MagnusW Skrevet 25. oktober 2006 Del Skrevet 25. oktober 2006 (endret) Har Creative Megaworks THX 550 5.1 sorround og jeg lurer på om noen vet hvordan jeg kan få spilt musikk på alle 5 høytalerene? Har en kompis som gjør det, tho andre høytalere, men han husker ikke hvordan han gjorde det.. Anyone? EDIT: er snakk om høytalere til PC Endret 25. oktober 2006 av MagnusW Lenke til kommentar
phax Skrevet 25. oktober 2006 Del Skrevet 25. oktober 2006 Musikk er som regel spillt inn i stereo, altså kun to kanaler. Hvorfor vil du da spille det av i flere enn to høyttalere? Det kommer ikke til å låte noe bedre, heller verre. Men ontopic så antar jeg at det er innstillinger i avspillingsprogrammet eller no sånn som bestemmer om du skal fake surround eller ikke.. Lenke til kommentar
MagnusW Skrevet 25. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 25. oktober 2006 jeg mener at jeg vil ha stereo i alle høytalerene, hvis et går da. Så jeg kan få lyd flere steder i rommet liksom.. mente ikke at jeg ville ha lyd spilt i surround.. hehe Lenke til kommentar
fudun Skrevet 25. oktober 2006 Del Skrevet 25. oktober 2006 Hei, dette må enten gjøres via lydkort/drivere eller avspillingssoftware for musikk. Det finnes som regel en slags "3d"-funksjon minst ett av disse stedene, slik at lyden blir fordelt ut over høytalerne. Det som alltid gjelder for slike funksjoner, er at de forringer lyden. Som regel er det med masse ekstra klang og forsinkelse for bakhøytalere etc. Vil generelt anbefale å høre på musikk i det antallet kanaler det ble spilt inn i. Lenke til kommentar
PatSharpX Skrevet 26. oktober 2006 Del Skrevet 26. oktober 2006 (endret) jeg mener at jeg vil ha stereo i alle høytalerene, hvis et går da. Så jeg kan få lyd flere steder i rommet liksom.. mente ikke at jeg ville ha lyd spilt i surround.. hehe 7148470[/snapback] øh tror du har missforstått litt! Det blir helt feil! kan jo ikke ha stereo lyd fra alle kanter. Det vil låte helt på tryne.... Men du fikk sikkert med noe program vare eller så kanskje det er noe i driveren som gjør at du du kan velge det. (selv om det er helt feil!) Endret 26. oktober 2006 av GnoMiz Lenke til kommentar
freke Skrevet 26. oktober 2006 Del Skrevet 26. oktober 2006 (endret) jeg mener at jeg vil ha stereo i alle høytalerene, hvis et går da. Så jeg kan få lyd flere steder i rommet liksom.. mente ikke at jeg ville ha lyd spilt i surround.. hehe 7148470[/snapback] øh tror du har missforstått litt! Det blir helt feil! kan jo ikke ha stereo lyd fra alle kanter. Det vil låte helt på tryne.... Men du fikk sikkert med noe program vare eller så kanskje det er noe i driveren som gjør at du du kan velge det. (selv om det er helt feil!) 7156525[/snapback] Såkalt 5 eller 7 kanals stereo han snakker om sikkert. Høyre front og venstre front spiller sammen i stereo, h og v side spiller sammen i stereo, og h og v bakkanal spiller sammen i stereo. Gir ca 3 db mer trykk (på samme volum). Det låter faktisk ikke så helt forjævlig, men det blir litt mer masete enn å bare ha frontene i gang. Greit på fest i blandt og slikt kanskje, men lytte til musikk i lang tid er slitsomt på den måten. edit: hvordan man setter opp dette på pc har jeg slett ikke peiling på. Endret 26. oktober 2006 av freke Lenke til kommentar
PatSharpX Skrevet 26. oktober 2006 Del Skrevet 26. oktober 2006 Det kan du si, men det er ikke sånn det skal låte. Personlig missliker jeg det sterkt! Så lenge det ikke er SACD da Lenke til kommentar
freke Skrevet 26. oktober 2006 Del Skrevet 26. oktober 2006 Personlig hører jeg musikk i stereo selv, men det er klart; har man 16 i promille blir man mindre kresen hehe. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå