Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Deling av mappe (kun 1 bruker skal ha tillgang)

Anbefalte innlegg

Jeg ønsker å dele 1 mappe, til 1 person, som den personen har full tillgang på, men ingen andre som kommer i nettverket skal ha noen som helst tillgang til denne mappen.

Er det noen måte jeg kan dele en mappe i windows xp, men kun dele den til 1 person.. som jeg selv velger?

Går det an å sette krav til hva maskinen skal hete elns? eller kan jeg sette passord på mappen ved deling? slik at man må ha passordtilgang?

EVNT. noe program som kan hjelpe meg med det?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Åpne en mappe. Velg verktøy --> visning --> bruk enkel fildeling (anbefales) --> deaktiveres.

-->høyreklikk så på dokuemntet som skal deles --> egenskaper --> sikkerhet--> legg til--> datamaskinnavn\brukernavn..

Kan hende det er noen feil her.. Har ikke norsk xp her akkurat nå..

Lenke til kommentar

Kan ikke legge til datamaskinnavn\brukernavn der... desverre.. det er det som er problemet, jeg finner ikke pc'n der... men i grunn så trenger jeg ikke det heller, for jeg tror jeg fikk løst det på en annen måte. Dermed er denne saken over.

Nytt problem, hvordan få syncet mappen fra pc1 fra den som er på pc2

Forresten. Når den skal søke etter objekter gutter og jenter, så søker vil den visst prøve å finne AD og søke i den, ser det nå når jeg er på jobb. Den henter med en gang opp AD listen.

Endret av vargaz
Lenke til kommentar
kan ikke legge til datamaskinnavn\brukernavn der... desverre.. det er det som er problemet, jeg finner ikke pc'n der.

7145657[/snapback]

det avhenger litt av systemet du har satt opp. Hvis du bruker AD så skal du finne maskinen der. hvis ikke tror jeg nok det beste er å lage en bruker på maskinen for så å gi denne brukeren tilgang til mappen son du skal dele. dette sørger for at kun denne personne får tilgang til mappen og at passord må skrives inn før han får tilgang til maskinen din.

Lenke til kommentar

Du må opprette en brukerkonto på maskina som skal dele ut mappa, og gi denne brukeren rettigheter i mappa som skal deles ut. ( se parantes nede i posten )

Så kobler du til med maskinen som skal ha tilgang til mappa, velger f.eks. å koble opp en nettverksstasjon, og skriver inn en ledig stasjonsbokstav Q: i feltet for stasjon, \\maskin1\deltmappe i feltet mappe, og velger "Koble til med annet brukernavn" - ( hvis du ikke er så smart at du lager den nye kontoen med samme brukernavn som han som skal ha tak i den delte mappa allerede har ).

Hak gjerne av at denne stasjonen skal kobles til ved neste pålogging.

Bytt ut maskin1 med navnet på PC'n som deler ut mappa og deltmappe med delingsnavnet på mappa.

Lykke til! :D

Endret av Arnulf
Lenke til kommentar

Arnulf, takk for tipset, men om du ser over så er det problemet LØST :) Nå ser du kanskje at jeg trenger hjelp med sync. du kan vel ikke noe om det da ? :p

Går det an at min PC automatisk lager backup av filene kanskje? hm... kanskje det også er noe å tenke på.

Endret av vargaz
Lenke til kommentar

For å synkronisere mapper mellom maskiner, kan du bruke Robocopy. Dette er et verktøy som kan lastes ned fra Microsoft. Robocopy(som default) vil kun kopiere de nye filene i mappe A som ikke finnes i destinasjons mappen(B). Sett opp en jobb som kjører Robocopy (batchfil) med gjevne mellomrom, og du trenger aldri bry deg om det igjen.

Geir

Lenke til kommentar

Ok, vet du hvordan det er visst det er endringer i filene i mappe A da? vil de da bli kopiert til mappe B ? eller vil de bli liggende? vil de gamle da evnt. bli overskrevet? Å ta backup og sette opp en backup rutine i Windows Xp skal vel la seg gjøre ganske enkelt. Men det er det å få med de riktige filene til dette, får vel lese litt om Robocopy da..

By default, Robocopy copies file data for any file that appears to be older, newer, or changed.

Endret av vargaz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...