h_k Skrevet 24. oktober 2006 Del Skrevet 24. oktober 2006 Jeg sliter med å installere Fedora Core 6. Jeg har cd versjonen. Alt går helt greit til jeg kommer til menyen hvor jeg skal velge harddisk som Linux skal ligge på. Jeg vil ha Linux på Lapptoppen min ved siden av XP. Men jeg får ikke installert den. Får opp feilmelding på at det ikke er valgt en partisjonert primary disk. Er dette noe jeg må gjøre selv? hvordan? Både C og D harddiskene mine har over 20GB men jeg vil ikke miste filene som ligger der, og vil ikke miste XP. Er det noen der ute som kan hjelpe meg? Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 24. oktober 2006 Del Skrevet 24. oktober 2006 C: og D: er ikke disker, men partisjoner. Du må nok opprette egne partisjoner til Linux, helst i ext3 eller ext2. Da kan du forminske dine FAT32-/NTFS-partisjoner. Hilsen, efikkan. Lenke til kommentar
dabear Skrevet 24. oktober 2006 Del Skrevet 24. oktober 2006 Tja, du har ikke noen ledige partisjoner da? Ta backup, defragmenter den disken du vil dele opp (fks D:\) og start fedora etter en reboot. Du vil nok her få valget "redigere partisjonstabellen manuelt", og resize D:\ slik at du får ledig plass til "/" (root). Lenke til kommentar
Mr.Elendig Skrevet 24. oktober 2006 Del Skrevet 24. oktober 2006 C: og D: er ikke disker, men partisjoner. Du må nok opprette egne partisjoner til Linux, helst i ext3 eller ext2. Da kan du forminske dine FAT32-/NTFS-partisjoner. Hilsen, efikkan. 7144023[/snapback] Kvifor ext2 når ext3 (serlig med dir_index) er mykje betre? (både hastighet og stabilitet) @ trådstarter: Krymp dei to partisjonene som du har windows innstalert på, slik at du får ledig upartisjonert plass til FC. (Er usikker på kor stor plass ein standardinnsalasjon av FC tar, men du bør ialle fall sette av 5gb) La så innstalasjonsprogrammet til FC ta seg avresten. Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 24. oktober 2006 Del Skrevet 24. oktober 2006 C: og D: er ikke disker, men partisjoner. Du må nok opprette egne partisjoner til Linux, helst i ext3 eller ext2. Da kan du forminske dine FAT32-/NTFS-partisjoner. Hilsen, efikkan. 7144023[/snapback] Kvifor ext2 når ext3 (serlig med dir_index) er mykje betre? (både hastighet og stabilitet) 7144165[/snapback] ext3 er vel best, men jeg har da ikke antydet noe annet? Jeg nevnte de to filsystemene som er mest aktuelle, og da førstevalget fremst. Lenke til kommentar
wil Skrevet 24. oktober 2006 Del Skrevet 24. oktober 2006 Såvidt jeg husker så tok en full installasjon av Fedora Core 4 over 5 GB aleine. Så jeg tror nok jeg ville satt av litt mer ja om du skal installere litt på den. Sist jeg holdt på med Fedora ble det vel litt over 5 GB til Fedora installasjonen tror jeg. Lenke til kommentar
Mr.Elendig Skrevet 24. oktober 2006 Del Skrevet 24. oktober 2006 C: og D: er ikke disker, men partisjoner. Du må nok opprette egne partisjoner til Linux, helst i ext3 eller ext2. Da kan du forminske dine FAT32-/NTFS-partisjoner. Hilsen, efikkan. 7144023[/snapback] Kvifor ext2 når ext3 (serlig med dir_index) er mykje betre? (både hastighet og stabilitet) 7144165[/snapback] ext3 er vel best, men jeg har da ikke antydet noe annet? Jeg nevnte de to filsystemene som er mest aktuelle, og da førstevalget fremst. 7144275[/snapback] IMO så er reiserfs 3.6, xfs og jfs meir aktuelle valg enn ext2.... Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 24. oktober 2006 Del Skrevet 24. oktober 2006 IMO så er reiserfs 3.6, xfs og jfs meir aktuelle valg enn ext2.... 7144329[/snapback] Det der vet du sikkert minst 16,78 ganger bedre enn meg. Jeg sier velg ext3, og ikke lag noen stor diskusjon ut av det valget. Lenke til kommentar
wil Skrevet 24. oktober 2006 Del Skrevet 24. oktober 2006 Personlig er jeg mest kjent med EXT3 jeg da. Siden at om du har Windows på samme harddisken og du har lyst til å kjøre Dualboot så kan du faktisk få tak i filene dine på EXT3 partisjonen også i Windows. Det har jeg gjort på min laptopen og det fungerer kjempe fint. Det er faktisk sikkrer å gjøre det slik enn å bruke NTFS. Når det gjelder Linux iallefall. I Windows går det jo kjempe bra med NTFS, men tydligvis ikke i Linux i følge noen. Lenke til kommentar
Mr.Elendig Skrevet 24. oktober 2006 Del Skrevet 24. oktober 2006 (endret) IMO så er reiserfs 3.6, xfs og jfs meir aktuelle valg enn ext2.... 7144329[/snapback] Det der vet du sikkert minst 16,78 ganger bedre enn meg. Jeg sier velg ext3, og ikke lag noen stor diskusjon ut av det valget. 7144611[/snapback] Eg har då ikkje sagt noko imot å bruke ext3? ext3 er bunnsolid og har rimelig god ytelse, så eg ser ikkje noko negativt i å bruke ext3. @ trådstarter Kor mykje ledig plass har du å sette av til gnu/linux? Eg annbefaler også deg å leste innstalasjonsveiledingen til Fedora så snart siden er oppe igjen. (tydligvis mangen som laster ned FC6 idag) http://fedora.redhat.com/docs/install-guide/fc6/ We are currently under heavy load and experiencing some service interruptions.We are working to correct it. Endret 24. oktober 2006 av Mr.Elendig Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå