Gå til innhold

Røyking og graviditet

Anbefalte innlegg

Over 50 % av kvinner som røyker når de blir gravide fortsetter med dette gjennom graviditeten.

Går det an å være så svak / egoistisk / uintelligent og bry seg så lite om sitt eget barn ?

Ikke rart dere blir kalt det svake kjønn.  :mad:

7145958[/snapback]

En slik generalisering som dette er bak mål.

Greit at du viser til at 50% av dem som røyker fortsetter med det,men hvor mange av alle kvinner som blir gravide røyker?

20% 40% ??

Altså betyr det at om 40% av alle kvinner røyker så fortsetter halvparten med dette,dvs at ca 80% ikke røyker utifra dette klarer du å skjære alle kvinner over en kam :cry:

7146940[/snapback]

En generalisering betyr ikke 'alle'.

7147109[/snapback]

Meg bekjent er det kvinner som kalles det svake kjønn,alle kvinner :whistle:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Meg bekjent er det kvinner som kalles det svake kjønn,alle kvinner :whistle:

7147432[/snapback]

At sommern er varm betyr ikke at alle sommerdager er varme.

At kvinner tilhører det svake kjønn betyr ikke at alle kvinner er svake.

Selv om noe gjelder generelt for en gruppe, så betyr det ikke at det ikke kan finnes mange avvik. En generalisering er noe som karakteriserer gruppa, ikke noe som gjelder absolutt alle og hvert enkelt medlem av gruppa.

Lenke til kommentar
Men jeg hadde faan ikke latt dama mi røyke mens hu var gravid!

Jeg vil gjerne også høre hvordan du skal få til det

Nei, det er som jeg sier, størsteparten av dagens kvinner er noen egosentriske rævhol.

7149806[/snapback]

Hmmm, jeg ser ikke helt hvor du får den fra?

Jeg opplever i hvert fall ikke kvinner som mindre egosentriske enn menn..

Lenke til kommentar

Men jeg hadde faan ikke latt dama mi røyke mens hu var gravid!

Ikke det nei! Og hvordan ville du forhindret dette?

7148088[/snapback]

Jeg vil håpe at argumenter som feks. "å ikke forgifte sitt eget barn" vil nå frem blant folk med et snev av intelligens?

Lenke til kommentar
Nei, det er som jeg sier, størsteparten av dagens kvinner er noen egosentriske rævhol.

7149806[/snapback]

Oj, oj. Her ligger det mye bitterhet :love:

Såvidt jeg har fått med meg viste ikke statistikken noen ting om hvor mange som faktisk røykte, så at 50% av de røykende gravide ikke sluttet, sier oss ingenting.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke forståelse for at folk ikke klarer å slutte dersom de er gravide, men så har jeg heller ikke forståelse for hvorfor folk begynner/ikke slutter in the first place heller.

Jeg avfinner meg med at jeg ikke har forståelse for hvordan alle mennesker tenker/har det, og innser at det ikke er så mye jeg får gjort med saken.

Lenke til kommentar
Jeg har ikke forståelse for at folk ikke klarer å slutte dersom de er gravide, men så har jeg heller ikke forståelse for hvorfor folk begynner/ikke slutter in the first place heller.

Jeg avfinner meg med at jeg ikke har forståelse for hvordan alle mennesker tenker/har det, og innser at det ikke er så mye jeg får gjort med saken.

7150765[/snapback]

Rekk opp handa den som her snakker av erfaring.

Når en sier en ikke har forståelse for dette,bør en ha erfaring/vite hva en snakker om før en dømmer noen nord og ned.

Nei darkness| dette er ikke rettet som en negativ kritikk til deg,men som en generell vekker til alle her som fordømmer over en lav sko .

Jeg aksepterer ikke at folk går på stoff,men jeg skjønner at det er en bakenforliggende grunn til det.

Jeg aksepterer ikke at folk blir alkoholikere,men hvorfor ble de det.

Jeg kan ikke fordømme noen av disse fordi de ikke greier å stoppe selv om jeg fordømmer midlet som er årsaken .

Når det gjelder tobakk og alkohol så er det vel bare å ha strenge aldersgrenser og øke disse med et år for vært år som går,da fjærner vi jo to av de største samfunnsproblemene vi har i løpet av en genrasjon eller to .

Vi kunne jo starte på 20 eller 25 år :hmm:

Lenke til kommentar

Det bør ikke være noe problem å dømme folk som røyker når de er gravide. De påfører fosteret skader det vil måtte leve med resten av livet. Bl.a nedsatt intelligens.

Her er noen kjappe google-treff.

http://www.shdir.no/tobakk/helse_og_tobakk...gerskapet_13225

http://www.nrk.no/programmer/tv/puls/4575355.html

http://www.forskning.no/Artikler/2003/juni/1054302888.73

http://www.helsenett.no/Svangerskap-og-f-d...ser-av-fosteret

Mødre som røyker under svangerskapet burde vært straffet.

Lenke til kommentar
Her har du vridd på ordene mine, snekker'n. Det er jo nettopp dette jeg sier. Jeg skjønner meg ikke på hvordan folk tenker. Jeg dømmer ikke noen fordi de tenker annerledes enn meg.

7153052[/snapback]

Som jeg sa i posten over:

"Nei darkness| dette er ikke rettet som en negativ kritikk til deg,men som en generell vekker til alle her som fordømmer over en lav sko ."

Lenke til kommentar
Det bør ikke være noe problem å dømme folk som røyker når de er gravide. De påfører fosteret skader det vil måtte leve med resten av livet. Bl.a nedsatt intelligens.

7153072[/snapback]

Selvsagt er røyk skadelig,men å fordømme noen er ikke min linje,en annen ting som er inntresangt er feks dette.

- Barn av røykende mødre får ofte astma og luftveisproblemer

Hvordan har det seg at dette var et problem som var ukjent for 30 år siden?

Astma var tidligere en svært ukjent sykdom,menst den i dag er vanlig, er det fordi flere røyker enn før?

Nei tvert om,men økningen skyldes andre forurensninger spesielt fra biltrafikk og industri,svevestøv og eksos er her hovedkildene.

Bør vi ikke nettop derfor se på disse kildene og feks forby privatbiler i bykjernene.

For skal en fordømme røyking så må en vel også være villig til å ta de årsakene som er betydelig større på dette området .

Nei jeg forsvarer ikke røyking,jeg vet det er skadelig og at det ikke er tvil om det,men det er bare så rart med denne moralen til folk der det er helt greit å fordømme det en ikke selv bedriver,mens resten er hellig :hmm:

En by uten privatbiler, der en har parkeringshus utenfor byene og sikkelig kollektivtrafikk fra disse og inn til sentrum skal vistnok redusere forurensningen i byene med minst 50%, enda er det motstand/liten intresse for dette selv om det medfører adskillig større skader/problemer for helsen å bli utsatt for denne forurensningen enn fra en som røyker .

Mvh. Snekker`n

Lenke til kommentar

7153072[/snapback]

Huff... jaja. Selv ble jeg båret rundt i en rullingsdampende skapning. 5 uker for tidlig ble jeg født. Den dagen jeg ligger helt nederst i grøfta vet jeg i alle fall hovedårsaken :)

Men seriøst, jeg er bitter på muttern for at hun røykte da og jeg har nevnt det flere ganger. Mulighet for søkmål??

Lenke til kommentar
Selvsagt er røyk skadelig,men å fordømme noen er ikke min linje,en annen ting som er inntresangt er feks dette.

7153895[/snapback]

Gjelder det generelt, slik som ved andre former for barnemishandling og overgrep mot mindreårige?

Å fordømme noen som misshandler andre er nesten en moralsk følge av en etikk som sier man ikke skal misshandle andre mennesker.

Hvordan har det seg at dette var et problem som var ukjent for 30 år siden?

7153895[/snapback]

Fordi forskning tar tid, og slike sammenhenger er vanskelige å oppdage og slå fast med sikkerhet.

Man viste ikke så mye om kreftfaren på den tiden heller. Men setter du spørsmålstegn ved den av samme grunn?

Astma var tidligere en svært ukjent sykdom,menst den i dag er vanlig, er det fordi flere røyker enn før?

7153895[/snapback]

Nedgangen i røykeforbruket har først kommet de siste årene. Mange som har astma kan man antagelig tilskrive røyking.

Nei tvert om,men økningen skyldes andre forurensninger spesielt fra biltrafikk og industri,svevestøv og eksos er her hovedkildene.

7153895[/snapback]

En årsak utelukker ikke andre årsaker. Ofte kan de forsterke hverandre. Tettere boliger og mer usunt inneklima kan være andre årsker.

Bør vi ikke nettop derfor se på disse kildene og feks forby privatbiler i bykjernene.

For skal en fordømme røyking så må en vel også være villig til å ta de årsakene som er betydelig større på dette området .

7153895[/snapback]

Det kan man godt gjøre. Men det gjør ikke røyking mindre skadelig for barnet, så for denne diskusjonen er det avsporing.

Nei jeg forsvarer ikke røyking,jeg vet det er skadelig og at det ikke er tvil om det,men det er bare så rart med denne moralen til folk der det er helt greit å fordømme det en ikke selv bedriver,mens resten er hellig  :hmm:

7153895[/snapback]

Spekulasjoner om motiv er irrelevant og går på person. Hold deg til sak.

En by uten privatbiler, der en har parkeringshus utenfor byene og sikkelig kollektivtrafikk fra disse og inn til sentrum skal vistnok redusere forurensningen i byene med minst 50%, enda er det motstand/liten intresse for dette selv om det medfører adskillig større skader/problemer for helsen å bli utsatt for denne forurensningen enn fra en som røyker .

7153895[/snapback]

Det kan godt hende. Men det gjør ikke røyking mindre skadelig for barnet, så for denne diskusjonen er det avsporing.

Lenke til kommentar
Huff... jaja. Selv ble jeg båret rundt i en rullingsdampende skapning. 5 uker for tidlig ble jeg født. Den dagen jeg ligger helt nederst i grøfta vet jeg i alle fall hovedårsaken :)

7153903[/snapback]

Hoveansvaret må du nok selv ta. En røykende mor medfører ikke automatisk en kollapset liv.

Men seriøst, jeg er bitter på muttern for at hun røykte da og jeg har nevnt det flere ganger. Mulighet for søkmål??

7153903[/snapback]

Tviler på det. Dessuten vet man langt mer i dag, enn man visste da din mor var gravid med deg.

Og selv om jeg mener handlingen kvalifiserer til ganske treng straff, så er det ikke sikkert det er den beste løsningen på problemet.

Lenke til kommentar
JBlack

Gjelder det generelt, slik som ved andre former for barnemishandling og overgrep mot mindreårige?

Å fordømme noen som misshandler andre er nesten en moralsk følge av en etikk som sier man ikke skal misshandle andre mennesker.

Å ta avstand fra og gjøre noe med problemet er jeg for,men som sagt å fordømme noen er jeg ikke for .

fordøm'me (sen norr fyrird&oeacute;ma, fra lty)

dømme til evig straff den som ikke tror, skal bli fordømt

Fordi forskning tar tid, og slike sammenhenger er vanskelige å oppdage og slå fast med sikkerhet.

Man viste ikke så mye om kreftfaren på den tiden heller. Men setter du spørsmålstegn ved den av samme grunn?

Det blir feil å vinkle det slik,forskning viser nemmelig at at atsma her hatt en eksplosiv økning de siste 20 år spes i byer .

Nedgangen i røykeforbruket har først kommet de siste årene. Mange som har astma kan man antagelig tilskrive røyking.

Selvsagt kan en tilskrive røyken noe av dette problemet,men et annet problem er at folk er så naive at de foretrekker å bruke røyken som en "sovepute" å legge alle problemer på den for å rense sin samvittighet for feks å fortsette å kjøre bil i byene.

Det er jo så ille at blir en påkjørt og drept og har røykt så er jo dødsårsaken røyker .

En årsak utelukker ikke andre årsaker. Ofte kan de forsterke hverandre. Tettere boliger og mer usunt inneklima kan være andre årsker.

Selvsagt.

Spekulasjoner om motiv er irrelevant og går på person. Hold deg til sak.

Har overhode ikke noe med person å gjøre,men det er et faktum at det er slik.

Så dette er nettop en del av saken.

Et eks: En av mine søstre røykte så det suste etter og da var alt greit,det kunne røykes hjemme hos henne , så plutseli finner hun ut at hun skal slutte og bra var jo det.

Men hva skjer?

Jo hun blir totalfanatiker moyt røyk og kan ikke besøke venner og bekjente som røyker fordi det er så skadelig å puste inn røyklukt :cry:

Har du røykt i 20 år og så må du plutselig gi avkall på venner fordi det er røyklukt i huset :nei: Alikevel kjører hun glatt alene til/fra jobb i en stor privatbil som forurenser som bare fy .

Det kan man godt gjøre. Men det gjør ikke røyking mindre skadelig for barnet, så for denne diskusjonen er det avsporing.

Nei det er overhode ikke avsporing å sammenligne problemstillingen til flere kilder/årsaker,da handler det vel heller om at det ikke er ønskelig å diskutere dette.

Det er tross alt fler fostre som blir skadet av generell forurensning som mødrene puster inn enn de som blir skadet av at mødre røyker .

Dermed er det høyst relevant å se/sammenligne skadevirkningene og dets årsaker .

Lenke til kommentar
Har du røykt i 20 år og så må du plutselig gi avkall på venner fordi det er røyklukt i huset  :nei: Alikevel kjører hun glatt alene til/fra jobb i en stor privatbil som forurenser som bare fy .

7154408[/snapback]

På hvilken måte gjør hennes kjøring til jobben problemet med folk som forgifter sitt eget barn (pga. sin egen fornøyelse!) mindre?? Er mindre bilkjøring en måte å forhindre at fostere blir nikotinforgiftet av røykende mødre? :roll:

Lenke til kommentar

Poenget her må vel være å gi det ufødte barnet ditt så gode sjangser som mulig i livet det skal få. Røyking og alkohol er skadelige sådan og er noe man ikke børe nyte under graviditet og amming.

Man vil aldri klare å beskytte barnet 100% mot alle skadelige stoffer. Det går ikke og er egentlig heller ikke nødvendig slik jeg ser det.

Klart at vi alle skulle ha sluttet å kjøre bil, men det er urealistisk å forvente det. Å slutte å røyke er vanskelig men mulig. I know.

At ikke-røykere blir totalfanatikere mot røyk er et kjent fenomen :) Jeg har ikke kommet så langt ennå, og håper ikke jeg blir det heller.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...