Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Ruter Vansker (to rutere)


Anbefalte innlegg

hei jeg lurer på hvordan jeg skal gå frem med å lage statisk IP og åpne porter gjennom to rutere. Har prøvd i 2 uker nå men finner ikke ut! :(

 

Har den ene Rutern nede som er koblet opp til internett.

 

og den andre Rutern oppe som skal dele internett til to pcer.

 

jeg får som sagt ikke åpna portene gjennom begge ruterne, men bare den første.

Dette er ikke et problem på den ene pc-en som bare skal sørfer på internett med, men på den andre (XP 64bit pc-en) der dc++ og annet skal fåretas på...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det hadde sikkert vært lettere med en switch, men no er det slikt at i mitt bo tilfelle er det ikke er mulig... D er triste greier :(

 

fan ut at probleme er (se vedlegg)

 

Hvordan kan jeg omgå dette? :hmm:

 

+ alle som leser denne tråden aldri kjøp SMC det er noe :thumbdown:

Endret av peter_kaino
Lenke til kommentar

Beste løsning er å ta av ruter funksjonaliteten på en av ruterene, lsik at den i praksis fungerer som en switch. Da vil du bare få et nett å forholde deg til, og du vil bare trenge å NATe i den ène ruteren.

 

Det funker selvsagt å forwarde i begge ruterene, men det er unødvendig klumsete og inviklet.

 

-Stigma

Lenke til kommentar
Beste løsning er å ta av ruter funksjonaliteten på en av ruterene, lsik at den i praksis fungerer som en switch. Da vil du bare få et nett å forholde deg til, og du vil bare trenge å NATe i den ène ruteren.

 

Det funker selvsagt å forwarde i begge ruterene, men det er unødvendig klumsete og inviklet.

 

-Stigma

7145395[/snapback]

 

Hvordan ta av ruter funksjonaliteten? skal det tas av på ruter nr. to?

 

Hvorfor kan jeg ikke legge til vedlegg?

Endret av peter_kaino
Lenke til kommentar

Hei , gjør som stigma sier , jeg vil bare anbefale å gjøre om router 2 (den oppe ) til switch, det gjøres ved å gå inn å slå av DHCP funksjon ,

det er nok det enkleste .

 

regner med at du vet at for å komme inn å gjøre endringer i routeren , må gå inn via webbrowseren din ,

gå igjennom alle innstillingene som er å finne inni der , jeg kjenner ikke 3com sitt system ,men det bør stå noe om DHCP et eller annet sted .

slå det av , og flytt kabelen fra router 1 til en av kontaktene merket 1 - 4 (på router2) , de tre andre kontaktene vil fungere som en switch , bare koble til , la den andre routeren gi ut ipaddresse og surf og last ned til hjertens lyst .

 

nysgjerrig er jeg .... kan du forklare hvorfor det ikke går med en switch hos deg ? kan kan ikke se en eneste grunn til at det ikke skal fungere :hmm:

Endret av iknowlittle
Lenke til kommentar
Hei , gjør som stigma sier , jeg vil bare anbefale å gjøre om router 2 (den oppe )  til switch, det gjøres ved å gå inn å slå av DHCP funksjon ,

det er nok det enkleste .

 

regner med at du vet at for å komme inn å gjøre endringer i routeren , må gå inn via webbrowseren din ,

gå igjennom alle innstillingene som er å finne inni der , jeg kjenner ikke 3com sitt system ,men det bør stå noe om DHCP et eller annet sted .

slå det av , og flytt kabelen fra router 1 til en av kontaktene merket 1 - 4 (på router2) , de tre andre kontaktene vil fungere som en switch , bare koble til , la den andre routeren gi ut ipaddresse og surf og last ned til hjertens lyst .

 

nysgjerrig er jeg .... kan du forklare hvorfor det ikke går med en switch hos deg ? kan kan ikke se en eneste grunn til at det ikke skal fungere  :hmm:

7145411[/snapback]

 

Jeg må først bare takke så meget for alle svar.

 

Det er flere husstander i samme hus og internett levrandøren tilater ikke flere forskjellige internett tilganger i et og samme hus. så antallet en switch funker ikke.

Lenke til kommentar

ok , nå tror jeg jeg ser hva som skjer..

 

Hvis du kun har en "boks" mellom pc og internett så er denne en kombinasjon av modem og router

Jeg tror du kaller modemet for switch og mener at 1 switch = 1 internett abbonement og 2 switcher = 2 abbonement..

Hvis jeg har forstått deg riktig , så kan jeg si at dette er feil .

 

router/modemet (router 1) tar seg av internettforbindelsen, lagrer brukernavn og passord til nternett og kobler seg på nettet , maskinene i nettverket kobler seg til routeren og får internett derfra, dermed kan flere maskiner dele internett fra et abbonement.

hvis du så trenger flere punkter å koble maskiner til enn de 4 som er standard på de fleste routere så kan du koble en switch til et av punktene på routeren og da få flere tilkoblingspkt.

 

så lenge du har en router i systemet , så er det nesten ubegrenset hvor mange switcher du kan koble til routeren ,

ISP`en din ser kun routeren , og ikke maskinene etter !

 

håper dette var iallfall litt oppklarende, det var det beste jeg fikk til så sent !

Lenke til kommentar
ok , nå tror jeg jeg ser hva som skjer..

 

Hvis du kun har en "boks" mellom pc og internett så er denne en kombinasjon av modem og router

Jeg tror du kaller modemet for switch  og mener at 1 switch = 1 internett abbonement og 2 switcher  = 2 abbonement..

Hvis jeg har forstått deg riktig , så kan jeg si at dette er feil .

 

router/modemet (router 1) tar seg av internettforbindelsen, lagrer brukernavn og passord til nternett og kobler seg på nettet , maskinene i nettverket kobler seg til routeren og får internett derfra, dermed kan flere maskiner dele internett fra et abbonement. 

hvis du så trenger flere punkter å koble maskiner til enn de 4 som er standard på de fleste routere så kan du koble en switch til et av punktene på  routeren og da få flere tilkoblingspkt.

 

så lenge du har en router i systemet , så er det nesten ubegrenset hvor mange switcher du kan koble til routeren ,

ISP`en  din ser kun routeren , og ikke maskinene etter !

 

håper dette var iallfall litt oppklarende, det var det beste jeg fikk til så sent  !

7145470[/snapback]

 

 

 

Nei du tar feil er klar over hvilke begreper som er hva, men jeg gir opp.

skal bytte ut den ene rutern (nr. 2 oppe) til en switch om dette vil fikse problemet mitt.

Lenke til kommentar
ok , det vil fikse problemet ditt , men er som tidligere sagt i tråden er det ikke nødvendig å kjøpe switch sålenge du allerede har en router som kan omgjøres til en swtich.

akkurat hvordan det gjøres på den du har er jeg usikker på , men det går an !

 

håper du blir fornøyd da !!

7149141[/snapback]

 

 

oki fikk fiksa d nå lot bare rutern stå på uaktiv i 2 daga så kobla den til, så var alt iorden... :w00t:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...