Gå til innhold

Lei av tilvaerelsen. Kultursjokk?

Ustedalen

Anbefalte innlegg

Foeler jeg maa skrive noe her. Faa dette ut. Dette passer kanskje i deppetraaden, men siden det ikke er hundre prosent depping og folk sliter med storre problemer der, starter jeg en ny en.

Hmm, jeg vet ikke hvor jeg skal begynne, eller i det hele tatt si. Jeg foeler meg bare veldig.. paff, hvis det er det riktige ordet. Begynner aa gaa saann passe lei av USA naa. Noe man kan kanskje hjemlengsel? Men det er ikke det at jeg har saa hjemlengsel heller. Jeg er bare lei! Lei hele greia.

USA er igrunn flott. Masse billig her, og jeg faar fotoutstyr ned til en pris som er helt utrolig i Norge. Alt er billig her. Det er ikke rart at det finnes mange feite folk her, siden 24 bokser med brus koster rundt.. ja, 24 kroner.

Folkene her er ogsaa veldig snille. Amerikanere aksepterer utlendinger mye mer enn det vi nordmenn gjoer. De lurer mer paa hvordan Norge er, og tar seg tid til aa snakke med deg og bli venner med deg, istendenfor oss som bare gir faen.

Altsaa, jeg har faatt mange venner. Mange gode venner! Mange jeg stoler paa. Men jeg begynner aa gaa lei hele greia. Vet rett aa slett ikke hvordan jeg skal forklare det. USA begynner bare aa bli.. teit, hvis man kan bruke det ordet. Jeg foler meg riktig nok ikke hjemme her. USA snakker hele tiden om freedom, som om det er den store greia. Leker hele tiden verdenspoliti, men klarer faen meg ikke aa freedom i sitt eget land. Det er noen ting som jeg reagerer litt paa:

• Det er paalagt av loven at alle under 18 aar skal vaere inne foer klokken 01.00. Er du under 16 aar, maa du vaere inne innen 10:30 PM. Hvis du blir tatt ute etter dette kan du faa problemer med politiet.
  • Er du under 21 aar, og gaar igjennom en bar (f.eks for aa gaa paa do, ta en snarvei) eller innom et sted der de selger alkohol blir du arrestert av politiet.
  • Er du paa en fest der det nytes alkohol, uavhengig om du drikker eller ikke, blir du arrestert, havner paa glattcellen, kastet ut av sportsteamet (om du er i ett), mister jobben (mest sannsynlig), maa gjoere samfunnstjeneste og faar en bot.
  • Vi hadde en jentefotball kamp i en park for en stund siden. Rundt 100-150 ungdommer samles der. Gjett hvem som kommer 5 minutter etter vi samles? Joda, politiet. De maa alltid komme og odelegge det sosiale.
  • Prov aa si et ord som fuck, shit, ass eller noe lignende paa skolen. God sjangse for at du blir sendt ut, eller maa snakke med rektor/laereren. Her snakker vi "freedom of speech" ja.

Ogsaa begynner norsken min aa gaa til helvete, noe dere sikkert merker. Engelsken forbedres, men ikke 100%. Jeg hater aa snakke til nye folk her. Jeg hater at jeg ikke klarer aa snakke 100 % flytende. Jeg hater at alle hoerer at jeg er en utlending, selv om det er kanskje ikke noe aa frykte.

Cross Country sesongen er over naa. Det vil si at jeg sitter for det meste inne, drikker brus osv. Det er i alle fall det jeg har gjort de to foerste dagene av "friheten". Tenker jeg skal begynne med styrke, men orker paa en maate ikke.

Jeg har ikke saa stor hjemlengsel, men jeg savner ex-en min. Ting gikk til helvete den siste tiden, men vi har snakket litt om det naa i det siste. Jeg klarer ikke aa slutte aa tenke paa henne. De amerikanske jentene er veldig soete og greie, men de er ikke som henne.

Derfor begynner jeg aa lure paa om jeg har begynt aa faa kultursjokk. For dere som ikke vet hva kultursjokk er, saa er det et begrep som utrykker folelsen av aa ikke vite hva man skal gjoere eller hvordan man skal gjoere ting i et nytt miljo.

Symptomene paa kultursjokk er som folger:

Ensomhet, tristhet, melankoli

Jeg har en form for ensomhet. Jeg foeler at selv om jeg har mange venner, saa kjenner de meg ikke saa veldig godt i forhold til vennene mine hjemme. De forstaar meg ikke paa den samme maate. Har ogsaa en form for tristhet. Har vaert smaadeppet i det siste.

Unormalt opptatt av helse

Vil ikke si jeg sliter saa mye av det, enda. Tenker en del over det, men jeg er ikke akkurat en treningsnarkoman. Jeg har rett aa slett ikke energi til det naa.

Infuensasymptomer som hodepine, vondt i kroppen, stiv nakke, osv

Jeg har slitt med hodepine i det siste. Har det saann ca. hele dagen. Virkelig behagelig paa skolen maa jeg si. Jeg er veldig troett og sliten ogsaa.

Sover for mye eller for lite

Som sagt, jeg er veldig troett om dagene, men jeg sover ikke mer enn 6 timer uansett. Faar ikke sovnet tidsnok. Blir bare liggende i sengen.

Spiser for mye eller for lite

Sliter riktig nok ikke av dette. Tror jeg spiser nok!

Kritisk til alt som er nytt

Oh yeah! Er vel ikke noe mer aa si.

Graater mer en vanlig

Sliter ikke av dette.

Foeler deg hjelpeloes

Ja, jeg foeler meg hjelpesloes. Jeg aner ikke hva jeg skal gjoere, og hvem som kan hjelpe meg hvis jeg faar et problem.

Hmm, naa vet jeg ikke hva jeg skal si. Begynner jeg aa faa kultursjokk? Hva skal jeg gjoere. Jeg er bare lei. Ikke det at jeg fraraader kommende utvekslingsstudenter til aa reise. Jeg viste at dette kom til aa komme. Det komme til aa hende med alle utvekslingsstudenter, men det kommer til aa gaa bedre.

For min del er ikke dette saa veldig sterkt. Jeg er ikke veldig deppet, og jeg klarer meg fint. Problemet er at jeg er bare redd for at det skal oeke, bli sterkere. Det er jo ikke akkurat noe jeg vil. Derfor spoer jeg dere, kjaere forumbrukere, hva tror dere er en ide til aa finne paa for aa faa tankene bort fra dette? Har ikke fortalt vertsfamilien om dette enda, noe som kanskje er en ide?

Uansett, Halloween kommer opp. Det kan jo bli morro, hvis ikke skolen odelegger det med alt for mye lekser.

Endret av Ustedalen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

[*]

Prov aa si et ord som fuck, shit, ass eller noe lignende paa skolen. God sjangse for at du blir sendt ut, eller maa snakke med rektor/laereren. Her snakker vi "freedom of speech" ja.

Haha, Sant, sant! :!:

Men det kunne vert verre.

Kan desverre ikkje seie så mykje siden eg ikkje har så mye erfaring med kultursjokk enda.

Men etter det eg har hørt så blir det bedre.

Endret av Vgar
Lenke til kommentar
[*]
Prov aa si et ord som fuck, shit, ass eller noe lignende paa skolen. God sjangse for at du blir sendt ut, eller maa snakke med rektor/laereren. Her snakker vi "freedom of speech" ja.

Haha, Sant, sant! :!:

Men det kunne vert verre.

Kan desverre ikkje seie så mykje siden eg ikkje har så mye erfaring med kultursjokk enda.

Men etter det eg har hørt så blir det bedre.

7145496[/snapback]

Haha. Det er vel et par fjortisberter og tøffere enn tøffest fjortissgutter som hadde blitt utvist da. "Shit, azz!!"

Lenke til kommentar

Jeg skjønner hva du mener. Om to uker (wow, kan ikke tro det gikk så fort) har jeg bodd i USA i et år, første gang jeg bodde hjemmefra.

Det med portforbud var ikke jeg heller klar over, men statene har jo veldig forskjellige regler. Jeg er jo 20, så det er kanskje derfor jeg ikke vet om en slik eventuell regel.

Du bor i North Dakota hvis jeg ikke husker feil? Høres ut som de er like strenge på under 21-greiene som Washington stat er. Jeg spiller i band, og når vi spiller konsert i en bar, har jeg bare lov å være der mens jeg rigger opp og ned, eller står på scena. Det er ganske kjipt. Veldig kjipt å fylle 20 her, og tenke på all alkoholen jeg kunne kjøpt, pluss alle utestedene jeg endelig kunne komme inn på i Norge.

For meg høres det absolutt ut som du opplever kultursjokk. Jeg hadde vel et mildt kultursjokk, sov mye, gråt mye, var ensom, og influensasymptomer. Men det går over! Mitt tips er å finne på mye med vennene dine, kanskje ikke ringe så mye hjem (dette er jo forskjellig fra person til person, hvis jeg savner noen blir det bare verre hvis jeg snakker med dem), og i det hele tatt tenke på at ting er annerledes, og ikke feil.

En ting jeg trøster meg med når det gjelder 21-årsgrensa her i forhold til Norge er at når man først fyller 21 er det greit å drikke. Du får kjøpt alkohol til en hver tid på døgnet, en hvilken som helst dag, promillegrensa er 0.8 (du kan ta en øl og fortsatt kjøre hjem), jeg har aldri sett et utested med høyere aldersgrense enn 21, det er lov å reklamere for alkohol.

Jeg skjønner også veldig godt hva du mener med prating. Min aksent har vel forsvunnet mer og mer, folk spør ikke lenger i butikken hvor jeg kommer fra, og jeg kan selv velge om jeg vil fortelle at jeg er fra Norge eller ikke. Men jeg syns fortsatt jeg har for dårlig ordforråd, jeg klarer ikke uttrykke meg på akkurat den måten jeg vil. Må alltid forenkle setningene mine, og det frustrerer meg. Jeg føler at jeg virker dummere enn jeg er.

Jaja, dette ble veldig mye om meg, men jeg håper du får noe ut av å lese det...

Lenke til kommentar

Marley: Ja, det er helt klart overformynderi mot mindreaarige. 17-aaringer blir behandlet som 13-aaringer.

AimAr: North Dakota.

Vibeke Stølan: Jeg forsto fint hva du mente. Statene har veldig forskjellige regler, og jeg tror portforbudet er bestemt av byen. Allikevel sider vertsmoren min at nesten alle byer har den samme reglen, noen strengere enn andre.

Tror hele USA er strenge paa dette. Har riktig nok aldri hoert om noen som har blitt arrestert for aa sette en fot innom en bar foer jeg kom hit. Det er helt sjukt!

Jeg opplever sannsynligvis kultursjokk ja. Jeg vil ikke si at jeg liker det. Blir paa en maate mer deppa, mer innesluttet. Jeg vil paa en maate finne paa noe med venner, men jeg vil ogsaa bare sitte hjemme og se paa tv. Den siste blir litt enklere, selv om venner spoer meg ut. Prover alltid aa finne paa en liten unskylding. Ikke spoer meg hvorform, siden jeg ikke vet det selv.

Jeg ringer ikke saa mye hjem, men det plager meg ikke aa snakke med dem.

Naa er det ikke det at drikking er det eneste jeg bryr meg om, men friheten til aa gaa paa en fest. Skolen min er den skolen i hele landet som drikker mest, saa det er en del fester her. Men blir jeg tatt paa en fest, blir jeg sendt hjem til Norge, noe jeg ikke vil. Faar bare tenke paa at jeg har fylt 18 naar jeg har kommet hjem.

Lenke til kommentar
Du får kjøpt alkohol til en hver tid på døgnet, en hvilken som helst dag, promillegrensa er 0.8 (du kan ta en øl og fortsatt kjøre hjem), jeg har aldri sett et utested med høyere aldersgrense enn 21, det er lov å reklamere for alkohol.

7145636[/snapback]

Bare husk på at man kan risikere å bli straffeforfulgt i Norge hvis man blir tatt med høyere promille enn 0.2 i utlandet.

Når jeg var i USA var det helt OK. Var der bare i fire uker, men morsomme fire uker.

Var ute selv om jeg var under 21 år på den tiden, men kunne ikke drikke fordi jeg var i såkalt "aktiv tjeneste" (altså utveksling mellom militære i Norge og USA).

Største forskjellene var at dispenser brusen smakte dritt (var overkloret), man ble undersøkt med metalldetektor hvis man skulle inn på et utested (naturlige grunner) og at potetmos var det store (akkurat som poteter her.).

Bare ta ting med litt ro, du lider av såkalt "brakkesyke som man kalte de i forsvaret. Har ikke opplevd det, men mange som gjorde det. Dette il garantert gå over etter en stund. Tenk positivt og gjør det beste ut av det. Og husk at det er en litt annen kultur i USA enn i Norge.

Lenke til kommentar

En ting jeg prøvde å si til meg selv da jeg opplevde en nogenlunde lignende situasjon var at det som ikke dreper deg gjør deg sterkere. Med det mener jeg at du bør se litt stort på ting, et år i USA en virkelig spennende opplevelse, og den utvider horisenten din utrolig mye. Selv om du kanskje ikke har det "bedre" nå enn du kanskje ville hjemme, så vil du som eldre se på året som en veldig positiv ting å ha vært igjennom. I stedet for å fokusere på de negative tingene tenk positive tanker. Tenk heller på hva du kan gjøre for å få det bedre. Du sier for eksempel at du har litt søvnproblemer og at du ikke for sove før sent. Det som lønner seg da er å trene litt, for hvis du er i litt mer fysisk aktivitet om dagen så vil du om kvelden ha lettere for å slappe av.

Selv så gikk jeg på skole i London i andre klasse på VGS, og selv om det er et mindre kultursjokk å gå fra Norge til England, så følte jeg mange av de samme tingene. Jeg kan nevne at jeg syntes det var kjedelig å ikke kunne språket like bra som de fleste andre, og standarden var generelt en god del lavere hos vertsfamilien enn hva jeg er vant med hjemmefra. Jeg hadde også særdeles mye mindre frihet hos vertsfamilien, for eksempel fikk jeg ikke lov til å bruke stekovnen, og det var bestemte tider for når jeg kunne dusje. Allikevel vil jeg aldri ha året foruten.

Lenke til kommentar

Føler liksom jeg burde skrive et langt svar her nå, når de fleste andre har gjort det, men det skal jeg ikke. Ville bare si at det var interessant å lese innlegget ditt, det var langt, men jeg leste hele. Og svarene som kom her også. Får håpe det går over at du får en fin tid framover da. :)

Lenke til kommentar

Jeg misunner deg litt egentlig, for at jeg ikke turte å melde meg på som utvekslingsstudent i GK...

Kunne godt ha tenkt meg å dra til Usa, er så mye der borte som jeg liker... Downhill, airsoft, data osv osv

Men så kommer det med hvor sykt landet egentlig er, og utifra det jeg har sett på tv så er det ikke alle som aksepterer deg hvis du er kristen..

Et annen grund til at jeg ikke søkte var fordi jeg ikke visste hvor jeg ville ende opp. Hadde passet bra hvis jeg endte opp i en super kristen familie som gikk i kirken hver søndag og bad bordbønn osv.. Noe jeg ikke har gjort de siste 14 åra..

Men hva med å prøve nye ting? Kanskje det kan få deg på andre tanker?

Airsoft, R/C, sykling (downhill?), få deg lappen (med mindre du har den fra før) +++

Skaff deg en hobby til kanskje?

Og en ting :p En ide med norsk tastatur?

Lenke til kommentar

Det var interresant å lese innlegene dine. Jeg hadde aldri turt å gjøre det der. Å bo hos en helt annen familien i et helt forskjellig land for ett år. Jeg hadde sykt hjemmelengsel på en skoleleir, som varte i 3 dager...

Så jeg vet ikke helt hva jeg kan si til deg, bare at jeg håper at du trives bedre og ikke har det vondt.

Men Halloween i USA er jo en ganske big deal, så det blir kjempe kjekt! Gled deg :D

Endret av Concubine
Lenke til kommentar

Ogsaa begynner norsken min aa gaa til helvete, noe dere sikkert merker. Engelsken forbedres, men ikke 100%. Jeg hater aa snakke til nye folk her. Jeg hater at jeg ikke klarer aa snakke 100 % flytende. Jeg hater at alle hoerer at jeg er en utlending, selv om det er kanskje ikke noe aa frykte.

7145489[/snapback]

Jeg hadde også det samme problemet, jeg var i Venezuela og Honduras i tilsammen et år, folk trodde aldri at jeg var derfra, men begynte etterhvert å tro at jeg kom fra Portugal på grunn av aksenten min, litt morsomt i grunn, men også litt irriterende.

Sikkert litt ekstra i USA også, hvor du faktisk har muligheten til å lettere se ut som alle andre også

Hmm, naa vet jeg ikke hva jeg skal si. Begynner jeg aa faa kultursjokk? Hva skal jeg gjoere. Jeg er bare lei. Ikke det at jeg fraraader kommende utvekslingsstudenter til aa reise. Jeg viste at dette kom til aa komme.

7145489[/snapback]

Jeg skjønner deg godt der, når jeg jobbet som frivillig i AFS så var dette noe vi fokuserte veldig på, da som du sier de fleste studentene får det.

Det komme til aa hende med alle utvekslingsstudenter(..)

7145489[/snapback]

Det er faktisk ikke helt riktig, jeg hadde det ikke, men jeg hadde også et veldig flatt år, rent sånn følelsesmessig, jeg er egentlig sånn til vanlig også, på noen måter en god ting, men det kan være ganske kjedelig også...

For min del er ikke dette saa veldig sterkt. Jeg er ikke veldig deppet, og jeg klarer meg fint. Problemet er at jeg er bare redd for at det skal oeke, bli sterkere. Det er jo ikke akkurat noe jeg vil. Derfor spoer jeg dere, kjaere forumbrukere, hva tror dere er en ide til aa finne paa for aa faa tankene bort fra dette? Har ikke fortalt vertsfamilien om dette enda, noe som kanskje er en ide?

7145489[/snapback]

Jeg ville snakket med familien om det, men kanskje med et fokus på at dette var helt vanlig for utvekslingsstudenter, og at det ikke har noe med dem å gjøre (med mindre det har noe med dem å gjøre da)

Eventuelt så kan du jo finne deg noen nye idretter å prøve deg på, eller er det vanskelig midt i året?

Eller fore oss med flere fine bilder?

(Vin, Se lyset & Fabrikken)

Ellers vet jeg ikke hvordan det er med reiser/ekspedisjoner for utvekslingsstudenter i ditt område?

Lenke til kommentar

Jeg kommer til aa snakke med familien. Det er bare det at det ikke er saa veldig sterkt enda, og jeg haaper at det gaar bort uten at jeg trenger aa snakke med dem.

Det er opptil flere reiser for utvekslingsstudenter i USA, men det vil da si at jeg mister skolen i en uke. Gjoer jeg det, maa jeg ta eksamen i absolutt alle fag, noe jeg akkurat ikke har lyst til.

Jeg sier ikke at jeg ikke anbefaler andre til aa reise, men nesten alle faar en slik periode. Og den perioden er bare lei. Haaper det gaar bedre snart.

Lenke til kommentar
Hvor lenge har du vært der?

Har studert selv, er 23 og og var 21 da jeg var der nede slik at jeg kunne gjøre "hva jeg ville" der nede. Var i Boston som kan vel regnes som den mest europeiske byen i USA

7152530[/snapback]

Har vaert her siden August. Litt over 2 maaneder. Boston skal vaere en ganske saa fin by. Har en "bror" som bor der.

Lenke til kommentar

I og med at du har valgt å bo i den mest syntetiske kulturen som jeg ihvertfall vet om, er jeg ikke spesielt overasket over symptomene dine :)

Edit: Var ikke kritikk av hverken deg eller valgene dine. Men jeg ville bare si hva jeg tror kan være en av årsakene. Med syntetisk mener jeg da "uekte" og/eller "unaturlig" kultur.

Endret av skag1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...