Gå til innhold

Creative T7900 + Realtek ALC850 = 5.1-lyd

Anbefalte innlegg

Som topic hinter om lurer jeg på hvordan jeg kan få 7.1-lyd med det oppsettet? BURDE ikke være noe problem, siden begge støtter 7.1. Det jeg synes er litt rart er at de 4 kablene som går ut fra subwooferen samles i en boks, og ut av den boksen kommer det bare 3 kabler, for Center/subwoofer, Rear R/L og Front R/L. Side R/L har altså ingen kontakt med subwooferen, men som sagt blir den kabelen "slukt" av boksen som står mellom pcen og sub'en. Nei, det går IKKE an å fjerne boksen. :hmm:

Noen som har vært borti dette før?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Som topic hinter om lurer jeg på hvordan jeg kan få 7.1-lyd med det oppsettet? BURDE ikke være noe problem, siden begge støtter 7.1. Det jeg synes er litt rart er at de 4 kablene som går ut fra subwooferen samles i en boks, og ut av den boksen kommer det bare 3 kabler, for Center/subwoofer, Rear R/L og Front R/L. Side R/L har altså ingen kontakt med subwooferen, men som sagt blir den kabelen "slukt" av boksen som står mellom pcen og sub'en. Nei, det går IKKE an å fjerne boksen. :hmm:

Noen som har vært borti dette før?

7148052[/snapback]

YES !

Realtek ALC850 er ikke ægte 7.1-surround; det er i virkeligheden 5.1 (= det gamle AC97, men Realtek ALC 888 er ægte 7.1) som du kan få til at fungere med din Creative T7900 ved at bruge en lille switch/skydeknap bag på subwooferen. Sæt den grønne (frontspeakers) til grøn, den orange(center/subwoofer) til orange og den sorte (rearspeakers) til GRÅ - derefter sætter du switchen/skydeknappen til 5.1 og sætter i SoundEffect/SoundManager eller hvad det nu heddder ... På den måde fordeles rear-lyden i side- & rear-speakers ! :whistle::thumbup::w00t:

Check også siden : http://www.creative.com/products/speakers/tech/?id=62790

Creative MultiSpeaker Surround (CMSS) is part of the EAX technology supported by the Sound Blaster audio cards. It can also be found as a CMSS button on some multi-channel speaker systems and decoders. CMSS allow stereo upmix from various sources such as MP3, WMA, or Wav, to 4.1/5.1/6.1/7.1 channels, depending on your speaker setup and sound card model.

CMSS Music mode creates a convincing 5.1 channel surround soundfield from typical stereo sources, whether they are Dolby Surround encoded or not. It works well with Dolby Pro Logic, WAVE, AVI and MIDI program material. In essence, CMSS Music mode puts you "on the stage" for the music's performance, surrounding you with the performance.

CMSS Movie mode provides the sonic impression of being front and center at a movie screening. Dialogue and all normally centered sounds from a stereo program are heard through the center speaker. Use this mode whenever a music program has sounds you want to blend with on-screen action or dialog.

What is Upmix and how does it work?

The 5.1 to 6.1 Upmix works by deriving a rear center channel from the rear left and right channel. Illustrated below is the speaker output scheme for the various input sources:

Input Source 5.1/6.1 Output Mode 5.1 to 6.1 Upmix Output Mode

6.1-channel 6.1-channel pass-through 6.1-channel with rear center channel derived from rear left & right

5.1-channel 5.1-channel pass-through

(without rear center channel) 5.1-channel with rear center channel derived from rear left & right

4.1-channel 4.1-channel with subwoofer channel derived from front left & right 4.1-channel with subwoofer channel derived from front left & right

2.1-channel 2.1-channel with subwoofer channel derived from front left & right 2.1-channel with subwoofer channel derived from front left & right

Endret av DanishDK
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...