buskmann Skrevet 24. oktober 2006 Del Skrevet 24. oktober 2006 AAA er bestandig overforvann, sjøvann, kloakkvann, vannbaserte rengjøringsmidler, fortynnede syrer og baser; midlertidig bestandig overfor drivstoff, mineralolje, vegetabilsk og animalsk fett og oljer; ikke bestandig overfor organiske syrer og baser, klor, ammoniakk eller løsningsmidler som malingstynnere. Ovennevnte data over kjemisk bestandighet er ment som en generell veiledning til mulige bruksområder for polyuretanbaserte masser. Spørsmål: Hvor bestandig er AAA overfor glykol? Lenke til kommentar
Knast Skrevet 24. oktober 2006 Del Skrevet 24. oktober 2006 (endret) Kan ikke si jeg er helt sikker, men mener at glykol er en karboksylsyre, altså en organisk syre.. Tror noen bruker glykol til løsningsmiddel også.. Edit: Altså ikke bestandig. Endret 24. oktober 2006 av lathorv Lenke til kommentar
Heimdall Skrevet 24. oktober 2006 Del Skrevet 24. oktober 2006 Mulig jeg er for trøtt, men hva er AAA ? Lenke til kommentar
toth Skrevet 25. oktober 2006 Del Skrevet 25. oktober 2006 AAA proteins From Wikipedia, the free encyclopedia AAA or AAA+ is an abbreviation for ATPases Associated with various cellular Activities. It is a protein superfamily in which the member proteins share a highly conserved module of approximately 230 amino acid residues. The characteristic of AAA proteins is the coupling of chemical energy, provided by ATP hydrolysis, to mechanical force exerted on some macromolecular substrate. This usually requires a conformational change in the AAA protein in question. Members of the AAA family are found in all organisms and they are essential for many cellular functions. Lenke til kommentar
Heimdall Skrevet 25. oktober 2006 Del Skrevet 25. oktober 2006 AAA proteinsFrom Wikipedia, the free encyclopedia AAA or AAA+ is an abbreviation for ATPases Associated with various cellular Activities. It is a protein superfamily in which the member proteins share a highly conserved module of approximately 230 amino acid residues. The characteristic of AAA proteins is the coupling of chemical energy, provided by ATP hydrolysis, to mechanical force exerted on some macromolecular substrate. This usually requires a conformational change in the AAA protein in question. Members of the AAA family are found in all organisms and they are essential for many cellular functions. 7146185[/snapback] Så det vi snakker om er et normal ATPase molekyl? Feks:Na/K-pumpen.Som under forbruk av ATP transporterer 3 Natriom-ioner ut av cellen og 2 Kalium-ioner inn i cellen. Hadde aldri hørt denne forkortelsen tidligere :-) Glycol har vel noenlunde de samme egenskapene som andre alkoholer. Et bra løsningsmiddel med andre ord. Lenke til kommentar
buskmann Skrevet 25. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 25. oktober 2006 Mulig jeg er for trøtt, men hva er AAA ? 7145151[/snapback] AAA var en alternativt navn på et produkt. Jeg kunne like gjerne skrevet BBB, abc eller dklsfdkfj. Lenke til kommentar
Brian Skrevet 25. oktober 2006 Del Skrevet 25. oktober 2006 Kan ikke si jeg er helt sikker, men mener at glykol er en karboksylsyre, altså en organisk syre.. Tror noen bruker glykol til løsningsmiddel også..Edit: Altså ikke bestandig. 7144809[/snapback] wrong! Glykol er en alkohol, fodi det har en hydroksylgruppe. Glykol er også dessuten en flerverdig alkohol. Den brukes hovedsaklig i frostvæske på biler og avising av fly. Lenke til kommentar
Knast Skrevet 25. oktober 2006 Del Skrevet 25. oktober 2006 Kan ikke si jeg er helt sikker, men mener at glykol er en karboksylsyre, altså en organisk syre.. Tror noen bruker glykol til løsningsmiddel også..Edit: Altså ikke bestandig. 7144809[/snapback] wrong! Glykol er en alkohol, fodi det har en hydroksylgruppe. Glykol er også dessuten en flerverdig alkohol. Den brukes hovedsaklig i frostvæske på biler og avising av fly. 7151712[/snapback] jeg er en idiot men klarte meg bra på prøven.. skremmende hvor fort ting går ut.. Lenke til kommentar
Brian Skrevet 25. oktober 2006 Del Skrevet 25. oktober 2006 (endret) Kan ikke si jeg er helt sikker, men mener at glykol er en karboksylsyre, altså en organisk syre.. Tror noen bruker glykol til løsningsmiddel også..Edit: Altså ikke bestandig. 7144809[/snapback] wrong! Glykol er en alkohol, fodi det har en hydroksylgruppe. Glykol er også dessuten en flerverdig alkohol. Den brukes hovedsaklig i frostvæske på biler og avising av fly. 7151712[/snapback] jeg er en idiot men klarte meg bra på prøven.. skremmende hvor fort ting går ut.. 7151846[/snapback] ja det er veldig lett å blande alle de forskjellige gruppene. Men enkel regel er at det ender på -ol som du sikkert ser. Dermed er det en alkohol, fordi hydroksylgruppene navnsettes ved -ol ending. f. eks. metanol og etanol er alkoholer. Alle fordi de ender på -ol, enkelt og greit. Forresten så er det egentlige navnet på glykol, etan-1,2-diol. edit: hvis det hadde vært en karboksylsyre, så ville glykol ha hete for, glykolsyre. Endret 25. oktober 2006 av Brian_N Lenke til kommentar
Knast Skrevet 25. oktober 2006 Del Skrevet 25. oktober 2006 Kan ikke si jeg er helt sikker, men mener at glykol er en karboksylsyre, altså en organisk syre.. Tror noen bruker glykol til løsningsmiddel også..Edit: Altså ikke bestandig. 7144809[/snapback] wrong! Glykol er en alkohol, fodi det har en hydroksylgruppe. Glykol er også dessuten en flerverdig alkohol. Den brukes hovedsaklig i frostvæske på biler og avising av fly. 7151712[/snapback] jeg er en idiot men klarte meg bra på prøven.. skremmende hvor fort ting går ut.. 7151846[/snapback] ja det er veldig lett å blande alle de forskjellige gruppene. Men enkel regel er at det ender på -ol som du sikkert ser. Dermed er det en alkohol, fordi hydroksylgruppene navnsettes ved -ol ending. f. eks. metanol og etanol er alkoholer. Alle fordi de ender på -ol, enkelt og greit. Forresten så er det egentlige navnet på glykol, etan-1,2-diol. edit: hvis det hadde vært en karboksylsyre, så ville glykol ha hete for, glykolsyre. 7151877[/snapback] har akkurat hatt om det.. men som sagt, skremmende kan forresten starte på hydroksi i stedet for å slutte på -ol også husker jeg Lenke til kommentar
Brian Skrevet 25. oktober 2006 Del Skrevet 25. oktober 2006 (endret) Kan ikke si jeg er helt sikker, men mener at glykol er en karboksylsyre, altså en organisk syre.. Tror noen bruker glykol til løsningsmiddel også..Edit: Altså ikke bestandig. 7144809[/snapback] wrong! Glykol er en alkohol, fodi det har en hydroksylgruppe. Glykol er også dessuten en flerverdig alkohol. Den brukes hovedsaklig i frostvæske på biler og avising av fly. 7151712[/snapback] jeg er en idiot men klarte meg bra på prøven.. skremmende hvor fort ting går ut.. 7151846[/snapback] ja det er veldig lett å blande alle de forskjellige gruppene. Men enkel regel er at det ender på -ol som du sikkert ser. Dermed er det en alkohol, fordi hydroksylgruppene navnsettes ved -ol ending. f. eks. metanol og etanol er alkoholer. Alle fordi de ender på -ol, enkelt og greit. Forresten så er det egentlige navnet på glykol, etan-1,2-diol. edit: hvis det hadde vært en karboksylsyre, så ville glykol ha hete for, glykolsyre. 7151877[/snapback] har akkurat hatt om det.. men som sagt, skremmende kan forresten starte på hydroksi i stedet for å slutte på -ol også husker jeg 7152113[/snapback] det kan ikke begynne på hydroksi, men det kan ha det i navnet, hadde noe med substituentene å gjøre. Men kommer ikke på dette akkurat nå i farta. Endret 25. oktober 2006 av Brian_N Lenke til kommentar
Knast Skrevet 25. oktober 2006 Del Skrevet 25. oktober 2006 Kan ikke si jeg er helt sikker, men mener at glykol er en karboksylsyre, altså en organisk syre.. Tror noen bruker glykol til løsningsmiddel også..Edit: Altså ikke bestandig. 7144809[/snapback] wrong! Glykol er en alkohol, fodi det har en hydroksylgruppe. Glykol er også dessuten en flerverdig alkohol. Den brukes hovedsaklig i frostvæske på biler og avising av fly. 7151712[/snapback] jeg er en idiot men klarte meg bra på prøven.. skremmende hvor fort ting går ut.. 7151846[/snapback] ja det er veldig lett å blande alle de forskjellige gruppene. Men enkel regel er at det ender på -ol som du sikkert ser. Dermed er det en alkohol, fordi hydroksylgruppene navnsettes ved -ol ending. f. eks. metanol og etanol er alkoholer. Alle fordi de ender på -ol, enkelt og greit. Forresten så er det egentlige navnet på glykol, etan-1,2-diol. edit: hvis det hadde vært en karboksylsyre, så ville glykol ha hete for, glykolsyre. 7151877[/snapback] har akkurat hatt om det.. men som sagt, skremmende kan forresten starte på hydroksi i stedet for å slutte på -ol også husker jeg 7152113[/snapback] det kan ikke begynne på hydroksi, men det kan ha det i navnet, hadde noe med substituentene å gjøre. Men kommer ikke på dette akkurat nå i farta. 7152127[/snapback] dette går kanskje litt langt off-topic nå, men: etanol = hydroksietan (sikker) butan-1,2-di-ol = 1,2-dihydroksi-butan (ikke helt sikker) Lenke til kommentar
Brian Skrevet 25. oktober 2006 Del Skrevet 25. oktober 2006 Kan ikke si jeg er helt sikker, men mener at glykol er en karboksylsyre, altså en organisk syre.. Tror noen bruker glykol til løsningsmiddel også..Edit: Altså ikke bestandig. 7144809[/snapback] wrong! Glykol er en alkohol, fodi det har en hydroksylgruppe. Glykol er også dessuten en flerverdig alkohol. Den brukes hovedsaklig i frostvæske på biler og avising av fly. 7151712[/snapback] jeg er en idiot men klarte meg bra på prøven.. skremmende hvor fort ting går ut.. 7151846[/snapback] ja det er veldig lett å blande alle de forskjellige gruppene. Men enkel regel er at det ender på -ol som du sikkert ser. Dermed er det en alkohol, fordi hydroksylgruppene navnsettes ved -ol ending. f. eks. metanol og etanol er alkoholer. Alle fordi de ender på -ol, enkelt og greit. Forresten så er det egentlige navnet på glykol, etan-1,2-diol. edit: hvis det hadde vært en karboksylsyre, så ville glykol ha hete for, glykolsyre. 7151877[/snapback] har akkurat hatt om det.. men som sagt, skremmende kan forresten starte på hydroksi i stedet for å slutte på -ol også husker jeg 7152113[/snapback] det kan ikke begynne på hydroksi, men det kan ha det i navnet, hadde noe med substituentene å gjøre. Men kommer ikke på dette akkurat nå i farta. 7152127[/snapback] dette går kanskje litt langt off-topic nå, men: etanol = hydroksietan (sikker) butan-1,2-di-ol = 1,2-dihydroksi-butan (ikke helt sikker) 7152179[/snapback] åja, stemmer det, blanda med noe annet jeg nå. hehe men kansje nok off-topic nå ja. Lenke til kommentar
toth Skrevet 26. oktober 2006 Del Skrevet 26. oktober 2006 Mulig jeg er for trøtt, men hva er AAA ? 7145151[/snapback] AAA var en alternativt navn på et produkt. Jeg kunne like gjerne skrevet BBB, abc eller dklsfdkfj. 7151656[/snapback] Da er det en idé å bruke X, som er det vanlige, og folk skjønner det er en variabel.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå