Eplefe Skrevet 26. oktober 2006 Del Skrevet 26. oktober 2006 Oo jeg tror faktisk muligens kanskje at jeg hadde begynt å røyke igjen etter fødselen. faktisk. men ikke under svangerskapet. no go. Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 26. oktober 2006 Del Skrevet 26. oktober 2006 Har du røykt i 20 år og så må du plutselig gi avkall på venner fordi det er røyklukt i huset Alikevel kjører hun glatt alene til/fra jobb i en stor privatbil som forurenser som bare fy . 7154408[/snapback] På hvilken måte gjør hennes kjøring til jobben problemet med folk som forgifter sitt eget barn (pga. sin egen fornøyelse!) mindre?? Er mindre bilkjøring en måte å forhindre at fostere blir nikotinforgiftet av røykende mødre? 7154758[/snapback] Nei,men det er en av de største forurensningskildene til de gravide som ikke røyker. Ingen grunn til å himle med øynene av det,for det er vel vitterligen værre å forurense alle andre som ikke røyker enn seg selv og sitt barn, du kan selv stoppe å røyke men du kan ikke selv stoppe dem som spyr ut giftige avgasser . Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 26. oktober 2006 Del Skrevet 26. oktober 2006 Poenget her må vel være å gi det ufødte barnet ditt så gode sjangser som mulig i livet det skal få. Røyking og alkohol er skadelige sådan og er noe man ikke børe nyte under graviditet og amming. Man vil aldri klare å beskytte barnet 100% mot alle skadelige stoffer. Det går ikke og er egentlig heller ikke nødvendig slik jeg ser det. Klart at vi alle skulle ha sluttet å kjøre bil, men det er urealistisk å forvente det. Å slutte å røyke er vanskelig men mulig. I know. At ikke-røykere blir totalfanatikere mot røyk er et kjent fenomen Jeg har ikke kommet så langt ennå, og håper ikke jeg blir det heller. 7154814[/snapback] I byer er det høyst realistisk å slutte med privatbilismen,det er kunn snakk om vilje og tilrettelegging. Totalforbud mot kjøring i by,bygging av gratise parkeringshus utenfor byene og kollektivtrafikk som går fra disse og inn i byene feks hvert 10 ende min . Vi har da fjæørnet inntil 50% av eksos og svevestøv . Lenke til kommentar
MrVilla Skrevet 26. oktober 2006 Del Skrevet 26. oktober 2006 Ok. var kanskje litt feil sagt av meg snekkern. Det er ikke umulig å få slutt på biler i sentrum, men det skal mye til for at ei gravid dame skal få slutt på dette helt alene. Dette er noe som må vedtas og ordnes. Uansett så er det ingen grunn til å fortsette å røyke fordi at man puster inn eksos uansett. Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 26. oktober 2006 Del Skrevet 26. oktober 2006 Har du røykt i 20 år og så må du plutselig gi avkall på venner fordi det er røyklukt i huset Alikevel kjører hun glatt alene til/fra jobb i en stor privatbil som forurenser som bare fy . 7154408[/snapback] På hvilken måte gjør hennes kjøring til jobben problemet med folk som forgifter sitt eget barn (pga. sin egen fornøyelse!) mindre?? Er mindre bilkjøring en måte å forhindre at fostere blir nikotinforgiftet av røykende mødre? 7154758[/snapback] Nei,men det er en av de største forurensningskildene til de gravide som ikke røyker. Ingen grunn til å himle med øynene av det,for det er vel vitterligen værre å forurense alle andre som ikke røyker enn seg selv og sitt barn, du kan selv stoppe å røyke men du kan ikke selv stoppe dem som spyr ut giftige avgasser . 7155027[/snapback] Du dreier debatten over til noe helt annet enn trådens tema, som er problemet med røykende mødre. Lenke til kommentar
Vice Skrevet 26. oktober 2006 Del Skrevet 26. oktober 2006 Nei,men det er en av de største forurensningskildene til de gravide som ikke røyker.Ingen grunn til å himle med øynene av det,for det er vel vitterligen værre å forurense alle andre som ikke røyker enn seg selv og sitt barn, du kan selv stoppe å røyke men du kan ikke selv stoppe dem som spyr ut giftige avgasser . 7155027[/snapback] Himlingen var jo fordi det blir bare offtopic å trekke inn andre potensielle forurensingskilder i en tråd som handler spesifikt om problemet med røkende gravide mødre. Trafikkforurensing er uansett også noe som det stadig kommer tiltak mot, det er på ingen måte et ignorert problem. Men som sagt, hvordan man kan møte dagens forurensinger blir et eget emne og hører ikke inne her. Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 26. oktober 2006 Del Skrevet 26. oktober 2006 En forutsetning for en debatt er at man sammenligner saken med liknende problemer, i dette tilfellet snakkes det om røyk og dens skadevirkninger på fostret,det er da høyst relevant å se på hvor store disse skadene er kontra andre stoffer som skader forstret,med mindre en ikke ønsker å diskutere faktiske problemer da. Er det virkelig slik at det er forferdelig at et barn blir skadet av røyking,men at mange flere blir skadet av andre stoffer ikke skal nevnes. Jeg mener at en skal diskutere begge deler,både for å belyse begge problemer men også samtidig belyse hvordan debatantene forholder seg opp mot en forurensningskilde de selv ikke bruker og en annen som de bruker. Er det slik at det er fordømmende det andre gjør ,men greit det en selv gjør? Er det ikke værre å vite at en som bilist forurenser/skader langt flere barn enn det en mor som tar seg en røyk gjør? hvorfor da fordømme henne og ikke ville gjøre noe med det problemet en selv skaper Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 26. oktober 2006 Del Skrevet 26. oktober 2006 Ok. var kanskje litt feil sagt av meg snekkern. Det er ikke umulig å få slutt på biler i sentrum, men det skal mye til for at ei gravid dame skal få slutt på dette helt alene.Dette er noe som må vedtas og ordnes. Uansett så er det ingen grunn til å fortsette å røyke fordi at man puster inn eksos uansett. 7155086[/snapback] Nei selvsagt er ikke det noen grunn,men vi må være villige til å stå på kravene om fjærning av flest mulige kilder selv om disse også berører en selv. Jeg røyker,tar en dram og kjører bil,men ville hilse en langt strengere alkohollov og en langt strengere forurensningslov velkommen, dette fordi jeg har barn som skal leve lenge etter meg . Lenke til kommentar
MrVilla Skrevet 26. oktober 2006 Del Skrevet 26. oktober 2006 (endret) Jeg vil nå si at røyking i aller største grad rammer en selv. Stort sett så slutter jo typen også å røyke dersom dama blir gravid. Det er ikke noe man bare forlanger av andre, men også deltar i selv. Uansett hvordan man snur og vender på det så er det å slutte å røyke den aller enkleste og mest effektive måten å hindre at barnet ditt får skadelige stoffer i seg. Alt det andre kan man jobbe for underveis Endret 26. oktober 2006 av MrVilla Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 26. oktober 2006 Del Skrevet 26. oktober 2006 Jeg vil nå si at røyking i aller største grad rammer en selv. Stort sett så slutter jo typen også å røyke dersom dama blir gravid. Det er ikke noe man bare forlanger av andre, men også deltar i selv. Uansett hvordan man snur og vender på det så er det å slutte å røyke den aller enkleste og mest effektive måten å hindre at barnet ditt får skadelige stoffer i seg. Alt det andre kan man jobbe for underveis 7155313[/snapback] Selvsagt er det viktig,ja helt avgjørende at moren slutter å røyke for å forhindre dette,det er det ingen andre som kan gjøre noe med. Men samtidig er det svært viktig å være villig til å diskutere andre mere skadlige årsaker som moren i liten eller ingen grad kan gjøre noe med,men som er et felles annsvar for oss alle. Det nytter bare så lite om moren slutter å røyke om barnet må vokse opp i den stadig økende forurensningen vi ser i dag og da spesielt i byene, dette er et så alvorlig problem at JEG SYNEST DET ER GRUNNLEGGENDE AT SLIkT TAS MED I EN DEBATT OG AT DEBATTEN IKKE BARE SKAL DREIE SEG OM HVOR DUMME DET SVAKE KJØNN ER. for ordens skyld, nei du har ikke hevdet dette Lenke til kommentar
MrVilla Skrevet 26. oktober 2006 Del Skrevet 26. oktober 2006 (endret) Men du er enig i det svake kjønnet er dumt? Bare tuller men da er vi enige om at moren bør slutte å røyke ettersom dette er farlig for barnet og så må man støtte tiltak for strengere forurensingslover og restriksjoner på biler når dette kommer frem. Det samme kan man også si om fly vil jeg tro. Endret 26. oktober 2006 av MrVilla Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå