Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Windows nekter å starte

Anbefalte innlegg

Da jeg slo på PC-en i dag, fikk jeg meldingen "Windows startet ikke uten feil", med påfølgende valg om å starte i sikkermodus, osv. Uansett hva jeg velger kommer jeg ikke videre. Det som skjer hver gang er at den begynner å laste inn windows (Windows XP-logoen vises), men etter 2-3 sekunder blir skjermen svart og maskinen restarter. Hva kan dette skyldes?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Da jeg slo på PC-en i dag, fikk jeg meldingen "Windows startet ikke uten feil", med påfølgende valg om å starte i sikkermodus, osv. Uansett hva jeg velger kommer jeg ikke videre. Det som skjer hver gang er at den begynner å laste inn windows (Windows XP-logoen vises), men etter 2-3 sekunder blir skjermen svart og maskinen restarter. Hva kan dette skyldes?

7147022[/snapback]

du har ikke klokket? hvis du har gjort det bør du resette bios, men prøv å resett den uansett.

Lenke til kommentar

7147022[/snapback]

du har ikke klokket? hvis du har gjort det bør du resette bios, men prøv å resett den uansett.

7147076[/snapback]

JEG har ikke klokket i hvert fall, men jeg kjøpte maskinen komplett og ferdig installert, og det er godt mulig at den var klokket da jeg fikk den. Har nylig installert Windows på nytt på en ny harddisk. Men alt har altså fungert utmerket, inntil nå i dag.

Lenke til kommentar

Sjekk først all hardware, temperaturer, vifter etc. En sjekk av RAM med memtest86 kan være lurt. Prøv evt. å boote PC'en med et minimum av hardware, ta ut alle unødvendige kort og koble fra cd-rom, dvd-rom osv. Kjør også opp med kun 1 RAM brikke hvis mulig.

Riktignok høres ikke dette ut som en hardwarefeil, men best å være sikker. Kan tenke meg det er en systemfeil i windows. Ofte filsystem/registry eller windows hive som er korrupt. Prøv først å boote med windows installasjonsCD'en og velg repairmodus og kjør chkdsk c: /f

Kommer du ikke inn i repairmode kan du prøve å installere windows over den gamle installasjonen, da beholder du alle innstillinger osv, men pass på å patch opp systemet ASAP.

Funker ikke dette heller ville jeg tatt ut disken og satt den i en annen maskin. Sist jeg hadde et slikt problem var det filsystemet på den ene partisjonen som hadde blitt korrupt. Heldigvis hadde jeg ikke noe viktig på den partisjonen så jeg fikk kjørt chkdsk /f på den (når den satt i en annen PC, fikk ikke opp recovery/repair console) og systemet fungerte fint igjen når jeg satt disken tilbake i maskinen.

For sikkerhets skyld kan det være lurt på ta et image av disken før du kjører chkdsk. Forhåpentligvis har du windows på en egen systempartisjon som ikke er ekstremt stor. Kopier evt. ut viktige data på forhånd.

http://www.terabyteunlimited.com/imagew.html er gratis og flott til å lage image.

Lykke til!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...