Gå til innhold

Skrivebordssøk fra Microsoft

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Er det ikke litt teit å kritisere Windows for søkefunksjonen som er over 6 år gammel? Det er jo tross alt en grunn til at de har laget et nytt og bedre alternativ.

7150524[/snapback]

Det vil si at de har hatt 6 år på å gjøre noe med det, men ikke har gjort det. De har hatt muligheten i utallige hotfixes, samt SP1 og SP2. Som det ble kommentert tidligere var det ting som fungerte i win98, som er dårligere i XP.

Prøvde Skrivebordssøk nå. Første som skjer er at explorer klikker. Lover ikke bra. Får håpe det fungerer etter en restart.

Lenke til kommentar
Håper et slikt indeksert filsøk som fungerer dukker opp i Vista uten at de har gjort det for "brukervennlig". Jeg bruker CMD og f.eks "dir /s *opera*.png" når jeg søker etter filer på min maskin og det bør vel si sitt om søkemotoren i XP.

7150677[/snapback]

I brukervennlighetens navn ble search-funksjonaliteten forenklet litt mellom Beta 2 og RC 1, men "Advanced options" feltet tilbyr imidlertid alt en burde trenge, hvis ikke, kan du bruke spørre"språket" til å konstruere så avanserte søk du vil. (Nesten opp på SQL-nivå) Dette funker både i Vista og Windows Desktop Search.

Les her for mer informasjon:

http://beta.search.msn.com/docs/toolbarts....earchSyntax.htm

Lenke til kommentar
...

...

Ja, hadde windows holdt hva de lovte med et databasebasert system, så hadde jo Vista vært suverent, mappestruktur er tungvint.

AtW

7148279[/snapback]

Er det egentlig - dersom du tenker lenge på det - så nøye for deg om det er et databasebasert filsystem eller en søkemotor som ligger bak søkefunksjonaliteten. Trodde kanskje at det var det å finne filen du var ute etter? I tillegg tror jeg nok sikkert at det var planer om å ha mappestrukturer i WinFS oxo :cool:

Sammenlign dette med updatedb/locate i linux og andre lignende ting. Er jo egentlig litt dumt dersom du har en batch job som skal oppdatere 50000 filer at det er et databasebasert filsystem eller...? Bedre at det kjøres jobber med jevne mellomrom som oppdaterer metabasen som det søkes mot.

WinFS har absolutt sine bruksområder, men i mellomtiden kan vi jo kose oss med desktop search :yes:

My 2 cents...

7148672[/snapback]

Jeg liker databasebaserte ting, fordi man kan sortere ting etter ymse parametre, uten å søke etter noe spesielt, og det kan fint kombineres med søking.

Ellers må det jo være en eller annen struktur i bunnen, om det er mappestruktur er ikke så farlig sålenge det er en databasestruktur ut mot brukeren.

AtW

7148813[/snapback]

Vel - den metadatabasen du faktisk søker mot med desktop search er jo en database, så da burde vel ting være ok? Ville gjettet på at det er en reltaivt normal relasjonsdatabase.

Poenget er at det ikke er særlig enkelt å lage et databasebasert filsystem som er like raskt som et vanlig filsystem og som ikke tar systemressurser.

Lenke til kommentar

Vel - den metadatabasen du faktisk søker mot med desktop search er jo en database, så da burde vel ting være ok? Ville gjettet på at det er en reltaivt normal relasjonsdatabase.

Poenget er at det ikke er særlig enkelt å lage et databasebasert filsystem som er like raskt som et vanlig filsystem og som ikke tar systemressurser.

7155879[/snapback]

Ja, men jeg feks fortsatt ikke enkelt sortere alle mp3ene jeg har etter sangtittel, noe jeg kunne gjort med et databasebasert grensesnitt. Jeg synes ikke et slikt søk erstatter en databasefunksjonalitet.

AtW

Lenke til kommentar
Ja, men jeg feks fortsatt ikke enkelt sortere alle mp3ene jeg har etter sangtittel, noe jeg kunne gjort med et databasebasert grensesnitt. Jeg synes ikke et slikt søk erstatter en databasefunksjonalitet.

AtW

7156360[/snapback]

Du kan det, sjekk linken i posten min litt lengre oppe. :)

Lenke til kommentar

AtW

7156360[/snapback]

Du kan det, sjekk linken i posten min litt lengre oppe. :)

7162026[/snapback]

Jeg får det ikke til å fungere, om jeg skriver "title:noe" så får jeg opp ting som har "noe" i filnavnet også, ikke bare som tag. (i tillegg

Forøvrig vil jeg igjen påpeke hvor tåpelig det er at denne ikke støtter nettverksdrev (om jeg ikke har misforstått noe). Og bare for å gjøre det ekstra dumt, så er det desktopserach som kommer opp når jeg trykker ctrl+f når jeg er inne på et nettverksdrev.

AtW

Lenke til kommentar

Dersom det er embedded data eller meta data som du ønsker å gjøre søkbare, har search API'et har et plugin system som tillater deg å spesialbehandle filformater. I teorien kunne man til og med indeksere innholdet av en databasefil.

Eksisterende addins

http://addins.msn.com/

http://www.ifilter.org/

Eksempel på MP3 filter.

http://www.meticulus.com/mp3filter.html

Hvordan skrive egne addins

http://channel9.msdn.com/wiki/default.aspx...pSearchIFilters

Edit: Når det nettverkssøk - så er det mulig - men bare via SharePointServer, etc.

Ikke så vanskelig å forstå... man ønsker normalt ikke at brukere skal indeksere mange Gig over nettverket.

Endret av [email protected]
Lenke til kommentar

Edit: Når det nettverkssøk - så er det mulig - men bare via SharePointServer, etc.

Ikke så vanskelig å forstå... man ønsker normalt ikke at brukere skal indeksere mange Gig over nettverket.

7162205[/snapback]

Man velger jo selv virke drev man vil skal indekseres, hvorfor ikke bare la brukeren velge et nettverksdrev?

AtW

Lenke til kommentar

7162205[/snapback]

Man velger jo selv virke drev man vil skal indekseres, hvorfor ikke bare la brukeren velge et nettverksdrev?

AtW

7162309[/snapback]

Fordi det vil drepe ethvert vanlig bedriftsnett. For en hjemmebruker blir det annerledes, men gud forby at "alle" for lov til å lage sin indeks av "alt" på et bedriftsnett.

I teorien kunne de ha løst det - ved f.x. å la en desktopsearch (DTS) snakke med en annen DTS - slik at søket skjer remote - men det er mange fallgruber... spesielt på aksessrettighetsnivå.

Men - Windows Media Player kan jo indeksere media content på shares... så hvem vet - kanskje det finnes en bakdør for å kunne gjøre det på DTS også---

Lenke til kommentar
Jeg får det ikke til å fungere, om jeg skriver "title:noe" så får jeg opp ting som har "noe" i filnavnet også, ikke bare som tag. (i tillegg

7162082[/snapback]

Du må bruke kind: nøkkelordet.

Hiver du på kind:music, kind:videos, etc ekskluderer du dokumenter.

Lenke til kommentar

7162082[/snapback]

Du må bruke kind: nøkkelordet.

Hiver du på kind:music, kind:videos, etc ekskluderer du dokumenter.

7163096[/snapback]

Om jeg skal ha en mp3 med tilleten "bogus" i id3-taggen, så får jeg også opp musikkfiler som har "bogus" i filnavnet, selv om det ikke er tittelen, kind:music hjelper meg ikke med dette. (og fungerer det engang, om jeg søker på filendelsen mp3 blir endel mp3-filer sortert som "files", og ikke "music".

AtW

Lenke til kommentar

7162205[/snapback]

AtW

7162309[/snapback]

Fordi det vil drepe ethvert vanlig bedriftsnett. For en hjemmebruker blir det annerledes, men gud forby at "alle" for lov til å lage sin indeks av "alt" på et bedriftsnett.

I teorien kunne de ha løst det - ved f.x. å la en desktopsearch (DTS) snakke med en annen DTS - slik at søket skjer remote - men det er mange fallgruber... spesielt på aksessrettighetsnivå.

Men - Windows Media Player kan jo indeksere media content på shares... så hvem vet - kanskje det finnes en bakdør for å kunne gjøre det på DTS også---

7162376[/snapback]

Hvorfor hadde det "drept etthvert bedriftsnett", man kan da søke vanlig på sin del av nettverkssharen, krever det så ufattelig mye mer å indeksere det en gang enn å "hardsøke" mange ganger (krever det engang så veldig mye mer enn å søke en gang?).

Jeg ser ikke på det som rollen til et søkeprogram å "beskytte" et enkelt bruksområde på denne måten, det er opp til administratoren å bestemme, jeg er administratoren, jeg vil søke på mine nettverksdrev.

AtW

Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...