pianoforte Skrevet 24. oktober 2006 Del Skrevet 24. oktober 2006 Er fullt klar over at dette er et mobil-forum, men ettersom jeg ikke fant noen annen kategori på diskusjon.no som passet bedre, postet jeg dette her. Da jeg har fått fiber-bredbånd må jeg gå over fra ISDN til analog telefoni, og trenger derfor nye telefoner. Må ha en basestasjon-telefon og to trådløse. Med ISDN-telefonene jeg har i dag er det veldig greit. Da er basestasjon-telefonen koblet til telefonnettet, og de trådløse telefonene bruker denne telefonen som sender. Finnes det analoge telefoner som gjør det samme, eller må hver trådløse telefon ha sin egen sender som må kobles til telefonnettet? Lenke til kommentar
oro2 Skrevet 24. oktober 2006 Del Skrevet 24. oktober 2006 Du kan kjøpe pakker med en base og 1, 2 eller 3 håndsett inkludert. Da bruker du en base, og de andre "basene" kobles bare til strømnettet for å brukes som lader. Lenke til kommentar
pianoforte Skrevet 25. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 25. oktober 2006 Finnes det fasttelefoner (sånn god gammeldags med telefonrør og ledning) som kan fungere som basestasjon for trådløse telefoner? Noen anbefalinger til telefoner? Lenke til kommentar
Thorvald Skrevet 25. oktober 2006 Del Skrevet 25. oktober 2006 Her har du noen bra telefoner. Hvis du vil ha mere fancy funksjoner så har de det også. Eneste ulempen er at du ikke får basestasjon med rør. Du kan også utvide til 4 tlf senere hvis du vil. Lenke til kommentar
Loko Skrevet 27. oktober 2006 Del Skrevet 27. oktober 2006 Hvis du kjøper en analog base i samme merke som de håndsettene du har i dag så kan du koble ("isdn")-håndsettene opp mot den nye basen. Lenke til kommentar
Paranoid Skrevet 29. oktober 2006 Del Skrevet 29. oktober 2006 Når det gjelder trådløse telefoner basert på DECT finnes det en standard (GAP). Det er ikke alle leverandørene som følger denne til punkt og prikke, men jeg har god erfaring med Siemens og Ascom. Bruker selv Siemens analog base med håndsett, og har mitt Ascom ISDN håndsett meldt op mot Siemens basen, og det fungerer utmerket bortsett fra at jeg ikke kan kjøre DMTF toner fra ISDN håndsettet. Det kan spare litt penger på det. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 29. oktober 2006 Del Skrevet 29. oktober 2006 Som en anbefaling vil eg anbefale Siemens Gigaset C450IP. Dette er en trådløs Siemens telefon(typisk god Siemens telefon) som er analog, og kan utvides med opp til 5 ekstra håndsett(kun samme serie, C450). Det som er spesielt med denne er at basestasjonen har innebygget IP-telefon adapter. Du trenger ikke det akkurat nå, da du allerede har dette innebygget i fiber-sentralen. Men siden du skal kjøpe nye telefoner når kan du allikevel sikre det noe som fungerer mot rene IP-telefoni-leverandører senere også. Bare mine 2 kr Lenke til kommentar
pianoforte Skrevet 29. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 29. oktober 2006 (endret) De to trådløse telefonene jeg har nå er Siemens ISDN-telefoner. Kan noen anbefale en analog basestasjon (helst kombinert basestasjon og telefon med rør) som kan brukes med disse telefonene? Endret 29. oktober 2006 av eivindask Lenke til kommentar
oro2 Skrevet 29. oktober 2006 Del Skrevet 29. oktober 2006 Fra Siemens er det så vidt jeg vet bare en ISDN-telefon nå som kommer med rør på basen. Av de analoge basene i Gigaset-serien vil jeg anbefale Siemens Gigaset S450 eller E450. De er identisk med tanke på funksjoner, men S450 har et bedre design, mens E450 tåler mer. Dersom du øsnker å kunne ringe fra basen finnes det en med innebygget telefonsvarer som heter S645. Ønsker du "kulere" design har du også SL550 og SL560 der basen og laderen er separert. Lenke til kommentar
pianoforte Skrevet 30. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 30. oktober 2006 Ok, takk for gode svar! Men jeg kom til å tenke på en ting: Når telefonene er analoge, vil jeg da kunne ringe (til forskjellige steder) med begge de to trådløse telefonene samtidig, når de bruker den samme basen? Lenke til kommentar
Loko Skrevet 30. oktober 2006 Del Skrevet 30. oktober 2006 Vel de aller fleste ISDN brukere har to linjer, altså to telefonnumer. Når du nå går over til analog så har du bare en linje. Så nei, såfremt du ikke har to linjer (en base til hver linje) så kan du ikke ringe til flere forskjellig med de trådløse handsettene dine. Hvis du ringer med ene handsettet og du skal bruke det andre handsettet så vil du bare høre samtalen til det første. Lenke til kommentar
pianoforte Skrevet 30. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 30. oktober 2006 Haha. Det er jo som det var i "gamle dager" Jo, jeg har to linjer, men ønsker å ha bare en base (fordi jeg ikke ønsker å strekke kabel helt til der laderene for de trådløse telefonene står og skal stå). Har blitt fortalt at ISDN er på vei ut for telefoni for privatpersoner fordi telefonene er dyre og at analog telefoni fungerer like bra. Men jeg vil heller si at å gå fra ISDN til analog telefoni er et kraftig tilbakesteg når analoge kabler og basestasjoner bare takler én samtale. Lenke til kommentar
Loko Skrevet 30. oktober 2006 Del Skrevet 30. oktober 2006 Vel...har du en base så trenger du ikke strekke kabel til de andre håndsettene du har plassert ut. Håndsettene vil da kun fungere som ladestasjoner, såfremt du har koblet dem opp mot basestasjonen. De komunisrer trådløst med hverandre. Grunnen til at folk kaster ut ISDN er at de fleste ikke lengre trenger to linjer. Før trengte de det fordi den ene var opptatt til internett, men slik er det ikke lengre med ADSL. En annen ting er at det er billigere å ringe med brebandstelefoni(spesielt utlandet) og man slipper alle de faste avgiftene som oftest utgjør mesteparten av regninga Lenke til kommentar
nomore Skrevet 30. oktober 2006 Del Skrevet 30. oktober 2006 IP-telefoni i seg selv takler x-antall samtidige samtaler(begrenset av leverandør hvis begrenset). Problemet er den analoge utgangen som kraftleverandørene(lyse sitt system, og andre) bruker til telefon som setter begrensningen. Og derfor var det også at eg anbefalte C450IP telefonen, da denne har IP-telefoni innebygget, og takler hvertfall flere en 1 samtale om gangen(du må så klart ha flere håndsett da). Den vil fungere mot det systemet du får nå, og kan også samtidig, eller i stede for fungere direkte mot en IPtelefoni-leverandør. Dersom det er Lyses-system du får, vet eg at det finnes hussentraler med ISDN ut. Men pga at det fungerer dårlig, og de har lite erfaring er dette noe de helst IKKE vil levere. De fleste vil uansett nei uansett. Lenke til kommentar
pianoforte Skrevet 30. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 30. oktober 2006 (endret) Jeg er fullstendig klar over at jeg kan bruke én basestasjon for alle de trådløse telefonene. Men da vil jeg, som du fortalte meg, bare kunne bruke en av linjene, og poenget med flere trådløse telefoner er da så godt som borte. Det første argumentet ditt mot ISDN forstår jeg; det er ikke alle som trenger to linjer. Men det gjør jeg Det andre argumentet ditt kan jeg ikke se meningen i. Vel, bredbåndstelefoni er bra på mange måter, men det er jo på ingen måte noe alternativ til ISDN. Det er teknisk mulig å bruke ISDN over fiber, ved å bruke en hjemmesentral som støtter ISDN. Fibertilbyderne ønsker ikke å fortelle hvorfor de sluttet med det. I tillegg vil jeg si at ISDN ikke trenger å ha noe med antall linjer å gjøre. Du kan for eksempel ha to analoge linjer (slik fibertilbyderen gir meg) eller én ISDN-linje, som Telenor tilbyr og som en del har. Det ISDN handler om, er at signalene som sendes er digitale, noe som åpner for at du for eksempel kan sende flere samtaler/linjer over én ledning. Endret 30. oktober 2006 av eivindask Lenke til kommentar
pianoforte Skrevet 30. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 30. oktober 2006 Og derfor var det også at eg anbefalte C450IP telefonen, da denne har IP-telefoni innebygget, og takler hvertfall flere en 1 samtale om gangen(du må så klart ha flere håndsett da). Den vil fungere mot det systemet du får nå, og kan også samtidig, eller i stede for fungere direkte mot en IPtelefoni-leverandør. 7183230[/snapback] Interessant. Men hvordan kan den takle flere samtaler samtidig? Kobles den ikke til med analog kabel til det analoge telefonuttaket på hjemmesentralen? Dersom det er Lyses-system du får, vet eg at det finnes hussentraler med ISDN ut. Men pga at det fungerer dårlig, og de har lite erfaring er dette noe de helst IKKE vil levere. De fleste vil uansett nei uansett. 7183230[/snapback] Ok, da fikk jeg svar på det fibertilbyderen ikke ville fortelle meg: hvorfor jeg ikke kunne få ISDN. Jeg har ikke Lyse-abonnement, men abonnement hos et selskap som sammarbeider tett med Lyse og som sannsynligvis bruker samme hjemmesentral. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 30. oktober 2006 Del Skrevet 30. oktober 2006 Og derfor var det også at eg anbefalte C450IP telefonen, da denne har IP-telefoni innebygget, og takler hvertfall flere en 1 samtale om gangen(du må så klart ha flere håndsett da). Den vil fungere mot det systemet du får nå, og kan også samtidig, eller i stede for fungere direkte mot en IPtelefoni-leverandør. 7183230[/snapback] Interessant. Men hvordan kan den takle flere samtaler samtidig? Kobles den ikke til med analog kabel til det analoge telefonuttaket på hjemmesentralen? 7183331[/snapback] Dersom den kobles direkte til en ip-telefonileverandør kobler du den rett til et nettverk, akkurat som om det skulle vært en datamaskin. Hvor mange samtaler den takler er da stort sett bare begrenset fra leverandør, eller båndbredde. Lenke til kommentar
pianoforte Skrevet 30. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 30. oktober 2006 (endret) Ok. Skal spørre bredbåndsleverandøren min om de støtter dette. Om jeg bruker C450IP som IP-telefon, vil jeg da kunne bruke mine trådløse telefoner Siemens Gigaset 3000 Classic og Siemens Gigaset 3000 Comfort? Edit: Sjekket siemens.com nå, og den telefonen støtter bare én VoIP-samtale og en analog-telefoni-samtale samtidig. S450IP støtter to VoIP-samtale samtidig. Noen som vet hvor jeg kan få tak i denne i Norge? Endret 30. oktober 2006 av eivindask Lenke til kommentar
nomore Skrevet 30. oktober 2006 Del Skrevet 30. oktober 2006 Beklager. Ser dette selv nå. Tok det faktisk som en selvfølge at den støttet flere. Lenke til kommentar
pianoforte Skrevet 1. november 2006 Forfatter Del Skrevet 1. november 2006 Finnes det en boks jeg kan kjøpe som er kun basestasjon? Altså uten lader, og ikke med noen medfølgende telefon? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå