Ernie Skrevet 24. oktober 2006 Del Skrevet 24. oktober 2006 Hei For tiden driver vi å utvikler et CMS hvor fokuset først og fremst vil være ytelse og brukervennlighet. Som vi alle veit er brukervennlighet høyst subjektivt, og vi ønsker derfor litt input. Hvordan syntes du forsiden på et adminpanel bør være med tanke på funksjonalitet og layout? Hvordan ville du ønske touch and feel skal være? Hvor viktig er hastighet for deg? Hvordan ville det ultimate templatesystemet fungert for deg? Hvorfor? Hva bør videreføres (ev. endres) fra dagens CMS-løsninger? Hva syntes du bør droppes i dagens CMS-løsninger? Hva synes du mangler i dagens CMS-løsninger? Annet? Mvh Gutta bak Ascended Development Lenke til kommentar
Gjest medlem-77217 Skrevet 25. oktober 2006 Del Skrevet 25. oktober 2006 (endret) PHP-Nuke har flere skins i .Zip-filen sin, og det synes jeg dere bør prøve og. Themes for CMS er, mest sannsynelig, det folk tenkter mest på (Da tenker jeg på folk som ikke kan HTML, Photoshop/GIMP og CSS), og det er noe dere bør legge vekt på. Også savner jeg en 100% brukbar første verson. Ofte at det er mye tull med den først versonen når den kommer ut, og da synes jeg heller at dere bør vente i 5 månder for å få den plettfri, enn å lunche den når det nesten er umulig å installere scriptet. Her er jo også et par ting dere bør tenke på. RSS support. Enkelt å skinne. Enkelt å installere. Ha muligheten til å ikke ha på alle funksjonene. Bør ta hensyn til all form for bruk. Alt fra CS klan til kristen fotball cup! Enkelt inkludering av forum. phpBB, SMF, punBB osv. OpenSource bør det være. Ha en skin side med nye skins ofte. Endret 25. oktober 2006 av medlem-77217 Lenke til kommentar
allyse Skrevet 25. oktober 2006 Del Skrevet 25. oktober 2006 (endret) RSS support. Dette kommer Enkelt å skinne. Her blir det store spørsmålet. Hva vil du si enkelt å skinne innebærer? Enkel html-for-php-tagger, php-referanser mv.? Hvordan skal det fungere syntes du? Enkelt å installere. Installasjonen blir ganske rett fram med filsjekk, config ny/gammel, update, prefix, brukerkonfigurasjon mv. (nesten bare å klikke seg videre hvis alt er ok) Ha muligheten til å ikke ha på alle funksjonene. Tenker på moduler som du kan skru av og på? Enkelt inkludering av forum. phpBB, SMF, punBB osv. Kommer til å støtte inkludering mtp. artikkellaging (kommentarer i artikler, automatisk opprettelse av post mv.) Noe mer du tenkte på? OpenSource bør det være. Det blir open source, men det blir ikke GPL. Free for non commerce og educational, men ellers ganske frie retningslinjer. Ha en skin side med nye skins ofte. Blir nok laget noen standardskins, men vi er ikke designere, så vi får se hvor mange vi klarer å få laget. Endret 25. oktober 2006 av allyse Lenke til kommentar
allyse Skrevet 25. oktober 2006 Del Skrevet 25. oktober 2006 Også savner jeg en 100% brukbar første verson. Ofte at det er mye tull med den først versonen når den kommer ut, og da synes jeg heller at dere bør vente i 5 månder for å få den plettfri Hovedproblemet er jo det er feilene som dere brukere oppdager som blir fikset når vi først slipper den (klassiske at ting ikke fungerer). Skjønner det er et irritasjonsmoment, men det er begrenset hvor mange systemer vi kan teste det i. Vi tester systemene i osx, windows og linux med php 4 og 5, samt prøver å fremprovosere noen feil, men ikke alltid like enkelt å finne bugs i et "sterilt" miljø. Lenke til kommentar
MC2 Skrevet 25. oktober 2006 Del Skrevet 25. oktober 2006 Hvem er brukergruppen dere ser for dere? Er den rettet mot 1-2-3 = webside brukere, blog, portal eller for de som kan litt php og leter etter et system for enklere innholdsadministrasjon? Uansett er det en regel som er universial: "Simplicity" Lenke til kommentar
Ernie Skrevet 25. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 25. oktober 2006 Hvem er brukergruppen dere ser for dere?Er den rettet mot 1-2-3 = webside brukere, blog, portal eller for de som kan litt php og leter etter et system for enklere innholdsadministrasjon? Uansett er det en regel som er universial: "Simplicity" 7150745[/snapback] Tanken er å være enkel nok til at stort sett hvem som helst kan sette det opp samtidig som man har mulighet for mer avansert bruk. Førstnevnte blir stort sett å lage det rent og enkelt, mens det siste nok må realiseres med en god dose moduler og en mer avansert modus. Lenke til kommentar
Peter Skrevet 25. oktober 2006 Del Skrevet 25. oktober 2006 Ryddig API som gjør det enkelt for andre å utvide med egne moduler. Ellers må jeg si at dere har en fin hjemmeside, men jeg savner demo på produktene. Dette er nok til at jeg styrer unna. Lenke til kommentar
Ernie Skrevet 25. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 25. oktober 2006 Ryddig API som gjør det enkelt for andre å utvide med egne moduler. Ellers må jeg si at dere har en fin hjemmeside, men jeg savner demo på produktene. Dette er nok til at jeg styrer unna. 7151099[/snapback] Vi har demo oppe og går på tingene, det er bare ikke noen link dit enda Kanskje på tide å få noen linker i den rettningen Anyway, http://demo.ascdevel.com/ Lenke til kommentar
allyse Skrevet 25. oktober 2006 Del Skrevet 25. oktober 2006 Ikke prøve å gå så veldig off-topic da det er CMS-et jeg ønsker å diskutere her, men må bare understreke kvaliteten på scriptene som ligger ute ikke representerer kvaliteten vi legger i storprosjekter som f.eks CMS. Vi snakker her års utvikling vs. en uke. Lenke til kommentar
MindTooth Skrevet 25. oktober 2006 Del Skrevet 25. oktober 2006 ACP fraskilt front-end. AJAX. Tabelless design metode. Ting mere seperat. F.eks. kommentar-opplegget kan velges fritt, osv. Altså alla GNU/Linux, må bygge tingen selv. *Etter sjekket nettsiden dere: For all del, ikke bruk vBulletin. Bruk IP.Board, SMF, MyBB, PunBB, osv. API som er oversiktlig. Lenke til kommentar
allyse Skrevet 25. oktober 2006 Del Skrevet 25. oktober 2006 [*]*Etter sjekket nettsiden dere: For all del, ikke bruk vBulletin. Bruk IP.Board, SMF, MyBB, PunBB, osv. Kan ikke helt se en god grunn til det. Har brukt vbulletin mye, og er fornøyd med dette. Lenke til kommentar
Peter Skrevet 25. oktober 2006 Del Skrevet 25. oktober 2006 Relativt sømløs integrering med et hvilket som helst forum ville jo være en fordel, uansett hvilket forum det egentlig er. Lenke til kommentar
MC2 Skrevet 25. oktober 2006 Del Skrevet 25. oktober 2006 Personlige synspunker (på det tekniske): - For meg er et template system der man må lære en spesiell syntax slitsomt og jeg ser veldig enkelt bort fra det. - Det samme gjelder for et API. - Fart er ekstremt viktig, men det er jo ingen forskjell fra 1.2 sec til 0.1 sec. - Må ha en oversiktlig kode og filstruktur sånn at enhver enkelt kan sette seg inn i hvordan hjulene roterer. - Backenden må være høyst tilpasselig ellers blir det som å kjøre en Hummer på franske gater. - ...få se om jeg kommer på noe mer seinere. Lenke til kommentar
allyse Skrevet 26. oktober 2006 Del Skrevet 26. oktober 2006 - For meg er et template system der man må lære en spesiell syntax slitsomt og jeg ser veldig enkelt bort fra det. Enig. Template er noe av det viktigste. Hvis templaten er for komplisert, eller ikke kan levere bra nok resultater vil ikke folk bruke systemet. Vi prøver å legge god vekt i planleggingen på å bygge et kjapt og enkelt i bruk templatesystem, men input litt mer detaljert hvordan du ville bygget opp siden hadde vært bra. - Det samme gjelder for et API. API gjør vi vårt beste for å få den ryddig og forståelig. Vi i motsetning til mange andre kommer til å skrive en fyldig dokumentasjon. - Fart er ekstremt viktig, men det er jo ingen forskjell fra 1.2 sec til 0.1 sec. Etter min mening er fart alltid viktig. 1 sekund har lite å si på load for en bruker, men hvis 10.000 personer laster den samme siden begynner vi å få bortkastet serverload hvis siden ikke er optimalisert. - Må ha en oversiktlig kode og filstruktur sånn at enhver enkelt kan sette seg inn i hvordan hjulene roterer. Vi gjør vårt beste til logisk oppbygning. Derfor har vi lagt myyyye tid til startfasen. Programmeringen er egentlig en liten del av det, det er planleggingen som tar tid. Prosjektet startet i 2005, så det har tatt tid til å teste løsninger mv. - Backenden må være høyst tilpasselig ellers blir det som å kjøre en Hummer på franske gater. Vi prøver å lage to modus; en nybegynner (pek-og-klikk-modus) og en avansert (do-it-yourself-modus) så den delen blir mer custom. Ellers skal vi ha en logisk struktur, så alt skal være mulig å endre på. Lenke til kommentar
PHPdude Skrevet 26. oktober 2006 Del Skrevet 26. oktober 2006 Selv begynner jeg å bli ferdig med min CMS som jeg har brukt over et år på nå. Det jeg er veldig godt fornøyd med er at systemet er veldig modulbasert og veldig fleksibelt, samt at en CSS fil er nok til å endre utsendet totalt. Dette var veldig kjekt da en kunde ønsket seg eget design. Bytte noen linjer i CSS-fila og alt var anderledens og kunden fornøyd. Det jeg stussa litt på i det siste er i hvilken grad jeg burde ha bygget ting mer mot XML, hadde vært veldig kjekt å hatt en mer AJAX-basert løsning med utstrakt bruk av XSLT og sånt, men jeg har egentlig funnet ut at det å ha en god gammeldags side har sine klare fordeler, og siden systemet er så fleksibelt har jeg alt planene klare for hvordan jeg enkelt kan legge til mulighet for fullblods AJAX. Jeg har også benyttet meg av XML til å lage en smart måte å lage admin-moduler. En XML-fil og 5 linjer PHP-kode og vips så er nyhetene klare for å administreres. Bytte noen ord og vips så er artikelene klare for å endres osv osv. Farta har jeg også klart å holde på et bra nivå. Uten noen form for cache genereres siden på ca 0.2sek på min laptop uten at jeg har gjort de store optimaliseringene. Selv om brukeren kanskje ikke merker noe forskjell på 0.1 og 0.5 sek så har det STOR betydning på serveren. Og server koster. Det at dere har brukt myyye tid i startfasen høres bra ut. Går nesten ikke an å bruke for mye tid der. Brukte selv for liten tid og har fått svi for det... Lenke til kommentar
allyse Skrevet 26. oktober 2006 Del Skrevet 26. oktober 2006 AJAX er noe som kommer, men ikke nå. AJAX er noe som normalt sett er veldig overforbruk av, og jeg ønsker ikke å prakke på alt for fancy ting som ikke er funksjonelle. Greit at ting skal være enkelt, men en må finne begrensningen. Hvis du endrer hele designet med CSS. Tenker meg det er veldig modul/blokkbasert da? Vi bak prosjektet har en del erfaring. Begge studerer nå data på høgskolenivå. Undertegnede har jobbet med utvikling på fulltid i 3 år så vi skal klare å få noe profft ut av dette. Savner enda noen mer konkrete ønsker. Det dere har sagt til nå er ganske åpenbare ting. Vi er ikke scriptkiddies som ikke har peil hva vi driver med. Det vi hovedsaklig søker etter er litt mer konkrete tanker om hva dere ønsker å se. Vi setter pris på svarene, men prøv å være litt mer detaljert i ønskene. Lenke til kommentar
CHB3 Skrevet 27. oktober 2006 Del Skrevet 27. oktober 2006 De her to tingene hadde jeg satt pris på Video og bilde uploading. Mulighet til å laste opp bilder og videoer direkte inn il en artikel slik at man slipper å gå igjennom imageshack og youtube som jeg ser veldig mange sider gjør. Blogging Mulighet for brukerne å lage sin egen blogg. Lenke til kommentar
allyse Skrevet 27. oktober 2006 Del Skrevet 27. oktober 2006 (endret) Video og bilde uploading.Mulighet til å laste opp bilder og videoer direkte inn il en artikel slik at man slipper å gå igjennom imageshack og youtube som jeg ser veldig mange sider gjør. Bildeupload kommer. Videoupload er jeg ikke sikker på, men det blir nok en viss støtte for dette også. Artikkeldelen kommer til å bli knyttet mot galleriet slik en har full features mot artikkel. (Kan dog enda styre bildeopplasting direkte fra artikkellagring) Mulighet for brukerne å lage sin egen blogg. Tenker du på brukerne av siden eller brukerne av cms-et? Du kan bruke systemet til å lage en blogg, men mulighet for andre å lage flere blogger er noe vi må tenke på. Det er uansett fullt mulig, men ikke sikker på om dette kommer i første release. Endret 27. oktober 2006 av allyse Lenke til kommentar
MindTooth Skrevet 27. oktober 2006 Del Skrevet 27. oktober 2006 Relativt sømløs integrering med et hvilket som helst forum ville jo være en fordel, uansett hvilket forum det egentlig er. 7151433[/snapback] Men da kommer vi inn på bridge. Ingen CMS kan lages strømlinjeformet for å passe et forum. Men at dere som lager CMSet, utvikler bridge programmer som lar CMSet og forumet til å funker utmerket sammen. Lenke til kommentar
Ernie Skrevet 27. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 27. oktober 2006 Relativt sømløs integrering med et hvilket som helst forum ville jo være en fordel, uansett hvilket forum det egentlig er. 7151433[/snapback] Men da kommer vi inn på bridge. Ingen CMS kan lages strømlinjeformet for å passe et forum. Men at dere som lager CMSet, utvikler bridge programmer som lar CMSet og forumet til å funker utmerket sammen. 7164141[/snapback] Det er ikke noe problem å få det til. Bare noen funksjoner eller ev. en klasse med felles interface for henting og innsetting av data så er man i mål. Trenger ikke gjøre det så vanskelig Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå