Gå til innhold

Multinote Compal HEL80 - God spillemaskin?

IBroWz

Anbefalte innlegg

Hei, jeg lurte på om "Multinote Compal HEL80" vil fungere fett med krevende next-gen spill? Er dette en kurant spillemaskin, vil den fungere med høye innstillinger i spill, eller vil jeg kunne spille det meste, bare med "medium"innstillinger? Den skal også brukes til studier etc. når den tiden kommer.

Link:

http://multicom.no/SystemConfigurator.aspx?q=st%3a10502183

Lurer veldig på å kjøpe denne nemlig=) konfigurerte den til 14.200 på multicom.no

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg hadde personlig lagt de drøye 14 tusen i en Dell 9400 hvis du spiller mye, du får en meget bra 9400 til den prisen og det er den beste spillemaskinen i denne prisklassen "uten tvil"

GO7900GS er et "MYE" bedre skjermkort en GO7600 og spiller man seriøst så går man for det beste... "min klare mening"

Compal HEL80 er sikkert en god maskin men uansett hvordan man vrir å vender på produktet så sitter det i dette tilfelle "kun GO7600" og jeg vil ikke si at det skjermkortet vil "fungere fett" til neste krevende next-gen spill...

Det fungerer "greit" til dagens tunge spill men kommer til å slite etter hvert, og satser du på fremtidens tunge 3D spill så er valget enkelt...

NB-Skal du kikke på Dell 9400 så husk å sette garantien til 1 år!!

Endret av Jada-jada
Lenke til kommentar

ok, tusen takk for raske svar=) men jeg har hørt at man egentlig burde styre litt unna dell, men har ikke hørt hvorfor...noen som kan enlighten me? også synes jeg det hadde vært greit med en 15,4" ...17" blir litt stort etterhvert (i trange lesesaler)...eller?

Lenke til kommentar

Tror jeg også ville anbefalt i9400 om du skal opp i over 14.000,- uansett, best til spill i den prisklassen uten tvil. Med lett skolearbeid får du batteriet til å vare i over 4 timer men da MÅ du velge største batteri. Den er stillegående, viftene går sjelden og de bråker lite når de først går.

Om du vil ha compalen så ville jeg heller satt i XP home (tviler på at du trenger mye av pro funksjonene), WXGA-skjerm, satt i 5600-cpu istedet for 7200, 120 gb disk som er billigere (du merker ikke my ytelsesforskjell allikevel) og 2048 533-minne (minnet har mye å si for ytelsen). Da får du den til 12722,- noe som er en bra pris for en bra maskin.

Du vil da greie de fleste spill, men må nok nøye deg med medium-innstillinger i endel nyere spill, hvor du kan kjøre alt på max om du velger i9400. Skjermkortet i compalen er underklokket, dvs yter dårligere enn andre 7600go-kort, ytelseseksempel: I 3Dmark05 greier den ca 3000 poeng mot i9400 sine 6400 poeng.

Lenke til kommentar
ok, tusen takk for raske svar=) men jeg har hørt at man egentlig burde styre litt unna dell, men har ikke hørt hvorfor...noen som kan enlighten me? også synes jeg det hadde vært greit med en 15,4" ...17" blir litt stort etterhvert (i trange lesesaler)...eller?

7145678[/snapback]

17" er ikke så mye større, og i9400 er som sagt ganske lydløs og kjølig, samt at batteriet er på nivå med det du får i compalen. Kjøpte min rett etter at jeg var ferdig med å studere, men det hadde ikke vært noe problem å hatt den med på skolen nei :)

Lenke til kommentar
hmmm...må vel bli dell da=) men hvordan er det å sette inn ekstra ram etc på dell'en, er det et problem? er det verdt å betale masse ekstra for den beste skjermtypen?

7145714[/snapback]

Det er lett å sette i ekstra minne hos dell. http://configure.euro.dell.com/dellstore/c...srsinspn_9400_2 dette oppsettet koster 14,646,- om du velger 160 gb hdd, 9-cellers batteri, 7900GS-skjermkort, 2048 533mhz-minne. Å kjøpe ekstra minne på dell er ikke så dyrt nå som før siden prisene overalt har hoppet i været, mens dell har latt sine stå. Med midnre du skal drive endel med bilderedigering ville jeg droppet den skjermen med best oppløsning. Jeg synes 1440x900 er mer enn nok jeg ihvertfall :)

Lenke til kommentar
ok, takk=) og forskjellen mellom 533mhz og 667 mhz er ikke så stor eller? (er det verdt å betale for?)

7145757[/snapback]

667-minnet er såvidt kjappere (kanskje 1%?), men ikke verdt å betale ekstra for mener nå jeg, 667-minnet har høyere CL, noe som fører til at det blir tregere. CL på 667 er 5, på 533 er den 4, noe som er raskere og dermed langt på vei kompenserer for høyere MHz.

Lenke til kommentar
en ting: er det lurere å investere noen få lapper ekstra da, og heller gå for en xps? eller kommer i9400 til å vare like lenge...(type: blir den for gammel om ett år? to år? tre...?) vil jeg få mere valuta for pengene...?

7146096[/snapback]

Vel XPS er jo Kongen av spillemaskiner, men da må man selvfølgelig kjøpe den med 7950GTX 512MB skjermkort og da blir den ganske dyr...

Dell 9400 med GO7900GS vil holde godt i et par år fremover på spillefronten, og du må huske på at du vurderte GO7600 som yter nesten havparten så dårlig ;)

Lenke til kommentar

Compal HEL80 ser ut til være alvorlig underklokket 350/350. De fleste andre er klokket 450/450 el. Leste Her om en fyr som har klokket 480/370, 3dmark95 scoren ligger rundt 3600+. Blir ikke altfor varm heller,men kanskje litt risky å oc..

Endret av defensor
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...
Compal HEL80 ser ut til være alvorlig underklokket 350/350. De fleste andre er klokket 450/450 el. Leste  Her om en fyr som har klokket 480/370, 3dmark95 scoren ligger rundt 3600+.  Blir ikke altfor varm heller,men kanskje litt risky å oc..

7179895[/snapback]

Nå kommer jeg og vekker en død tråd :)

Nettopp kjøpt meg en HEL80, og er en norsk kar som har posta i den linken der, som har overklokka HEL80-GPUen og fått 33% bedre resultater i 3dmark05 (3,1k -> 4,1k)

Er dette trygt? en økning på 10-11 FPS i spill taler ikke meg imot..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...