Gå til innhold

Ideer til CMS-system ønskes

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
CMSet blir da vesentlig større, hvis dere skal legge til bridge rutiner for hvert forumet som er laget. (Eller top 10 elsn.)

7164305[/snapback]

Egentlig ikke. Først og fremst tar det ikke så utrolig mye plass at det gjør noe samtidig legger vi bare ved de viktigste (phpbb, vbulletin, ipb osv.) og kan f.eks ha resten liggende på siden for separat nedlasting.

Lenke til kommentar

Jeg jobber med et eget CMS, og slik synes jeg det er lettest med templater:

Det er en kolonne i databasen som har navnet på templatet du bruker.

Da henter scriptet alle filene fra /templates/$templatename/

Der er det en fil som heter index.php, css.css, osv.

Index.php ser hos meg slik ut:

<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Transitional//EN" "http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-transitional.dtd">
<html xmlns="http://www.w3.org/1999/xhtml">
<head>
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=iso-8859-1" />
<link rel="stylesheet" href="template/standard/css.css" type="text/css" />
<title>PubliSH-IT > {path}</title>
</head>
<body>
<div id="wrapper">
<div id="header"></div>

<div id="content">{content}</div>

<div id="menu">{menu}</div>

<div id="footer">© Matsemann. PIT <a href="control/login.php">Login</a></div>   <a href="?page=">haha</a>

</div>
</body>
</html>

Altså at man selv designer siden, og legger ting inn der man vil ha det.

Slik ser da menu.php i template mappa ut:

<a href="?page={category}" class="amenu" title="{category}">{category} ({categorycount})</a>

Og slik fortsetter det. Har bygd mitt eget template system som så bygger siden fullstendig sammen og printer det helt til slutt (siste linje :p).

Siste linje er bra, for da slepper man problem med headers, man slepper å skru på buffering osv.

Med mitt template system så kan du enten endre på det ferdig oppsatte (som er det enkleste å gjøre) eller bygge det på nytt helt fra bunnen av.

Slik får brukeren koden akkurat som h*n vil.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Veldig viktig er at det er lisensiert under GPL eller BSD.

Ellers bør det være 100% dynamisk slik at jeg kan lage et tema fra bunnen av som i Wordpress. Det bør være god støtte for plugins.

Nei, bare glem det, det må være Wordpress.

Lenke til kommentar
Jeg jobber med et eget CMS, og slik synes jeg det er lettest med templater

[...]

Altså at man selv designer siden, og legger ting inn der man vil ha det.

Slik ser da menu.php i template mappa ut:

<a href="?page={category}" class="amenu" title="{category}">{category} ({categorycount})</a>

Og slik fortsetter det. Har bygd mitt eget template system som så bygger siden fullstendig sammen og printer det helt til slutt

[...]

Med mitt template system så kan du enten endre på det ferdig oppsatte (som er det enkleste å gjøre) eller bygge det på nytt helt fra bunnen av.

7176538[/snapback]

Enig, template fungerer veldig godt hvis man ønsker å bestemme html-kode selv. For mindre erfarne brukere derimot, kan dette bli vanskelig.

Smarty er en fin ting for templates: http://smarty.php.net/

EDIT: hvis dette blir template-basert, vha smarty eller lignende, kommer jeg til å bli kjempeinteressert! :D Ulempen er dog at personer som ikke har sett en html-tag før, ikke vet hva h*n skal gjøre. (på den annen side pleier vel ikke folk som ikke har hørt om html å sette opp cms'er)

Endret av qualbeen
Lenke til kommentar
Finnes den person som er misfornøyd med Wordpress? I så tilfelle er jeg veldig interessert i å få vite hva dere synes mangler eller er feil.

7443720[/snapback]

At noe er bra betyr vel ikke at ingenting kan bli bedre? Virker litt tåpelig å skrive to innlegg her om hvor lite vits det er å lage et nytt CMS fordi Wordpress funker greit...

Lenke til kommentar
Finnes den person som er misfornøyd med Wordpress? I så tilfelle er jeg veldig interessert i å få vite hva dere synes mangler eller er feil.

7443720[/snapback]

At noe er bra betyr vel ikke at ingenting kan bli bedre? Virker litt tåpelig å skrive to innlegg her om hvor lite vits det er å lage et nytt CMS fordi Wordpress funker greit...

7445960[/snapback]

Det er ihvertfall ikke nødvendig å finne opp hjulet på nytt.

Hvis de virkelig vil lage et bra CMS, ser jeg to muligheter. Det ene er å bidra i utviklingen av Wordpress, det andre er å forke det. Wordpress er GPL, så det er ingenting i veien for det.

Jeg prøver å poengtere dette med Wordpress fordi hvis man virkelig vil gå inn for å utvikle et CMS, må man ha prøvd de beste, og man må ha brukt de mye for å få innsikt i hvordan ting bør være, og hvordan ting ikke bør være.

Lenke til kommentar

hvordan er oversettingsmulighetene til dette cms'et dere skal lage?

Lurt med all tekst (tenker da på teksten som brukerne får frem ved surfing på siden) lagret i egen fil, slik at hvis folk har lyst til å oversette til et annet språk blir det en enkel jobb..

Eksempelformat på slik fil:

#1 Legg til nyhet

#2 Rediger nyhet

#3 404 - siden finnes ikke

#4 osv...

Leste nettopp et annet innlegg om hvordan man får wordpress på norsk, og der må man visst inn å hardkode en masse i ulike php-filer :thumbdown:

Lenke til kommentar

Vi bruker gettext i et system vi utvikler nå. Dessverre er ikke gettext like vanlig å kompilere med, men ettersom dette er et system for én spesifikk kunde, kan vi stille ekstra krav.

Men ihvertfall, gettext funker veldig bra og er lynkjapt ettersom det er kompilert. Så har man muligheten, kan man fort ta en titt på dette.

Lenke til kommentar
Det er jo lett å ha en fil, language.php med et array, slik:

<?php
$lang = array(
"feilmelding",
"korrekt"
);
?>

osv.

7469100[/snapback]

Men hvor praktisk er den løsningen når systemet vokser i størrelse? Nei, en gettext basert løsning er genialt det!

Selv har jeg enda ikke kvittet meg med alle konstantene som inneholder språkdata. (svakhetene begynner å bli tydelig!)

Lenke til kommentar
Vi bruker gettext i et system vi utvikler nå. Dessverre er ikke gettext like vanlig å kompilere med, men ettersom dette er et system for én spesifikk kunde, kan vi stille ekstra krav.

Men ihvertfall, gettext funker veldig bra og er lynkjapt ettersom det er kompilert. Så har man muligheten, kan man fort ta en titt på dette.

7467920[/snapback]

Lynkjapt? Her tror jeg du tar litt feil. Foretok en kjapp testing og hos meg er den ca 2.5 ganger treigere enn å hente inn en array fra fil. Det er jo kanskje ikke så rart med tanke på at arrayen ligger i RAM og gettext er fil-basert, og en fil kommer jo aldri til å slå RAM. Dog, du har rett i at det er lynkjapt, men det forutsetter at man henter inn arrayen hver gang man trenger en streng, og det tviler jeg på at folk gjør. Nå er det uannsett snakk om ubetydelige tidsforskjeller (hos meg er det 0.15µs vs 0.06µs), så i praksis er det smak og behag det beror på.

Endret av Ernie
Lenke til kommentar

Jeg ønsker noe ala templatesystemet til cutenews-ru (IKKE "vanlig" cutenews, cutenews-ru)

Jeg ønsker muligheten for å redigere alle css-filer, html-filer og php-filer fra et adminpanel, med highlighting.

Fart er ikke veldig viktig, men selvsagt, systemet bør ikke være så tungt at det tar mer enn 1.5 sekunder å laste med et design. Da snakker jeg 1.5 sekunder på 188kB sekundet.

Lenke til kommentar

Nå tar ikke HTML og CSS kode så særlig stor plass, og bilder legger man vel til selv (om man ikke kjører standard-template), og derfor er man selv ansvarlig for størrelsen på bildene.

Problemet er heller ueffektiv kode, som bruker lang tid eller bruker unødvendig mye ressurser, slik at siden ikke tåler mange spørringer samtidig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...