Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg vet ikke om dette er rett forum, men jeg prøver.

Er det noen som kan si noen ord om hvordan en GPS navi for bilnavigasjon virker? Jeg tenker ikke på selve GPS-modulen som finner posisjonen, men den modulen som bestemmer hvile veier en skal velge. Hvordan er den organisert?

Anyone?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Altså..uten GPS navigeringen er den jo ubrukelig. Og det er jo vanskelig å beskrive det programmet uten å ta høyde for at den er helt avhengig av kordinatene den får fra GPSen.

Det er jo ett kart som inneholder database som definere alle type veier. Og når du ber om en rute så analyserer den alle veier fra der du er til ditt du vil, regner ut hva slags veier som egner seg best. Dette gjør den konstant når du kjører slik at kjører du feil, eller tar en annen vei så retter den seg til det. Alt i alt er det jo bare en stor database som har masse veier definert utfra noen krav.

Litt usikker på hva du mener med "hvordan er den organisert". Om du ufortalte litt om hvorfor du spørr så kanskje det blir letter å svare.

AKIRA

Lenke til kommentar

den organiserer dataene som en graph ( http://en.wikipedia.org/wiki/Graph_%28mathematics%29 ) der hver node er mulige destinasjoner, og hver kobling mellom nabo-noder har verdier/variabler for:

* avstand

* kjøretid (avstand i forhold til tillatt hastighet)

* mengde trafikk/kø i forhold til tidspunkt (dette avgjør også kjøretid) - den kan også laste ned info om dette i sanntid, men det er ikke slike ting du spør om

..basert på disse tingene kommer den frem til korteste eller raskeste vei mellom to noder..

Endret av oladunk10
Lenke til kommentar

..etter tips fra en fyr på et annet forum for et noe relatert problem kom jeg over en ting kalt `lp_solve' .. dette verktøyet vil fungere veldig bra til søk etter optimale løsninger igjenom slike grapher.. `lp_solve' er "Open Source", gratis og man kan bruke det i kommersielle applikasjoner:

http://lpsolve.sourceforge.net/5.5/

om du jobber med dette og sliter med å finne en løsning er det bare å spørre.. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...