Egil.B Skrevet 8. november 2002 Del Skrevet 8. november 2002 ja platekompaniet er geniale. Kjøpte en cd der som jeg hadde sett til 169kr på nettet for 80 kr, og jeg er ingen jævel som bytter prislapp. Paladium og andre kopibeskytelser kommer aldri til å fungere i praksis Lenke til kommentar
covah Skrevet 8. november 2002 Del Skrevet 8. november 2002 Quote: Den 2002-11-08 03:03, skrev aurstad:Jon Bing, noen som husker han? Han hadde et j*vli bra poeng under en samtale med en av de stoore karene i Sony ang sikring av kopieringsbeskyttet materiale. Det var ikke Jon Bing som sa det, det var Trond Øgrim. Lenke til kommentar
kilogram Skrevet 8. november 2002 Del Skrevet 8. november 2002 Quote: covah skrev (2002-11-08 16:52):Det var ikke Jon Bing som sa det, det var Trond Øgrim. Nope, Jon Bing, det er eg ganske sikker på... Har bladet her ein plass, så eg kan kanskje leite det opp om eg finn det... :smile: Lenke til kommentar
LeD Skrevet 8. november 2002 Del Skrevet 8. november 2002 Quote: Den 2002-11-08 16:21, skrev aurstad:Hvis dette blir realitet, noe jeg egentlig tviler.. så tror jeg at opensource vil eksplodere. Linux og opensource programmer vil florere og det er lite MS kan gjøre med det. Les punkt 18 i FAQen. (Alle bør selvsagt lese hele.) TCPA kan bety slutten for Linux og åpen kildekode. Et av målene med Palladium er nok nettopp å knuse Linux. Quote: Men det kan bli interessangt å se hva de foretar seg når de begynner å oppfatte at linux faktisk gjør at de taper penger.. da blir det nemlig noe annet vil jeg tro.. Taktikken sin med å spre rykter om at Linux er dårligere enn Windows skal Microsoft nå gå bort fra. Folk fant ut at det var feil. Så det er kanskje et visst håp om at folk flest gjennomskuer Palladium også? Quote: ..Og hvorfor tror jeg at paladium aldri vil skje? vel det er mange grunner. For det første kan jeg aldri tro at noen vil at myndighetene skal få full kontroll over hva vi kan gjøre i vår egen stue. Men vi får jo tatt alle terroristene og de pedofile og de onde piratkopiererne. Har du noe å skjule siden du ikke vil la deg overvåke? Quote: Du kan sammenligne det med at myndighetene skal implantere en lås på kjøleskapet ditt slik at du bare får spise det som er godkjent som sunt for deg og regulerer sjokoladepuddingen til maximum en gang i uken. Nja, skal ikke Gro Harlem Brundtland forby salt mat nå da? Og det meste annet som er usunt er jo forbudt, avgiftsbelagt eller kontrollert... Det skal vel ikke så mye til før vi lar datamaskinene våre og CD-spillerne våre kontrolleres også. Quote: Det er kanskje en kommersiell drøm for produsentene, men det vil aldri bli godtatt av forbrukerene. De vil bare gå over til andre, kanskje dårligere produkter, men de vil ikke godta slikt. La oss håpe det. Men en ting er sikkert; hvis vi bare sitter på rompa og tror at dette ikke skjer, så skjer det helt sikkert. Her må det aksjoneres! Når det gjelder dette med kopiering av musikk-CDer og de "stakkars" plateselskapene vil jeg anbefale artikkelen "One Buck Forty or Die" av John C. Dvorak i PCMagazine. LeD Lenke til kommentar
DesertGlow Skrevet 8. november 2002 Forfatter Del Skrevet 8. november 2002 Quote: Den 2002-11-08 14:56, skrev Os|r|s:aurstad, hva med TCPA / Palladium?Den eneste måten å stoppe kopiering på er å "banne" filer som inneholder piratvare. Med en TCPA PC kan du bare glemme å laste ned og høre på piratmusikk...SÅ du har nok feil i det du sier.. med TCPA kan all kopiering bli stoppet.. det trengs heller ikke kopisperring på cd-er :smile:TCPA FAQ Du vil aldri kunne få til dette uten å kriminalisere MP3 og OGG-filer, da det er komplett umulig å legge inn filter på alle MP3-filer som inneholder ulovelig materiale. Dette må i grunn gjøres for hver enkelt fil fordi MP3 kan brukes til lovlige formål. Siden disse filforamtene allerede eksisterer kan man ikke kreve en digital signatur på dem som gjør at de fungerer. Man må samtidig kriminalisere MP3-spillere, noe som gjør at de som kommer med forslaget får firmaer som Creative, Sony, Yamaha, Apple, Panasonic etc på nakken. Palladium er nok en mye større trussel på andre områder enn musikk. Lenke til kommentar
Dikky Skrevet 8. november 2002 Del Skrevet 8. november 2002 Så enig, så enig.. John C. Dvorak er en veldig klok og vis mann. NED MED KAPITALISMEN! DØD OVER USA! ;-P Lenke til kommentar
Lch Skrevet 8. november 2002 Del Skrevet 8. november 2002 Quote: Den 2002-11-08 16:45, skrev gthaman:Det eneste de oppnår ved dette er at "vanlige" mennesker ikke klarer å brenne cdene, mens de som brenner og distribuerer bare bruker et halvt minutt mer når de skal brenne de... "Vanlige" mennesker kommer sikkert til å få problemer med å avspille produktene. Avspillingsbeskyttelse burde det kalles, ikke kopieringsbeskyttelse. Lenke til kommentar
Os|r|s Skrevet 8. november 2002 Del Skrevet 8. november 2002 Ja du vil selvfølgelig være nødt til å sperre enkelt-filer, men det er akkurat det jeg mener. Alle filer som skal kjøres på en TCPA pc må godkjennes først.. jf. alle filmer som sendes på kino blir godkjent av filmtilsynet.. uansett.. les FAQ'en (spm. 3) TCPA og Palladium er rett å slett genialt! De som kontrollere hvilke filer som er godkjente og ikke kan når som helst hindre at en hvilken som helst fil kan kjøres på en hvilken som helst TCPA pc. Nok en gang - les faq'en her TCPA er ikke laget for å beskytte forbrukeren, men produsenten! Jeg må slutte å skrive nå.. blir bare sur og lei meg :smile: Lenke til kommentar
LeD Skrevet 8. november 2002 Del Skrevet 8. november 2002 Quote: Den 2002-11-08 17:12, skrev desertglow:Du vil aldri kunne få til dette uten å kriminalisere MP3 og OGG-filer, da det er komplett umulig å legge inn filter på alle MP3-filer som inneholder ulovelig materiale. "Fritz"-brikken i datamaskinen din vil nekte deg å kjøre programmer som ikke er signerte. Avspillingsprogrammer som lar deg spille usignerte musikkfiler vil neppe bli godkjente. Husk at denne beskyttelsen etter hvert vil havne inni prosessoren. Da hjelper det lite med cracks og hjemmelagde MP3-spillere. Kontrollen er også på et lavere i nivå enn det som er mulig i dag. Alle filtyper og programmer kan signeres og kontrolleres. Det er ikke nødvendigvis MP3-formatet eller MP3-avspilleren som bestemmer; det er hardwaren og operativsystemet. Selv om du ville kunne spille de MP3-filene du har i dag er det viktigste poenget at du aldri vil få noen nye... Framtidens beskyttede musikkformater vil være umulig å kopiere. Plateselskapene kan til og med selge deg CD-er som du bare kan spille 5 ganger, eller bare før kl 16:00 på hverdager. Quote: Man må samtidig kriminalisere MP3-spillere, noe som gjør at de som kommer med forslaget får firmaer som Creative, Sony, Yamaha, Apple, Panasonic etc på nakken. Slike maskiner vil også få innebygget den nye flotte teknologien. Du må betale kr 85,- ekstra når du kjøper en CD - så får du lov til å overføre musikken til bærbare spillere (men bare de fra Sony med Palladium sone 45), og spille dem 3 ganger pr. dag. Quote: Palladium er nok en mye større trussel på andre områder enn musikk. Det er musikk og film teknologien først og fremst er laget for å kontrollere. (I hvertfall skal det se slik ut.) Men du har rett i at truslene er mye større på andre områder. (Les "TCPA / Palladium FAQ") LeD Lenke til kommentar
drbass Skrevet 8. november 2002 Del Skrevet 8. november 2002 Jeg syntes dette er helt sykt jeg. Dette minner for meg som en sånn slags dårlig sci-fi film. At noen produsenter prøver å få kontrollen over oss slikt er farig. Det hele ender med at de som har penger har all makt i verden, slik det er i dag stemmer dette bare delvis :wink: Kan noen forklare meg om dette feks vil gjelde alle intel cpu`er feks. Eller er det slik at jeg i, la oss si år 2006 kjøper meg en cpu,hk,osv men legger inn xp får pc`en til å fungere? Lenke til kommentar
It's me Skrevet 8. november 2002 Del Skrevet 8. november 2002 Jeg kommer iallefall til å boikotte BMG cd'er, og alle andre som har kopibeskyttelse. Da laster jeg dem heller ned fra nettet. En kopisikret cd kan jeg ikke få over på minidisc via OpenMG siden det går via data, og da gidder jeg **** meg ikke å kjøpe cd'er. Det eneste de klarer med kopisikringer er at Ola Nordmann ikke får kopiert cd'ene sine. Alle som gidder å legge litt arbeid i å kopiere en cd får det til. Lenke til kommentar
Os|r|s Skrevet 8. november 2002 Del Skrevet 8. november 2002 Jeg har personlig ikke et problem med at de som eier musikk vil tjene penger på musikk, men når de går til et så drastisk verk som TCPA faktisk er så får vi heller leve med piratkopiering. At musikk/film industrien faktisk tjener på piratkopiering er noe annet. Det starter med musikk og film for så å bli til Big Brothers beste venn. Lenke til kommentar
LeD Skrevet 8. november 2002 Del Skrevet 8. november 2002 Quote: Den 2002-11-08 17:51, skrev drbass:Kan noen forklare meg om dette feks vil gjelde alle intel cpu`er feks. Både Intel og AMD er med på prosjektet. Quote: Eller er det slik at jeg i, la oss si år 2006 kjøper meg en cpu,hk,osv men legger inn xp får pc`en til å fungere? Nei. Med ny maskinvare fungerer bare nye operativsystemer og programvare som støtter TCPA. Du vil selvsagt kunne bruke den datamaskinen og programvaren du har nå om 10 år, men Internett, som da bruker "TCP/MS"-protokollen, får du ingen tilgang til. LeD [ Denne Melding var redigert av: LeD på 2002-11-08 18:31 ] Lenke til kommentar
DesertGlow Skrevet 8. november 2002 Forfatter Del Skrevet 8. november 2002 Quote: Den 2002-11-08 17:41, skrev LeD: Quote: Den 2002-11-08 17:12, skrev desertglow: Du vil aldri kunne få til dette uten å kriminalisere MP3 og OGG-filer, da det er komplett umulig å legge inn filter på alle MP3-filer som inneholder ulovelig materiale. "Fritz"-brikken i datamaskinen din vil nekte deg å kjøre programmer som ikke er signerte. Avspillingsprogrammer som lar deg spille usignerte musikkfiler vil neppe bli godkjente. Husk at denne beskyttelsen etter hvert vil havne inni prosessoren. Da hjelper det lite med cracks og hjemmelagde MP3-spillere. Kontrollen er også på et lavere i nivå enn det som er mulig i dag. Alle filtyper og programmer kan signeres og kontrolleres. Det er ikke nødvendigvis MP3-formatet eller MP3-avspilleren som bestemmer; det er hardwaren og operativsystemet. Selv om du ville kunne spille de MP3-filene du har i dag er det viktigste poenget at du aldri vil få noen nye... Framtidens beskyttede musikkformater vil være umulig å kopiere. Plateselskapene kan til og med selge deg CD-er som du bare kan spille 5 ganger, eller bare før kl 16:00 på hverdager. Quote: Man må samtidig kriminalisere MP3-spillere, noe som gjør at de som kommer med forslaget får firmaer som Creative, Sony, Yamaha, Apple, Panasonic etc på nakken. Slike maskiner vil også få innebygget den nye flotte teknologien. Du må betale kr 85,- ekstra når du kjøper en CD - så får du lov til å overføre musikken til bærbare spillere (men bare de fra Sony med Palladium sone 45), og spille dem 3 ganger pr. dag. Quote: Palladium er nok en mye større trussel på andre områder enn musikk. Det er musikk og film teknologien først og fremst er laget for å kontrollere. (I hvertfall skal det se slik ut.) Men du har rett i at truslene er mye større på andre områder. (Les "TCPA / Palladium FAQ") LeD Du skriver utvilsomt mye fornuftig, men bare tenk gjennom følgende: Man kan aldri lage en digital signatur på MP3/OGG-filer, altså enten må man tillate de eller ikke tillate de. Det å ikke tillate det vil neppe gå gjennom da det strengt tatt er legale formater det er snakk om her. At man prøver å kutte det ut er riktignok ikke en umulighet, men de vil vel neppe få solgt et OS som ikke vil fungere med MP3/OGG i den nærmeste framtid tror jeg. Så lenge jeg har en avspiller for de fremtidige formatene, så vil jeg ALLTID kunne snappe opp det digitale signalet på vei fra forsterker til høytalere og dermed kunne få en perfekt digial kopi. Eneste forskjellen er at opptaket skjer i real-time, og ikke i 30X hastighet som er dagens realitet. Man vil aldri kunne stanse et digitalt opptak så lenge ikke lyden decodes i høytalerene, noe som aldri kommer til å bli aktuelt. Det er ingenting som hindrer meg i alltid å ha min nåværenede maskin med nåværende OS oppe, noe som betyr at jeg kan konvertere til MP3/OGG/whatever og senere overføre det til en Palladium-maskin. Den eneste måten man kan stoppe spredning på da er å legge et forbud på MP3/OGG, fordi (som tidligere nevnt), en MP3-fil kan ikke ha en digital signatur fordi formatet ikke er bygget opp på den måten. I praksis må man legge en sperre på de aller fleste filformatene som eksisterer i dag, inkludert JPG, GIF, MP3, WAV, OGG, TXT, TIFF, MIDI, PDF, AVI, MPEG, ISO, NRJ og BIN fordi alle disse filtypene ikke kan digitalt merkes slikt de eksisterer i dag. Vi snakker her om at Microsoft faktisk må få muligheten til å gå inn å nekte tilgang til denne typen filtyper fordi det potensielt kan inneholde piratkopiert materiale. Jeg tviler på at dette kommer til å skje i en håndvending. At Palladium er poteniselt en av de største truslene forbrukerene står ovenfor i dag er det liten tvil om, men man må omvelte dataverdenen totalt og lage et operativsystem som er tilnærmet lik 0% bakoverkompatibelt med dagens systemer. Frihet står ganske høyt i verden, og jeg tror man skal få problemer med å overbevise verdens ledere og forbrukere at til syvende og sist så er Microsoft ene og alene som skal få lov til å skaffe deg programvare på markedet, og at det er noe som alle er tjent med. Lenke til kommentar
Qrt_ Skrevet 8. november 2002 Del Skrevet 8. november 2002 Det er jo viktig å tenke på at Palladium _lett_ kan stoppes av oss forbrukere. Dersom vi nekter å kjøpe/benytte slikt utstyr/programmer vil selvfølgelig AMD/Intel/MS/alle andre snarest sørge for å spa frem operativsystemer og hardware vi forbrukere er interessert i å kjøpe. Det som er skremmende er at mange ser ut til å alltid for en hver pris skulle benytte det nyeste windows. Hvis vi bare godtar det MS til enhver tid finner på er det liten tvil om at de kommer til å få langt mer makt enn det noen er tjent med rimelig fort. Men altså, dersom ingen vil ha Windows nyere enn f.eks. XP, vil ikke software-produsentene slutte å produsere software til dette systemet, og det blir ganske enkelt aldri "gammeldags". Tror ikke Microsoft kommer ut med så mange Windows versjoner ingen kjøper før de er tilbake med former av windows vi forbrukere er mer interessert i! Det samme gjelder selvfølgelig Intel/Amd. De bruker ikke penger på å utvikle cpu'er kundene ikke kjøper!! Det gjelder bare å ikke _måtte_ ha det siste til en hver pris! Lenke til kommentar
LeD Skrevet 8. november 2002 Del Skrevet 8. november 2002 Quote: Den 2002-11-08 19:47, skrev desertglow:Man kan aldri lage en digital signatur på MP3/OGG-filer, altså enten må man tillate de eller ikke tillate de. Man kan selvsagt knytte en digital signatur til en hvilken som helst fil. Den trenger ikke å lagres i selve filen. Men du har rett i at MP3-filene dine vil være brukbare i første versjon av Palladium. Quote: Så lenge jeg har en avspiller for de fremtidige formatene, så vil jeg ALLTID kunne snappe opp det digitale signalet på vei fra forsterker til høytalere og dermed kunne få en perfekt digial kopi. Og selv om de skulle bygge kryptering inn i alle høyttalere vil man aldri kunne beskytte musikk og film mot båndopptakere og kamera. Men man kan gjøre kopiering så vanskelig/dyrt at forbrukere flest heller velger å betale og la seg overvåke. At et par nerder med hjemmelaget avansert utstyr bruker 8 måneder på å kopiere en film er ikke noe stort problem. At mormor bruker P2P og MP3 er et problem. Quote: Vi snakker her om at Microsoft faktisk må få muligheten til å gå inn å nekte tilgang til denne typen filtyper fordi det potensielt kan inneholde piratkopiert materiale. Jeg tviler på at dette kommer til å skje i en håndvending. Det vil skje over tid. Og man må jo erstatte de gamle formatene med bedre formater som har nye "funksjoner" i tillegg til overvåkningen. Og de første versjonene vil nok støtte MP3 også. Hvis Microsofts nye operativsystem ser kult nok ut, vil det nok bli en suksess, selv om det ikke er helt bakoverkompatibelt. Quote: Frihet står ganske høyt i verden, og jeg tror man skal få problemer med å overbevise verdens ledere og forbrukere at til syvende og sist så er Microsoft ene og alene som skal få lov til å skaffe deg programvare på markedet, og at det er noe som alle er tjent med. Vi får håpe at det er slik. Men mange forbrukere er ikke engasjerte nok; og mange ledere liker tanken på "sikre" datamaskiner... LeD Lenke til kommentar
LeD Skrevet 8. november 2002 Del Skrevet 8. november 2002 Quote: Den 2002-11-08 20:11, skrev Qrt_:Men altså, dersom ingen vil ha Windows nyere enn f.eks. XP, ... For 5 år siden ville du ha sagt det samme dersom noen foreslo at alle måtte ringe/koble opp til Microsoft for å "aktivere" programvare før de fikk bruke den... Men det har du tydeligvis godtatt? LeD Lenke til kommentar
Qrt_ Skrevet 8. november 2002 Del Skrevet 8. november 2002 Quote: Den 2002-11-08 20:15, skrev LeD: Quote: Den 2002-11-08 20:11, skrev Qrt_: Men altså, dersom ingen vil ha Windows nyere enn f.eks. XP, ... For 5 år siden ville du ha sagt det samme dersom noen foreslo at alle måtte ringe/koble opp til Microsoft for å "aktivere" programvare før de fikk bruke den... Men det har du tydeligvis godtatt? LeD Nei, jeg synes ikke det er greit heller. XP var et eksempel. Jeg synes mye har gått for langt allerede, men det er ikke så ille som det kan se ut til at det kan bli! Det er mange som bruker pirat XP uten problemer, noe som viser at det er et stykke igjen enda! Lenke til kommentar
XPUserz Skrevet 9. november 2002 Del Skrevet 9. november 2002 Har ikke kjøpt en CD på år å dag. Er storfornøyd med Kazaa & WinMX. Bare synd at Napster er borte, men disse andre programmene er like bra! (drit i musikkbransjen, er bare dop, å undervurdering av oss mennesker der likevel) Artistene bør stille som selvstendig næringsdrivende å selge CD'ene sine selv, låne masse penger i banken å stå selv for trykkinga i trykkeriet å markedsføringen av den slik alle andre må når vi driver forretning. Lenke til kommentar
kilogram Skrevet 9. november 2002 Del Skrevet 9. november 2002 Dette er kanskje ikkje så dumt, PetitionOnline.com har to underskriftskampanjer på dette; her og her. Signer dei... :smile: Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå