steinarfb Skrevet 24. oktober 2006 Del Skrevet 24. oktober 2006 Jeg hadde tenkt å kjøpe ny PC, men vurderer nå å heller oppgradere til 2 G ram og et ok skjermkort i.o.m. at jeg har amd Athlon 64 3800+prosessor 2,4 mHz. Spørsmålet mitt er hvor bra et skjermkort det er realistisk å satse på. Det største problemet er at jeg bare har (atx)300 w tilgjengelig, maks 19A 12v -300 A5 v og 28 A 3,3 v, og de kortene jeg har sett på, fra 1500 kr, krever minst 400 w strømforsyning. Innebærer dette at jeg ikke kan bruke disse kortene, eller vil grafikken f.eks bare kjøre på lavere hastighet enn et bestemt kort kan gi? Bør jeg i så fall kjøpe ny strømforsyning eller teste et nytt skjermkort før jeg beslutter å bytte til kraftigere strømforsyning? (har spesielt vurdert Asus GeForce 7600GT). Lenke til kommentar
Brian Skrevet 24. oktober 2006 Del Skrevet 24. oktober 2006 Jeg hadde tenkt å kjøpe ny PC, men vurderer nå å heller oppgradere til 2 G ram og et ok skjermkort i.o.m. at jeg har amd Athlon 64 3800+prosessor 2,4 mHz. Spørsmålet mitt er hvor bra et skjermkort det er realistisk å satse på. Det største problemet er at jeg bare har (atx)300 w tilgjengelig, maks 19A 12v -300 A5 v og 28 A 3,3 v, og de kortene jeg har sett på, fra 1500 kr, krever minst 400 w strømforsyning. Innebærer dette at jeg ikke kan bruke disse kortene, eller vil grafikken f.eks bare kjøre på lavere hastighet enn et bestemt kort kan gi? Bør jeg i så fall kjøpe ny strømforsyning eller teste et nytt skjermkort før jeg beslutter å bytte til kraftigere strømforsyning? (har spesielt vurdert Asus GeForce 7600GT). 7145106[/snapback] hvis du bruker mindre strømforsyning enn anbefalt vil du få blåskjerm og spilling vil være umulig. Kjøp en ny 500W strømforsyning. Lenke til kommentar
nahojdat Skrevet 24. oktober 2006 Del Skrevet 24. oktober 2006 Det spørs veldig mye på merket på PSUen, 7600GT er ikke det verste angående strømforbruk (men heller ikke det beste selvsagt).. Det KAN gå, men anbefaler kraftigere PSU.. Lenke til kommentar
steinarfb Skrevet 25. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 25. oktober 2006 Jeg har har regnet ut at jeg klarer meg med 298 watt i følge Extreme Power Supply Calculator. For øvrig vanskelig å finne kompatibel vifte på nettet. Lenke til kommentar
nahojdat Skrevet 25. oktober 2006 Del Skrevet 25. oktober 2006 Jeg har har regnet ut at jeg klarer meg med 298 watt i følge Extreme Power Supply Calculator. For øvrig vanskelig å finne kompatibel vifte på nettet. 7145420[/snapback] Oppgradering av PSU er nok et smart valg.. Kompitabel vifte til hva? Lenke til kommentar
steinarfb Skrevet 25. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 25. oktober 2006 Jeg har sett etter vifte på nettet. De aller fleste oppgir ikke dimensjonene på enheten. Min måler 150x85x140. Er dette standard for atx strømforsyning? Ser endel at endel er enheter avbildet med vifte på oppsiden. Man kan vel evt snu denne opp/ned slik at festehullene på baksiden passer til skruehullene på kabinettet (strømforsyningen er på toppen av kabinettet mitt)? Har også sett 400 og 450 Watt enheter ned i 20 dollar. Vil disse ha en egen "USA standard" på nettstrømmen, eller går det bra med 230 volt ~ som disse oppgir. Lenke til kommentar
nahojdat Skrevet 25. oktober 2006 Del Skrevet 25. oktober 2006 PSUene er lagd slik at de passer kun en vei og i 99.99% av kabinettene så vil vifter peke i retningen de skal. (så PSUer med en vifte i bunn vil havne med viften nedover). Grunnen til at PSUene vises på bildene med vifte opp er at det er vanskelig å få med viften på bildet om den ligger andre vei Hvilke PSUer har du sett på til 20$? Må bare advare litt: Man får det man betaler for. Om PSUen har nyere ATX standard så fungerer den like fint i USA og Norge. Lenke til kommentar
steinarfb Skrevet 25. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 25. oktober 2006 Takk for tipsene. Finner sikker noe til rundt 500 lappen. 20 dollaren fant jeg her. Sunbeam Lenke til kommentar
nahojdat Skrevet 25. oktober 2006 Del Skrevet 25. oktober 2006 Denne er billigste jeg klarer å anbefale og skal klare å drive systemet ditt (yter mer enn papiret tilsier og er stille): Seasonic S12 380W Lenke til kommentar
eggi Skrevet 26. oktober 2006 Del Skrevet 26. oktober 2006 Jeg fikk denne i posten i dag, kom på ca. 330 kroner inkludert frakt, han sender den som brevpost, så du får den rett i postkassa. Jeg har startet den og vifta er så vidt hørbar. Jeg valgte denne fordi den er oppgitt til å yte 35A på +12v utgangen, skal brukes til et peltier prosjekt. Er det forresten noen som har peiling på hvordan jeg finner ut hvor mye den klarer å gi ved kontinuerlig drift? da den er såpass billig, så stoler jeg ikke på de oppgitte talla Lenke til kommentar
Megern Skrevet 31. oktober 2006 Del Skrevet 31. oktober 2006 kameraten min har en PSU på 350W, han har 3200+,2GB ram, 1 disk,1 dvd rom og et 7900GTO. Funka jo det da. Men han har bestilt ny nå Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå