Tacritan Skrevet 25. oktober 2006 Del Skrevet 25. oktober 2006 (endret) Edit: Fankern, jeg var tom for 1500uF... Har bare 1000uF og 2200uF. Beklager. Endret 25. oktober 2006 av Tacritan Lenke til kommentar
Kimmer Skrevet 25. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 25. oktober 2006 Hvis du alikevel skal ta av den gamle og sette på en ny klarer du glatt å ta en fra et annet hk og montere på det kortet ditt som er defekt. 7146563[/snapback] Jo - kan jo bli løsningen - men lurer på om en 15w loddebolt er kraftig nok til den jobben? Lenke til kommentar
aspstein Skrevet 25. oktober 2006 Del Skrevet 25. oktober 2006 (endret) Jo - kan jo bli løsningen - men lurer på om en 15w loddebolt er kraftig nok til den jobben? 7146582[/snapback] Går sikkert fint det. Ta et gammelt hovedkort og prøv deg frem først. Kan være en ide å kjøpe deg en tinnsuger på feks clas ohlson og. Endret 25. oktober 2006 av aspstein Lenke til kommentar
OldMan Skrevet 25. oktober 2006 Del Skrevet 25. oktober 2006 Er ikke spes flink med loddebolt, men ved å varme opp ett og ett ben fra baksiden av hk og jekke den litt opp for hver gang så har jeg klart å lodde av endel ting fra gamle hk. Lenke til kommentar
Kimmer Skrevet 25. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 25. oktober 2006 Kan være en ide å kjøpe deg en tinnsuger på feks clas ohlson og. 7146606[/snapback] Høres ut som en bra idè det ja Lenke til kommentar
S.M. Skrevet 25. oktober 2006 Del Skrevet 25. oktober 2006 Hei kimmern. fra karmøy selv. Kunne være vært å prøve et tur innom strax på raglamyr.. El.rep. butikken over obs bygg. clasohlson. På byggnes har de ei pc reperasjonssjappe. De hjelper deg garantert. Lenke til kommentar
Kimmer Skrevet 25. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 25. oktober 2006 (endret) Hei kimmern. fra karmøy selv.Kunne være vært å prøve et tur innom strax på raglamyr.. El.rep. butikken over obs bygg. clasohlson. På byggnes har de ei pc reperasjonssjappe. De hjelper deg garantert. 7146643[/snapback] Thx! OK - bor i Kopervik. Tenkte du på Karmøy Industri (Erbeco) der på Bygnes? Edit\ He he! Mange tenker sikkert: Hvorfor h*lvete hiver han ikke bare det HK Men det ble kjøpt for 5-6 år siden for svert surt tjente penger (måtte jobbe svert mye overtid i en hel måned for å få råd til det HK + 2 stk P3 1Ghz). Så jeg gir ikke opp så bare lige med det første Endret 25. oktober 2006 av Kimmer Lenke til kommentar
eggi Skrevet 25. oktober 2006 Del Skrevet 25. oktober 2006 http://www.kompotek.no/ De holder til i Haugesund, så når du bestiller i deres nettbutikk så kan du hente dem i butikken uten noen ekstra kostnader. Kodensatoren du er på jakt etter finnder du under Aluminium Electrolytic - Radial, FC series, jeg limer inn beskrivelsen her, da det ikke går å linke til siden. Beskrivelse: Al electrolytic capacitor,1500uF 6.3V,Voltage=6.3V(dc),Capacitance=1500,Manufacturer Part No.=EEUFC0J152,Leakage Current=0.01 CV or 3 µA Whichever is Greater,Diameter=10mm,Life Expectancy At 105°C=3000H,Length=20mm,Lead Diameter=0.6mm Pakningsstørrelse: supplied in 5's Prisenhet: price each Produsent: PANASONIC Produsentens varenr:EEUFC0J152 module:FC Series 105°C supplied in 5's/price each Pris: 5,56 Lenke til kommentar
Kimmer Skrevet 25. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 25. oktober 2006 (endret) Ok - kjempeflott - takker. Hmmm ja! "Aluminium Electrolytic" var nok nøgleordet/søkeordet Håber at jeg kan nøjes med å skifte den som ser dårlig ut (bulkete) - ellers må jeg nok skifte alle 15 av den type (1500uF 6,3v) på hovedkortet. Bra med en butikk i nerheten Ser ut til de har alt av verktøy som jeg trenger til en slik 'operation'. Hovedkortet ser slikt ut. På bildet er den Caps oppe i venstre hjørne, jeg vil skifte i første omgang. Kimmer Endret 25. oktober 2006 av Kimmer Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 25. oktober 2006 Del Skrevet 25. oktober 2006 Det du er ute etter er en lavimpedans (low-ESR) hulmontert elektrolyttkondensator. De har på ELFA også, art. nr. 67-228-39 dersom du vil bestille der. Pass veldig godt på at du får lavimpedans! (de fleste på 6,3v er det men) Du vil nok trenge en elektronisk regulert loddebolt (justerbar temp) eller en ganske varm spiss (nr 9 tenker jeg) for å kunne fullføre utføre arbeidet. Lenke til kommentar
Kimmer Skrevet 25. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 25. oktober 2006 (endret) Det du er ute etter er en lavimpedans (low-ESR) hulmontert elektrolyttkondensator. De har på ELFA også, art. nr. 67-228-39 dersom du vil bestille der. Pass veldig godt på at du får lavimpedans! (de fleste på 6,3v er det men) Du vil nok trenge en elektronisk regulert loddebolt (justerbar temp) eller en ganske varm spiss (nr 9 tenker jeg) for å kunne fullføre utføre arbeidet. 7149008[/snapback] Takker for tips. Tenker jeg må bytte ut den gamle 15w loddebolt (tippen har form som et vanligt skruejern). Tippen kan jo byttes ut eller slipes spiss da. Ser der er mye forskjellig typer loddetin ute å gå også. Tips til loddetin for hovedkort mottas med kysshånd PS. Er vel ca 35 år siden jeg sist brukte en loddebolt seriøst. Bygget da en 2x15w rørforsterker fra scratch (om kvelderne på ungdomskolen i DK) Endret 25. oktober 2006 av Kimmer Lenke til kommentar
rozon Skrevet 26. oktober 2006 Del Skrevet 26. oktober 2006 Tenker jeg må bytte ut den gamle 15w loddebolt (tippen har form som et vanligt skruejern). Tippen kan jo byttes ut eller slipes spiss da. Ser der er mye forskjellig typer loddetin ute å gå også. Tips til loddetin for hovedkort mottas med kysshånd PS. Er vel ca 35 år siden jeg sist brukte en loddebolt seriøst. Bygget da en 2x15w rørforsterker fra scratch (om kvelderne på ungdomskolen i DK) 7151181[/snapback] Du trenger: * Loddelisse (for å suge opp gammelt og overflødig tinn) * Rund spiss til bolten (enklere å jobbe med når det er trangt) * Loddetinn (Ikke så viktig med type o.l., men anbefaler tinn med bly) Kjekt å ha: * Fluss middel (gjør at tinnet flyter bedre, og du får tinn på begge sidene av kortet umiddelbart. Dette er bra greier!) Du klarer denne loddingen med nesten hva som helst slags loddeverktøy, men for sikkerhets skyld test litt på noe gammelt kassert utstyr. Greit å feelingen inn i hånden før man jobber på ting man er redd for. Start jobben med å tinne opp spissen på bolten. Denne skal være blank og fin. En fuktig fille eller svamp fungerer fint for å tørke den rein mens den er varm. Trekk ut litt loddelisse. Legg denne over loddingen du skal fikse. Legg loddespissen oppå lissen, og ganske straks vil lissen suge opp tinnet. Dette bør gå rimelig kjapt, ikke varm opp loddebanene slik at disse løsner. Når du har gjort dette på begge beina til kondisen, så skal den være løs. Nå er det som regel tinn på begge sider av kortet, og i noen tilfeller suger ikke lissen opp tinnet på motsatt side. Lodd da beina fast igjen, og sug ut tinnet igjen med lissa. Da faller kondensatoren ofte ut selv. Reingjør plassen der kondisen har stått. Konsentrert spylerveske eller kodensfjerner fungerer bra som reingjøringsmiddel. En tannkost er fint til å børste med for å løse opp smuss. Sett inn den nye kondisen. Vinkle beina litt så den henger på av seg selv. Plasser loddespissen slik at den berører beinet og loddeøret på kortet. Tilsett loddetinn. Ikke smelt tinnet på spissen, det skal smelte av varmen på loddeøret/beinet. Gjør det samme for begge beina. Bruk en liten avbiter og klipp av beina til kodensatoren. Dersom du har brukt loddetinn med 'no clean' fluss middel så er du ferdig. Ellers bør du reingjøre arbeidet på samme måte som tidligere. Lenke til kommentar
aspstein Skrevet 26. oktober 2006 Del Skrevet 26. oktober 2006 (endret) Du trenger:*snip* 7153000[/snapback] En veldig bra guide der Men jeg vil ikke anbefale å bruke loddelisse på hk lenger. Det tinnet som er der er oftest veldig dårlig eller vanskelig å få ut, det ender med at du sitter å varmer opp hele hket fordi lissen ikke trekker opp tinnet. Invester heller i en tinnsuger til 100,- Endret 26. oktober 2006 av aspstein Lenke til kommentar
Kimmer Skrevet 26. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 26. oktober 2006 (endret) 1K takk til alle. Svert bra guide den fra 'rozon' Nu er der intet der avskrekker mig fra å gå i gang med projektet. Har 2 gamle AGP-kort (GF3 og TNT2) som jeg 'skrottet' pga periodiske feil for lenge siden. Hadde da mistanke om dårlige lodninger og løse 'kondiser'. Jeg kan jo passende teste skillz + ytstyr på disse kort først. PS. Mye bra info/guider/links her i tråden - som ku brukes til en "sticky". Kimmer Endret 26. oktober 2006 av Kimmer Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå