Gå til innhold

Forbrytelse og straff

Gjest medlem-82119

Blir de kriminelle straffet:  

42 stemmer

1. 1. Blir de kriminelle straffet:

• For hardt
      3
    • Akkurat passe
      7
    • For lite
      32

Anbefalte innlegg

Gjest medlem-82119

Det skuffer meg at samfunnet gjevnt over lar være å ta tak i voldsforbrytelser.

Til stadighet leser man om politiet som bruker enorme ressurser på filleting, mens de samtidig påstår de ikke har ressurser når det dukker opp alvorlige ting.

Man har vært vitne til politiets storaksjoner mot erotiske butikker hvor man beslaglegger masse filmer som nitidig skal sees gjennom på jakt etter et mulig erigrert lem.

Har ingen problemer med å se at politiet oppfatter dette som frynsegoder i jobben, men det bør ikke være slik at man bruker ressurser på dette.

Videre ble det for en tid siden lagt ut bilder som viser politiets storaksjon etter ballongselgere uten lisens som prøver å selge ballonger en 17. Mai i Oslo.

Sett mot slike saker så er det veldig irriterende når de påstår at de ikke har ressurser til å etterforske voldsepisoder.

Videre ser man gjevnt over at når saker en sjelden gang havner i retten, så dømmes det i praksis alltid i den absolutt laveste del av strafferammen.

Man ser også hvordan straffedømte alltid får enormt god oppfølging med et svært bredt tilbud innen utdanning, hjelp til å skaffe bolig og jobb etter endt såkalt soning og gjevnt over svært åpne soninger gjerne med innlagte resturantbesøk og kinobesøk.

Parallelt med dette ser man at ofrene går for lut og kallt vann, glemt og overlatt til seg selv.

Jeg synes at det er et bevisst mønster i disse behandlingene hvor samfunnet representert med politi, politikere og domstolene VELGER å ta veldig godt vare på gjerningsmannen mens offeret blir oppfatet som kun til bryderi og får klare seg selv.

I NRK`s standpunkt nylig ble det nevnt at hvis man behandler gjerningsmenn som dyr vil de bli dyr.

Slik jeg ser det er de allerede dyr som kan begå slike ting, og dyr skal behandles som dyr.

Nå er jeg dyrevenn, men naturens dyr er noe helt annet enn de menneskedyrene som lusker rundt.

Jeg har tenkt endel på hvor skoen trykker og hva man kan gjøre for å øke straffene til de kriminelle og samtidig øke hjelpen til ofrene.

Umiddelbart slår det meg at man må få tilbake frykten for å bli dømt.

Man må få mye lengre straffer, mye hardere straffer, mye trangere boforhold og ingen privelegier som tv, radio, internett, god mat osv.

Miljøet vil selvsagt bli mye hardere, men man kan ansette store sterke politimenn og la dem få frie tøyler til å avstraffe fangene når det skjer noe.

Ofrene bør umiddelbart gis store erstatninger som staten legger ut, samtidig må den dømte dømmes til å tilbakebetale dette når han engang slipper ut.

Jeg er interresser i tilbakemeldinger fra dere som leser dette hvordan kriminalitet bør straffes og hvordan ofrene kan hjelpes.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Problemet ved strengere straffer er det at et ikke akkurat klargjør fangen for tilbakevending til det sosiale liv, altså blir en dømte en belastning for samfunnet etter at straffen er ferdigsonet, i tillegg til tiden han/hun sitter inne.

I tillegg så er det vel ikke akkurart bevist at man forbedrer seg av å sitte inne...

Lenke til kommentar

Alt for ofte, ser det offentlige at straffbare forholds, som kan bøtlegges, prioriteres.

Ta bollongselgere, fotobokser.

Mens folk som dømmes til fengsel er en utgift.

Jeg mener at folk som begår voldshandlinger for alt for lav straff, mens folk som gjør filleting som å pisse i gatene, får en lav straff.

Der jeg bodde før, var bodde det en kjempehyggelig kar som jeg kjente som Herr Nilsen (sammentreff?) han var en alkoholiker, men utrolig snill når han ikke drakk, som banket kona si ganske ofte, og hver gang fikk han en natt i glattcelle, som egentlig ikke er en dritt, siden folk som er overstadig på byen får akkurat det samme, uten å ha gjort noen noe som helst.

Lenke til kommentar

Man kan tenke litt alternativt. Istedet for fengsel, hva med en liten dose tvangsarbeid på Jan Mayen? Eller kanskje en hyggelig langweekend på Bouvetøya. :whistle:

Ellers er det klart at det trengs minst to ting:

1) En svært stor økning av politiets ressurser.

2) Et helt nytt fokus på oppdragelse.

Lenke til kommentar
I NRK`s standpunkt nylig ble det nevnt at hvis man behandler gjerningsmenn som dyr vil de bli dyr.

Slik jeg ser det er de allerede dyr som kan begå slike ting, og dyr skal behandles som dyr.

Nå er jeg dyrevenn, men naturens dyr er noe helt annet enn de menneskedyrene som lusker rundt.

Jeg har tenkt endel på hvor skoen trykker og hva man kan gjøre for å øke straffene til de kriminelle og samtidig øke hjelpen til ofrene.

Man må få mye lengre straffer, mye hardere straffer, mye trangere boforhold og ingen privelegier som tv, radio, internett, god mat osv.

Miljøet vil selvsagt bli mye hardere, men man kan ansette store sterke politimenn og la dem få frie tøyler til å avstraffe fangene når det skjer noe.

7148001[/snapback]

Du har noen gode poeng, skjønt jeg tror du overvurderer den preventive virkningen av straff. Folk har en tendens til å ikke tenke rasjonelt når de er sinte.

Men når du skriver som du gjør i det jeg har sitert, kan du ikke forlange å bli tatt seriøst. Det jeg har markert med fet skrift får deg til å virke som både en fjern SV-er og en sosialdarwinistisk Frp-er på en gang (uten å sidestille adjektivene, forøvrig).

Å si at vold skal straffes med vold er steinaldersk. Du kan virkelig ikke mene dette.

Lenke til kommentar
Man ser også hvordan straffedømte alltid får enormt god oppfølging med et svært bredt tilbud innen utdanning, hjelp til å skaffe bolig og jobb etter endt såkalt soning og gjevnt over svært åpne soninger gjerne med innlagte resturantbesøk og kinobesøk.

Parallelt med dette ser man at ofrene går for lut og kallt vann, glemt og overlatt til seg selv.

7148001[/snapback]

Alle kan forstå offrene. Men det er mer intelektuelt høyverdig å kunne forstå forbryteren. Det er mer prestisje.

7148001[/snapback]

Det høres jo veldig fint og intelektuelt ut.

Det er så 'enkelt' og banalt 'å bare rope på strengere straffer.' Nærmest intelektuelt mindreverdig. Det er slik bare enkle mennesker som stemmer Frp gjør. Intelignete mennesker tar avstand fra slike banaliteter og søker heller utfordringen i å forstå forbryteren.

:sick:

Lenke til kommentar
Man har vært vitne til politiets storaksjoner mot erotiske butikker hvor man beslaglegger masse filmer som nitidig skal sees gjennom på jakt etter et mulig erigrert lem.

Har ingen problemer med å se at politiet oppfatter dette som frynsegoder i jobben, men det bør ikke være slik at man bruker ressurser på dette.

Nå er det neppe de som ser gjennom filmene som avgjør at disse aksjonene skal utføres, så her skyter du vel litt bomskudd...

Videre ser man gjevnt over at når saker en sjelden gang havner i retten, så dømmes det i praksis alltid i den absolutt laveste del av strafferammen.

Nja, det stemmer vel ikke helt.

Er det ikke greit å kunne være forberedt på å komme ut i samfunnet igjen som en produktiv borger?

Hva slags ting? Er verden svart/hvit?

Så rettsvesenet bør brutaliseres, og rettssikkerheten fjernes?

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

I teorien så bør man selvsagt forberede kriminelle for livet etter fengsel.

MEN jeg mener at endel kriminelle ikke er interressert i et lovlydig liv etter soningen og da glir man mer og mer over i spørsmålet hvorvidt man skal beskytte samfunnet mot de kriminelle.

Jeg er langt fra FrP`s forenklede verden, men synes de har noen viktige poeng når det gjelder kriminalitetsforebygging.

Satte nok endel ting på spissen i mitt forrige innlegg, men det var for å understreke noen vinklinger.

La oss si en som blir dømt for 20. gang for alvorlig voldsutøvelse.

Ville jeg som offer ønske å legge mest mulig til rette for gjerningsmannen slik at han kommer raskest mulig ut igjen og håpe at han aldri utøver vold igjen, eller er det mulig å tenke seg at enkelte aldri forbedrer seg og at samfunnet må beskyttes mot slike personer.

Legger ut noen utdypende linker, tilfeldig plukket:

https://www.diskusjon.no/lofiversion/index.php/t500410.html

http://www2.hivolda.no/amf/Neravisa/300102/5-300102-5.pdf

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/ostland...ingen/1.1129143

http://avis.skolenettet.no/cgi-bin/skoleavis/imaker?id=26399

http://interessert.wordpress.com/2006/04/0...ge-feige-norge/

http://www.dagbladet.no/nyheter/2006/07/20/471841.html

Som sagt, eksemplene er mange.

Hadde vært interressant å få en oversikt over om bestemte aktorer, bestemte dommere osv dømmer veldig lavt eller om bestemte politistasjoner "velger" å sløse vekk pengene på idioti?

Noen som har eksempler på tullesaker politiet har beskjeftiget seg med?

Kanskje vi kan lage en ti på topp liste?

Er også intressert i flere eksempler på lav straff for grov voldsutøvelse.

Lenke til kommentar
Det er så 'enkelt' og banalt 'å bare rope på strengere straffer.' Nærmest intelektuelt mindreverdig. Det er slik bare enkle mennesker som stemmer Frp gjør. Intelignete mennesker tar avstand fra slike banaliteter og søker heller utfordringen i å forstå forbryteren.

Selv om ikke man forstår metodene er det lett å forstå resultatene, og de viser at strengere straff er lite effektivt om målet er mindre kriminalitet. Det hadde selvsagt vært mye gøyere og enklere for oss lovlydige om god gammeldags hevn hadde vært det mest effektive, men slik er det ikke.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

7148001[/snapback]

Hva i alle dager mener du med dette? :dontgetit:

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Man kan tenke litt alternativt. Istedet for fengsel, hva med en liten dose tvangsarbeid på Jan Mayen? Eller kanskje en hyggelig langweekend på Bouvetøya.  :whistle:

7149327[/snapback]

Er veldig interessert i hva du mener med "et helt nytt fokus på oppdragelse"? :dontgetit:

Lenke til kommentar
Man kan tenke litt alternativt. Istedet for fengsel, hva med en liten dose tvangsarbeid på Jan Mayen? Eller kanskje en hyggelig langweekend på Bouvetøya.  :whistle:

7149327[/snapback]

Er veldig interessert i hva du mener med "et helt nytt fokus på oppdragelse"?

7156385[/snapback]

Eh. Kanskje heller et mye sterkere fokus på oppdragelse. Det er ikke samfunnets oppgave å oppdra ungene, det er foreldrenes. Når foreldrene gir faen, så gjør barna det også. Det trengs en holdningsendring hos foreldrene, de må tydeligvis bli flinkere til å sette grenser, og innprente barna hva som er rett og galt her i verden.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

7149327[/snapback]

Er veldig interessert i hva du mener med "et helt nytt fokus på oppdragelse"?

7156385[/snapback]

Eh. Kanskje heller et mye sterkere fokus på oppdragelse. Det er ikke samfunnets oppgave å oppdra ungene, det er foreldrenes. Når foreldrene gir faen, så gjør barna det også. Det trengs en holdningsendring hos foreldrene, de må tydeligvis bli flinkere til å sette grenser, og innprente barna hva som er rett og galt her i verden.

7157077[/snapback]

Javel, hva mener du med "sette grenser"?, og hva mener du med "foreldrene gir faen"? Hva mener du med "holdningsendring" hos foreldrene?, Hva mener du med "innprente"?, og hva er nå "rett og galt"? Desuten har du ikke svart på spørsmålet ... :hmm:

Lenke til kommentar
Javel, hva mener du med "sette grenser"?,

- Nei Ola, du kan ikke slå Jens!

- Nei Jens, den leken er Olas!

..

Å ikke trekke på skuldrene når det skjer urett.

og hva mener du med "foreldrene gir faen"?

Foreldre som lar barna sine drive med bøll og faenskap, uten å gi dem en skikkelig lekse om hvor landet ligger.

Hva mener du med "holdningsendring" hos foreldrene?

At foreldrene tar for lett på holdninger som må innlæres av barna, gjennom foreldrene.

Hva mener du med "innprente"?

Repetert læring.

og hva er nå "rett og galt"?

Galt: Å slå, rane, drepe, voldta.

Rett: Å ikke ---------"-----------

Desuten har du ikke svart på spørsmålet ... :hmm:

7157284[/snapback]

Spørsmålet var til en dårlig formulering, som jeg prøve å omformulere. Derfor svarer jeg ikke på det.

Endret av klilleng
Lenke til kommentar

..

og hva mener du med "foreldrene gir faen"?

Foreldre som lar barna sine drive med bøll og faenskap, uten å gi dem en skikkelig lekse om hvor landet ligger.

Hva mener du med "holdningsendring" hos foreldrene?

At foreldrene tar for lett på holdninger som må innlæres av barna, gjennom foreldrene.

Hva mener du med "innprente"?

Repetert læring.

og hva er nå "rett og galt"?

Galt: Å slå, rane, drepe, voldta.

Rett: Å ikke ---------"-----------

Desuten har du ikke svart på spørsmålet ... :hmm:

7157284[/snapback]

Spørsmålet var til en dårlig formulering, som jeg prøve å omformulere. Derfor svarer jeg ikke på det.

7157321[/snapback]

Veldig enig i det du skriver her holdninger og moral må læres fra barnsben av, desverre ser vi at stadig flere voksne gir F i dette og kjøper sin samvittighet fri med å gi barne penger og sende de ut på byen .

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

..

7157321[/snapback]

Hvordan unngår vi og trekke på skuldrene når urett begåes?

Hva betyr "lekse"?

Hvilke holdninger, og hvor bør endringen starte?

Lenke til kommentar

Bjørneboe uttalte seg en gang om denne saken.

Vaare høye idealer vil de bare flire av

Stjele, myrde, banne, hore, voldta, plyndre og bedra!

Kan De fatte og begripe hvor de har sin raaskap fra?

Meget burde de beundre: Dresden efterlot vi slik:

Som en tundra med fem hundre

med fem hundre tusen lik!

Meget burde de beundre:Vaar kultur er høy og rik!

Vi har kjempet for moralen, for et renslig, aand'lig liv.

Ungdommen er vill og galen, syk og raa og destruktiv!

For kulturen, for moralen, for et renslig, aand'lig liv!

Kampen gjaldt et renslig klima for kultur og disiplin

Fra Katyn til Hiroshima, Dresden, Warszawa, Berlin!

Fra Katyn til Hiroshima, Dresden, Warszawa, Berlin!

Meget burde de beundre som de bare flirer av!

Stjele, myrde, brenne hore, voldta, plyndre og bedra!

Kan De fatte og begripe hvor de har sin raaskap fra?

Lenke til kommentar
Hvordan unngår vi og trekke på skuldrene når urett begåes?

Ved å si ifra.

Hva betyr "lekse"?

En muntlig irettesettelse.

Hvilke holdninger, og hvor bør endringen starte?

7157479[/snapback]

Holdninger om hva som er rett og galt.

Akkurat hvor endringen bør starte er jeg neppe kvalifisert til å gi noe eksakt svar på. Muligens allerede med det første møtet foreldrene har med det offentlige helsevesen - når barnet blir født. Om ikke så tidlig, så ihvertfall på foreldremøter i skoleregi (som bør forholdsvis hyppig og være grundige).

Endret av klilleng
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Jeg mener dere setter vel mye lit til foreldres evner, og pålegger dem for mye maktutøvelse hvis de høye idealer skal etterleves. Ansvaret for holdningsendringen ligger hos kulturen, og da blir de straks litt vanskeligere og oppnå. Henviser forøvrig til "trøls" sitt innlegg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...