SisteBert Skrevet 24. oktober 2006 Del Skrevet 24. oktober 2006 Hva betyr konstruktivt ? Har noen en link til et sted jeg kan finne ut hva sånne ord betyr? Lenke til kommentar
snarius Skrevet 24. oktober 2006 Del Skrevet 24. oktober 2006 Nynorsk- og bokmålsordboka Lenke til kommentar
SisteBert Skrevet 24. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 24. oktober 2006 Nynorsk- og bokmålsordboka 7144872[/snapback] fant ikke noe da Lenke til kommentar
snarius Skrevet 24. oktober 2006 Del Skrevet 24. oktober 2006 Du fann ikkje noko då du søkte på konstruktiv(t)? Lenke til kommentar
SisteBert Skrevet 24. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 24. oktober 2006 Du fann ikkje noko då du søkte på konstruktiv(t)? 7144912[/snapback] ok da: som har med konstruksjonen av noe å gjøre den k-e løsningen av et prosjekt Det sa meg jo veldig mye! Lenke til kommentar
snarius Skrevet 24. oktober 2006 Del Skrevet 24. oktober 2006 (endret) Eg kan prøve å forklare då. F. eks. kan nokon gi deg konstruktiv kritikk på noko du gjer eller noko du har laga. Det betyr at dei fokuserar meir på det positive enn det negative. Å vere destruktiv er det motsette av konstruktiv. Det virkar jo ganske logisk og, viss du tenker på dei engelske orda "construct" og "destroy". Sorry viss du ikkje skjønte det, eg er ikkje spesielt flink til å forklare Endret 24. oktober 2006 av Imperivm_Romanvm Lenke til kommentar
SisteBert Skrevet 24. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 24. oktober 2006 Eg kan prøve å forklare då. F. eks. kan nokon gi deg konstruktiv kritikk på noko du gjer eller noko du har laga. Det betyr at dei fokuserar meir på det positive enn det negative. Å vere destruktiv er det motsette av konstruktiv. Det virkar jo ganske logisk og, viss du tenker på dei engelske orda "construct" og "destroy". Sorry viss du ikkje skjønte det, eg er ikkje spesielt flink til å forklare 7144959[/snapback] hehe hjalp meg en del. Takk skal du ha Lenke til kommentar
Haraldson Skrevet 24. oktober 2006 Del Skrevet 24. oktober 2006 Konstruktiv kritikk er ikke det samme som at man fokuserer mer på det positive enn det negative. I ordet "konstruktiv" ligger det at man konstruerer, eller bygger opp noe. Konstruktiv kritikk er da at du sier hva vedkommende som vil ha kritikk kan forandre på produktet for å gjøre det bedre, istedenfor å bare si hva som ikke er optimalt. Man bygger altså oppunder, og foreslår løsninger. Lenke til kommentar
Skagen Skrevet 25. oktober 2006 Del Skrevet 25. oktober 2006 "Konstruktivt" brukes jo ikke bare i forbindelse med kritikk. En handling kan jo være konstruktiv; at noe du gjør skaper eller produserer noe positivt. F.eks om du gjør ferdig matteleksa istedet for å se på TV har du gjort noe konstruktivt. Men ikke forveksle dette med en moralsk/riktig handling. Det er noe helt annet. Slik kan du bruke "konstruktivt" til å beskrive ganske mye rart. F.eks om du har hatt en konstruktiv dag på skolen, eller at Nazi-regimet i Tyskland før andre verdenskrig var konstruktivt for den tyske økonomien på denne tiden etter inflasjonen - selv hvor absurd det kan høres ut som. Lenke til kommentar
iMono Skrevet 25. oktober 2006 Del Skrevet 25. oktober 2006 Konstruktiv; Con = med Struktiv = strukturering Man kan si at konstruktivt betyr at noe er "byggende" for saken man snakker om. Det motsatte av nedbrytende. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå