Gå til innhold

Bilderedigering av hud !

Anbefalte innlegg

Hei, jeg er ingen profesjonell fotograf men er interessert i foto.

Jeg lurte rett og slett bare på hvordan man får huden til mennesker til å være så ”feil fritt” uten å ødelegge resten av bilden (utenom hud). Vel, jeg kunne ikke finne så veldig gode eksempler i farta men jeg legger et bilde fra badgirlsblog.com/danni.com (erotisk nettsted). Grunnen til jeg nettopp lette der var fordi de naturligvis hadde en del foto som inneholdt en god del hud ;-)

Kan noen forklare meg hvilke teknikker fotografene bruker for å få en til det, jeg regner med de etterbehandler det en del i etterkant med bilderedigeringsverktøy. Hvilke parametere bruker de også videre.

Takker for svar på forhånd…

Ps! Mer bilder med bildebehandlet hud kan sees på www.badgirlsblog.com (NSFW)

post-86748-1161742423_thumb.jpg

Endret av m3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er mangemangemange måter å gjøre dette på.

For å ta bort helt opplagte og større ting som kviser/prikker o.l. så fungerer Spot Healing Brush eller Clone Stamp i Photoshop helt greit.

For å dekke over mindre ting/ujevnheter i hudfarge kan man lage et nytt lag (av det opprinnelige bildet) som man blurrer en del og så legge dette oppå originalbildet og la det være delvis gjennomsiktig. På hudtoner funker dette fint. Man pusser så bort de delene av det blurrede bildet som man ikke vil at skal bli blurret eller 'pyntet på' (øyne, hår o.l.)

Dette er to kjappe teknikker som kan heve et bilde betydelig på få minutter. Men det er klart at man fort kan bruke en time eller tre hvis man virkelig er perfeksjonist og ikke har noe tidspress eller krav til effektivitet.

For å booste hudtoner tar mange en tur innom Lab-color i Photoshop. A-kanalen i Lab-color fanger fint opp hudtoner og kan dermed lett bidra til endringer i denne uten å klusse til de fleste andre farger i et bilde.

Slik gjør jeg det ofte (etter at jeg er mest mulig ferdig med 'flekkfjerning' på et bilde):

- Image -> mode - LAB color

- Layer - > new layer

- Image - > apply image (velg kanal a)

Endre så modusen til det nye laget til 'soft light' og juster så gjennomsiktigheten av laget for å finjustere hudtonen. Dette er en quick-n-dirty metode for å få folk til å få litt mer gyllen og brun hud.

Jeg synes dog mange som retusjerer 'modellbilder' og sånt strekker strikken for langt - personlig er jeg ikke fan av at man helt opplagt ser at ting er fikset på slik tilfellet er med 4 av 5 bilder i annonser/reklamer o.l. Det er jo ingen som *ser* slik ut på ordentlig men folk vil jo bedras.

Å la modellen bruke et par minutter på å pudre/sminke seg skikkelig *før* man tar bildet sparer forøvrig enormt med tid når det gjelder etterbehandling - derfor bør jo målet være å få det best mulig rett ut av kameraet så man ikke bruker 10 timer på å finpusse på bilder man har brukt en halvtime på å ta. Jeg opplever til stadighet at etterbehandlingen tar mye mer tid enn selve fotograferingen. Jobber man for penger så er det viktig at den som betaler er klar over dette og ikke tror at de kun betaler for den timen selve fotograferingen tar.

Endret av Nonsens
Lenke til kommentar

Min metode for å glatte ut hud er å først gjøre den vanlige kloningen med bl.a. spot healing brush. Deretter lager jeg en kopi av layeret og kjører median eller surface blur på dette, slik at alt er kraftig blurret og mykt. Lager så en layermaske og maler med lav opacity flere ganger over områder som ikke skal påvirkes. Bruker vanligvis en del tid på dette. Øyne og hår males ut 100%, mens andre trekk bare røres såvidt. Setter opacity på layeret til 30-50%.

Dette forutsetter at huden er en smule bra fra før av, ellers ser det bare kunstig ut. I noen tilfeller er det selvsagt ønskelig, men om det skal se naturlig ut må man være lett på hånden. Et kvisetryne blir ikke en toppmodell i photoshop.

Channels er kjekt å benytte seg av. Hud har stort sett en rødtone, og ved å fremheve rødkanalen på forskjellige måter blir ujevnheter i huden mindre synlig. Blåkanalen gjør det stikk motsatte.

Lenke til kommentar

Tusen takk for alle svar...

Er det noen som ellers har erfaring med programmet paint.Net eller GIMP på det området her?

Ps! Her fant jeg en bedre/verre eksempel på retusjering.

http://homepage.mac.com/gapodaca/digital/bikini/bikini1.html

Edit: Og enda et eksempel... Video fra YouTube

post-86748-1161784091_thumb.jpg

"Dove Evolution"

http://www.youtube.com/watch?v=uT4dpFpiTgk

Endret av m3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...