew
Lenke til kommentar

 

er det ikke det at den har en makrofunksjon 1:2 i tillegg da?

7149024[/snapback]

Helt riktig. Dette er ikke et dedikert makroobjektiv, men et telezoom-objektiv med "makrofunksjonalitet". Sigma har en tendens til å slenge på makro-begrepet på mange av sine objektiver uten at det er "skikkelig" macro. Da skal forstørrelsen være minst 1:1.

Lenke til kommentar

For å prøve å svare litt på spørsmålet ditt: Med et så begrenset budsjett, og ønske om litt tele, bør du se på Olympus E500, som du kan få i dobbeltkit med ganske grei optikk. Søkeren er ganske lusen sammenlignet med konkurransen (forsåvidt grei nok i et budsjettkamera syns jeg), men resten av kameraet er bra saker. Bare 7k for dobbeltkit: http://www.yatack.no/product?product_id=221658

 

Om du velger Olympus, så kjøper du deg inn i det systemet f.eks. Leica har valgt.

 

Nikon D50 og Canon 350D er begge gode kameraer - det samme vil en brukt Nikon D70(s) være. Rådet er alltid å prøve kameraet i hånden. Mange (meg selv inkludert) syns 350D er helt håpløst å holde i, og at Nikonene er mye bedre.

 

Edit: Det skal selvfølgelig nevnes at Nikon og Canon ligger ganske langt foran de andre i autofokusteknologi. Dette merkes spesielt godt i dårlig lys.

Endret av Anew
Lenke til kommentar
står APO muligens for Apokromatisk?

7149391[/snapback]

Helt riktig. Mao. brytes lys av ulike bølgelengder likt (eller i det minste likere?), og dette bringer den KA'en som andre telezoomer i denne prisklassen er plaget med under kontroll. Vektforskjellen på de to, som jeg tror er mekanisk identiske, er vel på nærmere 20% - mao. ganske mye høyere tetthet i glasset.

Lenke til kommentar
står APO muligens for Apokromatisk?

7149391[/snapback]

Helt riktig. Mao. brytes lys av ulike bølgelengder likt (eller i det minste likere?), og dette bringer den KA'en som andre telezoomer i denne prisklassen er plaget med under kontroll. Vektforskjellen på de to, som jeg tror er mekanisk identiske, er vel på nærmere 20% - mao. ganske mye høyere tetthet i glasset.

7149588[/snapback]

 

tusen takk for hjelpa! jeg ender nok på en 400d med kit linsa + sigmaen :yes:

Lenke til kommentar
står APO muligens for Apokromatisk?

7149391[/snapback]

Helt riktig. Mao. brytes lys av ulike bølgelengder likt (eller i det minste likere?), og dette bringer den KA'en som andre telezoomer i denne prisklassen er plaget med under kontroll. Vektforskjellen på de to, som jeg tror er mekanisk identiske, er vel på nærmere 20% - mao. ganske mye høyere tetthet i glasset.

7149588[/snapback]

 

tusen takk for hjelpa! jeg ender nok på en 400d med kit linsa + sigmaen :yes:

7149671[/snapback]

 

Som tidligere nevnt her, ikke kjøp et kamera du ikke har prøvd.... etter min mening har 350/400D katastrofalt dårlig grep. Og et katastrofalt dårlig kitobjektiv.

 

Personlig ville jeg heller gått for D70s med 18-70 og en Tamron 70-300. Blir kanskje 500 kr mer enn budsjettert.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...