Memphis88 Skrevet 27. oktober 2006 Del Skrevet 27. oktober 2006 Dette var ekstremt gode nyheter. For å ha det helt på det klare: Så neste år kan jeg øke motoreffekten på en 97-modell ganske mye og få det godkjent? Lenke til kommentar
Marvil Skrevet 28. oktober 2006 Del Skrevet 28. oktober 2006 Dette var ekstremt gode nyheter. For å ha det helt på det klare: Så neste år kan jeg øke motoreffekten på en 97-modell ganske mye og få det godkjent? 7164804[/snapback] Hvorvidt du får det godkjent er ikke godt å si. For å få dette trenger du noe form for dokumentasjon på at bilen tåler effektøkningen (som oftest fra fabrikkant). Men du kan øke effekten ute å måtte betale tillegg i engangsavgiften til Tollvesenet. Lenke til kommentar
Memphis88 Skrevet 28. oktober 2006 Del Skrevet 28. oktober 2006 Hvor kan en få tak i slik dokumentasjon da? Lenke til kommentar
Goodtimes Skrevet 28. oktober 2006 Del Skrevet 28. oktober 2006 (endret) Husk at bilen må ha vært registrert i Norge i 10 år for å slippe avgiftene. Det jeg vil frem til er at du ikke kan bruktimportere en 96mod og tro at du bare kan spasere ned og få alt godkjent. Vi har da noe som heter bruksfradrag. I tillegg til dette skal jo bremser/understell oppgraderes så de står i stil til effekten du henter ut. Og du skal jo selvsagt ha papirer som dokumenterer det du sier. At en du kjenner fortalte det til deg er ikke godt nok. Endret 28. oktober 2006 av Magnus_ Lenke til kommentar
tilstad Skrevet 28. oktober 2006 Del Skrevet 28. oktober 2006 Bare for å presisere et punkt; Bremser dimensjoneres etter toppfart, og retardasjon/ varmgang i forhold til dette, og ikke etter effekt på motor. Lenke til kommentar
РЦП-88 Skrevet 23. november 2006 Del Skrevet 23. november 2006 Om jeg struper ned effekten på en bil får jeg penger tilbake da? Tåpelige greier! Men vi kan trøste oss med at de sikkert ikke finner noe særlig mange. Lenke til kommentar
РЦП-88 Skrevet 23. november 2006 Del Skrevet 23. november 2006 Bremser dimensjoneres etter toppfart 7170711[/snapback] Kalkulert eller testet? Lenke til kommentar
Marvil Skrevet 23. november 2006 Del Skrevet 23. november 2006 Om jeg struper ned effekten på en bil får jeg penger tilbake da? 7343459[/snapback] Per dags dato tror jeg ikke det, nei. Lenke til kommentar
tilstad Skrevet 23. november 2006 Del Skrevet 23. november 2006 (endret) Bremser dimensjoneres etter toppfart 7170711[/snapback] Kalkulert eller testet? 7343463[/snapback] I Norge så testes bremser i en fysisk test ved typegodkjenning på 80% av teoretisk toppfart. Poenget mitt er, om man øker med X hk i en gitt bil, men med samme girkasse, utveksling osv, så vil dette medføre nøyaktig samme toppfart som før. Ergo, har ikke hk økning alene noe å si for om bilen skulle bli godkjent eller ei, da den fortsatt oppfyller de samme testkriterier som før. (Dette forutsetter riktignok at man ikke øker maks turtallet motoren kan jobbe på. Var max tidligere feks 6000 rpm, og i trimmet utgave 7000 rpm, må man faktisk gire ned utvekslingen i feks bakakslingen tilsvarende slik at man ikke får økt toppfart. Dette er uansett en veldig marginal økning.) Det blir som med moped det, før var det 2,5 hk og maks 45 km/t Nå er det fri hk og maks 45 km/t Gjør jo ikke noe fra eller til det, med økning av effekten alene. Det må andre konstruksjonsmessige forandringer inn i bildet for at det utløser et nytt krav om bremsetest, altså noe som medfører økt toppfart. sakset fra Kjøretøyforskriftene: §26-5 Generelt om bremser 3. Prøving av bremser 3.1 Prøveebetingelser 3.1.1 Den foreskrevne bremsevirkning må kunne oppnås på veg der friksjonskoeffisienten medlåste hjul er μ = 0,8. 3.1.2 Den foreskrevne bremsevirkning må kunne oppnås uten at det oppstår låsing av noen hjul, uten at kjøretøyet forandrer kurs og uten at det oppstår unormale vibrasjoner. 3.1.3 Bremsevirkningen skal måles på horisontal vegbane. 3.1.4 Vinden må ikke være så kraftig at den har noen praktisk innvirkning på prøveresultatene. 3.1.5 Motoren skal være frakoplet under bremseprøven. 3.1.6 For motorvogn er kravene til drifts- og nødbremseanleggs virkning basert på en største stopplengde som beregnes etter følgende formel: S = t*V/3,6 + (V2 /25,92*r)) S = stopplengde i m V = begynnelseshastighet i km/t t = teoretisk tapstid i sek. r = midlere maksimal retardasjon i m/sek2 I formelen tilsvarer første ledd den del av stopplengden som kjøretøyet tilbakelegger i tapstiden og annet ledd den del av stopplengden som kjøretøyet tilbakelegger når det avbremses ved fullt utviklet retardasjon. Prøvebetingelser for varmkjøring ved gjentatte bremsinger Tabell 1 Prøvebetingelser Type av kjøretøy V1 km/t V2 km/t Δt sek. n Traktor/motorredskap konstruert for en hastighet på over 30 km/t 80% V max ≤120 1/2 V1 60 20 Symbolene har følgende betydning: V1 - Hastighet ved bremsingens begynnelse V2 - Hastighet ved bremsingens slutt Δt - Varigheten av en bremsesyklus, dvs. tiden som medgår fra begynnelsen av en avbremsing til begynnelsen av neste n - Antall bremsinger. http://www.lovdata.no/cgi-wift/ldles?doc=/...-0918.html#26-5 Endret 24. november 2006 av tilstad Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå