Gå til innhold

Samsung 930BF, defekt DVI

regeli

Anbefalte innlegg

Skulle skru på maskinen her en dag, men det kom ikke bilde. Skjermen heter Samsung 930BF og kostet 3500kr for et år siden. Skjermen letet etter signal på Digital og Analog. Digital inngang har jeg alltid brukt og fungert utmerket.

Jeg prøvde den analoge inngangen og den fungerte. Prøvde med et annet skjermkort med DVI, samme symptom, men RGB fungerte fint der og.

Er DVI inngangen ødelagt på skjermen?

Har sendt returforespørsel til komplett.no, men problemet er at skjermen er ca. 2 uker over garantien. Uflaks.... :mad:

Dette symptomet har jeg vært borti for et halvt år siden, da brukte jeg RGB en stund, men prøvde DVIen igjen og da fungerte den plutselig. Men nå har feilen gjentatt seg på alvor.

Skjermkortet jeg har nå heter XFX Geforce 7600GS Dual DVI.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Garanti kan du drite en lang i. Du har 5 års reklamasjonsrett på den skjermen. Enkelt og greit. Setter komplett seg på bakbeina (tviler sterkt), så refererer du bare til reklamasjonsretten som foreskrevet i forbrukerkjøpsloven, ikke nevn garanti med ett eneste ord du. :)=

Lenke til kommentar
Garanti kan du drite en lang i. Du har 5 års reklamasjonsrett på den skjermen. Enkelt og greit. Setter komplett seg på bakbeina (tviler sterkt), så refererer du bare til reklamasjonsretten som foreskrevet i forbrukerkjøpsloven, ikke nevn garanti med ett eneste ord du. :)=

7144215[/snapback]

Jepp, og det er vell norsk lov at et produkt kjøpt på fjernkjøp (altså telefon/internett) har minimum 2 års reklamasjonsrett. (eller 5 år på noen produkter)

Så her har du loven på din side. :innocent:

Lenke til kommentar

Legg inn digital skermdriver. (Følger med skjermen). Koble til DVI. Skru av strøm totalt på skjerm. Skru på strømmen igjen (koble til stikk kontakten i veggen). Start PC og vent. Boot bildet kommer ikke men windows kommer når den er ferdig lastet. Håper dette fungerer :D

Lenke til kommentar

Forespørselen ble ikke godkjent hos Komplett. Jeg må returnere skjermen via Infocare. Så må infocare godkjenne det osv. og så går det vel 2 måneder før jeg får skjermen tilbake eller ny eventuelt.

Dette kan ta tid. Noen som har erfaring med Infocare?

Har vært utplassert der noen ganger. Det er ikke Infocare folka sitt problem at servicen tar lang tid, det er som regel produsentene.

Hadde dere sett Fujitsu Siemens sitt ordresystem på deler til PCer, så hadde dere blitt overrasket. Tysk/Engelsk språk, rotete og ikke minst det tar flere uker før delene kommer.

Lenke til kommentar

Reklamasjonsrett som nevnt over er helt riktig. En PC-skjerm må kunne sies å ha en forventet levetid vesentlig lenger enn 2 år, og da har den 5 års reklamasjonsrett, samme om den er kjøpt på et tvilsomt (norsk) postordreselskap, på en datanettbutikk, eller på Rema.

Men nå har faktisk en Samsung 930BF 3 års garanti fra Samsung, så det ville ikke vært tvil i det hele tatt i dette tilfellet hvis det viste seg å være skjermen som var defekt.

Nå virker det derimot som om det er skjermkortet eller DVI-kabel, så da kan det hende du må reklamere på skjermkortet, som i ditt tilfelle både har 2 års garanti fra XFX, og 5 års reklamasjonsrett i henhold til norsk fobrukerkjøpslov, med mindre du har tuklet og fiklet og overklokket så det ryker.

Du har prøvd begge DVI-utganger på skjermkortet ditt, og forskjellige DVI-kabler?

Med mindre du har modifisert noen av komponentene i form av overklokking, feilaktig montering osv, har du med andre ord ingen problem med å ha rettighetene på din side, det gjelder vel bare å finne ut av hva som er feil.

Endret av Playmofetish
Lenke til kommentar

Hovedkortet er av typen ASUS A8N SLI Premium.

Har prøvd begge DVI kontakter, to DVI kabler, skjermkortet fikk jeg for en uke siden og skjermen fungerer fint hos en kamerat.

Merkelig feil.

Hovedkort fucked?

Endret av regeli
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...