jultomten Skrevet 25. oktober 2006 Del Skrevet 25. oktober 2006 (endret) Jeg har en kombinert hoved-pc og server med 10 harddisker. Den er støydempet så godt som mulig, og ingen vifter høres. Men - 10 harddisker lager mye bråk. Window's strømsparingsalternativer gjør at man kan slå av harddiskene ved inaktivitet, men alle slås på igjen hvis en harddisk blir aktiv. Er det mulig å få de harddiskene som ikke er i bruk til å være avskrudd samtidig som man bruker andre harddisker? Edit: Trykkleif Endret 25. oktober 2006 av jultomten Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 25. oktober 2006 Del Skrevet 25. oktober 2006 Det er ikke situasjonen hos meg. Når jeg vekker en disk forblir resten inaktive. Lenke til kommentar
Ampy Skrevet 25. oktober 2006 Del Skrevet 25. oktober 2006 Det er slik hos meg også.. bare disken jeg forsøker å lese fra starter. Men det kan kanskje variere med type kontroller man har? Lenke til kommentar
jultomten Skrevet 25. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 25. oktober 2006 Jamfør første post i tråden. Har fortsatt ikke funnet noen løsning. Dersom det er kontrollerene som bestemmer om diskene skal slås på enkeltvis eller samlet, burde dette kunne stilles inn i bios? Finner dog ikke noe sted å gjøre dette. Noen som har forslag? Jeg har Asus P5WD2 Premium hovedkort. Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet 26. oktober 2006 Del Skrevet 26. oktober 2006 Jamfør første post i tråden. Har fortsatt ikke funnet noen løsning. Dersom det er kontrollerene som bestemmer om diskene skal slås på enkeltvis eller samlet, burde dette kunne stilles inn i bios? Finner dog ikke noe sted å gjøre dette. Noen som har forslag? Jeg har Asus P5WD2 Premium hovedkort. 7152802[/snapback] Har du noe RAID-greier, eller? MULIG det gjør ting bittelitt mer komplisert... Lenke til kommentar
jultomten Skrevet 26. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 26. oktober 2006 Har du noe RAID-greier, eller? MULIG det gjør ting bittelitt mer komplisert... 7157742[/snapback] Nei - Ingen RAID. Alle harddiskene 6xATA og 4x SATA er koblet til kontrollere integrert i hovedkortet. Alle eller ingen harddisker er som sagt aktive - i praksis er alle harddiskene aktive så å si til enhver tid - det er alltid nedlasting eller liknende på gang på en av dem. Ingen andre som har samme problem? Lenke til kommentar
cdr Skrevet 26. oktober 2006 Del Skrevet 26. oktober 2006 Hvis du bruker S-ATA, så kan du skru diskene av og på mens den står på (er såkalt hot-swapable). Om du bruker IDE-disker, kan du lett trekke ut strømkablene på diskene du vil slå av, men du blir nødt til å reboote for å få de synlige i windows igjen. Det er jo ganske upraktisk å sitte med et åpent kabinett og plukke på strømoppsettet på diskene for å spare strøm/slippe bråk. Det finnes, som du allerede har nevnt, en funksjon i windows som kalles "HDD Power Down", som spinner ned disken og skrur den av. Jeg er sikker på at det finnes et program som utnytter denne funksjonen mer åpent. Du får google og /bumpe forumet, så dulter du sikkert boirti noen som har kompetanse på dette Lenke til kommentar
KAS Skrevet 29. oktober 2006 Del Skrevet 29. oktober 2006 Noen disker støtter APM (Advanced Power Management), dvs at diskene kan konfigureres til å spinne ned etter at de har vært idle en stund. Vet ikke hva slags disker du har, men disker fra Hitachi støtter iallfall dette. Hitachi Feature Tool brukes da for å justere denne verdien. Lenke til kommentar
jultomten Skrevet 30. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 30. oktober 2006 Noen disker støtter APM (Advanced Power Management), dvs at diskene kan konfigureres til å spinne ned etter at de har vært idle en stund. Vet ikke hva slags disker du har, men disker fra Hitachi støtter iallfall dette. Hitachi Feature Tool brukes da for å justere denne verdien. 7178077[/snapback] Jeg har 9 Western Digital og 1 Seagate av forskjellig årgang; den eldste er ca 3 år, alle er 250GB. Ut fra det jeg kan Google meg frem til støtter alle APM. Likevel spinner alle eller ingen... Flere forslag mottas med takk ! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå