Gå til innhold

Sony vrir om nakken på lik-sang nettshop!

Anbefalte innlegg

Tror du virkelig at all informasjon er kommet ut i et klage brev fra Lik-sang og en lite pressenotis fra Sony? Om man hadde en upartisk 3 part som så gjennom saken for så å komme med sine kommentarer så hadde man fått ett mye mer nyansert bilde av saken.

Skjønner godt at mange ønsker å importere konsollen så de slipper å vente lengre. Har vært inne på tanken selv. Men problemet er at om storstilt import skjer gjennom de 40 butikkene du snakker om så blir det mindre konsoller i det Japanske markedet og det Nord Amerikanske markedet. Dette forsøker sony å forhindre og det tror jeg ikke noen sier noe på.

Mange tenker kanskje hva er problemet om jeg å ett par kompiser importerer konsoller. Det i seg selv er ikke noe problem, men om dette begynner å øke i omfang så blir dette ett problem for Sony og butikkene, i f.eks Norge, som skal selge spill og konsoller.

Og vi vet ingenting om Sony har flere butikker i søkelyset. Lik-Sang skriver også at de må stenge på grunn av flere søksmål av Sony, men de forteller ikke hva disse søksmålene går ut på. At det ene er på grunn av eksportering av PSP'er det vet vi, men hva med resten?

7146476[/snapback]

Da får man få fingeren ut og lansere spill/konsoller samtidig verden over da. Da slipper man dette problemet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, jeg tror ikke at all fakta kommer ut. Dog tviler jeg sterkt på at begge partene serverer grov løgn, mtp Sony sin policy angående import, så er det vel liten grunn til å ikke tro på at dette hovedsaklig handler om at europeere har importert maskinvare, CE merkingen blir brukt som grunnlag. Selv om ikke all fakta er på bordet så er det ikke galskap å trekke den konklusjonen.

Storstilt eksport har hittil ikke vært et problem, ei var det et problem med PSP, de første konsollene som kommer til japan og nord-amerika er for lengst utsolgt, så problemstillingen med langt mindre konsoller til de regionene tror jeg ikke er spesielt stor.

Sony får fortsatt pengene, butikkene i Norge vil nok ikke miste mange kunder ettersom det ikke vil være så forferdelig mange her i landet som importerer. De vanlige kundene står for det største innkjøpet, de vanlige kundene importerer ikke.

Ettersom det er flere butikker som driver med lignende, så er det vel liten tvil om at Sony kommer til å rette søkelyset mot de etter at de har fått gjennombrudd i saken mot lik-sang.

Hvorfor skulle det være så mye mer ? vi vet at Sony har valgt å kjøre en hard linje når det gjelder eksport, hva annet skulle man kunne saksøke lik-sang for ? Det blir ingenting annet enn ren spekulasjon uten grunnlag man faktisk kan sannsynlighetsgjøre.

Sony ønsker å kjøre en hard linje ovenfor butikker som driver med eksport, unnskyldningen er CE merkingen og at det er til det beste for forbrukerne slik at man ikke skal risikere å ødelegge utstyr pga egen uvitenhet. De som importerer er klar over den problemstillingen og har ingen problemer med å løse den, de som taper på dette er forbrukerne. Jeg har problemer med å se at dette er positivt for oss forbrukere, som ikke ønsker å vente flerfoldige måneder.

Kort og godt så føler jeg at økende eksport ville lagt større press på Sony,Microsoft og Nintendo til å lansere konsoller enten samtidig eller med langt mindre mellomrom over hele verden.

Uansett, dette handler ikke om Sony har loven på sin side eller ei. Dette handler om hva som er til forbrukernes beste.

Endret av Syfer
Lenke til kommentar
Tror du virkelig at all informasjon er kommet ut i et klage brev fra Lik-sang og en lite pressenotis fra Sony? Om man hadde en upartisk 3 part som så gjennom saken for så å komme med sine kommentarer så hadde man fått ett mye mer nyansert bilde av saken.

Skjønner godt at mange ønsker å importere konsollen så de slipper å vente lengre. Har vært inne på tanken selv. Men problemet er at om storstilt import skjer gjennom de 40 butikkene du snakker om så blir det mindre konsoller i det Japanske markedet og det Nord Amerikanske markedet. Dette forsøker sony å forhindre og det tror jeg ikke noen sier noe på.

Mange tenker kanskje hva er problemet om jeg å ett par kompiser importerer konsoller. Det i seg selv er ikke noe problem, men om dette begynner å øke i omfang så blir dette ett problem for Sony og butikkene, i f.eks Norge, som skal selge spill og konsoller.

Og vi vet ingenting om Sony har flere butikker i søkelyset. Lik-Sang skriver også at de må stenge på grunn av flere søksmål av Sony, men de forteller ikke hva disse søksmålene går ut på. At det ene er på grunn av eksportering av PSP'er det vet vi, men hva med resten?

7146476[/snapback]

Da får man få fingeren ut og lansere spill/konsoller samtidig verden over da. Da slipper man dette problemet.

7146518[/snapback]

Tror ikke at fingeren er noe problem, sony ville så gjerne lansere over hele verden i november. Men det var ikke mulig. Grunnen til dette kan diskuteres i det uendelige, kanskje dårlig planlegging, en japaner i sony som hater Europa etc etc etc.

Hvis man husker tilbake så fikk vi Europeere NES og SNES ganke lenge etter lansering i Japan, har ikke giddet å sjekke hvordan det var med de andre konsollene. Så 4-5 måneder er ikke så mye. Men herregud jeg skulle også ønske at Sony hadde greid å lage nok konsoller til å lansere worldwide i November.

Spillene er det vel utgiverene som bestemmer når og hvor de skal lanseres.

Men, Syfer. Da er vi enige om at det er dumt for de som importer spill at Sony forsøker å forhindre dette. Men at dette er noe som berører vanlige forbrukere i liten grad siden de færreste importerer konsoller eller spill.

Hvis man hater Sony eller har prinsipper som gjør at å kjøpe Ps3 så får man bare la være. Da får man kjøpe konsoller og spill av de selskapene som tenker på forbrukerens beste nemlig Nintendo og Microsoft. Godt at ikke alle tenker business ;)

Lenke til kommentar

Man får også ett problem med de som kjøper Ps3 hos en som har importert den uten å vite at den faktisk er importert. Eller kanskje de ikke vet det at en japansk eller amerikansk konsoll ikke vil kunne spille Pal ps1 og Pal ps2 spill, samt dvd og blu-ray fra Pal 2 sonen.

Lenke til kommentar
Tror ikke at fingeren er noe problem, sony ville så gjerne lansere over hele verden i november. Men det var ikke mulig. Grunnen til dette kan diskuteres i det uendelige, kanskje dårlig planlegging, en japaner i sony som hater Europa etc etc etc.

Hvis man husker tilbake så fikk vi Europeere NES og SNES ganke lenge etter lansering i Japan, har ikke giddet å sjekke hvordan det var med de andre konsollene. Så 4-5 måneder er ikke så mye. Men herregud jeg skulle også ønske at Sony hadde greid å lage nok konsoller til å lansere worldwide i November.

Spillene er det vel utgiverene som bestemmer når og hvor de skal lanseres.

Men, Syfer. Da er vi enige om at det er dumt for de som importer spill at Sony forsøker å forhindre dette. Men at dette er noe som berører vanlige forbrukere i liten grad siden de færreste importerer konsoller eller spill.

Hvis man hater Sony eller har prinsipper som gjør at å kjøpe Ps3 så får man bare la være. Da får man kjøpe konsoller og spill av de selskapene som tenker på forbrukerens beste nemlig Nintendo og Microsoft. Godt at ikke alle tenker business ;)

7146654[/snapback]

Jeg tenkte utgivere/utviklere generelt, ikke bare Sony. Grunnen til import er ikke noe mysterium. Istedet for å gjøre det værre for forbrukere, la dem heller få muligheten til å få ting samtidig som alle andre. Og selv om det vil påvirke alle regioner. Europa og Australia er veldig plaget med sene lanseringer.

Lenke til kommentar
Sony forklarte seg hvorfor de ikke ønsket å prioritere europa lanseringen av ps3, ved å skylde på alle forskjellige "sonene" man finner her i Europa.

hemm  playstation 3 sonefri, skulle ikke være vanskelig da....    :thumbup:

7146705[/snapback]

Ja playstation 3 er på hardware siden sone fri når det gjelder spill, men ikke Filmer(DVD og Blu-ray) og heller ikke når det gjelder ps1 og ps2 spill. Dette er selvfølgelig bare en del software messige ting som må taes hensyn til, men at det skaper en del ekstra arbeid de ikke trenger nå som de forsøker å presse ut så mange ps3 som mulig. Esker og manualer er vel heller ikke "sonefri".

Men for all del, håper de skjønner det at vi vil ikke vente på konsoller, spill og filmer. heldigvis har ventetiden de siste årene bare blitt mindre å mindre. La oss håpe dette fortsetter.

Lenke til kommentar

Når det gjelder import av spillekonsoller er det et par ting jeg syns man bør få med seg av problematikk utover DVD/Spill soner og NTSC/PAL enkoding;

AC power supply frequencies

The frequency of the electrical system varies by country; most electric power is generated at either 50 or 60 Hz. See List of countries with mains power plugs, voltages and frequencies. Some countries have a mixture of 50 Hz and 60 Hz supplies, notably Japan.

Og så videre:

Norway: 230V @ 50Hz

Japan: 100V @ 50Hz and 60Hz

USA: 117V @ 60Hz

Nå er ikke jeg elektroutdannet eller noe slikt, men jeg skjønner (bl.a. av egen erfaring :wallbash: ) at det er ikke bare å kjøpe seg en hvilken som helst et-ellerannet til 220V inverter for å kjøre en importkonsoll. Man MÅ ta hensyn til frekvensen også. Å kjøre et hvilket som helst elektrisk apparat med feil frekvens betyr trøbbel. Man kan få mange underlige effekter av dette, men det mest vanlige er at apparatet bare dør etter en tid i bruk.

Med enkelte konsoller slik som de bærbare, er det ikke noe problem iom at man bare skifter eliminator. :)

På PS3 derimot er det en innebygget strømforsyning og man må til med en slik inverter som jeg nevner. Det kan bli mye kluss med såntnoe, og jeg er temmelig sikker på at det er intet forsikringsselskap som hadde dekket en brann forårsaket av et slikt jallaopplegg (uten forøvrig CE/type godkjenning)

Endret av Fhj
Lenke til kommentar
Man har da fremdeles Play-Asia.

7143931[/snapback]

Ein får jo berre håpe at Play Asia og Videogamesplus.ca kuttar ut alt som har Playstation stempla på seg. Slik at Sony sin MACHINE OF JUSTICE ikkje pløyar over dei og, og øydelegg for oss som kunne tenkt oss å importert sonefritt til XBOX 360 f.eks.

Kva er poenget med å laga sonefrie spel - om me ikkje skal få lov til å importera?

Lenke til kommentar

Kom over denne uttalelsen fra marketing manageren fra Lik Sang, Pascal Clarysse.

http://www.gamesindustry.biz/content_page.php?aid=20536

Nå er dette en side av saken. Lik Sang har vært saksøkt av Microsoft og Nintendo pga. ulovlige modchips, men valgte å slutte å selge modchips og heller selge det de har solgt til nå. Saken med Sony er anneledes, for ifølge Hong kongs (der Lik Sang holdt til) lover kan en vare bli solgt over hele verden så fort som den kommer på markedet. (http://en.wikipedia.org/wiki/Lik_Sang)

Så gjenstår det å se hva som egentlig stemmer, men konkurs er Lik Sang uansett.

Lenke til kommentar
Når det gjelder import av spillekonsoller er det et par ting jeg syns man bør få med seg av problematikk utover DVD/Spill soner og NTSC/PAL enkoding;

AC power supply frequencies

The frequency of the electrical system varies by country; most electric power is generated at either 50 or 60 Hz. See List of countries with mains power plugs, voltages and frequencies. Some countries have a mixture of 50 Hz and 60 Hz supplies, notably Japan.

Og så videre:

Norway: 230V @ 50Hz

Japan: 100V @ 50Hz and 60Hz

USA: 117V @ 60Hz

Nå er ikke jeg elektroutdannet eller noe slikt, men jeg skjønner (bl.a. av egen erfaring :wallbash: ) at det er ikke bare å kjøpe seg en hvilken som helst et-ellerannet til 220V inverter for å kjøre en importkonsoll. Man MÅ ta hensyn til frekvensen også. Å kjøre et hvilket som helst elektrisk apparat med feil frekvens betyr trøbbel. Man kan få mange underlige effekter av dette, men det mest vanlige er at apparatet bare dør etter en tid i bruk.

Med enkelte konsoller slik som de bærbare, er det ikke noe problem iom at man bare skifter eliminator. :)

På PS3 derimot er det en innebygget strømforsyning og man må til med en slik inverter som jeg nevner. Det kan bli mye kluss med såntnoe, og jeg er temmelig sikker på at det er intet forsikringsselskap som hadde dekket en brann forårsaket av et slikt jallaopplegg (uten forøvrig CE/type godkjenning)

7147058[/snapback]

Men det er noe som ikke stemmer her da. Visst japan bruker 50 og 60 Hz, så må jo dette også tilpasses PS3. Så PS3 sin PSU tar med andre ord hensyn til frekvensen slik jeg ser det.

For de som liker strøm, fant et kjekt kart på wikipedia :D

http://en.wikipedia.org/wiki/Image:Map_of_...d_frequency.png

Endret av AMD-King
Lenke til kommentar
Man får også ett problem med de som kjøper Ps3 hos en som har importert den uten å vite at den faktisk er importert. Eller kanskje de ikke vet det at en japansk eller amerikansk konsoll ikke vil kunne spille Pal ps1 og Pal ps2 spill, samt dvd og blu-ray fra Pal 2 sonen.

7146672[/snapback]

Personen som selger maskinen må da opplyse om at den er importert....

Lenke til kommentar
Sony forklarte seg hvorfor de ikke ønsket å prioritere europa lanseringen av ps3, ved å skylde på alle forskjellige "sonene" man finner her i Europa.

7146705[/snapback]

Ja playstation 3 er på hardware siden sone fri når det gjelder spill, men ikke Filmer(DVD og Blu-ray) og heller ikke når det gjelder ps1 og ps2 spill. Dette er selvfølgelig bare en del software messige ting som må taes hensyn til, men at det skaper en del ekstra arbeid de ikke trenger nå som de forsøker å presse ut så mange ps3 som mulig. Esker og manualer er vel heller ikke "sonefri".

Men for all del, håper de skjønner det at vi vil ikke vente på konsoller, spill og filmer. heldigvis har ventetiden de siste årene bare blitt mindre å mindre. La oss håpe dette fortsetter.

7146822[/snapback]

Har ventetiden blitt mindre og mindre ? Hvor lang ventetid var det på psp?...

Lenke til kommentar

Amerika fikk den 3 måneder etter japan og europa fikk den 7 måneder etter det igjen.

Og nå får vi i Europa Ps3 5 måneder etter Japan og Nord-Amerika.

Og vi måtte vente i 6-7 måneder på playstation 2. Så ja, vente tiden er blitt mindre.

Endret av Mgs
Lenke til kommentar

7146672[/snapback]

Personen som selger maskinen må da opplyse om at den er importert....

7147470[/snapback]

At personen må er ikke det samme som at personen kommer til å gjøre det.

Lenke til kommentar
Amerika fikk den 3 måneder etter japan og europa fikk den 7 måneder etter det igjen.

Og vi måtte vente i 6-7 måneder på playstation 2. Så ja, vente tiden er blitt mindre.

7147630[/snapback]

Hurra, da får vi kanskje Playstation 8 samtidig som amerikanerne :w00t:

Lenke til kommentar

7146705[/snapback]

7146822[/snapback]

Har ventetiden blitt mindre og mindre ? Hvor lang ventetid var det på psp?...

7147479[/snapback]

Du skrev "ventetiden de siste årene"

Psp kom altså ut 10mnd etter utgivelse i Japan.

Foreløpig ligger det an til at ps3 kommer 5mnd etteer, dog vil tiden vise om dette stemmer.

7147649[/snapback]

Ja, mener du at ventetiden er blitt større de siste årene?

Lenke til kommentar

7147630[/snapback]

Hurra, da får vi kanskje Playstation 8 samtidig som amerikanerne :w00t:

7147686[/snapback]

Nei. ps4 kommer til å bli lansert i europa ca 2,5 måneder etter japan og usa. Ps5 kommer til å bli lansert i europa ca 1,25 måneder etter japan og usa. Og da blir Ps6 lansert 0,625 måneder etter japan og usa. Å dette er vel såpass få dager at man kan si at de blir lansert samtidig?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...