Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

System stasjonsbokstav er endret, hjelp!

Anbefalte innlegg

Under en kræsj endret stasjonsboksaven til systemet seg fra C: til G: og nå får jeg ikke bootet. Får beskjed om at filen ntlrd mangler når jeg skal boote. Har googlet litt og sett at dette er ett "vanelig" problem og at det kan fikses ved å reparere med windowscd og kopiere fila inn igjen. Men jeg ser at jeg ikke får reparert fordi den ikke finner en windowsinstallasjon. Er det noen måte å endre stasjonsbokstaven tilbake uten å bruke xp. Grunnen til at jeg ikke vil reinstallere er at systemdisken er en partisjon av en større partisjon hvor lagringsdelen ligger på c:

Noen som har gode råd?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk Saiko, det hjalp noe :)

Nå har jeg sitti å trykka en del for å finne ut av problemet her. Det som antakelig har skjedd under kræsjen er at diskene mine av en eller annen grunn har byttet parisjon/disk id'er, så når boot.ini fila ble loadet ved oppstart fant den ikke ut hvor windowsinstallasjonen var, derav feilmeldingen "fant ikke ntldr".

Det jeg gjorde for å kunne boote var å legge inn windows på nytt på en annen harddisk, da tanken var å slette denne etter jeg hadde fått gjennoprettet den gamle. Vet at dette høres tungvint ut, men har ikke hatt tilgang på nett eller disketter/cd'er. Og reparasjonsalternativet på Windows cd'n var "ikketilstede"

Etter å ha lagt inn windows på nytt brukte jeg regedit for å gjøre om stasjonsbokstavene mine igjen, så den opprinnelige windowsinstallasjonen igjen ble liggende på c:\ Deretter lasetet jeg ned "boot.ini" fila som lå i "ntldr fix" fila som det var linket til i den andre tråden, og limte inn i min egen boot.ini fil. Det den inneholdt var forskjellige kombinasjoner for disk-id'er som Windows kunne ligge på. Og tilslutt fant jeg den riktige id konfigurasjonen. Og fikk logget på min gamle windows installasjon :yeah: :)

Men nå er det kommet ett nytt "problem" og det er at det virker som om at det er boot.ini fila fra den "nye" windowsinstallasjonen som blir lest av ved oppstart. Jeg tør av den grunn ikke slette den nye installeringen av windows i frykt for at hele boot fila skal bli borte, og jeg må begynne på nytt igjen! Hvorden er denne koplingen? Hva skal jeg gjøre for å komme helt i mål her?

Endret av crownjewel
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...