Gå til innhold

Forbrytelse og straff

Gjest medlem-82119

Blir de kriminelle straffet:  

42 stemmer

1. 1. Blir de kriminelle straffet:

• For hardt
      3
    • Akkurat passe
      7
    • For lite
      32

Anbefalte innlegg

Gjest Bruker-95147
Vi hadde ikke trengt dødstraff, men svalbard som fangekoloni og livstid som arbeider nedi gruvene der ville nok vært fryktet av alle og enhver.

7197352[/snapback]

dette er noe man bør tenke på....

likte dette.....

7204884[/snapback]

Ja, jeg tenkte litt på dette, og har da følgende spørsmål: Hva vil denne hevngjerrige, og uforsonelige tankegangen gjøre med vår egen kultur mht. etikk, og moral? Hva blir neste trinn hvis dette ikke hjelper?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Men bør ikke forbryteren vende tilbake fra straffen som en god samfunnsborger som kan være produktiv for samfunnet også?

Eller ønsker du å bruke dine skattepenger til å brødfø gamle ex-forbrytere ut livet.

7204916[/snapback]

Jeg ser ikke helt hensikten med å opprettholde samfunnets eksistens, så jeg blir nok litt feil person å spørre om akkurat slike problemstillinger...

Når det er sagt. For at man skal kunne slippe løs potensielt farlige forbrytere ut i det fri igjen, må de på forhånd enten bli hjernevasket eller frontallobotomert. (Dette er den eneste sikre måten å vite at de ikke bare har løyet/manipulert seg gjennom systemet.) Om de vil ha noen særlig samfunnsnyttig funksjon i slike tilstander er heller tvilsomt.

Men som jeg sa, straff bør også virke preventivt, og da tenker jeg på at nye (og selvsagt gamle) potensielle ofre må beskyttes. Hvis den eneste måten å beskytte ny kriminalitet i å skje, er å holde forbryterne bak lås og slå resten av deres liv, så tør jeg påstå at skattepengene går til en "god sak".

Jo lengre straffen varer, og jo strengere den er, desto mer vil gjerningspersonen angre på hva som er gjort. Det er nå min påstand.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Jo lengre straffen varer, og jo strengere den er, desto mer vil gjerningspersonen angre på hva som er gjort. Det er nå min påstand.

7205616[/snapback]

Kan du vise til eksempler som beviser påstanden? Eller helst land med strengere straffenivå hvor dette har hjulpet. Eneste samfunn hvor ekstreme tiltak kanskje hjelper er enkelte muslimske stater med sharialovgivning, vet du om noen andre?

Lenke til kommentar
Vi hadde ikke trengt dødstraff, men svalbard som fangekoloni og livstid som arbeider nedi gruvene der ville nok vært fryktet av alle og enhver.

7197352[/snapback]

likte dette.....

7204884[/snapback]

Ja, jeg tenkte litt på dette, og har da følgende spørsmål: Hva vil denne hevngjerrige, og uforsonelige tankegangen gjøre med vår egen kultur mht. etikk, og moral? Hva blir neste trinn hvis dette ikke hjelper?

7205462[/snapback]

drep de... :roll:

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

7197352[/snapback]

likte dette.....

7204884[/snapback]

7205462[/snapback]

drep de... :roll:

7205776[/snapback]

Melder du deg på som bøddel? :whistle:

Lenke til kommentar
Sist jeg sjekket så gikk kriminaliteten opp i England etter at de satte opp straffene.

7205772[/snapback]

Høres ikke umulig ut. Det er mye her i verden som skyldes tilfeldigheter.

Jo lengre straffen varer, og jo strengere den er, desto mer vil gjerningspersonen angre på hva som er gjort.

7205616[/snapback]

Eller desto mer bitter og mindre skikket vil vedkommende være til å komme tilbake til samfunnet.

7206150[/snapback]

Ja, mulig. Men hvor skikket og lite bitter er dette individet i utgangspunktet, i det forbrytelsen begås? Er det lett å forandre en persons grunnprinsipper?

Enkelte tanker tror jeg er forankret så dypt inne i noen, at de aldri vil kunne fjernes... Hva tror du?

Lenke til kommentar

7205616[/snapback]

Kan du vise til eksempler som beviser påstanden? Eller helst land med strengere straffenivå hvor dette har hjulpet. Eneste samfunn hvor ekstreme tiltak kanskje hjelper er enkelte muslimske stater med sharialovgivning, vet du om noen andre?

7205762[/snapback]

Hmm... Siden når måtte en personlig påstand bevises? Hvis den er bevist er det vel ikke lenger en påstand, men heller et faktum?

Men hvis du absolutt skal ha bevis på ting, kan jeg bevise at dagens "snille" metoder ikke fungerer:

Kriminelle begår kriminelle handlinger, skader andre, soner litt, slipper ut av fengsel og begår nye kriminelle handlinger igjen, skader andre på nytt, og sånn fortsetter det. Dette er etablert kunnskap.

Noe bør gjøres annerledes med dagens håndtering av forbrytere, synes du ikke? Kan du komme med forslag som du mener er bra og som beviselig har en effekt?

Du spør om jeg vet om noen andre land enn muslimske sharia-stater. Nei, det gjør jeg ikke. Men en teori som ikke er utprøvd ennå, finnes det ingen beviser for om fungerer. Dessuten foranderer samfunnet seg hele tiden, så om enkelte straffemetoder ikke fungerte før, betyr ikke det nødvendigvis at de ikke vil fungere nå. Menneskeheten er under konstant utvikling.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

7205616[/snapback]

7205762[/snapback]

Hmm... Siden når måtte en personlig påstand bevises? Hvis den er bevist er det vel ikke lenger en påstand, men heller et faktum?

Men hvis du absolutt skal ha bevis på ting, kan jeg bevise at dagens "snille" metoder ikke fungerer:

Kriminelle begår kriminelle handlinger, skader andre, soner litt, slipper ut av fengsel og begår nye kriminelle handlinger igjen, skader andre på nytt, og sånn fortsetter det. Dette er etablert kunnskap.

Noe bør gjøres annerledes med dagens håndtering av forbrytere, synes du ikke? Kan du komme med forslag som du mener er bra og som beviselig har en effekt?

Du spør om jeg vet om noen andre land enn muslimske sharia-stater. Nei, det gjør jeg ikke. Men en teori som ikke er utprøvd ennå, finnes det ingen beviser for om fungerer. Dessuten foranderer samfunnet seg hele tiden, så om enkelte straffemetoder ikke fungerte før, betyr ikke det nødvendigvis at de ikke vil fungere nå. Menneskeheten er under konstant utvikling.

7206908[/snapback]

ja, jeg er enig med deg i at samfunnet beveger seg, jeg bare spør deg som har de påstandene hvor "det" beveger seg?

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

7206908[/snapback]

At noe bør gjøres annerledes kan vi enes om, men hva? Jeg tror på "mild" motivering av slabbedaskene, og sette inn seriøs ekspertise på behandling av disse. Med det mener jeg at ansvaret skal ikke være lagt til hver og en "vaskekjærring med sosionomhelgekurs" å behandle hardbarkede kriminelle på kommunenivå. Disse hyggegutta behøver seriøs motstand, og den behøver ikke å være umenneskelig, bare proffesjonell.

Lenke til kommentar

7205616[/snapback]

Sist jeg sjekket så gikk kriminaliteten opp i England etter at de satte opp straffene.

7205772[/snapback]

Om straff går opp og kriminalitet går opp, trenger ikke ha noen sammenheng. Det er andre faktorer som også spiller inn. Først og fremst sosiale endringer og et lands økonomi samt innvandring av mennesker med andre kulturelle bakgrunner. Det kan jo være slik at om brittene _ikke_ hadde justert opp strafferammene, så ville kriminaliteten økt enda mer. :)

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Det er en selvfølge at vi kun straffer de man er sikre på er skyldige, enten ved sikre dna-spor, tilståelser, vitneobservasjoner, kameraovervåking, funn i hjemmet til mistenkt osv.

Man skal jo ikke arrestere nærmeste neger og så er det rett i den elektriske stol før noen rekker å savne han.

Når man er 100% sikker på å ha funnet gjerningspersonen, mener jeg (og mange andre) at gjerningspersonen burde fått vesentlig strengere straff enn hva som er det vanlige.

Kapp gjerne av en hånd på en tyv, gi dødsstraff til mordere og voldsutøvere, kle voldtekstforbrytere nakne og sleng dem inn i et bur med 50 rasende kvinner på speed med sylskarpe kniver, frata fanger goder, kle dem opp i sjokkrosa klær og ydmyk dem på alle mulige måter.

Før de slipper ut, tatover eller brennmerk forbrytelsens art i panna eller et annet synlig sted.

Informer samfunnet med navn og bilde i aviser, på nettsider, på plakater osv.

Paralellt med dette gis ofrene en skikkelig oppreisning i form av penger, medisinsk behandling, ferieturer, sletting av lån osv.

Trekk det dette koster fra inntekter til de kriminelle.

Med andre ord, send de kriminelle på tvangsarbeid til de har betalt det de skylder med renter!!

Lenke til kommentar
Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Det er en selvfølge at vi kun straffer de man er sikre på er skyldige, enten ved sikre dna-spor, tilståelser, vitneobservasjoner, kameraovervåking, funn i hjemmet til mistenkt osv.

Man skal jo ikke arrestere nærmeste neger og så er det rett i den elektriske stol før noen rekker å savne han.

Når man er 100% sikker på å ha funnet gjerningspersonen, mener jeg (og mange andre) at gjerningspersonen burde fått vesentlig strengere straff enn hva som er det vanlige.

Kapp gjerne av en hånd på en tyv, gi dødsstraff til mordere og voldsutøvere, kle voldtekstforbrytere nakne og sleng dem inn i et bur med 50 rasende kvinner på speed med sylskarpe kniver, frata fanger goder, kle dem opp i sjokkrosa klær og ydmyk dem på alle mulige måter.

Før de slipper ut, tatover eller brennmerk forbrytelsens art i panna eller et annet synlig sted.

Informer samfunnet med navn og bilde i aviser, på nettsider, på plakater osv.

Paralellt med dette gis ofrene en skikkelig oppreisning i form av penger, medisinsk behandling, ferieturer, sletting av lån osv.

Trekk det dette koster fra inntekter til de kriminelle.

Med andre ord, send de kriminelle på tvangsarbeid til de har betalt det de skylder med renter!!

7260196[/snapback]

Er veldig enig med deg her. :yes:

Slik systemet fungerer nå har ikke forbrytere noe særlig å frykte. Deres handlinger medfører så og si ingen konsekvenser for dem selv. Dermed er terskelen lav for å kjøre på med svineriet.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

FN har kun satt opp noen punkter og måler hvem som kommer best ut på disse punktene.

I Norge tar staten pengene fra folk via skatter og avgifter og fordeler dem til de som trenger dem bedre.

Dette gjør at vi får en slant å leve for om vi blir arbeidsledige, sykehusbehandling er gratis (hvis du overlever køen), vi har stort sett et ordnet arbeidsliv og man er bedre enn andre land på likestilling både når det gjelder kjønn, legning og religion.

Mørkesiden av dette hoppes det bukk over.

En annen ting er også at Norge bevisst har valgt å satse på de tingene som har betydning for FN`s liste, det blir akkurat det samme som når butikkene satte ned prisene på akkurat de matvarene som stod i vg`s matbørs for å komme godt ut, og så kompenserte de ved å heve prisene på alt annet.

Norge er også et herlig land å leve i for kriminelle:

-Korte straffer

-Gode fritidstilbud i fengselet

-God oppfølging med bl.a. gratis utdanning

-Hjelp til bolig etter endt soning

-Hjelp til å skaffe jobb etter endt soning

-God tilgang til stoff

-Villige politibetjenter som stadig vekk ligger med de insatte

-Stadige ferier

-Stadige besøk av kone, samboer etc, for å få opprettholdt et aktivt sexliv

-Lyse og trivelige lokaler

-Hyggelig samvær

-Trening og boling så man blir stor og sterk til man skal ut og slå igjen

-Ingen studiegjeld

-Gratis kost og losji

Så at NOEN synes at Norge er et herlig sted forundrer meg ikke.

Lenke til kommentar

-Korte straffer

-God tilgang til stoff

-Stadige ferier

-Hyggelig samvær

-Ingen studiegjeld

-Gratis kost og losji

7260407[/snapback]

Skal et samfunn være hevnlystent, eller skal et samfunn bidra til at det blir folk av kriminelle også? Tror du det er for moroskyld vi har disse forholdene?

Du skulle hatt deg åtte uker i fengsel du, så hadde det nok fort gått opp for deg hva det innebærer å sitte inn i for eksempel 4 år, som noen kan se på som kort straff.

At det er greit å sitte i fengsel er bare sprøyt. Frihetsberøvelsen er der fortsatt, og det er en følelse som tærer på innsatte med mindre de gir en stor F i alt som har med livskvalitet å gjøre.

Jeg er så lei av å høre folk sammenligne fengsler med hoteller. Mennesker som tenker slik, evner ikke å sette seg inn i en annen situasjon på realistisk vis.

Er du kriminell, finnes det bedre land å bo i enn Norge. Det finnes mange republikker hvor store områder er nærmest lovløse. Ja, man skal ikke lenger enn til visse strøk i amerikanske storbyer før man ser folk gjøre hva de vil uten at noen en gang våger å gripe inn.

Verdens beste sted for kriminelle? Muligens Rio De Janeiro, ikke Oslo.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

-Korte straffer

-God tilgang til stoff

-Stadige ferier

-Hyggelig samvær

-Ingen studiegjeld

-Gratis kost og losji

7260407[/snapback]

Hehe :yes: Her var det mye og sette tenna i :) Well, I hope so, PencilCase. You know, if there's one thing I'v learned from being in the army, it's never ignore a pooh-pooh. I knew a major: got pooh-poohed; made the mistake of ignoring the

pooh-pooh -- he pooh-poohed it. Fatal error, because it turned out

all along that the soldier who pooh-poohed him had been pooh-poohing

a lot of other officers, who pooh-poohed their pooh-poohs. In the

end, we had to disband the regiment -- morale totally destroyed ...

by pooh-pooh!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...